Se indlæg|
Giftes i Thailand eller Danmark
|
|
| buick |
Lagt på d. 06/02-2015 04:37
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Nej jeg kender jer ikke men udfra hvordan du reagere på jeg syntes at dem som ikke respektere sin kones lands traditioner er et dumt svin at du så er en af dem som har en tidligere ugift kvinde som kone Hun må jo så også høre til den fattige mere eller mindre uuddannet del siden du heller ikke reagere på sin sod som ikke nødvendig- kun bytte penge med værdier osv Så ja selv om jeg ikke "kender" dig så finder jeg dig usympatisk og ligeglad med din kones livs værdier Det er ret tydeligt at læse du intet ved om Thailand din kone og hendes familie og deres værdier siden du tror der er forskel på hvad de enkeltvis vil og hvad samfundet her forventer af dem Og nu begynder du så at antyde jeg ikke ved div ting om hende osv alle disse ting ville du jo have bragt frem før hvis der var noget Nej du få du dig lidt livserfaring, lær om det rigtigste Thailand og du vil se hvad der er op og ned i livet her larschr5 skrev: buick skrev: Det er nu engang min holdning til folk som ikke respektere deres kones kultur og traditioner længere er den ikke om du så føler dig truffet eller ej kunne ikke rage mig mindre Hvis du kan leve med at behandle din kone sådan det kan jeg ikke gøre meget ved og vil heller ikke blande mig i men derfra og til at ikke fortælle sandheden så du kan gemme din nærighed bag " jeg betaler ikke for min kone" der er sku langt Men tag du og sæt dig lidt ind i kulturen her nede og hvis du har hjerne til det så vil du en dag forstå det Men det tvivler jeg nu på for din indstilling er jo ret klar det hele drejer sig om dig og din holdning, din kones er du åbenbart ligeglad med I stedet for at drage konklusioner ud af ingenting, så træk lige vejret og læs mine to første indlæg igen. Jeg føler mig langt fra truffet, men jeg er sgu' godt sur i skralden over at du ud fra de to indlæg alene kan ræsonnere dig frem til hvem jeg er, og samtidig har den frækhed at skrive hvor ussel jeg er overfor min kone. At hun føler skam når hun er hjemme i landsbyen og at hun kun venter på sin permanente opholdstilladelse før hun forlader mig. Hvem tror du du er siden du kan tillade dig det? Læs lige dit sidste indlæg og prøv at tænke over hvordan du ville have det, hvis en vildtfremmed fordømte dig på den måde. Synes du virkelig det er i orden? I min verden er det ikke en skid anderledes end dem der ser underlige ud i ansigtet når man fortæller at ens kone er fra Thailand, og man kan se dem stå og tænke at hun sikkert er en luder man har fundet i en bar. Du er ekstrem fordumsfuld, og sætter mig i bås ud fra en eneste oplysning, nemlig at jeg ikke har betalt sinsod. Er det sådan du bedømmer mennesker du møder i andre sammenhænge af livet? Hvad ved du om mig? Kender du min alder, hvad jeg arbejder med og min økonomi? Kender du min kone? Hvor gammel er hun og har hun tidligere været gift og/eller har hun børn? Kender du hendes thailandske familieforhold og deres økonomi, og ved du hvad deres indstilling til sinsod er/var? Nej vel? Ville det så ikke være rimeligt at lade være med at drage så hårde og fordømmende konklusioner. Det er såmænd bare det jeg henstiller til. Du har altså ikke en facitliste eller den ultimative manual til hvordan et dansk/thai forhold skal være. Det defineres af de mennesker det involverer, deres holdninger til en lang række vigtige emner, og det skal du ikke være smagsdommer over. |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 06/02-2015 04:55
|
Det forbavser mig ikke at flere føler sig truffet over min holdning og hvad jeg har lært om det rigtige Thailand sådan vil det altid være fordi så mange nye kommer til hvert år Og det tager nu engang en hel del tid før man rigtigt forstår bare en lille del af kulturen og deres værdier Men det glæder mig utroligt mget at der nu er så mange i tråden som forstår og har lært om Thailand og ikke er bange for at gå lidtimod egen egoisme og så ære sin kone og hendes værdier i et fælles samliv sudsakhon skrev: At diskutere sin sot er vel som at diskutere dansk jul. Man er ikke i tvivl om, at det er en tradition og en del af dansk kultur, men selv jul skaber splid når forskellige familie normer og traditioner skal indpasses i sammenbragte familier. F.eks. med indgroede traditioner i 2x dansk svigermekanik. Når man debatterer indvandrerproblemer, vil især "de røde" og kulturrelativisterne i Zenia Stampe segmentet som automatreaktion sætte spørgsmålstegn ved at der findes en dansk kultur. Dette naturligvis som modargument i forhold til problematiseringen af en muslimsk kultur. De nægter simpelthen at der kan defineres en dansk kultur. Nu er jeg hverken rød eller