Se indlæg
 Udskriv debat
Officials to slash number of foreign English teachers
hugoboerge
Suksawad skrev:

Mukke skrev:

Suksawad skrev:

At komme fra A til B tager tid, såvel for mennesker, som lande.

Thailand er kommet noget af vejen, men vigtigst er nok, at her gør man tingene som man nu engang gør det, uanset hvad en ”mimrende Farang” mener.

Det er de unge thaier der skal ændre tingene i deres eget land, men i eget hjem kan man godt udforme en anden politik – men undlad at ” pådutte” andre en mening.

Nu har jeg været i Thailand et stykke tid, har været og boet med min familie mange andre steder i verden. Man lære så længe man lever og det gør thaier også.

Det er straks meget værre, hvis det går den anden vej (fra B til A), dette kan ses flere steder, man behøver bare læses dagspressen.

Hvad prøvede Far og/eller Mor at viderebringe; accepter andre mennesker, tal ordentligt og meget mere – nogen lærte endda at skrive i skolen hjemme i ”tranlampeland”, heldigvis for mange hænger dette stadig ved, men der er desværre undtagelserne der bekræfter det modsatte.

Du er jo faktisk uforskammet med din påstand om mimrende farangs.. Hvad ved du om skolesystemet i Thailand.. Hvis det du skriver er din påstand, så er jeg glad for, at du ikke er min datters farang lære, for det vil da føre til kaos.

Som min datter siger, der vil gå 2 generationer førend Thailand bare kommer i nærheden af de andre ASEAN lande, men du påstår du ved, dette ikke er rigtigt..

Hvis du vil uddybe dette, vil jeg da blive glad, så jeg kan bringe den kloge danskers viden videre til de bestemmende.. Nej jeg bliver bare så sur over din påstande, for du har intet at have dem i.

Nu er jeg selv i hvad kaldes ”mimeralderen” (pensioneret). Når man skriver noget der kan falde andre kritisk for brystet, gør det ikke noget hvis kan ”krydre” en tale eller et indlæg, for at få smilebåndet aktiveret, men hver fugl synger jo, som bekendt, med sit næb og det ville godt nok være kedeligt hvis vi alle ”kørte” i den samme rille.
Min kone (thai) har haft thai lærer der skulle til M.B.A. eksamen i engelsk på besøg, for at oversætte, mange af disse kunne ikke engang føre en samtale med mig, på engelsk.
Jeg har formået at lære min datter (thai), engelske så selv englænder og amerikanere hvis modersmål er engelsk mener at hendes kundskaber i engelske er gode.
p.t. studerer min datter (20 år) på universitet, hvor noget af undervisningen foregår på engelsk. Hun takker for at kunne mestre dette sprog, selv om det, til tider har været anstrengende, jeg vil opfordre dem der kan, at tale engelsk med jeres børn, Moderen (hvis hun er thai) skal nok klare thai (det er sikkert også bedre til).
Din datter har sandelig ret, det vil tage meget lang tid, før Thailand kommer i nærheden af andre ASEAN lande, i mange henseender – Thailand vil måske endda sakke bagud i forhold til nogle.
Hvis jeg skal drage sammenligning med andre lande i ASEAN, var Thailand og Singapore tilbage i 60erne på den samme ”møgbunke”. Taiwan var (UHA) værre, Filippinerne var langt foran, men noget gik galt (gik fra B til A).
Jeg glemte (en sandhed med modifikation) at nævne, at jeg kom til Thailand i 1969, men har for det meste arbejdet i Mellemøsten og Afrika.
Min datters Mor har haft retten til at råbe af mig i 28 år – min hustru er turist guide.
Nu er jeg ikke den der kan lastes for, at vi spiser suppe af dybe tallerkner, så det må stå for din regning, når du mener jeg er den kloge.

Singapore - "i samme moegbunke" ? der skal en forklaring til. Du maa tage fejl af et andet land og det kan heller ikke vaere Malaysia.

Mukke
Hugo

Som jeg forstå dette indlæg så menes der, at Thailand nu er på samme niveau som Singapore var i 1960. Og dette er jo rigtigt for det var det år Singapore indførte tosprogede skoler med engelsk som nummer et sprog. Det er vel dette Thailand nu prøver på, men bare mange mange år efter. Man skal så vide, at der gik 10 år førend Singapore kunne se positive resultater og startede på den succes de har i dag, som et af de bedste lande, med hensyn til skolegang, i Asien. Hvis de ikke er nummer et... Singapore blev også hurtig klar over efter 1960, at skulle dette skolesystem blive godt, ja så vil det koste penge, så Singapore investerede rigtig mange penge i deres skolesystem.. Her halter Thailand jo nok bagefter, for at bruge penge på fremtiden er ikke vigtigt..

Suksawad
Mukke var noget hurtigere til at komme med indlæg, men jeg var ude efter ”cigaretter”.
Absolut ikke for at rette Mukke i hvad han skriver, for det skrevne er helt rigtigt, lige bortset fra at de omtalte steder VAR på samme stade, hvad angik uddannelse i engelsk sprogkundskaber og det er vel hvad denne tråd handler om.
Mit indlæg skulle give udtryk for hvad et land formår, når der satses på uddannelse.
Udvikling af et land er vel op de enkelte ledere af landet og ikke hvad andre mener. Hvorfor Thailand halter efter, grunder i mange ting, lad os håbe at landet formår at hive sig selv op (jeg tvivler det bliver i min levetid).
NB: Taiwan blev også en succes historie.

hugoboerge
Mukke skrev:

Hugo

Som jeg forstå dette indlæg så menes der, at Thailand nu er på samme niveau som Singapore var i 1960. Og dette er jo rigtigt for det var det år Singapore indførte tosprogede skoler med engelsk som nummer et sprog. Det er vel dette Thailand nu prøver på, men bare mange mange år efter. Man skal så vide, at der gik 10 år førend Singapore kunne se positive resultater og startede på den succes de har i dag, som et af de bedste lande, med hensyn til skolegang, i Asien. Hvis de ikke er nummer et... Singapore blev også hurtig klar over efter 1960, at skulle dette skolesystem blive godt, ja så vil det koste penge, så Singapore investerede rigtig mange penge i deres skolesystem.. Her halter Thailand jo nok bagefter, for at bruge penge på fremtiden er ikke vigtigt..

Siden Singapore blev en engelsk koloni har engelsk vaeret hovedsproget saa en sammenligning med Thailand duer ikke, ikke engang i begyndelsen af 60'erne. Da Singapore blev selvstaendigt i sin tid valgte man at fortsaette med engelsk som hovedsprog i undervisningen.

Der er 4 officielle sprog i Singapore. Malay, Mandarin, Tamil og Engelsk.

Vores vaertsfolk her er jo stolte over at de aldrig er blevet koloniseret. King Chulalongkorn som jo var meget fremsynet bl.a. hvad vesterlaendige angik tog mange initiativer, men skole vaesenet roerte han saa vidt jeg ved ikke. Han sendte sine egne boern til udlandet i stedet for.

hugoboerge
Malaysia trappede ned for engelsk undervisningen.

http://www.themal...word-of-it

Spring til debat: