Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepension for danskere bosat i '3. lande'
Conrad
@Skipper Hans,

Det er da rart at hoere at ens skriverier bliver vaerdsat, hvis jeg kan hjaelpe en anden gang, saa sig til. Naar man har styr paa sagerne og papirerne i orden, saa er det som regel ikke noget problem at komme paa Immigration og faa de stempler man skal have/oensker sig.

Glaedelig jul

--------------------------

Jeg vil give Skeptikeren ret i at jydetampen maa forklare hvordan Skeptikeren snyder sig til sit ophold, da jeg synes det er en grov beskyldning at fremkomme med.

Det er heller ikke helt i overensstemmelse med reglementet, bl.a.

§11 - Ingen personangreb.
Personangreb hører ikke hjemme i en seriøs diskussion. Du må gerne være uenig med andre, men gå efter bolden ikke spilleren.

hugoboerge
Det er guldkorn som kommer fra Conrad, ingen tvivl om det.

Glaedelig Jul.

Hymmer
@Conrad Helt enig, man skal holde en sober diskussion.

Desværre er der mange der sidder bag deres skærm og tror de kan gøre/sige havd der passer dem for di der er anonyme.

jydetampen
Skeptikeren skrev:

Jydetamp, venligts forklar dig, dine evindelige påstande om at jeg snyder mig til ophold her er mig uforklarlige. Har jo fundet ud af at når du ser mit navn så skal du absolut til tasterne. Ellers er du tavs!

Jeg kan slet ikke fatte dine hentydninger, efter 15 år her burde Emigration jo have fundet ud af det for længst hvis jeg ikke fulgte reglerne, med 90 dage i så mange år og een gang årligt med alle tilbørlige stempler, så holder dine påstande jo ikke, men dette er jo typisk dig, du nyder at optræde som TROLL!

Det virker som om du er hamrende misundelig over at du må tilbringe det meste af året i DK og når du så kommer her ud på din årlige ferie så skal galden ud!!!!

Men som skrevet forklar dig på en let forståelig måde så alle kan følge med, du er jo noget gumpetung åbenbart!!!!!!

Somrak

PS! Forøvrigt burde du holde dig til trådens emne, nemlig pensioner fra DK, eller rettere mangel på samme. Du var jo en af dem der fik ødeligt pensionisttråden i 2009

Jeg skal gerne forklare mig tydeligt.
Du(skeptikeren) har skrevet enten her på siden eller i din bog,husker det ikke hvor,men du skriver at du har lånt penge for at bevise du havde nok på kontoen til få dit års visa og hvis det ikke er at snyde sig til ophold så ved jeg ikke.men kan jo godt se at det er svært for dig at give et klart svar,da det jo vil stemple dig som løgner eller svindler.
I en anden tråd skriver du at du håber på at "slippe" med det halve næste gang du skal have stempler og der har du jo også smidt 10,000 thb fordi du ikke gad tage tilbage i banken,og det siger mig at du ikke har rent mel i posen,for hvorfor betale under bordet hvis alt var iorden????
Glædelig jul.
P.s så sidder jeg i det mørke jylland.

Skeptikeren
Ja det forklarer så en del, men ikke hvorfor du specielt jagter mig. Ser du, vis du havde læst hvad jeg virkelig skrev, så ville du have opdaget at det var Officeren på Emigration der kom med den løsning. Fordi man havde ændret reglerne til at der skulle stå min. 42.000 på en konto.

Det er en almindelig kendt løsning i alle de år jeg har boet i Thailand, ikke så meget som da Emigration lå i Soi 8. Mange blev fyret, læs smidt ud, da man i sin tid flyttede til Jomtien og der kom nye chefer. Man opdagede hvor udbredt korruptionen var. Jeg husker de første gange jeg var der, uden for var der en bar hvor alle ansøgere samledes, også danskere, en meget alm. diskussion gik på: "Nå, hvor meget måtte du så betale i dag?"

Men meget er sket her siden Generalen ændrede en masse, så nok derfor jeg i oktober kun skulle vise Statement fra Konsulen.

Men alt dette vil du jo ikke kunne opleve da du kun er her som korttidsturist.

Ja der må være meget mørkt i Jylland, prøv med lidt kunstig sol så kan du måske få et gladere liv, måske skulle du også forsøge at få dig en ny overmund i gebisset så du kan tygge din mad og blive lidt mere tilfreds med tilværelsenWinkWinkWink

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
1viggovax
ja de gode gl tider. min famile dengang kendte en der inde i soi 8 han hade sin lille lommebog med hans private kunder i, s[ han kom ca 1 uge før visa udløb og hente pas og kom så 10 dage senere og gav pas tilbage mod betaling, fin servece syntes jeg dengang nu er jeg jo for længe siden blev 50 og bruger 1 års retremint visa nem og billigt hver år hehehygge viggo vax sattahipCool

Boes
Kare Skeptiker

Jeg fatter ikke at du overhovedet gider kaste dig ind i diskussioner som denne, som berør dit eget private liv. Lig lavt og lev dit eget liv..... God jul og varme tanker herfra - Boes
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Skeptikeren
også kære herfra! Ja jeg ville gerne ligge lavt, men det er jo svært når man bliver tirret af primater. Det er mig ufatteligt hvad vedkommende prøver at opnå, jeg har følelsen af at det kommer op i ham når vinterdepressionerne sætter ind og længslen efter lys og thaiskønhed bliver for stærk. Misundelse har jo mange måder at udtrykke sig på.

I stedet for julehilsener sender jeg ønsket om godt og lykkeligt nytår til dig og dine.

Somrak

Boes
Tak - og i lige maade ! Wink
Hold dig for god til disse smaaligheder !
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

hiks
Hymmer skrev:

Ingen særregler for pension.

Ingen fradrag ala det du nævner.

Du er fuldt skatteberettiget i Danmark og betaler et gennemsnit pt 36 % skat ( næste år 37 %) ingen AM bidrag

Bosætter du dig i et EU/EØS land får du det samme som en dansk folkepensionist Har du en pensionsordning udover folkepensionen skæres der gradvis i grundbeløbet alt afhængig af størrelsen på pensionsordningen

Bosat udenfor EU/EØS bortfalder grundbeløbet helt, og du skal selv sørge for dækning ved sygdom.
Er man så heldig at have en pensionsordning udover folkepensionen og grundbeløbet allerede er reduceret meget betyder det ikke så meget ved flytning til et ikke EU/EØS land. Men igen er der en privat sundhedsforsikring der skal tegnes.

Satser her 2015 :
http://www.aeldre...-2015.aspx

Det vil sige, når jeg bosætter mig som 60årig i thailand, så har jeg ingen fradrag, og skal betale 37% skat af af hele beløbet.

Det er min arbejdsgiver pension jeg tænker på.

milex
Du har dit normale personfradrag, fradrag for evt. renter-udgifter etc.
Samt, hvis du er gift og din kone ikke har nogen indtægt kan du også få hendes personfradrag.
Og du vil - når du opnår alderen - være berettiget til folkepensionens grundbeløb.

Conrad
@hiks,

Proev at laese hvad jeg skrev i #55, det er saadan det er:

Conrad skrev:

Hvis man bor i bl.a. Thailand (har meldt folkeregisterflytning), har hovedparten af sine indtaegter fra Danmark og disse bliver beskattet der, saa kan man soege om at blive beskattet som "graensegaenger".

Naar det saa er gaaet i orden og hvis man er gift og hustruen ikke arbejder/har indtaegt saa, kan man soege om at faa overfoert hustruens personfradrag til en selv. Det har ingen betydning hvilken nationalitet hustruen har.
Det bevirker saa at man faar dobbelt personfradrag, det kan ogsaa aendres paa forskudsskemaet.

Hvis man i Danmark har pensionsordninger, hvor der betales PAL-skat paa 15,3 % (pensionsafkast skat), saa kan man soege om at blive fritaget for den, naar man er blevet fritaget, saa vokser ens pensionsordninger mere, da denne skat ikke fratraekkes mere.

http://gratis-hja...er-en.html

Desuden er evt. renteindtaegter i Danmark skattefrie, saa har man stadig penge paa bankbogen i Danmark, saa faar man lov til at beholde hele rentetilskrivningen.

Tidligere i traaden har der vaeret nogen uklarhed over hvad man kan faa i folkepension ved bosaettelse i Thailand.
Man kan kun faa folkepensionens grundbeloeb og dette faar man uanset hvad man maatte have af andre pensionsindtaegter.

Hvis man har arbejdsindtaegter der overskrider en vis graense, saa bliver der reduceret i grundbeloebet. Reglerne kan findes paa Borger.dk

Hymmer
Du har selvfølgelig de normale fradrag som i dag...personfradrag evt. renteudgifter etc.

Og hvor meget du skal betale iskat, afhænger stadig af din indtægt, som i dag.. dvs. har du en stor arbejdsgiver pension kan det betyde din skatteprocent bliver større end de 37 %.

Nu ved jeg ikke om du snakker folkepension eller førtidspension. Men er din arbejdsgiver pension af en vis størrelse sker der fradrag i pensionen.

Men det har betydning for om du er gift eller enlig eller etc.

Jeg er førtidspensionist med en pæn egenpension. Så da jeg bestemte mig for at flytte kontaktede jeg først udbetaling Danmark for at få præcise tal på den socialpension efter fradrag af egen pension. Og derefter skat for at få en nøjagtig skatteprocent, vil råde dig til at gøre det samme. På den måde er du sikker på tallene og ved havd du har at gøre med når du lander i Thailand.

milex
Nu er overskriften jo
Folkepension for danskere bosat i '3. lande

Så det er vel det vi taler om.

Der er ikke nogen nedsættelse af folkepensionens grundbeløb - ligegyldig hvor høj din egen-pension er.

Kun ved arbejds-indkomst kan grundbeløbet nedsættes.

Som iøvrigt ganske udmærket beskrevet af Conrad.
Redigeret af milex d. 27/12-2014 17:17

hiks
tusind tak for nogle fine deltajeret svar om fradrag, så er det 100% på plads.

Skeptikeren
de er snu de skide politikere, kan de ikke få penge på anden måde så hæver de bare skatten for pensionister. De vil IKKE ændre min grænsegængerstatus, de svarer ikke på nogen henvendelse andet end man kan da bare ringe. Jo tak, hvem helvede har penge til det her fra Thailand, med al den ventetid og omstilling

Min trækprocent er steget fra 37 til 39%, så det betyder yderligere færre penge at leve for. Har uændret pensionsindtægt, så.....!!

De er jo eminente til at forhøje deres egen løn og pension, med begrundelsen at det er et krævende jobJoker

Og så kan man ikke stemme og få hele banden skiftet ud

Somrak

Bade-Dyr
Skeptikeren

Det hele tager måske 15-20 min.
Kø, snakke med en skat med arbejder. (jeg har ringe en del gange til dem i år)

006 45 foran nummeret.

Destination: DENMARK
Country code: 45
Fixed line: 3 Baht/min
Mobile: 8 Baht/min.

Så koster det dig hele 60 baht (100 baht på en dårlig dag)
WOW det er så dyrt at få dit fradrag !!!

Ja verden er så uretfærdig imod lille dig. Bvdrrr LOL LOL

Kim Ludvigsen
Det skal så også lige siges, at en højere trækprocent ikke er lig med en højere skat. Det er blot a conto-betalingen, der øges, det hele udlignes ved skatteårets afslutning.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
chaingmai
jeg gør dette for, at opnå grænsegængerstatus jeg printer skema nr. 04.031 ud, udfylder det,sender det anbefalet til skat og får så min skat rettet til grænsegængerstatus............ingen problem har aldrig talt med skat i telf.....

ps.min kone har ingen indtægt.............................LOL LOL

Spring til debat: