Se indlæg
 Udskriv debat
Endnu en der vender hjem
vandango
JohnBKK skrev:

Jeg forstår ikke folk går så højt op i at være godt integreret eller ej.

Man er kun gæst, kun ganske få har opholdstilladelse, så hvis man ellers opfører sig ordentligt og kan lidt thai til husbehov så er da der ingen grund til at ophøre med at være dansker, og overtage vaner der for det meste vil være kulturelle skridt tilbage i forhold til ens vestlige dannelse og udvikling.

Men mange kan jo li´ det, eksotisk og spændende, et stykke tid...

Det er ok at du ikke forstår det.

Men vi er nogle der deltager i det almindelige liv i Thailand.

Selvom jeg kun kommer 3 gange hvert år til Thailand.
Henter jeg og bringer barn til skole, deltager i møder med klasselæreren, deltager i alt på samme fod som jeg gjorde i Danmark.
Diskuterer med familie omkring aktuelle ting.
Læser engelsk grammatik med ældste datter, dyrker mine thai venskaber i lokalområdet, tager mig af børnene.
Livet i Thailand er på mange måder som livet i Danmark.

Det er jo ikke ligesom Pattaya og Bangkok.

vandango
JS skrev:

hold nu op, det er meget normalt at man bukker sig en smule når man går tæt forbi andre mennesker i Thailand, nøjagtigt som når man passere en buddha figur, det handler ikke om at 'wai', blot som en form for respekt, ligesom man ikke træder over folk der ligger ned el. madvare. ganske alm. isaan kultur. Jeg forstår dig Vandango, åbenbart som den eneste.

Plus Rinpoche - takker.

Undrer mig bare over, at der ikke er flere danskere der kender til det end os.

vandango
JohnBKK skrev:

Vandango, du har jo selv levet det liv i Pattaya og jeg i Phucket, men vi er da kommet videre, ikke?

Eller savner du det bare en lille smule af og til?!

Det gør jeg da, men så kigger jeg ned på min slidte krop med åreknuder på de hvide ben, og siger til mig selv "festen ER slut" kammerat, forstå det nu.

Wink

Jeps - festen er helt slut for mit vedkommende, fik lige pludselig nervebetændelse - over and out. Wink

JohnBKK
Uha, ja så er det slut.

Nå, jeg lever nu også stille og roligt i BKK forstaden med den fornuftige risbondepige fra landsbyen udenfor Nakhon Sawan.

Det er gode folk, også fra den egn.

Yonok
Vandango-det behøver det jo ikke være-helt op til dig-blot ned i et andet gear og finde den rytme der passer dig bedst-men selvfølgelig sætter det nogle begrænsninger.
Jeg døjer selv med Rosen i benene og har lige haft en stroke i hjernen samt galdesten-men det forhindrer mig nu ikke i at nyde livet-der er bare visse ting jeg ikke kan mere.
Har aldrig helt forstået thaiernes ubekymrethed ang. fremtiden-planlægning osv.-hvad ska der ske når jeg dør...med mig selv-med damen-søreg for hun er sikret osv.
Men voress munk i templet som er en meget klog og berejst mand har fået mig til at indse,at ja-visse ting kan/bør man have iorden med hensyn til fremtiden-men der er en masse andre ting som vi vesterlændinge bruger energi,tid,humør osv. på som vi ikke behøver, da vi ingen indflydelse har på det overhovedet alligevel.
Det har da sparet mig for meget hoved brud og dårligt humør.
Svært at ændre alt det vi er flasket op med...ja, men det kan gøres med lidt god sund fornuft og vilje.

Anonym Bruger
vandango skrev:

JS skrev:

hold nu op, det er meget normalt at man bukker sig en smule når man går tæt forbi andre mennesker i Thailand, nøjagtigt som når man passere en buddha figur, det handler ikke om at 'wai', blot som en form for respekt, ligesom man ikke træder over folk der ligger ned el. madvare. ganske alm. isaan kultur. Jeg forstår dig Vandango, åbenbart som den eneste.

Plus Rinpoche - takker.

Det gør de også, nogle folk vil bare misforstå dig.

I øvrigt godt at have PL tilbage i storform igen Smile

hugoboerge
vandango skrev:

hugoboerge skrev:

Thaikai kommer med et utrolig langt indlaeg som faktisk er et godt indlaeg. Vandango spoerger saa Thaikai hvad er saa meningen med indlaegget ? Thaikai oplyser at det er for at komme med gode raad til "nybegyndere" og det er er helt fint for der kommer gode raad omkring Thai kultur.

