Se indlæg|
Giftes i Thailand eller Danmark
|
|
| buick |
Lagt på d. 04/02-2015 05:11
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Flot gået at du sætter dig ind i tingene og derefter forstår og respektere din kone Hatten af for dig farao54 skrev: Gapao2000 skrev: larschr5 skrev: Ifølge buick er jeg så åbenbart et dumt og uanstændigt svin. Det må jo stå for din egen regning, men er da imponeret over at du kan komme til den konklusion uden at vide andet om min person eller ægteskab. Men mere skal der åbenbart ikke til. Det må være dejligt at leve i en verden der er sort og hvid. Jeg har ingen dårlig samvittighed over ikke at have betalt sinsod og jeg er fuldstændig ligeglad med hvad holdningen til det er. Vi har også traditioner og kultur her i Danmark, og heri medgår ikke en medgift til ens kone. Jeg elsker, ærer og respekterer min kone i dagligdagen og hun er ikke det mindste i tvivl om at jeg elsker hende. For mig betyder det bl.a. at man ikke "køber" sig til kærlighed ved at sende penge til Thailand med mindre det virkelig er væsentligt, eller forkæler hende med dyre gaver i tide og utide, men i stedet for gennem handling og omtanke viser hende hvad hun betyder for en. Det er den kultur jeg kommer fra. Ellers finansierer jeg intet i Thailand, men skulle det ske at der opstår et behov vil jeg selvfølgelig træde til hvis jeg synes det er rimeligt. Og i de foreløbig 3,5 år vi har været gift har der ikke været nogle anmodninger om bath til dit eller dat. Selvfølgelig har vi også afholdt et bryllup i Thailand for familie, venner mv.. Selve festen var en gratis omgang da mad, drikke, leje af lokale og musikalsk underholdning blevet dækket ind af gæsterne, men havde selvfølgelig betalt hvis det ikke gik sådan. Mindes faktisk at vi havde omkring 2.500 bath i overskud. Jeg tror ikke at mit ægteskab var gået så smertefrit hvis ikke min kone var så atypisk thai som hun er. For jeg havde ikke kunne indordne mig under at skulle finansiere familien i Thailand uanset det er normen. Og det er så et valg jeg har taget, og jeg respekterer selvfølgelig at andre gør tingene på en anden måde. Det vigtigste må være at man kan se sig selv i øjnene og ikke have dårlig samvittighed. Og derfor synes jeg sgu' det er mærkeligt at man skal bedømmes ud fra om man har betalt sinsod eller ej. Jeg er enig med dette. Buick er måske ærgerligt over, hvad han selv render og betaler til, men blot fordi han (og andre) betaler Sin sot er det ikke ensbetydende med, at alle andre også betaler det. Det handler om ens kone og hendes families forventninger. De tal Buick slynger ud er fri fantasi. Spørgsmålet er individuelt og ligesom larschr5 betalte jeg intet, og det er helt normalt. Ligesom det også er normalt at betale det. Jeg er helt i tråd med larschr5. Jeg ville så inderligt gerne slippe for at betale noget som helst, hvilket min kommende kone også godt ved. Hun ville absolut ikke have nogle problemer med at gifte sig med mig hvis jeg havde nægtet, men efter at have besøgt familien, sat mig ind i deres økonomiske situation, samt min kærestes forklaring om hvordan det hele hænger sammen i deres lokale samfund, så besluttede jeg mig for at betale en lille sin sot. Samtidig har jeg gjort hende det klart hvordan jeg, og formentlig en del andre danskere, har det med at skulle betale for kærlighed. Beslutningen om at betale sin sot, er helt og holdent min egen, og hun kunne have plaget og grædt nok så meget såfremt jeg havde nægtet, så ville jeg ikke have betalt hvis jeg først havde besluttet mig for det. Men som sagt, så ombestemte jeg mig efter at have fulgt med i hvordan økonomien ser ud i familien. Mht månedlige penge, så er der her tale om 500,-, som jeg tager mig af i den første tid, indtil hun selv får et job, hvorefter hun selv overtager den del. Som jeg tidligere skrev, så handler det om at aftale og fastsætte den fremtidige økonomi, inden man indgår ægteskabet. På den måde så ved i begge hvad i går ind til. Personligt har jeg affundet mig med mine beslutninger, selvom jeg som udgangspunkt havde sagt 'aldrig i livet'. |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 04/02-2015 05:19
|
Fuld respekt herfra godt gået du oplever og nyder det rigtig Thailand og vil derfor heller ikke ende som endnu en af de mavesure mænd som bliver taget i røven gang efter gang fordi de ikke respektere livet her og aldrig heller vil fatte noget som helst om hvorfor de bliver tørret alle vejne Det er lige præcist den type mænd som har sig en købe kone slave kone for som man siger som nam nar GAMBIT skrev: Jeg kan ikke forstå hvorfor nogen stejler over at betale in Sin Sod når det er tradition, en skik og en del af deres kultur. Jeg betalte glædeligt da min kone hverken før har været gift, ingen børn har og universitets uddannelse (ja, vi kan blive enige on at den ikke er så høj som dk) For mig var det ligeså meget for at kræve den respekt jeg fortjener, og har fået blandt forældre og landsbyens folk, og ikke mindst at vise min kone at jeg respekterer hendes kultur samt at jeg gerne giver hende den ære at kunne være stolt over at have giftet sig med en som har betalt denne sin sod til sine forældre. Kort efter døde hendes mor ( her kan nogen af Sin Sod pengene have været til hjælp) Hvad er pengene brugt til ? Nu er min kones familie en meget traditionel Thai/Khmer familie som er yderst stolte. Dvs at de ikke gambler, drikker sig i hegnet, bagtaler andre eller misunder andre. De er mennesker som finder lykke i familie og ikke det materielle - Der bliver sparet og gemt penge til regnvejrsdage og der bliver ikke fråset med noget. (Den hjemmefixede vandkoger var ikke skiftet ud, stadig ikke noget køleskab i hjemmet eller andre nye ting) Noget som jeg véd at Sin Sod pengene har hjulpet med er at der er blevet bygget på huset, med nye vægge på overetagen samt udbygget med tag i underetagen så vores bil ikke skal stå uden tag. Hvad har jeg så fået ud af det ? Nu er jeg ret ung (29) og vil gerne sikre at jeg har en god kontakt samt udviser og modtager en behandling på lige fod med andre i familien. Jeg bliver respekteret af hendes far som behandler mig på lige fod som hans sønner og der bliver sørget for at der er øl i mit glas og han præsenterer mig stolt til andre når vi er på visit forskellige steder. Min kones søster og brødre har jeg et super godt forhold til og vi bruger meget tid sammen når vi mødes i Isaan >> vores<< hjem. I landsbyen er jeg kendt og respekteret fordi jeg er en eventyrer - jeg sidder ikke bare på familiens matrikel, men bevæger mig ud på egen hånd og går rundt og hilser på - Alle ved hvem jeg er og hvilken familie jeg hører til. Jeg bliver altid mødt med størst gæstfrihed. Jeg går gerne de her ture for at komme lidt væk fra konen så jeg kan få en kæp i øret med de lokale der sidder i grupper og drikker det meste af dagen - Svigerfar kommer gerne forbi til et lille glas i ny og næ (vores hemmelighed)En anden farang er flyttet til og har bygget hus - Men ham bryder de sig ikke så meget om fordi han virker afvisende og "hellig" eller "bedre" end dem - så hvergang snakken går på ham er jeg farrang dee som uden problemer drikker af samme glas, spiser af samme tallerken og sørger for at der er is og øl i glasset. Er jeg så en Thai romantiker eller en dum Farang der tror han er en del af deres fælleskab ? Nej - men jeg respekterer deres kultur og viser mit hjerte til dem som blotter sit. Og uanset kultur forskelle eller sprog barrierer så det noget som alle kan se, mærke og forstå. Ved at følge kulturen vinder du respekten, via respekten vinder du glæden ved Thai kulturen og bliver en del af den - og den er priceless! Jeg siger ikke alle familier er sådan og selvfølgelig er der folk som bliver snydt, men man kan godt tage chancen for de beløb man betaler er altså ikke så høje. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 04/02-2015 07:17
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
Tand skrev: Tak alle sammen for jeres indlæg til mit spørgsmål, det er jeg glad for. Men nu syntes jeg at vi kommet helt væk fra det , det hel handler om nemlig: Hvad er bedst og gøre inden man rejser til dk gifte sig i Thailand eller Danmark og nu er vi over i sin sot og syntes at der er en dårlig tone her så jeg skriver de sidste ord i denne tråd her nu, Mvh tand Du har delvist ret Tand... Men alligevel så er der en forbindelse til det du spørger om... Se det på denne måde: Hvis du gifter dig i DK først, og venter et par år med at blive gift i Thailand, så finder du bedre ud af om det er det rigtige du har gjort. Gifter du dig i Thailand først, så skal en eventuel sin sot falde ved ægteskabet. Så der er altså efter min mening en forbindelse til duit spørgsmål.. :-) |
|
|
|
| Klovn |
Lagt på d. 04/02-2015 07:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 575 |
Som Farao 54 rigtigt skriver er der forbindelse,mellem Sin Sot og måden du gør tingende på ! Om man kalder det dit ellet dat er jo ligegyldigt,man har efter Dansk lov Forsørgerpligt,når man bliver gift ! Surt men sandt |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 04/02-2015 07:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
farao54 skrev: Du har delvist ret Tand... Men alligevel så er der en forbindelse til det du spørger om... Se det på denne måde: Hvis du gifter dig i DK først, og venter et par år med at blive gift i Thailand, så finder du bedre ud af om det er det rigtige du har gjort. Gifter du dig i Thailand først, så skal en eventuel sin sot falde ved ægteskabet. Så der er altså efter min mening en forbindelse til duit spørgsmål.. :-) Det fremgår af det allerførste indlæg i tråden, at de har været sammen i 8 år. |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 04/02-2015 09:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
What Sin Sod Is Not Firstly, let’s get one thing straight: Sin Sod is not a dowry. You are not buying a woman or approaching her family to buy her. The Western-centric viewpoint that Sin Sod equates to the purchasing of a Thai bride is completely incorrect. To fully understand the tradition, you need to put the word “dowry” out of your mind, not least because any suggestion to your future in-laws of purchasing their daughter will be very offensive. What Is Sin Sod? There are generally three reasons for the payment of Sin Sod; they are as follows: 1. Traditionally, the eldest unmarried daughter takes care of her parents until she gets married, and therefore the Sin Sod in some respects replaces that income for the parents. As you might know, it is common for the average Thai woman to send a portion of her salary to her parents each month. After marriage this usually stops, so as you can imagine, for parents with no pension plan and little savings, the Sin Sod is a much needed payday. Now you can see why richer families don’t usually accept this payment or expect it, quite simply because they don’t need it. 2. Once a woman has been married, and/or has kids, the structure of Thai society makes it very hard for her to find a man of decent stature. Therefore, the Sin Sod acts as a sort of insurance in the event that the husband leaves her and doesn’t offer post separation financial support. The bottom line is, women don’t walk away with half of everything like they do in some Western countries. If a woman finds herself back living with her parents as a single mother, the Sin Sod insures that there will be some money/land in the family to support the family. Thai society also dictates that the older a Thai woman gets the harder it becomes for her to find a job, let alone a well-paid one. So again, should she find herself alone in the future, at least the family will have some money put by for some inevitably rainy years ahead. 3. Where poorer families are concerned, Sin Sod is a repayment for the money invested in their daughter. Many families sell land, borrow money and generally go without to put their kids through university, or in some cases to simply put food on the table. The Sin Sod is essentially a repayment for that investment. The amount paid for Sin Sod could be considered relative to the sacrificial cost of bringing up the child – thus the reason it is often referred to as payment for the “mother’s milk”. Redigeret af energy d. 04/02-2015 09:29 |
|
|
|
| Gapao2000 |
Lagt på d. 04/02-2015 10:09
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Jeg beklager, jeg var en af dem, der var med til at afspore tråden. Det var ikke meningen. Blev bare provokeret af buicks bedrevidenhed og enfoldige holdning til emnet. Jeg mener absolut man skal være åbne overfor, at vi alle er forskellige ligesom vores koner (kærester) og deres familier der. Ink. traditioner, hvor de kommer fra osv. Men jeg mener helt klart, det nemmeste er at blive gift i Danmark i stedet for Thailand. I hvert fald når det gælder bureaukrati osv., når i nu vil være sammen i Danmark. På den længere bane er det nok også mere bekvemt med en dansk kommunens officielle vielsesattest end en thailandsk. Det gik nemt og smertefrit med at blive gift og kommunen var flink og hjælpsom, da vi havde fået oversat alt. Så søgte vi familiesammenføring straks efter lige efter bogen. Jeg ved intet om at blive gift i Thailand, men tænker da umiddelbart alt er nememst med en vielse i det land, man ønsker at bo i. Alt andet lige i hvert fald. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 04/02-2015 14:28
