Se indlæg|
Grænsegænger/Konens fradrag?
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 22/11-2013 16:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Jeg forstår ikke helt hvad du siger med det ? Hun har ikke bopæl her, og på visum kan hun lige præcis ikke være her i 6 måneder (gæt hvorfor de har sat det til 2x90 dage og ikke 2x 3 mdr) Og hun kan ikke få bopæl her på visum, det siger loven = jeg kan ikke få hendes fradrag. Så konklusionen må være at HCA enten lyver, eller at en på borgerservice har lavet en kæmpe fejl. |
|
|
|
| swedmark |
Lagt på d. 22/11-2013 17:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Bjarke85 skrev: Så kom der svar fra SKAT. Det eneste vi skal gøre, er at vi skal registrere hende på adressen. Så det vil vi gøre næste gang hun kommer til Danmark. Og så vil vi slå et smut forbi skattekontoret ![]() Hej Bjarke Svenningsen Din ægtefælle skal være fuld skattepligtig i Danmark, før at du evt ville kunne få overført hendes ubenyttede personfradrag. Dvs hun skal være tilmeldt folkeregistret - borgerservice - som værende boende her. Med venlig hilsen Jan Steen Klæbel SKAT Kundecenter Person Ovenstående tekst "highligtet og i kursiv" er ikke korrekt. Jeg har de sidste 5 år fået min hustrus uudnyttede personfradrag, og hun er ikke tilmeldt folkeregistret i DK, og er ej heller skattepligtig i DK. Vi bor i Sverige. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 22/11-2013 17:29
|
|
Der er sikkert nogle andre regler lige på det punkt, fordi du også bor i Sverige, men nu bor jeg jo i Danmark. Det skulle da være utroligt hvis en Skattemedarbejder ikke kender reglerne eller at i alle sammen tilfældigt kan omgå dem. Men næste gang hun kommer, så vil jeg da prøve om vi kan alligevel. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 22/11-2013 19:46
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Bjarke85 skrev: Jeg forstår ikke helt hvad du siger med det ? Hun har ikke bopæl her, og på visum kan hun lige præcis ikke være her i 6 måneder (gæt hvorfor de har sat det til 2x90 dage og ikke 2x 3 mdr) Og hun kan ikke få bopæl her på visum, det siger loven = jeg kan ikke få hendes fradrag. Så konklusionen må være at HCA enten lyver, eller at en på borgerservice har lavet en kæmpe fejl. Hvem siger hun skal have bopæl i Danmark???? En klovn fra Skat. Læs nu hellere loven direkte end at tro på hvad en medarbejder siger. De danske nyhedsmedier bringer stort set efterhånden dagligt nye historier om hvor og hvordan SKAT svigter. Kildeskattelovens §1, stk. 2: 2) personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, Klik her for at se det på Retsinformation Og omkring det med mere end 2x90 dage, se indlæg 32 & 34 igen igen........ Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Papa |
Lagt på d. 22/11-2013 21:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 245 |
Min kone og jeg går og venter svar ang familiesammenføring, idag snakkede jeg med borgerservice/folkeregister. De sagde vi skulle vente med at komme til vi havde fået opholdstilladelsen. I ansøgningen om FS skriver du jo under på hun bor på din adresse, så det ved "systemet" jo Så nu går vi bare og venter, og når vi så får svar......... så tager vi den derfra. PS. jeg skulle hilse fra min kone og sige....... Her er koldt ![]() |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 22/11-2013 22:21
|
|
Webmaster skrev: Bjarke85 skrev: Jeg forstår ikke helt hvad du siger med det ? Hun har ikke bopæl her, og på visum kan hun lige præcis ikke være her i 6 måneder (gæt hvorfor de har sat det til 2x90 dage og ikke 2x 3 mdr) Og hun kan ikke få bopæl her på visum, det siger loven = jeg kan ikke få hendes fradrag. Så konklusionen må være at HCA enten lyver, eller at en på borgerservice har lavet en kæmpe fejl. Hvem siger hun skal have bopæl i Danmark???? En klovn fra Skat. Læs nu hellere loven direkte end at tro på hvad en medarbejder siger. De danske nyhedsmedier bringer stort set efterhånden dagligt nye historier om hvor og hvordan SKAT svigter. Kildeskattelovens §1, stk. 2: 2) personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende, Klik her for at se det på Retsinformation Og omkring det med mere end 2x90 dage, se indlæg 32 & 34 igen igen........ Jamen det du linker, kræver at hun er i Danmark mindst 6 måneder om året, og så evt. som du siger tager en lille ferie et sted for at nå derop. Men det siger HCA jo at de ikke udnytter. HCA skriver at hun er her på 90 dages visum 2 gange om året = 180 dage. Ergo er hun ikke skattepligtig i Danmark, ergo kan han ikke få hendes fradrag. Endvidere siger loven meget klart at man på visum ikke kan registreres på en bopæl, men det siger HCA at hans kone er, så enten lyver han eller også har Borgerservice registreret en ulovligt ved en fejl. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 22/11-2013 23:51
|
|
Bjarke85 skrev: Jamen det du linker, kræver at hun er i Danmark mindst 6 måneder om året, og så evt. som du siger tager en lille ferie et sted for at nå derop. Men det siger HCA jo at de ikke udnytter. Nej ikke nødvendigvis. Det er jo hele pointen. Se indlæg 32 (igen). Hvis hun f.eks. er i Danmark 2 x 89 dage = 178 dage plus f.eks. 3 ugers ferie med dig et sted i verden udenfor Danmark, så er I over de 180 dage som kræves i følge Kildeskattelovens §1, stk. 1 nr.2 og så opfylder hun kravet til at være fuld skattepligtig og du kan nu få hendes uudnyttet fradrag. Det interessante er vel ikke hvordan HCA har fået det igennem men hvordan du og andre kan få det igennem. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 23/11-2013 01:35
|
|
Gælder det også hvis vi er på ferie i Thailand, som er hendes eget land ? I så fald lever vi op til det, da vi minimum 1 gang om året er af sted. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 23/11-2013 01:56
|
|
Tja, der står bare "kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende". Lignende kunne f.eks. være et fælles familiebesøg (antager jeg) f.eks hos svigermor, hvilket vel meget naturligt vil være i ægtefælles hjemland. En anden mulighed, som i øvrigt også giver et stempel i passet som man kan bruge til at dokumentere det med, er at gøre som Robert er inde på i indlæg 34. Et stempel i jeres begges pas og evt. suppleret med et billede af dig i badebukser under varmere himmelstrøg med dagens avis. Det burde være svært for SKAT at afvise sagen med sådan dokumentation. Eventuelt kunne man gøre brug af både ferie-muligheden og lignende-muligheden på én gang med forskellige datoer. Det skal lige siges at jeg ikke har erfaring med det. Men man kan jo få et bindende svar fra SKAT mod betaling (kr 300,-). Læs nærmere HER. Men husk nu det skal fremlægges rigtigt. Med venlig hilsen
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 23/11-2013 05:37
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Webmaster skrev: Tja, der står bare "kortvarige ophold i udlandet på grund af ferie eller lignende". Lignende kunne f.eks. være et fælles familiebesøg (antager jeg) f.eks hos svigermor, hvilket vel meget naturligt vil være i ægtefælles hjemland. En anden mulighed, som i øvrigt også giver et stempel i passet som man kan bruge til at dokumentere det med, er at gøre som Robert er inde på i indlæg 34. Et stempel i jeres begges pas og evt. suppleret med et billede af dig i badebukser under varmere himmelstrøg med dagens avis. Det burde være svært for SKAT at afvise sagen med sådan dokumentation. Eventuelt kunne man gøre brug af både ferie-muligheden og lignende-muligheden på én gang med forskellige datoer. Det skal lige siges at jeg ikke har erfaring med det. Men man kan jo få et bindende svar fra SKAT mod betaling (kr 300,-). Læs nærmere HER. Men husk nu det skal fremlægges rigtigt. Er det kun mig eller har andre ogsaa besvaer med at komme ind paa www.skat.dk ? Jeg bruger Firefox. |
|
|
|
| maichai |
Lagt på d. 23/11-2013 06:06
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 277 |
hugoboerge skrev Er det kun mig eller har andre ogsaa besvaer med at komme ind paa www.skat.dk ? Nej det er ikke kun dig jeg sidder her og undre mig over alt det de andre skriver her for når jeg logger ind så kommer jeg aldrig længere end forsiden derefter er det slut jeg kan se min forskudsopgørelse men skrive til skat Næ jeg kunne lige så godt skrive til STASI i det gamle Østtyskland det fungere nemlig heller ikke mere DET ER SIMPELHEND UNDER ALT KRITIK men det er da rart at jeg ikke er den eneste Forsat god lørdag Maichai ![]() Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 23/11-2013 09:18
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Man skal vaebne sig med taalmodighed naar man er paa Skat.dk Det kan godt tage 5 - 10 min eller mere fra man har trykket paa en "knap" til siden aabner. Nogle gange aabner siden foerst efter at jeg har trykket paa adressen i webbrowseren igen. Saerligt naar man vil skrive en mail til Skat tager det lang tid og jaevnligt lykkes det ikke at komme igennem. Jeg maatte proeve mange gange foer det lykkedes mig at skrive en mail om at de have taget min kones uudnyttede personfradrag i 2014 forskudsskemaet. Da jeg fik et nyt forskudsskema med dobbelt personfradrag, skrev Skat medarbejderen at det var alle "graensegaengere" som ikke havde faaet dette fradrag. Saa det har givet meget ekstra arbejde i Skat, at deres system ikke var programmeret til dette. |
|
|
|
| maichai |
Lagt på d. 23/11-2013 09:29
|
|
Før klokken 4 dansk tid opdaterer de og det gør de sjovt nok hver dag mandag til søndag efter klokken 4 ser det for det meste såda her ud Denne side kan ikke vises •Kontrollér, at webadressen https://www.tasts... er korrekt. •Søg efter siden med søgemaskinen. •Opdater siden om et par minutter. •Kontrollér, at TLS- og SSL-protokollerne er aktiveret. Gå til Funktioner > Internetindstillinger > Avancerede indstillinger > Indstillinger > Sikkerhed Da jeg fik et nyt forskudsskema med dobbelt personfradrag, skrev Skat medarbejderen at det var alle "graensegaengere" som ikke havde faaet dette fradrag. Saa det har givet meget ekstra arbejde i Skat, at deres system ikke var programmeret til dette. Gud ved om deres systemer er programmeret til andet end at snyde og bedrage os andre SKAT ER EN STAT I STATEN Og læg mærke til at deres direktør tjener mere end skatteministeren gør Jeg synes det er usmageligt Mvh Maichai ![]() Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
|
| Papa |
Lagt på d. 23/11-2013 09:47
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 245 |
maichai skrev: Før klokken 4 dansk tid opdaterer de og det gør de sjovt nok hver dag mandag til søndag efter klokken 4 ser det for det meste såda her ud Denne side kan ikke vises •Kontrollér, at webadressen https://www.tasts... er korrekt. •Søg efter siden med søgemaskinen. •Opdater siden om et par minutter. •Kontrollér, at TLS- og SSL-protokollerne er aktiveret. Gå til Funktioner > Internetindstillinger > Avancerede indstillinger > Indstillinger > Sikkerhed Da jeg fik et nyt forskudsskema med dobbelt personfradrag, skrev Skat medarbejderen at det var alle "graensegaengere" som ikke havde faaet dette fradrag. Saa det har givet meget ekstra arbejde i Skat, at deres system ikke var programmeret til dette. Gud ved om deres systemer er programmeret til andet end at snyde og bedrage os andre SKAT ER EN STAT I STATEN Og læg mærke til at deres direktør tjener mere end skatteministeren gør Jeg synes det er usmageligt Mvh Maichai ![]() Jeg kunne ikke dy mig ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 23/11-2013 10:06
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Papa skrev: maichai skrev: Før klokken 4 dansk tid opdaterer de og det gør de sjovt nok hver dag mandag til søndag efter klokken 4 ser det for det meste såda her ud Denne side kan ikke vises •Kontrollér, at webadressen https://www.tasts... er korrekt. •Søg efter siden med søgemaskinen. •Opdater siden om et par minutter. •Kontrollér, at TLS- og SSL-protokollerne er aktiveret. Gå til Funktioner > Internetindstillinger > Avancerede indstillinger > Indstillinger > Sikkerhed Da jeg fik et nyt forskudsskema med dobbelt personfradrag, skrev Skat medarbejderen at det var alle "graensegaengere" som ikke havde faaet dette fradrag. Saa det har givet meget ekstra arbejde i Skat, at deres system ikke var programmeret til dette. Gud ved om deres systemer er programmeret til andet end at snyde og bedrage os andre SKAT ER EN STAT I STATEN Og læg mærke til at deres direktør tjener mere end skatteministeren gør Jeg synes det er usmageligt Mvh Maichai ![]() Jeg kunne ikke dy mig ![]() En rigtig perle. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 23/11-2013 10:32
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Conrad skrev: Man skal vaebne sig med taalmodighed naar man er paa Skat.dk Det kan godt tage 5 - 10 min eller mere fra man har trykket paa en "knap" til siden aabner. Nogle gange aabner siden foerst efter at jeg har trykket paa adressen i webbrowseren igen. Saerligt naar man vil skrive en mail til Skat tager det lang tid og jaevnligt lykkes det ikke at komme igennem. Jeg maatte proeve mange gange foer det lykkedes mig at skrive en mail om at de have taget min kones uudnyttede personfradrag i 2014 forskudsskemaet. Da jeg fik et nyt forskudsskema med dobbelt personfradrag, skrev Skat medarbejderen at det var alle "graensegaengere" som ikke havde faaet dette fradrag. Saa det har givet meget ekstra arbejde i Skat, at deres system ikke var programmeret til dette. Du behøver ikke at skrive en mail, du har et postprogram på Skat's hjemmeside, som du kan bruge til kommunikation. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 23/11-2013 11:19
|
|
Sidder i, i Thailand jer der har problemer ? Fordi jeg oplever ingen problemer med skat.dk overhovedet, de eneste tidspunkter der kan være knas, er når der er sidste frist for moms og så nogle ting, der bliver systemet overbelastet. Men ellers køre det altid rimelig godt. Jeg bruger Google Chrome og Internet Explorer. |
|
|
|
| maichai |
Lagt på d. 23/11-2013 11:27
|
|
Vandango skrev Du behøver ikke at skrive en mail, du har et postprogram på Skat's hjemmeside, som du kan bruge til kommunikation. Du kan slet ikke skrive mail til skat mere uden at bruge deres sikker mail på skats hjemmeside og det er det der er store problemer med og det var der også sidste år Og det er noget svineri det ikke er rettet op nu når man har haft over et år til det det samme er sommetider med nemid lige så snart det kommer fra en udenlands ip adresse er der problemer og sidste år vidste skat at der var problemer men det skulle være rettet op inden næste år men det er nu og der er ikke rettet en skid op ![]() Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 23/11-2013 11:32
|
|
Nå men for lige at komme tilbage til emnet. Så har jeg kontaktet skat igen, og sagt at han kun henviser til stk. 1 i §1, om at have bopæl i Danmark, men at vi opfylder stk. 2 i §1, da hun har været her 178 dage plus 2 ugers ferie, og hun må derfor være skattepligtig i Danmark. Så må vi se om jeg kan få den kringlet :-) Eller kringlet er måske så meget sagt, det er jo sandt. Det er helt den omvendte verden at gøre krav på at være skattepligtig i Danmark haha. Normalt er det noget folk gerne vil slippe for ![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 23/11-2013 11:34
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
vandango skrev: Conrad skrev: Man skal vaebne sig med taalmodighed naar man er paa Skat.dk Det kan godt tage 5 - 10 min eller mere fra man har trykket paa en "knap" til siden aabner. Nogle gange aabner siden foerst efter at jeg har trykket paa adressen i webbrowseren igen. Saerligt naar man vil skrive en mail til Skat tager det lang tid og jaevnligt lykkes det ikke at komme igennem. Jeg maatte proeve mange gange foer det lykkedes mig at skrive en mail om at de have taget min kones uudnyttede personfradrag i 2014 forskudsskemaet. Da jeg fik et nyt forskudsskema med dobbelt personfradrag, skrev Skat medarbejderen at det var alle "graensegaengere" som ikke havde faaet dette fradrag. Saa det har givet meget ekstra arbejde i Skat, at deres system ikke var programmeret til dette. Du behøver ikke at skrive en mail, du har et postprogram på Skat's hjemmeside, som du kan bruge til kommunikation. Mig bekendt kan man ikke sende mail til Skat uden at være logget ind på deres hjemmeside. Så jeg er ret sikker på, at det er det, som conrad mener, og det som går meeeeget langsomt. Men hvis du har fundet en lynhurtig genvej, så er jeg overbevist om, at mange gerne vil vide, hvordan de finder den. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.