Se indlæg
 Udskriv debat
24/7/365 - Eller mindre ?
Longway
Selvfoegelig skal man da stille spoergsmaal.....nu gaar de fleste spoergsmaal paa min kones forretninger, og jeg svare gerne.

Som sagt hvis der sidder et par i thailand og er ved at faa kuller over at vaere sammen 24/7. jamen saa bidrager jeg da gerne med de oplysninger/viden jeg har paa evt. groent omraadet..

Vil i hellere saelge/leje huse ud, jamen saa deler jeg da ogsaa gerne ud af det jeg har laert...

Laes min signatur, jeg stiller bestemt ogsaa spoergsmaal og aeder intet raat.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
patirak
paulsenp skrev:

Ja, Longway, det er godt, at der er nogen, som tingene lykkes for, men jeg har bare et enkelt spørgsmål.

Der tales ofte om, at mafia/politi også vil have en del af kagen. Må I også slippe noget, og i så fald i hvilken størrelsesorden?

Kontakt med Mafia/Politi og omfanget af korruption afhænger ofte af hvilken type for forretning du driver. Har du f.eks. en bar med kæresten/konen, så skal du nok regne med at betale lidt hist og her for at kunne drive forretningen ugeneret.

Produkterne som sælges i vores forretninger, kræver en speciel tilladelse til at importere og sælge. Politiet og myndighederne er meget opmærksom på det og derfor gik der heller ikke mere end en time efter vi først åbnede, indtil der stod en politibetjent i vores forretning og stillede en masse spørgsmål.

Kort efter dukkede en fyr fra myndighederne op for at gennemgå vores tilladelser og import-dokumenter, som selvfølgelig var i orden. En rigtig flink fyr, som smilende og meget diskret forklarede os, at hans chef og ham gerne så at vi betalte lidt "kaffepenge" til dem. Ikke fordi der var uorden i vores papirer eller varelager, men fordi det jo ville være generende for både ham og os, hvis vi hver dag skulle have kontrolbesøg.

Velvidende at det er en del af den obligatoriske uofficielle betaling i vores branche, spurgte vi så indtil beløbet som han mente skulle være THB 40.000 om året. Vores modbud var så THB 10.000, som han dog mente var ret lavt, men som han ville snakke med chefen om. Han ringede så tilbage med et bud på THB 20.000 efter at have diskuteret med hans chef og det hele endte med en betaling på THB 15.000.

Ren bestikkelse, men sådan er det og hvis man ikke betaler, så får man med sikkerhed problemer. Siden vi har betalt, har vi aldrig mere besøg og har fred til at drive forretningen. Eller det passer faktisk ikke... Han kom forbi for ca. 2 måneder siden for at få en kop kaffe og en sludder. Helt sikkert for lige at tjekke hvordan det gik med indtjeningen, så beløbet kan blive hævet til næste år. Smile

Spring til debat: