Se indlæg
 Udskriv debat
Officials to slash number of foreign English teachers
Asian Farmer
Lidt sjovt at se de forskellige fortolkninger i tråden her.....

Min personlige opfattelse er at engelsk undervisningen foregår efter thai standard. Dvs. Man lærer at huske engelsk på samme måde som man lærer at huske det thailandske sprog. Er jo så helt umuligt, idet engelsk måske er 20 millioner ord....

Datteren her.... MataJong 5, kan knapt kommunikere med mig efter 3 år. Og ikke fordi jeg ikke har forsøgt og brugt tid på at undervise hende. Men hun har jo en Falang lærer i engelsk på skolen (som vi I øvrigt glædeligt betaler 3500 baht for EXTRA om året). Tror denne englænder stille og roligt har givet op og indrettet sig efter det thailandske system.

Og pointen med mit indlæg....... datterens udvalgte gruppe (5 elever ) vandt Matajong 4 i Nakhon Ratchasima regionen. Spenderede 1 uge i Bangkok sammen med 25 andre grupper rundt om i Thailand. Næste omgang var de 15 grupper tilbage. ... osv osv.
Top 3 studerende fra Matajong 4 vandt fri plads på universitet efter eget valg! !
Gæt hvem der blev nummer 4....... Jeps datteren herfra. Komglædestrålende hjem og blamerede sin flotte individuelle 4. plads. Og efter jeg havde brokket mig lidt. Kunne hun storsmilende fortælle at jeg skulle betale for hendes universitet. ........
Kort..... fatter intet af at hun kunne opnå så go en score. Hun havde sin mor til at oversætte 75% af hvad hun ville fortælle mig om turen til Bangkok. ...

Velkommen til Thailand!

hugoboerge
JohnBKK skrev:

"Min kones barnebarn skal i morgen laese hoejt fra Bangkok Post og det blive meget interessant. Han gaar for oevrigt paa Assumption College som har faaet meget ros for den tidligere undervisning i engelsk men som det "udmaerkede" undervisnings ministerium fik skudt i saenk."

- og hvorfor gjorde de så det?

Som kronisk conspiracy nutcase, så er det min opfattelse at der nok ligger en skjult dagsorden bag, måske at holde standarden lav, ikke gøre dem istand til hverken at lære ell. udtrykke sig på engelsk, eller søge information f.eks. via Google på engelsk. Det er bekvemt for fascist-juntaen at alle holdes i uvidenhed, især de yngre generationer, som senere kan udgøre en trussel mod den etablerede orden.

Det gaar adskillige aar tilbage JohnBKK, saa man kan ikke beskylde juntaen for alt hvad man synes er skaevt her i landet.

http://www.nation...73334.html

JohnBKK
Nå, ok den gik ikke denne gang, tøhø..!

Men udmærket artikel, tak.. et klip:

"Assumption Commercial College maintained those practices through the 1950s and '60s before being forced to tow the patriotic line and adopt a 100-per-cent Thai curriculum."

- og dette er netop problemet, Junta eller "demokrati" - Thai ultra nationalisme, der gennemsyrer alt her, også at de er verdensmestre i det hele, uden at skulle præstere ret meget. Giv dem nogle udfordringer og "face" , "krengjai" samt et væld af tåbelige regler og vaner vil blokere dem for at lære nogetsomhelst, det er problemet..

hugoboerge
Et glimrende eksempel fra en tekstbog:

"Hello parents evening. ... Today's mother cooking something to eat some rats."

Anyone doubting frequent headlines about the state of Thailand’s English proficiency – now considered the third-worst in Asia – might only need this excerpt from a commercial textbook for proof.

http://www.khaoso...ypecate=06

Skal lige naevnes at denne tekstbog ikke anvendes i det officielle skolesystem - saa til ekstra undervisning ?

lek
Med andre ord Lek du mener at det bedste er status quo som det er lige nu og som det har vaeret de sidste igennem den seneste tid ?

Det er fantastisk hvordan tingene kan fordrejes, når man ikke kan lide det som skrives..

Thailand har om nogen brug for et bedre skole system... Både på Thai og Engelsk..
Og det er nok meget sjældent farang pensionister med jammerlige engelsk kundskaber underviser på Universiteter eller College.. Nej de kan være lege onkel på en lokal skole et sted.
Mest for deres egen skyld. så de kan pudse glorien... Og bruge lidt tid, så de ikke keder sig ihjel ude i landsbyen.

Jeg har mødt flere unger der kommer med deres skole sager og spørger.. hvad betyder det...
Noget de har fået af en farang lærer... Og jeg måtte bare sige... aner det ik.

En forudsætning for at lære andre et sprog, må være at man kan oversætte så de forstår.
Men åbenbart ikke hvis man er Dansk pensionist i Thailand.

hugoboerge
lek skrev:

Med andre ord Lek du mener at det bedste er status quo som det er lige nu og som det har vaeret de sidste igennem den seneste tid ?

Det er fantastisk hvordan tingene kan fordrejes, når man ikke kan lide det som skrives..

Thailand har om nogen brug for et bedre skole system... Både på Thai og Engelsk..
Og det er nok meget sjældent farang pensionister med jammerlige engelsk kundskaber underviser på Universiteter eller College.. Nej de kan være lege onkel på en lokal skole et sted.
Mest for deres egen skyld. så de kan pudse glorien... Og bruge lidt tid, så de ikke keder sig ihjel ude i landsbyen.

Jeg har mødt flere unger der kommer med deres skole sager og spørger.. hvad betyder det...
Noget de har fået af en farang lærer... Og jeg måtte bare sige... aner det ik.

En forudsætning for at lære andre et sprog, må være at man kan oversætte så de forstår.
Men åbenbart ikke hvis man er Dansk pensionist i Thailand.

@ Lek - intet er fordrejet. Men i bund og grund lader det til at vi er enige og det er hovedsagen.

Lek - du og andre her i forum mener jeg har misforstaaet noget mht at pensionister giver undervisning i bl.a. engelsk. I diverse fora gives der udtryk eller oensker fra tidligere professionelle pensionerede skolelaerere at de godt kunne taenke sig at bruge nogle timer om ugen til at undervise i. Der naevnes intet om deres Thai kundskaber men mon ikke de har samlet noget op.

Foelgende bemaerkning (se nedenstaaende) synes jeg kraever en "oversaettelse".

Men åbenbart ikke hvis man er Dansk pensionist i Thailand

JohnBKK
Uha, hvor er I kloge, har I prøvet at undervise Thai poderne?

Det har jeg... en meget kort periode, og gør det sgu aldrig igen!

Hvorfor?

Jamen, for h.... da, bare at få dem til at åbne gabet, at sige noget, bare prøv for h... da, men nej, umuigt, alt for generte og sky, hvilket er både charmen og problemet med dem.

Hvis man bruger al sin psykiske energi på at holde sig cool og neutral dvs. "keep face", være totalt fokuseret på hvordan man fremstår, men ikke hvem man dybest set er, så går det galt.. Så har man falske, løgnagtige små snydere og skurke, der på et tidspunkt vokser op til at blive endnu større snydere og skurke, det er fakta, ingen grund til at pakke det ind. Det er et løgnagtigt samfund befolket af mennesker uden karakter og evner til at begå sig i verden, så det er sgu´nok meget godt at den uhyggelige Onkel Prayut kan "take care" - så de ikke skal anvende excess hjerneceller til at lære om logik, tanke, kreativitet osv. og selvstændige præstationer uden Tea Money, samt sandfærdige curriculums, ja i det hele og taget bare være ægte og indrømme deres uhyrligt begrænsede åndsevner, det ku´faktisk bringe dem fremad.
Redigeret af JohnBKK d. 22/11-2015 20:09

Mukke
Når jeg tænker tilbage og ja det behøver jeg ikke engang gøre, for sådan er det endnu. Efter min datter var smidt ud af engelsk undervisningen, fordi hun havde tilladt sig at rette læren, tog jeg et møde med den store nonne og hersker af skolen, og efter en masse religions snak om guds vilje o.s.v. kom min datter tilbage i sin klasse fuld tid..

