Se indlæg|
Bygge priser
|
|
| Rayong Info |
Lagt på d. 12/03-2009 03:21
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 97 |
Hej Girobank. Det er faktisk hurtigere at få papirer på sit jord i Thailand end i Danmark. Hvis det er de rigtige jordtitler. Der er kun 2 landtitler hvor man har fuld råderet over sin jord. - Chanote - er registreret hos Land Department Office i den Provins hvor jorden er beliggende. Der er ikke nogen ventetid ved ejerskifte. Sælger og køber går sammen på Land Department Office. (mange købere betaler sælger nu og her) Sælger med ID kort og det originale Chanote papir. Køber med ID kort, købekontrakt, og evt. dokumentation for hvor pengene til købet kommer fra. Dette tager måske 1 time og Chanote papiret (skødet) er overført til den nye ejer. Chanote titler er alle fysisk opmålt og nationalt registret, Der findes en registreringspæl på jorden. Chanote er det man skal købe, man kan bygge, sælge, udleje, opdele, belåne, forsikre osv - Nor Sor Sam Kor - dokumenterer at personen registreret på papiret har retten til at bruge dette jordstykke incl. at bygge, optage lån, forsikre, sælge, udleje m.m. Nor Sor Sam Kor kan blive opgraderet til Chanote titel på Land Department Office i den pågældende provins, Dette kan dog tage flere år. De 2 ovennævnte titler er de eneste med en registreret ret af ejerskabet. Der findes 1 titel mere man kan overveje. - Nor Sor Sam - Ligesom Nor Sor Sam Kor, dog men den undtagelse at ved ejerskifte skal der laves 30 dages public notice før ejerskiftet kan registreres. Alle andre jord titler skal man holde sig fra. --- Men som SN siger; brug en ADVOKAT, og ikke en fra Nakon Nowhere, men en fra Bangkok eller Pattaya. --- Du skal være opmærksom på at hvis jordstykket er belånt, har långiver, bank eller privat, helt sikkert det originale Chanote papir. Den nye regering vil om ca 2 år indføre en jordskat, ejendoms skat som i Danmark. I øjeblikket er det næsten gratis at ejerskifte, 0,2% af vurderingen, for at stimulere ejendoms markedet. Ellers koster det 2% af handelsprisen + 0,5% af vurderingen som Land Department Office bestemmer. Dette emne om land registrering har været på DTW så mange gange, du kan sikkert finde mere i tidligere tråde. MVH |
|
|
|
| Rayong Info |
Lagt på d. 12/03-2009 04:44
|
Hej Girobank Du og mange andre taler om billig jord og hvor billigt man kan bygge et hus, samt at falang betaler overpriser. Nu er der jo forskel på om det er i Nakon Nowhere eller i den moderne del af Thailand hvor Thaierne har penge. - Bygge priser - Her i Rayong er der et lokalt Thai firma der kun bygger træhuse af træ fra gamle huse fra Nord og Nordøst Thailand. Man bygger huset på firmaets plads, demonterer det og opfører det igen på købers grund. Start pris: 2 mill bath for et 50 km2 hus, incl. transport i Rayong, men uden fundament, el, vand osv. Alle størelser på huse kan fås og de fleste huse bliver solgt til Thaier. - Jord priser - "Preuksa Real Estate Plc" har lige købt 1.5-rai på Maitreechit Road i Bangkok til 400,000 baht per square wah, hvor man vil bygge 69 condos i størrelsen 50-127 sq m til priser mellem 7-20 million baht. Betingelsen for at blive skrevet op som køber er; En fixed deposit account med mindst 50 million baht hos Kasikornbank. Kilde; Bangkok Post http://www.bangko...arat-condo Så svaret på bygge priser og land priser afhænger af beliggenhed og kvalitet. Og ikke om man er Falang eller Thai. MVH |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/03-2009 11:41
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Rayong info Tak for dine oplysninger, som jeg vil studere nærmere og prøve at forklare fruen, da hus siger et andet ord end du har med. Det er bl.a. derfor jeg ikke vil investere i husbyggeri endu - vil være helt sikker på at gøre det rigtige. Men som jeg tidligere har anført, så tror jeg at mange af os bare starter et husprojekt på familiens jord og derfor gkemmer ar få papir på jorden. Håber at alle bygherre har papirerne iorden- det var såmænd bare det jeg ville sige. Kigger forbi dig på næste Thailandstur. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 12/03-2009 17:13
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
girobank skrev: Rayong info Tak for dine oplysninger, som jeg vil studere nærmere og prøve at forklare fruen, da hus siger et andet ord end du har med. Det er bl.a. derfor jeg ikke vil investere i husbyggeri endu - vil være helt sikker på at gøre det rigtige. Men som jeg tidligere har anført, så tror jeg at mange af os bare starter et husprojekt på familiens jord og derfor gkemmer ar få papir på jorden. Håber at alle bygherre har papirerne iorden- det var såmænd bare det jeg ville sige. Kigger forbi dig på næste Thailandstur. Så skal der chanote på. |
|
|
|
| Rayong Info |
Lagt på d. 13/03-2009 02:25
|
Hej Girobank. Der er 2 titler på landbrugs jord: - Sor Kor Nung - Por Bor Tor Ha Man kan ikke få registreret sit navn som ejer eller lejer på ovennævnte, banker vil ikke tage dem som sikkerhed og man kan ikke få en skriftlig byggetilladelse. Det er der mange thaier der ikke tager så tungt, du vil derfor kunne finde huse bygget på jord med ovennævnte land titler. Selvom lokale byggemyndigheder har kendskab til de ulovligt opførte huse er det sjældent myndighederne gør noget. Det sker at landbrugs jord bliver opløftet til by jord med Chanote titel. Kan du finde et stykke landbrugs jord der vil få en Chanote titel i fremtiden, har du mindst 10 doblet din investering. Men du skal nok kende en med de store stjerner på skulderen for at være sikker på det. --- Jeg kan se det er Bo Rai i Trat der er din kones hjemsted. Bo Rai kaldes spøgelses byen, den tidligere rubin og smugler by som døde da man lukkede minerne. Der er intet og langt fra alt. Der er i de senere år kommet mange tilflyttere fra Syd Thailand. Du må kunne købe jord meget billigt der og bliver Bo Rai en dag officiel grænseovergang til Cambodia vil priserne stige. Trat er en lidt speciel Provins: -Den eneste der kun har 1 nabo provins (Chantaburi). -Den store Franske påvirkning fra tiden da Trat tilhørte Fransk Indokina. -Der bor mange franskmænd i Trat City idag. -Der er et stort og billigt restaurantions liv i Trat City. -Den næststørste ø, Koh Chang er i Trat. -Trat City er meget kinesisk påvirket på en god måde. Jeg syntes Trat City er en dejlig by. Næste gang du kører fra Bangkok til Trat, prøv at bemærk forskellen i vegetationen i de 3 provinser; Rayong, Chantaburi og Trat. Det er næsten så man kan se på vegetationen hvor provinsen grænserne er. Alle 3 provinser er frugt avler provinser. -Rayong: har bjergene tæt ved havet og er mest frugtbart, hvilket ses i det store frugt udvalg der dyrkes. -Chantaburi: mest durian. -Trat: pineapple og gummitræer, som begge kan gro næsten uden vand. NB. De fleste Thai piger vil have hus tæt ved deres forældrer i Thailand. Få hellere et hus i passende afstand fra familien så I kan have jeres eget liv uden Thai familiens stærke indflydelse på din kone. Så du også kan have et liv, ikke kun er statist og hvor der er lidt mere liv - aktiviteter end kun Thai familien. Dette er kun et godt råd. MVH |
|
|
|
| AndersM |
Lagt på d. 29/03-2009 21:33
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 217 |
Efter at jeg har læst alle indlægne i debatten. Så tænker jeg på at det ville være mere guldrandet at bygge for faranger i Thailand end det har været i danmark de sidste mange år. Jeg kan kun glæde mig på Thaiernes vejne, over at der er nogen som har lyst til at betale så høje priser for et hus. Nu forstår jeg bedre at der bliver grinet så meget på de pladser hvor der bliver bygget små huse. Ingen normale Thaier ville overhoved drømme om at bygge til de priser som der bliver skrevet om, med mindre de havde fundet en farang med spenderbukserne på Redigeret af AndersM d. 29/03-2009 21:33 NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 30/03-2009 06:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