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
[quote]buick skrev: Fuld respekt herfra godt gået du oplever og nyder det rigtig Thailand og vil derfor heller ikke ende som endnu en af de mavesure mænd som bliver taget i røven gang efter gang fordi de ikke respektere livet her og aldrig heller vil fatte noget som helst om hvorfor de bliver tørret alle vejne Det er lige præcist den type mænd som har sig en købe kone slave kone for som man siger som nam nar Ja, det er utroligt hvordan at folk rejser herned og forelsker sig i thailandsk kultur og møder deres kæreste/hustru og går rundt med buddha halskeder og praler med at de kan spise deres stærke mad, MEN så snart at foret skal op af lommen stejler nogen og mener at det er totalt latterligt og at det ikke er en skik som de vil være med til at sponsorere. Og som du rigtigt siger: Det er konen som bliver til grin over at have fundet en grådig farrang som ikke vil indordne sig og på den måde vil han aldrig blive set på andre måder en køter. På den måde vil kvinden aldrig føle skam med at forlade ham og muligvis tage røven på ham inden. Som nam Naa - så kan du lære det. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 04/02-2015 16:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Interessant tråd - og som sædvanlig viser det sig, at man ikke kan konkludere noget som helst. Vore oplevelser og erfaringer i Thailand er vidt forskellige, lige så forskellige som vi er, lige så forskellige er vores nye familier i Thailand. Der findes ikke noget facit. Jeg har haft 3 kærester i Thailand. Den fattige unge pige fra Sakon Nakhon sagde, at sin sot er det jeg vil give, og når vi danner famile skal hun ikke forsørge sin moder mere. Puttehønen fra Udon Thani friede til mig i Chiang Mai, og spurgte om vi ikke skulle danne familie sammen. Puttehønen har været gift før. Ejer land og huse for en formue, har en Toyota Fortuner som hendes søster bruger. Puttehønen er millionær i danske kroner, hende forældre er rige. Nul sin sot. Min nuværende familie er statsansatte og pensionerede idag. Familien sidder hårdt i det, min hustru har været gift før. På råd fra sin far, skulle jeg ikke betale sin sot. Hvad jeg læser i tråden og hvad jeg selv har erfaret, virker det som om, at denne sin sot tradition følger jer der har giftet sig ind i fattige farmer/land familier. Jeg læser også at jer der betaler sin sot nyder stor respekt i landsbyen fordi det er kulturen i respekterer, og det er jo godt for jer. Jeg har også opholdt mig en del derude på bøh landet. Jeg nød stor respekt ved, at for det første opføre mig ordentligt. Tage ud og følge med i familiens landbrug, tage på besøg hos familie og venner. Selv om vi ikke kunne snakke sammen, var det hyggeligt at gå på besøg. Den lokalepoliti chef sagde til mig, lige gyldig hvilken tilstand jeg blev stoppet i, vil jeg aldrig nogensinde få en bøde, oversat til engelsk fra en madshop ejer hvor vi sad og hyggede os. Ha ha nåh ja ham har jeg også besøgt, selvom vi ikke kunne snakke sammen. Jeg tror at vi hver især har vores oplevelse af hvad thailand er. Jeg nyder mit familieliv, og har fået mange nye thailandske venner, som jeg stadig ikke kan snakke ordentligt sammen med, fordi jeg er for doven til at lære thailandsk. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 04/02-2015 18:08
|
|
Kim Ludvigsen skrev: farao54 skrev: Du har delvist ret Tand... Men alligevel så er der en forbindelse til det du spørger om... Se det på denne måde: Hvis du gifter dig i DK først, og venter et par år med at blive gift i Thailand, så finder du bedre ud af om det er det rigtige du har gjort. Gifter du dig i Thailand først, så skal en eventuel sin sot falde ved ægteskabet. Så der er altså efter min mening en forbindelse til duit spørgsmål.. :-) Det fremgår af det allerførste indlæg i tråden, at de har været sammen i 8 år. Men ikke om de havde boet sammen i 8 år... Der er jo en væsentlig forskel på at mødes i nogle måneder, og så få en hverdag til at fungere sammen... Da der er flere en trådstarter der læser tråden, gør jo mit udsagn nok så validt trods alt.. :-) |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 04/02-2015 21:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