Dagen efter kom hun hjem og forklarede mig, at læren havde forlangt at hun og resten af klassen 50 elever, at de skulle have ekstra undervisning. Jeg blev skruptosset og sagde til datteren, nu er det sgu nok. Hun forklarede mig, at hvis hun ikke deltog i dette ligegyldige, så ville hun blive smidt ud igen.

Jeg lovede at forholde mig roligt denne gang og betalte de 500.- baht per måned det ville koste, ja regn lige på dette 50 elever af 500.- baht er lig med 25.000.- baht og gør hun det ved alle sine klasser er det en god forretning 25.000.- baht per klasse plus sin løn 21.000.- baht..

Kom ikke her og sige det ikke er godt at være lære i Thailand.

Jeg kæmpede et år med at gøre min datter mere selvstændig, og da hun skulle M1 dengang, nægtede hun at deltage i alt ekstra undervisning. Hun sagde hun ikke var populær, men ingen turde røre hende for så vidste de, at var de uretfærdige vil der falde brænde..

Alt endte godt hun, da hun gik ud af M6, var hun en selvstændig pige.

M6 svare vel til færdig med gymnasiet.

Hun fik diplom for outstanding karakterer og er i dag på et universitet, hvor der kun undervises på enegelsk.. Det er en anden historie, som jeg vil forklare på et senere tidspunkt..

INGEN og jeg siger INGEN kan bare komme og ændre det thailandske skolesystem, for det vil ikke ændres.

Det bliver kun ved snakken og det ved generalen og de andre også.

Farang lærer det være sig danske pensionister eller andre, vil aldrig kunne ændre på dette, så hvis man lyster, og gør som mange jeg kender, så sætter man sig på den fede og lader ungerne spille computerspil, hæver sin løn, og hvis man har været fornuftigt stempler sit visa hver 3 måned betalt af skolen.

Skolen er 100 procent kold over for, om farangen lærer børnene engelsk eller ikke, bare det de kan sige, at her på skolen har vi en farang der underviser i engelsk..

SYGT SYSTEM men det står ikke til at ændre..

Thailand er og bliver duksedrengen i ASEAN med hensyn til skolesystemet, og vil i fremtiden havde svært ved at få arbejde i andre ASEAN lande, hvis de kun har den thailandske skole som ballast.
Redigeret af Mukke d. 23/11-2015 02:23

Suksawad
At komme fra A til B tager tid, såvel for mennesker, som lande.

Thailand er kommet noget af vejen, men vigtigst er nok, at her gør man tingene som man nu engang gør det, uanset hvad en ”mimrende Farang” mener.

Det er de unge thaier der skal ændre tingene i deres eget land, men i eget hjem kan man godt udforme en anden politik – men undlad at ” pådutte” andre en mening.

Nu har jeg været i Thailand et stykke tid, har været og boet med min familie mange andre steder i verden. Man lære så længe man lever og det gør thaier også.

Det er straks meget værre, hvis det går den anden vej (fra B til A), dette kan ses flere steder, man behøver bare læses dagspressen.

Hvad prøvede Far og/eller Mor at viderebringe; accepter andre mennesker, tal ordentligt og meget mere – nogen lærte endda at skrive i skolen hjemme i ”tranlampeland”, heldigvis for mange hænger dette stadig ved, men der er desværre undtagelserne der bekræfter det modsatte.

Bade-Dyr

Så du tro altså at den lære her, får lov til at lave det nummer på skolen, Score alle penge selv ??

Så har du godt nok meget at lære endnu.

Ingen lave sådan en nummer på en skole / universitet uden at toppen tager deres del.
Ejeren / leder / ledelsen.
En del har også en bestyrelsen.

Der til kommer "venner" af skolen. Den skal havde en konvolut et par gange om året.
Den samles der så ind til, hver gang der komme penge ind.

Hvad der er tilbage deles imellem ALLE lærene, og ikke bare den ene her.

Så de fede 25k, er næsten væk inden de dele ud til lærene.

Tro bestemt ikke det er anderledes på skolen oppe ved dig / jer.

Mukke
Suksawad skrev:

Thailand er kommet noget af vejen, men vigtigst er nok, at her gør man tingene som man nu engang gør det, uanset hvad en ”mimrende Farang” mener.

Det er de unge thaier der skal ændre tingene i deres eget land, men i eget hjem kan man godt udforme en anden politik – men undlad at ” pådutte” andre en mening.

Nu har jeg været i Thailand et stykke tid, har været og boet med min familie mange andre steder i verden. Man lære så længe man lever og det gør thaier også.

Det er straks meget værre, hvis det går den anden vej (fra B til A), dette kan ses flere steder, man behøver bare læses dagspressen.

Hvad prøvede Far og/eller Mor at viderebringe; accepter andre mennesker, tal ordentligt og meget mere – nogen lærte endda at skrive i skolen hjemme i ”tranlampeland”, heldigvis for mange hænger dette stadig ved, men der er desværre undtagelserne der bekræfter det modsatte.

Du er jo faktisk uforskammet med din påstand om mimrende farangs.. Hvad ved du om skolesystemet i Thailand.. Hvis det du skriver er din påstand, så er jeg glad for, at du ikke er min datters farang lære, for det vil da føre til kaos.

Som min datter siger, der vil gå 2 generationer førend Thailand bare kommer i nærheden af de andre ASEAN lande, men du påstår du ved, dette ikke er rigtigt..

Hvis du vil uddybe dette, vil jeg da blive glad, så jeg kan bringe den kloge danskers viden videre til de bestemmende.. Nej jeg bliver bare så sur over din påstande, for du har intet at have dem i.

Mukke
Bade-Dyr skrev:

Så du tro altså at den lære her, får lov til at lave det nummer på skolen, Score alle penge selv ??

Så har du godt nok meget at lære endnu.

Ingen lave sådan en nummer på en skole / universitet uden at toppen tager deres del.
Ejeren / leder / ledelsen.
En del har også en bestyrelsen.

Der til kommer "venner" af skolen. Den skal havde en konvolut et par gange om året.
Den samles der så ind til, hver gang der komme penge ind.

Hvad der er tilbage deles imellem ALLE lærene, og ikke bare den ene her.

Så de fede 25k, er næsten væk inden de dele ud til lærene.

Tro bestemt ikke det er anderledes på skolen oppe ved dig / jer.

Jeg ved sgu ikke hvad der er gang i.. Bade-dyr tror du ikke jeg er klar over fremgangsmåden med de ekstra timer.. Jeg er faktisk ked af at du sætter spørgsmål ved min intelligens i så henseende.. Kommer lidt i tvivl om hvor du ved dette fra, for du er da ikke akademisk uddannet så vidt jeg ved, men vi kan jo alle tage fejl, og hvis det kun er dine rygter, så er de ligegyldige.

Bade-Dyr
Jeg lovede at forholde mig roligt denne gang og betalte de 500.- baht per måned det ville koste, ja regn lige på dette 50 elever af 500.- baht er lig med 25.000.- baht og gør hun det ved alle sine klasser er det en god forretning 25.000.- baht per klasse plus sin løn 21.000.- baht..

Du lægger jo op til det er lærene, Der tjene kassen på det her !!!!
Gøre det ved alle sine klasser, plus hendes løn, Du skriver intet om at hun helt sikkeret skal dele, give de penge videre.

Så du kan lide at give ikke korrekte oplysning ??

Omkring din intelligens er det jo bare læse dine "gammel" indlæg, Så er det jo nemt at danne sig en ide derom .... LOL LOL

Mukke
Bade-Dyr skrev:

Du lægger jo op til det er lærene, Der tjene kassen på det her !!!!
Gøre det ved alle sine klasser, plus hendes løn, Du skriver intet om at hun helt sikkeret skal dele, give de penge videre.

Så du kan lide at give ikke korrekte oplysning ??

Omkring din intelligens er det jo bare læse dine "gammel" indlæg, Så er det jo nemt at danne sig en ide derom .... LOL LOL

Bade..bælte-dyr du er jo et uforskammet menneske med din påstand om, at du kender mig og alle mine mukke indlæg.. Hvis du henviser til din mistanke om urent trav, snakker du med den forkerte, for du kan ikke tillade dig, at bringe andre end min person som mukke op i dette forum.. Jeg har ikke på noget tidspunkt indikeret, at du havde de rettigheder... Du er uforskammet og misbruger noget du tror du ved..

For øvrigt er det jo egentligt ligegyldige hvor pengene ender, og jeg kender altså farang lærer som får pengene selv, så din påstand er endnu engang hvad du tror...

johnhelt
Mukke, hvis du betaler THB500,- ekstra skal du vel have en kvittering på beløbet?
Hvis ikke skolen's administrations-kontor kan give dig dette, ja så er det muligvis lige i laerens lomme og så er du i din gode ret til at vaere tosset....og så alligevel ikke. THB500/mdr. er jo faktisk billigt får ekstra engelsk undervisning og helt aerligt, måske du ikke skulle gøre dig selv til grin og din datter forlegen over sådanne småpenge.

Mukke
johnhelt skrev:

Mukke, hvis du betaler THB500,- ekstra skal du vel have en kvittering på beløbet?
Hvis ikke skolen's administrations-kontor kan give dig dette, ja så er det muligvis lige i laerens lomme og så er du i din gode ret til at vaere tosset....og så alligevel ikke. THB500/mdr. er jo faktisk billigt får ekstra engelsk undervisning og helt aerligt, måske du ikke skulle gøre dig selv til grin og din datter forlegen over sådanne småpenge.

Jeg giver op, for ingen gider læse de skrevne ord førend de fare i blækhuset. Min datter har overlevet og er blevet yderst selvstændig nu. Hendes universitet har valgt hende som repræsentant i ASEAN for thailand i et specielt skoleprogram. Ganske rigtig jeg har ødelagt hende. Prøv lige at bide mærke i at jeg iførte indlæg, sagde for mange år siden.. Ja Bob Bob.

johnhelt
Ja, jeg skulle nok have skrevet i datid, så godt at din datter er kommet videre..så det er nok alt sammen godt nok.
Tillykke med at det er gået hende så godt forresten (og nej det er ikke ironisk ment).

Girobank
Min svogers 10 årige datter får ekstra privat engelskundervisning af en katolsk lærerinde en gang om ugen.

Min kone betaler de 100 B. pr. gang.

Uroligt hvor dygtig hun er blevet til engelsk, så nu underviser lillesøster storsøsteren.

Så jeg kan bekræfte, at det hjælper med en dygtig underviser!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

hugoboerge
@Mukke - du har ramt helt i plet med dine seneste indlaeg og saa glem alt om hvad diverse "eksperter" har at byde paa. Tak for det.

Hvad ekstra undervisning angaar udskriver skolen en kvittering saa ingen problemer hvad det angaar.

Ekstra undervisning er en del af kulturen i Thailand og paa trods af at der er tale om at barbere undervisningstiden ned (nogle skoler er nu guinea pigs) saa synes foraeldre at det er en meget daarlig ide.

Foraeldrene foretraekker at deres unger er i skolen saa laenge som muligt og hvorfor saa det ?

Nuomstunder har vi iPad, iPhone, computerspil osv, saa af den aarsag er det bedre at ungerne bliver i skolen saa laenge som muligt.

Sammenlignet med danske skoleboern (eller fra den tid jeg gik i skole) saa har de thailandske boern et haardt program.

Min kones barnebarn (bor hos os) skal staa op lidt foer kl. 0600 om morgenen og efter morgenmad bliver han hentet af en skolebus kl. 0630. Roll call eller hvad det nu kaldes starter kl. 0800 og sluttes af med et "amen" (ACSP- Assumption College Samut Prakan). Kl. 1800 er han hjemme igen og saa lidt afslapning (med iPad) og saa aftensmad og saa op i vaerelset for at goere klar til naeste dag. Det kan vaere lektier, arrangere skoleboeger osv. Rygsaekken vejer lidt over 5 kg. Det undrer mig hvorfor de skal have alle de boeger med til undervisning.

Endnu engang Mukke, tillykke med datteren. Godt gjort.

Hvad skolelaerere angaar (engelske) var der en som i laeserbrevkassen i BP naevnte at een af hans elever ikke kunne bestaa og det fortalte han ejeren af skolen. Det var enten/eller. Med andre ord skolelaereren ville miste sit job og skolen ville ikke tabe ansigt.

Suksawad
Mukke skrev:

Suksawad skrev:

Du er jo faktisk uforskammet med din påstand om mimrende farangs.. Hvad ved du om skolesystemet i Thailand.. Hvis det du skriver er din påstand, så er jeg glad for, at du ikke er min datters farang lære, for det vil da føre til kaos.

Som min datter siger, der vil gå 2 generationer førend Thailand bare kommer i nærheden af de andre ASEAN lande, men du påstår du ved, dette ikke er rigtigt..

Hvis du vil uddybe dette, vil jeg da blive glad, så jeg kan bringe den kloge danskers viden videre til de bestemmende.. Nej jeg bliver bare så sur over din påstande, for du har intet at have dem i.

Nu er jeg selv i hvad kaldes ”mimeralderen” (pensioneret). Når man skriver noget der kan falde andre kritisk for brystet, gør det ikke noget hvis kan ”krydre” en tale eller et indlæg, for at få smilebåndet aktiveret, men hver fugl synger jo, som bekendt, med sit næb og det ville godt nok være kedeligt hvis vi alle ”kørte” i den samme rille.
Min kone (thai) har haft thai lærer der skulle til M.B.A. eksamen i engelsk på besøg, for at oversætte, mange af disse kunne ikke engang føre en samtale med mig, på engelsk.
Jeg har formået at lære min datter (thai), engelske så selv englænder og amerikanere hvis modersmål er engelsk mener at hendes kundskaber i engelske er gode.
p.t. studerer min datter (20 år) på universitet, hvor noget af undervisningen foregår på engelsk. Hun takker for at kunne mestre dette sprog, selv om det, til tider har været anstrengende, jeg vil opfordre dem der kan, at tale engelsk med jeres børn, Moderen (hvis hun er thai) skal nok klare thai (det er sikkert også bedre til).
Din datter har sandelig ret, det vil tage meget lang tid, før Thailand kommer i nærheden af andre ASEAN lande, i mange henseender – Thailand vil måske endda sakke bagud i forhold til nogle.
Hvis jeg skal drage sammenligning med andre lande i ASEAN, var Thailand og Singapore tilbage i 60erne på den samme ”møgbunke”. Taiwan var (UHA) værre, Filippinerne var langt foran, men noget gik galt (gik fra B til A).
Jeg glemte (en sandhed med modifikation) at nævne, at jeg kom til Thailand i 1969, men har for det meste arbejdet i Mellemøsten og Afrika.
Min datters Mor har haft retten til at råbe af mig i 28 år – min hustru er turist guide.
Nu er jeg ikke den der kan lastes for, at vi spiser suppe af dybe tallerkner, så det må stå for din regning, når du mener jeg er den kloge.

Spring til debat: