Se indlæg|
Bygge hus i hjembyen.
|
|
| Leif |
Lagt på d. 16/11-2004 14:04
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 78 |
Ja jeg rendte også rundt længe inden det lykkedes, for konen fattede ikke hvad det var jeg ville have... alle kom strittende med bagepulver.. ( kungfu ) Så igang med ordbogen og finde ud af hvad sådan noget stads hed.. "" Jiid "" Og så fandt jeg det langt om længe i PhraPhutabath I en lille biks som sælger alt muligt til bagning - kogning - syltning osv...det eneste jeg har fundet er tørgær, men det virker ganske fint. engelsk navn " Fermipan ".. De havde også et konserverings middel jeg putter i brødene, ellers holder de ikke andet end 4 - 5 dage og det er jo ikke længe når man laver 2 af gangen.. Jeg ved ikke hvorfor men de kommer til at smage som om de gærer.. Mel har de faktisk alle steder her omkring, men som med så meget andet så er der forskellige slags, alt afhængig af hvad man vil bage etc. de 2 jeg har fundet egnet er henholdsvis en hvid/grøn pose .. Kite bread flour " og en hvid/ blå alround family flour... Den grønne er dog bedst til franskbrødene.. og 5 bath dyrere . Men ellers produseres det i Samutprakarn de har tlf. 394-0331 - 394-1481 det må være 02. omr. De kan sikkert fortælle dig hvor du kan få det. Rugmel jeg tror desværre kun vi kan få det i foodland i BKK.. Har du surdej ??? Men ellers så send din adresse så kan jeg sende dig noget gær, det er ikke så dyrt så det overlever jeg nok.... Og så må du igang med at undervise konen lidt For mel bruges faktisk også i et Thai køkken...Og det er noget rod at lave brun sovs til flæskestegen, uden mel. eller til Anden vi snart skal have.. ![]() |
|
|
|
| Leif |
Lagt på d. 16/11-2004 14:21
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 78 |
sorry det var da vist gæret du sagde hun ikke kendte... |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 16/11-2004 15:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 08:00 |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 16/11-2004 17:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Tak Mister M og Mr. Leif Siripot Måske er det ikke helt det rette sted - på det så gode Dansk Thai Websidte - at diskuterer hvedemel, rugmel og gær ect. Det hører vel; med rette under ”Opskrifter”. Men jeg fornemmer det i højeste grad også falder ind under ”Dansker i Thailand” thi det er tilsyneladende de samme gastronomiske udformninger som andre også står overfor derude. Nemlig vores højtelskede morgenbrød, som ikke helt går i glemmebogen selv i Thailand. Jeg har nu fået behørigt svar på at det rent faktisk er muligt at købe gær, selv helt ude på bøhlandet. Men nu hvor vi har ”proppen” af, så er der et par spørgsmål som jeg gerne vil lidt nærmer oplysninger omkring. Jeg har overfor min svoger i Thailand, fortalt at det nærmest er en national sport her i Sverige at fremstille sprit. Da jeg forklarede ham om hvordan man kunne fremstille dette ” nydelsesmiddel” var han – og andre - totalt blanke, og havde ikke den ringeste anelse om hvad jeg talte om. Det til trods for han er universets uddannelse (?), og besidder et job som socialchef i den nærmeste store by. Men da han og de andre lokale by rødder, udviste en særdeles stor naturlig interesse til denne ganske lokale produktions mulighed, lovede jeg at komme tilbage til emnet efter vores genkomst til Thailand. Her kommer gæret ind i billedet til fuld udnyttelse!. Er der andre derude i Thailand, eller nogen som også har berørt emnet overfor deres Thai bekendte i Thailand? Vil jeg gerne hører nærmer. Hilsen Rasmus |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 17/11-2004 10:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 07:49 |
|
|
|
| solmand |
Lagt på d. 17/11-2004 10:28
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 320 |
hej hej oppe på landet ved min svigermor, sætter de en ære i at hjemme brænde, (men det er forbudt siger svigermor og brænder vidre) de laver mange smags retninger (nogle gode andre mindre gode ![]() ![]() ) og hun brænder altid i det fjerneste hjørne af ris marken, for som hun siger " det kan af og til sige bang ![]() ![]() .Det kender svenskerne jo alt til!!!!! ![]() ![]() ![]() Men pas på, det slår som en elefant sparker, og jeg tror at varmen er med til at øge virkningen, Jeg har selv taget noget essens med fra matas, så jeg kan lave noget som mine smags løg kan lide, jeg tro at det holder en % på nok omkring de 75% ![]() ![]() ![]() hilsen Olsen Thailand er et godt sted at tag til.og de har dejlige søde kvinder men næsten umulige at få herop pga vores defekte lovgivning.............
|
|
|
|
|
Lagt på d. 28/02-2005 21:30
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Sneppevej Ja min kone kommer også fra chaiyaphum området 10 km fra byen men hun kender heller ikke det udtryk Men det er jo op til folk om de vil betale eller ej,bare jeg kan blive fri og det kan jeg bamsen |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 28/02-2005 22:01
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Sneppevej skrev: Hej "Kar Num" kender min kone godt til (Hun er fra Chaiyaphum provincen) - ordet er ikke så udbredt som "Sin Sod" og bliver normalt ikke brugt. "Kar Num" betyder en slags "penge til mor fordi at hun har passet mig" - sådan er det !! Hejsa Min kone kommer fra Nong Khai, hun kender godt udtrykket, men hun retter lidt på det og siger det hedder "Kar nam num" som vel lettest kan oversættes som "betaling for bryst mælk" altså penge til mor. Men hun sammenligner det også lidt med sin sod bare mindre beløb. John
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| surin999 |
Lagt på d. 01/03-2005 07:25
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 298 |
jeg er nu ligeglad om det hedder det ene eller det andet hvis bare det ikke udnyttes til at få falangen til at betale et vanvittigt højt beløb bare forde han ikke kender denne tradition
Surin er død længe leve Surin999 |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 04/03-2005 13:58
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Kar num er langt det mest benyttede udtryk for sin sod. Sin sod er den officielle betegnelse og derfor nok den mest rigtige, men kar mum er det udtryk de fleste bruger. Det er slang og betyder ganske rigtigt en godtgoerelse for at have bragt datteren op. Det kan ogsaa forstaaes som lidt til at forsoede tilvaerelsen med nu da datteren er borte. Det er ikke et forsog paa at koere prisen op da der ikke er tale om en pris, men en tradition. Nu er Thai nogen gange vanskeligt for Thaier at forstaa dersom udtalen ikke er helt som den skal vaere og det kan vaere grunden til at nogen Thaiewr ikke forstaar ordet naar de hoerer det. Clyde |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 10/03-2005 09:07
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 329 |
Sneppevej skrev: "Kar num er langt det mest benyttede udtryk for sin sod." Det er muligvis rigtigt i visse områder, men desværre er det ikke korrekt at det er det mest benyttede udtryk. For lige at få det på plads så hedder det helt korrekt : "Kar Sin Sod" samt "Kar Naam Num" Morsomt er det at du skriver at en Thai har svært ved at forstå Thai - forstår du det bedre ? Jeg hører også Sin Sod og ikke Kar Narm Num, men forklaring kan være som Clyde skriver, at det er fordi det er mere slang-orienteret og måske tilmed mere brugt i nogle regioner end andre eller måske snarere som du skriver i visse cirkler mere end andre. Ingen tvivl om at Sin Sot også er mere høfligt end Kar Narm Num. Thaier har som Clyde også rigtigt skriver, svært ved for det første at læse transliterered thai, og når en udlænding så skal forsøge at udtale dette uden at kende til toner, vokallængde så går det tit helt i grøften. Det ser man hele tiden. Da Clyde taler thai - går jeg bestemt ud fra - og også dansk, vil han givetvis forstå transliterered thai bedre. Nayokratamontri betyder statsminister, prøv at sig det til en thailænder og se om han/hun forstår det ![]() Eller endnu værre når du nu selv bruger udtrykket Kar, betyder det afhængigt af tonefaldet, ben, omkostning, slå ihjel, eller galangel ![]() mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 08/05-2005 21:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1075 |