buick skrev: Hvis din kone ikke har været gift før osv så ja jeg vil kalde dig et dumt svin Du forventer din kone skal respektere din danske traditioner men du vil skide på hendes thailandske traditioner hurra for et ægteskab og stakkels pige men det skal nu nok ændre sig når hun får permanent opholdstilladelse men det lyder som om hun kender dig og selvfølgelig ikke beder om noget hun skal jo have overstået visumperioden inden hun igen er et frit menneske Havde du som du skriver elsket og respekteret din kone så havde du også respekteret hendes traditioner og det at hun nu vil føle skam hver gang hun er hjemme men det vil du jo skide på Det med at sende penge har jeg forklaret men du har åbenbart ikke læst det Tak for dit intellektuelle indspark buick. Det er tydeligt at du er i besiddelse af en enorm viden på området og at din formidlingsevne er helt i top. Sandheden er den at du ikke er noget orakel og har ikke patent på sandheden eller virkeligheden. Og jeg har ingen respekt for klaphatte som dig, der tror de ud fra et kort indlæg i et debatform kan dømme folk. Hvis der er noget jeg hader så er det bederevidende tåber der skal fortælle andre hvordan tingene skal være. Du skal være velkommen til at have en holdning, men der er fandme ikke belæg for at skrive sådan en omgang lort. Der er forskel på at have en holdning og diskutere den, og så fordømme andre for den måde de lever deres liv på når du ikke aner det mindste om hverken mig eller min kone. |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 05/02-2015 04:58
|
Det er nu engang min holdning til folk som ikke respektere deres kones kultur og traditioner længere er den ikke om du så føler dig truffet eller ej kunne ikke rage mig mindre Hvis du kan leve med at behandle din kone sådan det kan jeg ikke gøre meget ved og vil heller ikke blande mig i men derfra og til at ikke fortælle sandheden så du kan gemme din nærighed bag " jeg betaler ikke for min kone" der er sku langt Men tag du og sæt dig lidt ind i kulturen her nede og hvis du har hjerne til det så vil du en dag forstå det Men det tvivler jeg nu på for din indstilling er jo ret klar det hele drejer sig om dig og din holdning, din kones er du åbenbart ligeglad med larschr5 skrev: buick skrev: Hvis din kone ikke har været gift før osv så ja jeg vil kalde dig et dumt svin Du forventer din kone skal respektere din danske traditioner men du vil skide på hendes thailandske traditioner hurra for et ægteskab og stakkels pige men det skal nu nok ændre sig når hun får permanent opholdstilladelse men det lyder som om hun kender dig og selvfølgelig ikke beder om noget hun skal jo have overstået visumperioden inden hun igen er et frit menneske Havde du som du skriver elsket og respekteret din kone så havde du også respekteret hendes traditioner og det at hun nu vil føle skam hver gang hun er hjemme men det vil du jo skide på Det med at sende penge har jeg forklaret men du har åbenbart ikke læst det Tak for dit intellektuelle indspark buick. Det er tydeligt at du er i besiddelse af en enorm viden på området og at din formidlingsevne er helt i top. Sandheden er den at du ikke er noget orakel og har ikke patent på sandheden eller virkeligheden. Og jeg har ingen respekt for klaphatte som dig, der tror de ud fra et kort indlæg i et debatform kan dømme folk. Hvis der er noget jeg hader så er det bederevidende tåber der skal fortælle andre hvordan tingene skal være. Du skal være velkommen til at have en holdning, men der er fandme ikke belæg for at skrive sådan en omgang lort. Der er forskel på at have en holdning og diskutere den, og så fordømme andre for den måde de lever deres liv på når du ikke aner det mindste om hverken mig eller min kone. |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 05/02-2015 07:05
|
|
buick skrev: Det er nu engang min holdning til folk som ikke respektere deres kones kultur og traditioner længere er den ikke om du så føler dig truffet eller ej kunne ikke rage mig mindre Hvis du kan leve med at behandle din kone sådan det kan jeg ikke gøre meget ved og vil heller ikke blande mig i men derfra og til at ikke fortælle sandheden så du kan gemme din nærighed bag " jeg betaler ikke for min kone" der er sku langt Men tag du og sæt dig lidt ind i kulturen her nede og hvis du har hjerne til det så vil du en dag forstå det Men det tvivler jeg nu på for din indstilling er jo ret klar det hele drejer sig om dig og din holdning, din kones er du åbenbart ligeglad med larschr5 skrev: buick skrev: Hvis din kone ikke har været gift før osv så ja jeg vil kalde dig et dumt svin Du forventer din kone skal respektere din danske traditioner men du vil skide på hendes thailandske traditioner hurra for et ægteskab og stakkels pige men det skal nu nok ændre sig når hun får permanent opholdstilladelse men det lyder som om hun kender dig og selvfølgelig ikke beder om noget hun skal jo have overstået visumperioden inden hun igen er et frit menneske Havde du som du skriver elsket og respekteret din kone så havde du også respekteret hendes traditioner og det at hun nu vil føle skam hver gang hun er hjemme men det vil du jo skide på Det med at sende penge har jeg forklaret men du har åbenbart ikke læst det Tak for dit intellektuelle indspark buick. Det er tydeligt at du er i besiddelse af en enorm viden på området og at din formidlingsevne er helt i top. Sandheden er den at du ikke er noget orakel og har ikke patent på sandheden eller virkeligheden. Og jeg har ingen respekt for klaphatte som dig, der tror de ud fra et kort indlæg i et debatform kan dømme folk. Hvis der er noget jeg hader så er det bederevidende tåber der skal fortælle andre hvordan tingene skal være. Du skal være velkommen til at have en holdning, men der er fandme ikke belæg for at skrive sådan en omgang lort. Der er forskel på at have en holdning og diskutere den, og så fordømme andre for den måde de lever deres liv på når du ikke aner det mindste om hverken mig eller min kone. Som jeg har læst denne lettere afsporede tråd på, så har larschr5 netop skrevet at hendes kone og familien indforstået med denne 'ordning'. Tråden viser også klart at der er store forskelle mht sin sod, og derfor skulle vi måske ikke dømme hinanden, men blot tage ved lære af hvad sin sod er, og hvor udbredt det er. Vandango skrev det jo ret klart og tydeligt med 3 eksempler hvoraf det ene eksempel er lig med larschr5's ordning. Det at en familie forventer at der falder sin sod, og en anden familie ikke gør, viser jo med al tydelighed, at der er så stor forskel i landet, at det er svært at anklage hinanden for ikke at respektere sin kone eller hendes familie, med mindre man rent faktisk kender til de interne forhold. Og jeg vil klart påstå, at ingen herinde kender min kommende kone bedre end jeg, og derfor ville jeg nok blive en smule irriteret, hvis der skulle dukke en eller anden op, og belære mig om hvorvidt jeg respekterer hende og hendes familie, eller ej. Så måske vi skulle skrue tråden et par indlæg tilbage, og stoppe beskydningen, som vi alle jo godt ved, ender med at Web blander sig, og måske smider en ud... Sin sod betales nogle gange, og andre gange ikke... Det må være konklusionen vil jeg mene... :-) |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 05/02-2015 13:20
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Vandango skrev det jo ret klart og tydeligt med 3 eksempler hvoraf det ene eksempel er lig med larschr5's ordning. Det at en familie forventer at der falder sin sod, og en anden familie ikke gør, viser jo med al tydelighed, at der er så stor forskel i landet, at det er svært at anklage hinanden for ikke at respektere sin kone eller hendes familie, med mindre man rent faktisk kender til de interne forhold. Som jeg har forstået det, så er det netop ok ikke at betale Sin Sod i sådanne tilfælde. Og da de begge har været gift før, så er det vel derfor familien ikke forventede Sin Sod ?. Hvis Larschr5 kone har været gift før, så er det vel ok, han ikke har betalt men det skriver han ikke noget om. |
|
|
|
| Gapao2000 |
Lagt på d. 05/02-2015 13:44
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
energy skrev: Vandango skrev det jo ret klart og tydeligt med 3 eksempler hvoraf det ene eksempel er lig med larschr5's ordning. Det at en familie forventer at der falder sin sod, og en anden familie ikke gør, viser jo med al tydelighed, at der er så stor forskel i landet, at det er svært at anklage hinanden for ikke at respektere sin kone eller hendes familie, med mindre man rent faktisk kender til de interne forhold. Som jeg har forstået det, så er det netop ok ikke at betale Sin Sod i sådanne tilfælde. Og da de begge har været gift før, så er det vel derfor familien ikke forventede Sin Sod ?. Hvis Larschr5 kone har været gift før, så er det vel ok, han ikke har betalt men det skriver han ikke noget om. Hverken dig eller dit engelske copy/paste skal gøre sig til dommer over, om andre burde betale sin sot eller ej. uagtet om manden og/eller konen har været gift før. Drop den belærende moralisering om "korrekt" skik og brug i Thailand for du aner ikke en klap om, hvordan andre ønsker at indrette sig, og du har ikke patent thaikultur, som er forskellig fra familie til familie og fra egn til egn. Og derfor er din sidste linje noget vrøvl. Om Lars eller konen har været gift før er underordnet. Er sikker på, folk godt selv kan finde ud af betale sin sot eller andet uden din indblanding. |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 05/02-2015 13:50
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
Så vidt jeg kan læse mig til i de mange indlæg, så er vi ude på bøhlandet, og jeg stiller mig meget tvivlende overfor om thailandske mænd kan stille en stor sin sod på f.eks. 3-500000 B? Og det med at vi forstå en thailandsk familie, den er ikke gangbar. Selv om ens kone/kæreste oversætter efter bedste evne, så er jeg sikker på at noget ikke bliver oversat! Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 05/02-2015 16:31
|
|
Gik lige ind på thaiembassy.com og læste om sin sod der: http://www.thaiem...-dowry.php Her kan man måske blive lidt klogere på hvad de mener man skal betale, eller om man overhovedet skal betale... En lidt interessant sætning sakset derfra (undskyld Gapao2000): "Thai dowry prices fall drastically if your bride-to-be has been previously married, already has children, or is not a virgin anymore. In fact in most of these instances, no dowry deserves to be paid." |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 05/02-2015 17:07
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Girobank skrev: Så vidt jeg kan læse mig til i de mange indlæg, så er vi ude på bøhlandet, og jeg stiller mig meget tvivlende overfor om thailandske mænd kan stille en stor sin sod på f.eks. 3-500000 B? Og det med at vi forstå en thailandsk familie, den er ikke gangbar. Selv om ens kone/kæreste oversætter efter bedste evne, så er jeg sikker på at noget ikke bliver oversat! Da min thailandske kæreste's lillesøster blev gift med en ung thailandsk mand, betalte han 50.000 baht i sin sod. Det var landfamilien. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 05/02-2015 17:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
At diskutere sin sot er vel som at diskutere dansk jul. Man er ikke i tvivl om, at det er en tradition og en del af dansk kultur, men selv jul skaber splid når forskellige familie normer og traditioner skal indpasses i sammenbragte familier. F.eks. med indgroede traditioner i 2x dansk svigermekanik. Når man debatterer indvandrerproblemer, vil især "de røde" og kulturrelativisterne i Zenia Stampe segmentet som automatreaktion sætte spørgsmålstegn ved at der findes en dansk kultur. Dette naturligvis som modargument i forhold til problematiseringen af en muslimsk kultur. De nægter simpelthen at der kan defineres en dansk kultur. Nu er jeg hverken rød eller kulturrelativist, og mener at man godt kan definere en dansk kultur. Især i sammenligning med alle andre kulturer. Således mener jeg også, på godt og ondt, at der som dansk kultur findes en masse fællestræk, normer og særegenheder, der kendetegner thailandsk kultur. Sin sot er en af dem. Men som en dansk jul, er der lige så mange subjektive opfattelser af begrebet, som der er mennesker. Eller måske familier. Sin sot kan som julens tradition jo misbruges eller være genstand for ambitioner og skuffelser. Men også for sin egen søde og uskyldige tradition. Derfor er der også uro i tråden, hver gang emnet bringes op. For hvad er den "rigtige jul"? Eller den "rigtige sin sot" Der er ingen tvivl om, at mange er malket og blanket af, med sin sot som argument. Andre har måske såret en oprigtig families følelser, ved sin optræden eller måde at afslå. Måske med en underliggende usagt beskyldning for at familien ville snyde. Og 1000 historier der imellem. Min nuværende kone og jeg har gjort hendes to familiegrene (hun er vokset op hos en stedfar) meget stolte ved at de første gang blev sammenbragt ved vores bryllup. Hun er ganske alm. middelklasse, universitetsuddannet, ugift og uden børn, med et velbetalt job. Vi blev enige med familierne om, at lægge det nyindkøbte hus i Danmark i "kurven" som sin