AndersM skrev: Efter at jeg har læst alle indlægne i debatten. Så tænker jeg på at det ville være mere guldrandet at bygge for faranger i Thailand end det har været i danmark de sidste mange år. Jeg kan kun glæde mig på Thaiernes vejne, over at der er nogen som har lyst til at betale så høje priser for et hus. Nu forstår jeg bedre at der bliver grinet så meget på de pladser hvor der bliver bygget små huse. Ingen normale Thaier ville overhoved drømme om at bygge til de priser som der bliver skrevet om, med mindre de havde fundet en farang med spenderbukserne på Selvfølgelig kan man da bygge billigt. Min kærestes hus er f.eks. bygget af familien. Når ris sæssonen er forbi, arbejder en del af familien med byggeri. Min kæreste hjælper pt. venner med byggeri, så kommer de og hjælper hende i markerne, når der bliver behov for det. |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/04-2009 13:56
|
|
Er der nogen der kan oplyse mig, og et dansk anpartsselskab kan "købe" hus med grund i Thailand. "Købe" er sat i gåseøjne, da det i virkeligheden vel sagtens er leasing i 30 år. Hvem står som skødehaver i leasingperioden, og hvilken sikkerhed har leaser overfor skødehaver, at han ikke bare videreskøder ejendom og jorden til en anden ??? |
|
|
|
| MadsEJ |
Lagt på d. 19/04-2009 16:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 112 |
Lige en hurtig indskydelse: Kunne det ikke være sjovt med en tråd med billeder af folks huse, lokation, kvm2, pris, ynglings "detalje" eller ting ved huset, osv. ? ![]() Kunne også være sjovt for os som går og drømmer lidt om at bygge i fremtiden ![]() Evt. en hus ejer der kan starte sådan en tråd ?
Savner Thailand og min kæreste utroligt meget!
|
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 19/04-2009 22:14
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
Sjove idé, MadsEJ. Bidragyderne skal bare huske, at der måske er nogen, der kikker med af interesse for andet end Thailand. Af en eller anden besynderlig årsag skal man betale ejendomsværdiskat af udenlandsk ejendom. Bjarne |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/04-2009 11:15
|
|
Er der evt. nogen der kender en Bangkok advokat der har fast ejendoms overdragelse som speciale ? |
|
|
|
|
Lagt på d. 21/04-2009 07:02
|
|
Abekatten. Du kan prøve dem her. http://www.thaile...dex-n.html lindy |
|
|
|
|
Lagt på d. 21/04-2009 07:26
|
|
vandango skrev: Selvfølgelig kan man da bygge billigt. Min kærestes hus er f.eks. bygget af familien. Når ris sæssonen er forbi, arbejder en del af familien med byggeri. Min kæreste hjælper pt. venner med byggeri, så kommer de og hjælper hende i markerne, når der bliver behov for det. Når familie er en del af byggeri, er der ofte overpriser involveret. der betales for meget for jorden, hvis den skal købes. Der betales for meget for byggematerialer, og de som køber ind, henter så en returkommission senere. Der er tilfælde, hvor den som skal forestille at være hustruen til sponsoren, selv henter returkommission, som hun stikker i foret. Hun kan også betale for meget for jorden, og få eksempelvis halvdelen af det betalte beløb tilbage ved en anden god lejlighed :-( Husker et til fælde i Pattaya, hvor en hustru først hentede returkommission for den MC hendes mand lejede, og da den blev droppet til fordel for en næsten ny MC, fik hun også procenter af den handel. Men van dango, sådan har det selvfølgelig ikke været hos dig. Du har helt sikkert verdens billigste slot. :-D Redigeret af d. 21/04-2009 07:29 |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 21/04-2009 08:15
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
strejfer skrev: vandango skrev: Selvfølgelig kan man da bygge billigt. Min kærestes hus er f.eks. bygget af familien. Når ris sæssonen er forbi, arbejder en del af familien med byggeri. Min kæreste hjælper pt. venner med byggeri, så kommer de og hjælper hende i markerne, når der bliver behov for det. Når familie er en del af byggeri, er der ofte overpriser involveret. der betales for meget for jorden, hvis den skal købes. Der betales for meget for byggematerialer, og de som køber ind, henter så en returkommission senere. Der er tilfælde, hvor den som skal forestille at være hustruen til sponsoren, selv henter returkommission, som hun stikker i foret. Hun kan også betale for meget for jorden, og få eksempelvis halvdelen af det betalte beløb tilbage ved en anden god lejlighed :-( Husker et til fælde i Pattaya, hvor en hustru først hentede returkommission for den MC hendes mand lejede, og da den blev droppet til fordel for en næsten ny MC, fik hun også procenter af den handel. Men van dango, sådan har det selvfølgelig ikke været hos dig. Du har helt sikkert verdens billigste slot. :-D No way - det hus er ikke mit. Det er et familieprojekt, alle børnene har arvet deres eget jordlod. Projektet handlede om at få moderen ud af den faldefærdige træhytte. Det var et langvarigt projekt, moderen rykkede da også ind, da taget var kommet op. Herefter gik det slag i slag, når Nee sendte penge ud til landsbyen. Nee skaffede pengene, og brødrene byggede huset. Ser da en masse gode huse rundt omkring, undrer mig lidt da disse familier angiveligt skulle være fattige. Men Nee familie klarer sig nogenlunde, en har også en lille syfabrik, som holder 8-10 beskæftiget. Vi kunne i øvrigt få et jordlod ved siden af Nees til 50.000 baht, jeg sagde nej idet vi er storbymennesker. |
|
|
|
|
Lagt på d. 21/04-2009 08:41
|
|
Her er der måske lidt skattepenge retur... http://www.dinepe...grundloven lindy |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 21/04-2009 11:07
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej ABEKATTEN, Først skal jeg beklage, at jeg ikke har fået besvaret din tidligere email. Dernæst kan jeg oplyse, at udenlandske selskaber burde kunne lease jord og købe hus i Thailand, om end det er mere omstændigt, og selvfølgelig altid er op til den enkelte land-embedsmand. Leasing over 3 år skal tinglyses, og eftersom det er tinglyst, så står det på skødet, hvorfor det i princippet er ligegyldigt, om skødeindehavere sælger jorden i leasingperioden. Man kan maksimalt lease i 30 år, men jeg er blevet omlyst af et stort advokatfirma, som er medlem af handelskammeret, at der er præcedens på 2 x 30 år, hvilket der ikke er for 3 x 30 år. Dog er der altid en risiko i forbindelse med overgangen til den anden leasingperiode. Sikkerheden hænger sammen med, hvor god leasingkontrakten er, så den er det springende punkt, men der er vel altid usikkerhed forbundet med leasing (leje), især hvis udlejer fx kan påstå, at lejer ikke har overholdt et eller andet i kontrakten. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 22/04-2009 05:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
http://www.dansk-...371268.jpg vores hus bliver paa ca 300 cm2 pris ca 2.000.000 Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 22/04-2009 05:42
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
er der nogle der har 1 ide om hvor meget man kan tage i leje pr dag og pr maaned og skal det vaare med eller uden strom, og hvad med morgenmad, tja vi har sku aldrig provet at starte saadanne op for.regner med at vi ogsaa skal saalge alt hvad man har brug for i hverdagen. Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url] |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.