kulturrelativist, og mener at man godt kan definere en dansk kultur. Især i sammenligning med alle andre kulturer. Således mener jeg også, på godt og ondt, at der som dansk kultur findes en masse fællestræk, normer og særegenheder, der kendetegner thailandsk kultur. Sin sot er en af dem. Men som en dansk jul, er der lige så mange subjektive opfattelser af begrebet, som der er mennesker. Eller måske familier. Sin sot kan som julens tradition jo misbruges eller være genstand for ambitioner og skuffelser. Men også for sin egen søde og uskyldige tradition. Derfor er der også uro i tråden, hver gang emnet bringes op. For hvad er den "rigtige jul"? Eller den "rigtige sin sot" Der er ingen tvivl om, at mange er malket og blanket af, med sin sot som argument. Andre har måske såret en oprigtig families følelser, ved sin optræden eller måde at afslå. Måske med en underliggende usagt beskyldning for at familien ville snyde. Og 1000 historier der imellem. Min nuværende kone og jeg har gjort hendes to familiegrene (hun er vokset op hos en stedfar) meget stolte ved at de første gang blev sammenbragt ved vores bryllup. Hun er ganske alm. middelklasse, universitetsuddannet, ugift og uden børn, med et velbetalt job. Vi blev enige med familierne om, at lægge det nyindkøbte hus i Danmark i "kurven" som sin sot. (selvom flexlån nok gør, at vi ikke ejer ret meget af huset endnu). Og så en del kontanter, som vi sammen havde sparet op til at betale for festen. (Vi havde boet sammen i Thailand før vi flyttede til Danmark) Den løsning var familierne stolte af. De sagde, at det var meget værdigt. Og deres anseelse i samfundet er bibeholdt. De lagde altså vægt på traditionen, men var pragmatiske mht. "rede penge".. Når der kommer skræmme historier om at man(d) skal betale flere hundrede tusinde, som et krav for at ære en familie, hvor hustruen har 3 børn, har været gift før og er uuddannet massøse i Pattaya, er det naturligvis nemt at dømme denne tradition som en malkemaskine, der kun holdes i hævd, når der er grønne sedler i udsigt. Det synes jeg er lige så unuanceret som at dømme julen som en materialistisk forbrugsspiral opfundet af stormagasinerne og som kun afholdes til ære for sure svigermødre. Det hele falder tilbage på, hvad ens udgangspunkt er. Og er man af den støbning, der anser sin nye svigersøn for en ATM maskine, er det nok ikke kun sin sot, der bruges som undskyldning for at stikke snablen frem. Når det er sagt, kan sin sot også virke konservativt klassebevarende. Møder man en pige fra de øverste samfundslag, kan dette virke som et "værn" mod at gifte sig "under stand". Det er ikke ualmindeligt, at i HI-SO kredse, er sin sot et to cifret millionbeløb. Det er et "krav" jeg har set fremsat. Den stakkels ungersvend var veluddannet, kvik og havde et godt job i den øvre del af skalaen. Men fuldstændig afskåret fra at opfylde kravet om sin sot, som pigens familie mente var passende for pigens stand. De stak af sammen, og bor nu i London. Hun ser ikke sin familie. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 06/02-2015 10:23
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Og det tager nu engang en hel del tid før man rigtigt forstår bare en lille del Nej det tager år. Og hvis man ikke får lært Thai til husbehov, så fatter man aldrig en dyt af hvad der sker her i Thailand Selv efter mange år og kunne sproget.. sådan da... overrasker de konstant. Men en ting er generel her ude.. ALT drejer sig om penge. For som andre allerede har skrevet.. konen / kæresten kan oversætte, men det er kun en brøkdel. |
|
|
|
| Gapao2000 |
Lagt på d. 06/02-2015 10:57
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
buick skrev: [/quote]Det forbavser mig ikke at flere føler sig truffet over min holdning og hvad jeg har lært om det rigtige Thailand sådan vil det altid være fordi så mange nye kommer til hvert år Og det tager nu engang en hel del tid før man rigtigt forstår bare en lille del af kulturen og deres værdier Men det glæder mig utroligt mget at der nu er så mange i tråden som forstår og har lært om Thailand og ikke er bange for at gå lidtimod egen egoisme og så ære sin kone og hendes værdier i et fælles samliv . Du er uden for pædagogisk rækkevidde. Man ærer ikke per definition en thai ved at betale sin sot. Man ærer ved gensidig respekt og samhørrighed. Det gælder alle forhold. Så hjælper man hvor det er nødvendigt og hvor man kan. Du er vist blevet forskruret af en masse ævl fra Isaan.Må det gå dig godt med det. Og tillykke med, du ved en masse om thai landbrugskultur og de skikke, der hører med der. pøj pøj. Men man kan ikke gøre respekt op i et kontantbeløb. Det ved jeg godt, at nogen thaier (og andre mennesker) gør, men det mener jeg, ikke man skal lægge under for. Alt thaikultur er ikke godt, ligesom alt fra DK og andre dele af verden heller ikke er det. man tager det bedste fra det hele, og det som både en selv og ens kone (familie osv.) ønsker at leve med. Redigeret af Gapao2000 d. 06/02-2015 11:09 |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 06/02-2015 11:23
|
Ja det er ikke nemt når nogen tør stå frem og fortælle hvordan det hænger sammen Men du har 100% ret man ære ikke en thai ved at betale sin sod når det ikke er normalt der betales for den status kvinden du vil giftes med har Men man ære heller ikke en thai ved ikke at betale sin sod hvor det vil være naturligt at betale Og der er både godt og dårligt i dansk og thai kultur men det er nu engang den vi alle er opdraget med og hvis ikke du vil ære din kones kultur hvordan i alverden vil du så kunne forvente hun ære din kultur? Når 2 kulture mødes så må begge gå på kompromis og følge den andens kultur selv om den ikke lige passer ens egen kultur Og af den simple grund så betaler man sin sod hvis ens kone aldrig har været gift før og selvfølgelig heller ikke har børn Og af den simple grund så betaler man ikke sin sod hvis ens kone er fra skældt har børn osv Gapao2000 skrev: buick skrev: Det forbavser mig ikke at flere føler sig truffet over min holdning og hvad jeg har lært om det rigtige Thailand sådan vil det altid være fordi så mange nye kommer til hvert år Og det tager nu engang en hel del tid før man rigtigt forstår bare en lille del af kulturen og deres værdier Men det glæder mig utroligt mget at der nu er så mange i tråden som forstår og har lært om Thailand og ikke er bange for at gå lidtimod egen egoisme og så ære sin kone og hendes værdier i et fælles samliv . Du er uden for pædagogisk rækkevidde. Man ærer ikke per definition en thai ved at betale sin sot. Man ærer ved gensidig respekt og samhørrighed. Det gælder alle forhold. Så hjælper man hvor det er nødvendigt og hvor man kan. Du er vist blevet forskruret af en masse ævl fra Isaan.Må det gå dig godt med det. Og tillykke med, du ved en masse om thai landbrugskultur og de skikke, der hører med der. pøj pøj. Men man kan ikke gøre respekt op i et kontantbeløb. Det ved jeg godt, at nogen thaier (og andre mennesker) gør, men det mener jeg, ikke man skal lægge under for. Alt thaikultur er ikke godt, ligesom alt fra DK og andre dele af verden heller ikke er det. man tager det bedste fra det hele, og det som både en selv og ens kone (familie osv.) ønsker at leve med.[/quote] |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 06/02-2015 11:27
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Man ærer ikke per definition en thai ved at betale sin sot. Man ærer ved gensidig respekt og samhørrighed Gapao2000..... Det har du fået helt galt fat i. Thaier gifter sig.. pga penge / en forsørger. Og det er uanset om vi kommer med vores blå øjne, eller de gifter sig thai/thai. Nu har jeg ikke set Buick skriver om landbrug, men det ved jeg så en masse om ![]() Og jeg ved Buick har meget ret i hans indlæg, så kan vi lide det eller lade være, det ændrer ikke forholdene her i Thailand. Hans kommentarer.. ja ok de er måske på kanten og sårer nogen, men det er Thailand. For en uge siden blev en Svensker tørret grusomt her i byen. Hun.. 6 klasse, forældrene fattige, gift 2 gange før, har en datter. Men de scorede 400.000 thb plus en mega party. Hvor de blev voldsom til grin, for 1/3 af gæsterne udeblev. Farang tror fejl agtig at man kan betale sig til respect her, men det er en voldsom misforståelse. Vi bliver aldrig aksepteret 100 % her og de griner hver gang de kan tørre en farang for penge. Ja ja der findes undtagelser, men der er dæleme langt mellem dem og meget sjælden farang finder dem Redigeret af lek d. 06/02-2015 11:49 |
|
|
|
| FarangDingDong |
Lagt på d. 06/02-2015 14:23
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 127 |
Mange af disse fine indlæg i denne tråd burde nok høre til i en anden tråd som allerede eksisterer om emnet sin sot
Livet er for kort til lange underbukser
|
|
|
|
| FarangDingDong |
Lagt på d. 07/02-2015 05:00
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 127 |
FarangDingDong skrev: farao54 skrev: Nej. Du har forstået det korrekt. Turist visum 3 mdr. med nødvendige papirer oversat til engelsk. Mens i er sammen i Danmark gifter i jer. efter i er gift skal der oprettes en garanti konto. derefter kan i søge fs. sørg for at søge om fsfs inden udløb af visum. held og lykke ![]() Jeg har også hørt om det. Jeg tror det hedder prosexuelt ophold som der skal søges om i den forbindelse Undskyld, jeg har lige checket det. Det hedder processuelt ophold. Livet er for kort til lange underbukser
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.