Se indlæg|
Dansk test
|
|
| H_Larsen |
Lagt på d. 14/04-2014 11:45
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Hej Sprogundervisning er meget forskelligt fra sprogcenter til sprogcenter. Min kone starte med et 5 ugers kursus 10 september 2012 og blev derefter placeret i Dansk 2. Hun bestod modul 1 den 7. december 2012, modul 2 den 14. februar 2013, modul 3 den 4. oktober 2013 og modul 4 den 11. april 2014. Min kone har fået mellem 9-12 lektioner om ugen, vi har prøvet om hun ikke kunne få mere undervisning, men sprogskolen siger, det er hvad de kan tilbyde, men så kan hun have et deltidsarbejde ved siden af. Vi ville helst have så meget undervisning som muligt og dermed kun at skulle koncentrere sig om skolen, men det har ikke været mulig. Det virker som alle thailænder på Høje-Taastrup kommune sprogcenter bruger 3 år på at bestå dansk 2 eller 3 og det er skolen der bestemmer hvornår man gå til modultest. Med hensyn til A! prøver svarer den til "Breakthrough" som i moduler svarer til modul 1 i dansk 1 eller modul 2 i dansk 2, dansk 3 er lidt hvor niveauet ligger. Jeg bor meget tæt på Glostrup, men har da undret mig over at alle i hele Danmark skal til Glostrup og mange tager jo med sin ægtefælled til Glostrup, så det kan godt være en dyr og tidskrævende ting at tage prøven. Min kone bestod prøven uden problemer, havde næsten et års undervisning inden hun skulle tage prøven, da prøven ikke var udviklet endnu, da hun fik opholdstilladelse. og man skal kun tage A2 prøven hvis man virkelig har behov for at få nedskrevet sikkerhedsstillelsen, da prøvegebyret er så højt i forhold til nedskrivelsen af sikkerhedsstillelsen. og hvorfor man ikke kan bruge modultest til at afgøre om man kan dansk på A1/A2 niveauet, kan kun de kloge embedsmænd i US svare på mvh Larsen |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 14/04-2014 11:59
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
H_Larsen skrev: Hej Sprogundervisning er meget forskelligt fra sprogcenter til sprogcenter. Min kone starte med et 5 ugers kursus 10 september 2012 og blev derefter placeret i Dansk 2. Hun bestod modul 1 den 7. december 2012, modul 2 den 14. februar 2013, modul 3 den 4. oktober 2013 og modul 4 den 11. april 2014. Min kone har fået mellem 9-12 lektioner om ugen, vi har prøvet om hun ikke kunne få mere undervisning, men sprogskolen siger, det er hvad de kan tilbyde, men så kan hun have et deltidsarbejde ved siden af. Vi ville helst have så meget undervisning som muligt og dermed kun at skulle koncentrere sig om skolen, men det har ikke været mulig. Det virker som alle thailænder på Høje-Taastrup kommune sprogcenter bruger 3 år på at bestå dansk 2 eller 3 og det er skolen der bestemmer hvornår man gå til modultest. Med hensyn til A! prøver svarer den til "Breakthrough" som i moduler svarer til modul 1 i dansk 1 eller modul 2 i dansk 2, dansk 3 er lidt hvor niveauet ligger. Jeg bor meget tæt på Glostrup, men har da undret mig over at alle i hele Danmark skal til Glostrup og mange tager jo med sin ægtefælled til Glostrup, så det kan godt være en dyr og tidskrævende ting at tage prøven. Min kone bestod prøven uden problemer, havde næsten et års undervisning inden hun skulle tage prøven, da prøven ikke var udviklet endnu, da hun fik opholdstilladelse. og man skal kun tage A2 prøven hvis man virkelig har behov for at få nedskrevet sikkerhedsstillelsen, da prøvegebyret er så højt i forhold til nedskrivelsen af sikkerhedsstillelsen. og hvorfor man ikke kan bruge modultest til at afgøre om man kan dansk på A1/A2 niveauet, kan kun de kloge embedsmænd i US svare på mvh Larsen Tak for dit indlæg. Som jeg i grove træk kan regne den ud, så har din kone været hhv 3, 2, 8 og 6 måneder om at tage hvert af de 4 moduler. Oplevede hun at det var sværere på de to sidste moduler siden det tog 2-3 gange længere tid at gennemføre? Eller skyldtes det andre faktorer (ferie, pause eller lignende)? Hvis du bor tæt på Glostrup, hvorfor går din kone så ikke på Glostrups sprogskole? ( http://www.vesteg...center.dk/ ) |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 14/04-2014 13:09
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
Lige præcis det med udtalen var årsagen til at jeg gerne ville have min kone til at gå sprogskole på KISS, hvor de netop ligger speciel vægt på udtale og dem måde vi ”synger” sætningerne”, bl.a. hvor trykket skal ligges og pauserne mellem de enkelte ord. De har en ret speciel måde at lære eleverne det på, og det var rent faktisk også noget jeg selv var nødt til at tænke meget over når vi øvede sammen. Samtidig er der også meget få elever i klasserne på KISS, kun op til 8-10 så undervisningen er koncentreret men der er også meget selvstudie som alligevel kræver tilstedeværelse af ægtefællen. Det gode ved det var at det har givet pote. Min kone taler mere flydende end de fleste andre thai’er hun/jeg kender. At hun så stadigvæk langtfra taler perfekt dansk, så er manglerne noget hun kan lære over tid. Det samme med ordforrådet. Den måde udtalen læres på kan kun sjældent ændres. Det er også det hun får mest ros for når hun snakker danskere. |
|
|
|
| H_Larsen |
Lagt på d. 14/04-2014 13:17
|
Hejsa Det bliver svære og svære, der har ingen pauser været i undervisningen. Jeg har en videregående uddannelse og noget af den grammatik min kone har som skriftlig opgave er svær og jeg viser gerne min kones grammatik frem til gæster. eksempler: "Inversion betyder at verbet står foran subjektet" , "adverbier", " personlige pronominer", " possesive pronominer"og "modalverber" er nogle af de emner som min kone har arbejdet med på modul 4, men jeg tro snart min kone er bedre til dansk grammatik end jeg er *SSS* Sprogskole følge folkeskoleferie og det er den eneste ferie der har været. Da vi bor i Taastrup, er det vel mest naturligt at man bruger sprogskolen i Taastrup og hvis vi skiftede sprogskole, skulle der være en god grund og jeg har ikke hørt om at andre sprogskoler skulle være bedre. Jeg har hørt om folk der betaler for ekstra undervisning i København, men det vi ikke ment var besværet værd. mvh H_Larsen Redigeret af H_Larsen d. 14/04-2014 13:26 |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 14/04-2014 14:27
|
Lige præcis det med udtalen var årsagen til at jeg gerne ville have min kone til at gå sprogskole på KISS, hvor de netop ligger speciel vægt på udtale og dem måde vi ”synger” sætningerne”, bl.a. hvor trykket skal ligges og pauserne mellem de enkelte ord. De har en ret speciel måde at lære eleverne det på, og det var rent faktisk også noget jeg selv var nødt til at tænke meget over når vi øvede sammen. Samtidig er der også meget få elever i klasserne på KISS, kun op til 8-10 så undervisningen er koncentreret, men der er også meget selvstudie som alligevel kræver tilstedeværelse af ægtefællen. Det gode ved det var at det har givet pote. Min kone taler mere flydende end de fleste andre thai’er hun/jeg kender. At hun så stadigvæk langtfra taler perfekt dansk, så er manglerne noget hun kan lære over tid. Det samme med ordforrådet. Den måde udtalen læres på kan kun sjældent ændres. Det er også det hun får mest ros for når hun snakker med andre danskere. |
|
|
|
| Mali |
Lagt på d. 14/04-2014 15:34
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 46 |
H_Larsen skrev: Hejsa Det bliver svære og svære, der har ingen pauser været i undervisningen. Jeg har en videregående uddannelse og noget af den grammatik min kone har som skriftlig opgave er svær og jeg viser gerne min kones grammatik frem til gæster. eksempler: "Inversion betyder at verbet står foran subjektet" , "adverbier", " personlige pronominer", " possesive pronominer"og "modalverber" er nogle af de emner som min kone har arbejdet med på modul 4, men jeg tro snart min kone er bedre til dansk grammatik end jeg er *SSS* Sprogskole følge folkeskoleferie og det er den eneste ferie der har været. Da vi bor i Taastrup, er det vel mest naturligt at man bruger sprogskolen i Taastrup og hvis vi skiftede sprogskole, skulle der være en god grund og jeg har ikke hørt om at andre sprogskoler skulle være bedre. Jeg har hørt om folk der betaler for ekstra undervisning i København, men det vi ikke ment var besværet værd. mvh H_Larsen Vi bor også i Taastrup, og min kone syntes ikke skolen var specielt god, læren var mulism og brugte lang tid på at forklare de andre elever ordene på Tyrkisk. Så hun stoppede og fik et arbejde i stedet ![]() |
|
|
|
| H_Larsen |
Lagt på d. 14/04-2014 16:07
|
Mali skrev: Vi bor også i Taastrup, og min kone syntes ikke skolen var specielt god, læren var mulism og brugte lang tid på at forklare de andre elever ordene på Tyrkisk. Så hun stoppede og fik et arbejde i stedet ![]() Jeg har hørt om problemet med visse tyrkiske lærer, men der også tyrkiske lærer hun roser. Men det lyder, så nemt, når du skriver at så stoppede din kone og begyndte og arbejde, de fleste skal jo have bestået enten dansk 1, 2 eller 3 for at søge permanent opholdstilladelse. mvh Larsen |
|
|
|
| Mali |
Lagt på d. 14/04-2014 16:15
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 46 |
Kan man ikke få det hele udsat hvis man finder et arbejde? Det giver jo også en del dansk erfaring at skulle snakke dansk på en arbejdsplads. Vi er familie sammenført efter EU reglerne, så der er ikke nogle krav om sprog eller andre ting, men jeg tror det samme er gældende efter de danske regler. Uden at være sikker! |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 14/04-2014 16:37
|
|
H_Larsen skrev: Mali skrev: Vi bor også i Taastrup, og min kone syntes ikke skolen var specielt god, læren var mulism og brugte lang tid på at forklare de andre elever ordene på Tyrkisk. Så hun stoppede og fik et arbejde i stedet ![]() Jeg har hørt om problemet med visse tyrkiske lærer, men der også tyrkiske lærer hun roser. Men det lyder, så nemt, når du skriver at så stoppede din kone og begyndte og arbejde, de fleste skal jo have bestået enten dansk 1, 2 eller 3 for at søge permanent opholdstilladelse. mvh Larsen Nu behøver man ikke PERMANENT ophold for at måtte arbejde. Man skal blot have fået sit cprnr, hvilket kommer med beståelse af A1 i dansk. Men faktisk nærmest anbefalede skolelederen af vestegnens sprogskole at min kommende kone fik et arbejde samtidig med skolestudierne, da hun så ville komme i snak med andre danskere. Og nu er det altså ikke for at generalisere eller male en vis herre på væggen, men de jobs der er tilgængelige for kvinder der ikke taler dansk, er de samme job som andre ikke dansk talende får... Altså ikke ligefrem fremmene for udviklingen af hendes sprog.. Hvilket er årsagen til at vi forsøger at tage eksprestoget gennem modulerne... Og nu er jeg ikke særligt tryg ved at en udenlandsk lærer skal undervise i dansk (med mindre at denne lærer er født i landet naturligvis). Hvis hun kommer hjem og jamrer over lærerne, så er det hokus pokus i en ruf afsted til en anden skole. Og måske KiSS er værd at overveje, selvom det betyder udgifter til transport, længere frem og tilbage, og mere hjemmestudie... What ever works.. Vi skal bare med ekspresfart gennem studierne. :-) Som jeg har forstået det, så er selve undervisningen på disse sprogskoler gratis, og KiSS tager kun kursister såfremt kommunen accepterer at betale for det. Så det er slet ikke sikkert at man bare sådan kan komme ind på et hold.? |
|
|
|
| H_Larsen |
Lagt på d. 14/04-2014 17:38
|
farao54 skrev: Nu behøver man ikke PERMANENT ophold for at måtte arbejde. Man skal blot have fået sit cprnr, hvilket kommer med beståelse af A1 i dansk. Men faktisk nærmest anbefalede skolelederen af vestegnens sprogskole at min kommende kone fik et arbejde samtidig med skolestudierne, da hun så ville komme i snak med andre danskere. Og nu er det altså ikke for at generalisere eller male en vis herre på væggen, men de jobs der er tilgængelige for kvinder der ikke taler dansk, er de samme job som andre ikke dansk talende får... Altså ikke ligefrem fremmene for udviklingen af hendes sprog.. Hvilket er årsagen til at vi forsøger at tage eksprestoget gennem modulerne... Og nu er jeg ikke særligt tryg ved at en udenlandsk lærer skal undervise i dansk (med mindre at denne lærer er født i landet naturligvis). Hvis hun kommer hjem og jamrer over lærerne, så er det hokus pokus i en ruf afsted til en anden skole. Og måske KiSS er værd at overveje, selvom det betyder udgifter til transport, længere frem og tilbage, og mere hjemmestudie... What ever works.. Vi skal bare med ekspresfart gennem studierne. :-) Som jeg har forstået det, så er selve undervisningen på disse sprogskoler gratis, og KiSS tager kun kursister såfremt kommunen accepterer at betale for det. Så det er slet ikke sikkert at man bare sådan kan komme ind på et hold.? Jeg ved godt at man ikke behøver en permanent opholdstilladelse for at måtte arbejde. Min kone arbejde skam og gå i skole samtidig. I øjeblikket betale den danske stat for 3 års skolegang, men der ligger en ændring så de betaler 5 års skolegang, men der er ikke garanteret noget timetal. Et af de forskellige krav der bliver stillet inden man kan få permanent opholdstilladelse er at man har bestået Dansk 1, 2 eller 3. og