sot. (selvom flexlån nok gør, at vi ikke ejer ret meget af huset endnu). Og så en del kontanter, som vi sammen havde sparet op til at betale for festen. (Vi havde boet sammen i Thailand før vi flyttede til Danmark) Den løsning var familierne stolte af. De sagde, at det var meget værdigt. Og deres anseelse i samfundet er bibeholdt. De lagde altså vægt på traditionen, men var pragmatiske mht. "rede penge".. Når der kommer skræmme historier om at man(d) skal betale flere hundrede tusinde, som et krav for at ære en familie, hvor hustruen har 3 børn, har været gift før og er uuddannet massøse i Pattaya, er det naturligvis nemt at dømme denne tradition som en malkemaskine, der kun holdes i hævd, når der er grønne sedler i udsigt. Det synes jeg er lige så unuanceret som at dømme julen som en materialistisk forbrugsspiral opfundet af stormagasinerne og som kun afholdes til ære for sure svigermødre. Det hele falder tilbage på, hvad ens udgangspunkt er. Og er man af den støbning, der anser sin nye svigersøn for en ATM maskine, er det nok ikke kun sin sot, der bruges som undskyldning for at stikke snablen frem. Når det er sagt, kan sin sot også virke konservativt klassebevarende. Møder man en pige fra de øverste samfundslag, kan dette virke som et "værn" mod at gifte sig "under stand". Det er ikke ualmindeligt, at i HI-SO kredse, er sin sot et to cifret millionbeløb. Det er et "krav" jeg har set fremsat. Den stakkels ungersvend var veluddannet, kvik og havde et godt job i den øvre del af skalaen. Men fuldstændig afskåret fra at opfylde kravet om sin sot, som pigens familie mente var passende for pigens stand. De stak af sammen, og bor nu i London. Hun ser ikke sin familie. Redigeret af sudsakhon d. 05/02-2015 17:58 |
|
|
|
| larschr5 |
Lagt på d. 05/02-2015 20:12
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 135 |
buick skrev: Det er nu engang min holdning til folk som ikke respektere deres kones kultur og traditioner længere er den ikke om du så føler dig truffet eller ej kunne ikke rage mig mindre Hvis du kan leve med at behandle din kone sådan det kan jeg ikke gøre meget ved og vil heller ikke blande mig i men derfra og til at ikke fortælle sandheden så du kan gemme din nærighed bag " jeg betaler ikke for min kone" der er sku langt Men tag du og sæt dig lidt ind i kulturen her nede og hvis du har hjerne til det så vil du en dag forstå det Men det tvivler jeg nu på for din indstilling er jo ret klar det hele drejer sig om dig og din holdning, din kones er du åbenbart ligeglad med I stedet for at drage konklusioner ud af ingenting, så træk lige vejret og læs mine to første indlæg igen. Jeg føler mig langt fra truffet, men jeg er sgu' godt sur i skralden over at du ud fra de to indlæg alene kan ræsonnere dig frem til hvem jeg er, og samtidig har den frækhed at skrive hvor ussel jeg er overfor min kone. At hun føler skam når hun er hjemme i landsbyen og at hun kun venter på sin permanente opholdstilladelse før hun forlader mig. Hvem tror du du er siden du kan tillade dig det? Læs lige dit sidste indlæg og prøv at tænke over hvordan du ville have det, hvis en vildtfremmed fordømte dig på den måde. Synes du virkelig det er i orden? I min verden er det ikke en skid anderledes end dem der ser underlige ud i ansigtet når man fortæller at ens kone er fra Thailand, og man kan se dem stå og tænke at hun sikkert er en luder man har fundet i en bar. Du er ekstrem fordumsfuld, og sætter mig i bås ud fra en eneste oplysning, nemlig at jeg ikke har betalt sinsod. Er det sådan du bedømmer mennesker du møder i andre sammenhænge af livet? Hvad ved du om mig? Kender du min alder, hvad jeg arbejder med og min økonomi? Kender du min kone? Hvor gammel er hun og har hun tidligere været gift og/eller har hun børn? Kender du hendes thailandske familieforhold og deres økonomi, og ved du hvad deres indstilling til sinsod er/var? Nej vel? Ville det så ikke være rimeligt at lade være med at drage så hårde og fordømmende konklusioner. Det er såmænd bare det jeg henstiller til. Du har altså ikke en facitliste eller den ultimative manual til hvordan et dansk/thai forhold skal være. Det defineres af de mennesker det involverer, deres holdninger til en lang række vigtige emner, og det skal du ikke være smagsdommer over. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

- Svigerfar kommer gerne forbi til et lille glas i ny og næ (vores hemmelighed)