Hi Folks, Hvem er I ? Spørgsmålet henvender sig til 2 dansker , den ene har allerede bygget et sød lille hus ved BAN NONG, lidt udenfor KORAT på vej mod Lung Pra Khun tempelet, den anden er p.t. igang med at bygge et to etager hus på samme vej ? Under vores ophold i Thailand sidste måned, var vi på besøg hos svigemors lillebror som har en "gård" med nogle mælkekøer (Brun/sorte-sorte/hvide "danskekøer), og da vi passerede de to steder , fortalte svigemor at der boede en dansker som p.t. var i DK (huset så ud til at være højst et par år gammelt). M.v.h., den nyskærrig M. Rasmussen
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 24/01-2010 20:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
clydehaumann skrev: Det du siger er ikke helt forkert. Der er saadant i kampen mod narko skal alle kunne redegore for hvor pengene til at kobe hus og jord stammer fra, dersom det drejer sig om mere end 1000000 Baht. Belob derunder skal der efter loven ikke undersoges hvor de kommer fra. Det betyder dog ikke at man ikke kan gore det. Selvfolgeligt kan man leje jord for saa lenge man vil. Der er dog blot den hage at for en kontragt at vaere retsgyldig skal den der indgaar den have opholdstilladelse her i Thailand, og det er ikke helt ligetil at faa. Jeg her i flere aar og faar stadigt kun arbejdstilladelse for et aar ad gangen. Mange drommer om at komme her paa en pension, men det er nesten umuligt da pensionen ofte ikke udgor det som myndighederne idag kraever. Jeg mener det er 60000 Baht om maaneden og ca 400000 Baht i banken her i Thailand. Har man disse penge vil man kunne faa opholdstilladelse for 1 aar ad gangen. Clyde Det er ny information for mig, at man skal have opholdstiladelse for at leje jord, for der er da tusinder af udlændinge, som har leaset jord i Thailand og fået det tinglyst? |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 24/01-2010 21:25
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
thamarai skrev: clydehaumann skrev: Det du siger er ikke helt forkert. Der er saadant i kampen mod narko skal alle kunne redegore for hvor pengene til at kobe hus og jord stammer fra, dersom det drejer sig om mere end 1000000 Baht. Belob derunder skal der efter loven ikke undersoges hvor de kommer fra. Det betyder dog ikke at man ikke kan gore det. Selvfolgeligt kan man leje jord for saa lenge man vil. Der er dog blot den hage at for en kontragt at vaere retsgyldig skal den der indgaar den have opholdstilladelse her i Thailand, og det er ikke helt ligetil at faa. Jeg her i flere aar og faar stadigt kun arbejdstilladelse for et aar ad gangen. Mange drommer om at komme her paa en pension, men det er nesten umuligt da pensionen ofte ikke udgor det som myndighederne idag kraever. Jeg mener det er 60000 Baht om maaneden og ca 400000 Baht i banken her i Thailand. Har man disse penge vil man kunne faa opholdstilladelse for 1 aar ad gangen. Clyde Det er ny information for mig, at man skal have opholdstiladelse for at leje jord, for der er da tusinder af udlændinge, som har leaset jord i Thailand og fået det tinglyst? Thamarai @ Nu har du i 3 tråde hevet op til 6 år gamle indlæg frem alle skrevet af Clyde og alle dine svar er skrevet i en negativ tone. Hvis du har et problem med Clyde eller Thaiintegration så er det en god ide at kontakte ham på PB eller mail. Admin. Redigeret af John d. 24/01-2010 21:32 john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| styrt3 |
Lagt på d. 24/01-2010 22:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 221 |
Rasmus skrev: Selv om vi alle nok stoler på vores koner, gør det ikke noget at man lige tager sikkerhedsseler på. Bygger i hus uden dette papir / dokument kan i komme ud for et andet, og meget ubehageligt problem. Nemlig at hvis skattekontoret får nys om at konen bygger et stort og flot hus i landsbyen, kan de godt finde på at spørge hvorfra pengene kommer fra. Hvis hun siger at der er hendes faran mand som betaler, kan hun få problemer med Thailandsk lov om eje ret for personer som er gift med en udlægning. Hilsen Rasmus. hvad er det for problemer ? http://www.yeha.dk/
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

.
For mel bruges faktisk også i et Thai køkken...