såfremt man kun er på midlertidige opholdstilladelse i Danmark afskærer i jer selv for en masse sikkerhedsnet i sociale ydelser. Nu skal man ikke male fanden på væggen over tyrkiske lærer på sprogskolen, min kone fortæller også om danske lærer der er meget værre end den tyrkiske lærer, som tidligere er blevet omtalt. Jeg kender ikke KISS, men faldt over nedenstående ifm danskundervisningen KISS skriver Vores 9 måneder er delt op i 10 korte trin a 3 uger + et 11. trin på 9 uger. Det sidste trin svarer til Modul 6 i Integrationsministeriets model og leder frem til Studieprøven, som er adgangskort til universiteterne. Men vi optager også kun skolevante kursister (normalt med min. 12 års skolegang og et godt kendskab til engelsk). Og så kræver vi noget: og min kone fra Thailand har ikke 12 års skolegang mvh H_Larsen |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 14/04-2014 18:05
|
|
Et af de forskellige krav der bliver stillet inden man kan få permanent opholdstilladelse er at man har bestået Dansk 1, 2 eller 3. og såfremt man kun er på midlertidige opholdstilladelse i Danmark afskærer i jer selv for en masse sikkerhedsnet i sociale ydelser. Det er netop derfor at vi ønsker eksprestoget gennem samtlige moduler, så vi kan nå frem til permanent ophold 'til tiden' (5 år) ![]() ps. Min kæreste har 12 års skole uddannelse ![]() |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 14/04-2014 18:56
|
Normalt kræver KISS som nævnt 12 års skolegang og gode engelsk kundskaber, noget som min kone ikke havde. Hun var til en kort samtale med forstanderen og det dansk hun havde lært hos Clyde i Bangkok var basis nok for at hun kunne blive optaget. Så det beror altså på en individuel vurdering. Men de fleste sprogskoler er såmænd gode nok vil jeg mene, jeg prøvede bare ligesom farao54 at tænke langsigtet og prøvede at sikre hende de bedste muligheder for uddannelse og job bagefter. Uanset hvad så bukker jeg mig dybt i støvet for de thai'er der kommer herop, lærer sproget og tilpasser sig et samfund der er så anderledes. Dyb respekt for jeg kunne formentlig ikke gøre det samme. Så længe man gør sit bedste kan man ikke forlange mere. |
|
|
|
| Papa |
Lagt på d. 15/04-2014 17:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 245 |
farao54 skrev: Nu behøver man ikke PERMANENT ophold for at måtte arbejde. Man skal blot have fået sit cprnr, hvilket kommer med beståelse af A1 i dansk. Hej farao. Din kommende kone får sit cpr nr. når hun har sin opholdstilladelse, mener i får 3-6 dage at ordne det i (Borgerservice) Da vi var nede med min kone's opholdstilladelse kunne vi komme igen to dage efter, så skrev den flinke mand min kone's nye danske cpr nr på et stykke papir (skulle bruges til et buskort)Så bliver man sku da lidt glad i låget
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that." ![]() |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 15/04-2014 22:05
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Jeg har overvejet ekstra undervisning i dansk til min kone, når hun er færdig med sin barsel. Syntes det går for langsomt på sprogskolen. Er der nogen som kan anbefale et godt kursus omkring København,s området. ? Det må gerne koste op til 10-15 tusinde. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 16/04-2014 07:11
|
|
energy skrev: Jeg har overvejet ekstra undervisning i dansk til min kone, når hun er færdig med sin barsel. Syntes det går for langsomt på sprogskolen. Er der nogen som kan anbefale et godt kursus omkring København,s området. ? Det må gerne koste op til 10-15 tusinde. Prøv at checke dette: [url]www.kiss.dk[/url] Har ikek selv personligt erfaring med det, men det har andre i forummet haft, og anbefalet det. |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 16/04-2014 08:33
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
farao54 skrev: energy skrev: Jeg har overvejet ekstra undervisning i dansk til min kone, når hun er færdig med sin barsel. Syntes det går for langsomt på sprogskolen. Er der nogen som kan anbefale et godt kursus omkring København,s området. ? Det må gerne koste op til 10-15 tusinde. Prøv at checke dette: [url]www.kiss.dk[/url] Har ikek selv personligt erfaring med det, men det har andre i forummet haft, og anbefalet det. Det kunne være en mulighed 😀. For ekstra undervisning , det skal hun have. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.