Saa kommer Vandango med foelgende kommentar:

Jeg er velintegreret og respekteret i min thailandske famile, vi lever efter gammeldags normer, jeg er familiens overhoved, min hustru hilser ærbødigt på mig når vi mødes, og hun bukker altid når hun går forbi mig

Her gaar det efter min mening helt galt. Mig bekendt er Vandango ikke bosat i Thailand men i Danmark og kommer saa paa besoeg til Thailand. Hvordan kan man paastaa at man er "velintegreret" det vil jeg saette et stort spoergsmaaltegn ved. Herudover kommer saa det som jeg mener er ydmygende " hun bukker altid når hun går forbi mig".

Nu er det anden gang jeg er gift med en Thai dame og hverken hustru nummer et eller nummer to har paa noget tidspunkt udvist samme "respekt" som Vandango's hustru udviser.

Hvornaar er man velintegreret i et samfund ? Min hustru og jeg selv har nu boet i vores "landsby" eller Moo Baan i Samutprakan i 7 aar saa med andre ord vi er nogle af dem som har boet her laengst. Betyder det at vi er velintegreret ? Det afhaenger hvordan vores naboer ser paa det.

Du vrøvler godt nok der ud af.

Jeg taler om at være velintegreret i en thaifamilie, min hustrus familie har taget godt imod mig.
Ikke noget med penge ikke noget med medgift/sinsot og al det bullshit, som man ellers må bonge med, fordi man kun kan få en pige fra det fattige Esarn. Min hustru er en kvinde fra en storby, alt det der fis, kender vi ikke noget til i storbyen.
Jeg bliver aldrig thailænder da mit danske islet kultur, er den styrke vores forhold og beslutninger bygger på.

Du kan bo i 100 år i Thailand, når jeg sidder i skolegården sammen med de andre forældre og venter på vore børn, ved jeg at jeg er godt på vej til at se hvordan mit nye land funggerer.

@Vandango - jeg ved nu ikke om jeg vroevler, men du skriver jo selv at du er velintegreret, men OK det gaelder saa viz-a-viz din hustrus familie. Undskyld at jeg saa begyndte at "vroevle" omkring at blive velintegreret i et samfund.

God ferie og hyg dig. Mvh.

GAMBIT
JS skrev:

vandango skrev:

JS skrev:

Plus Rinpoche - takker.

Det gør de også, nogle folk vil bare misforstå dig.

I øvrigt godt at have PL tilbage i storform igen Smile

Hvem er denne PL som du har kredset om nogle gange nu ?
Er John-BKK en gammel pirat på en ny skude ? Grin

Mukke
Jeg undskylder meget, men jeg bliver bare så fuldstændig forvirret, når nogen påstår de er integreret i deres nye samfund, som nu her er Thailand... Tror simpelthen ikke på dette, for det er en stor misforståelse..

Jeg blev i starten for rigtig mange år siden, feteret på det groveste, alle tog rumpetten på undertegnede.

Jeg smed alle ud, og så dem ikke i 8 år... Nu er alle kommet tilbage thaierne, familien og andet, og jeg er nu blevet integreret som jeg ønsker det, og som jeg vil det... Være mig selv og respektere min familien som jeg vil de skal respektere mig også.. Ikke alt dette kunstige, som alle falder for.

VANDANGO din indfaldsvinkel til problemet.. Du siger ikke integreret, men siger, at du som forsøg forsøger at deltage i familiens liv, som gå til forældremøder des lige med børnene... Samme har jeg gjort i rigtig mange mange år, men er ikke blevet integreret af dette, men nok blevet mere accepteret end, hvis jeg ikke gjorde det...

Nu vi snakker forældremøder, så havde jeg første gang en meget sjov oplevelse, for når man tropper op til noget sådant, ja mange steder i Thailand, så er det én vejs kommunikation. Læreren taler og du holder mund... Jeg tillod mig at stille spørgsmål, hvilket ikke faldt i god jord ved det første møde jeg var til, men efterfølgende blev der en livlig dialog..

VANDANGO din visioner er helt i trit med, hvad jeg også har været igennem. Glæd dig..
Redigeret af Mukke d. 02/05-2015 08:37

Spring til debat: