Se indlæg|
Sydthailand.
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 20/07-2007 09:51
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Webmaster skrev: Jeg sad og tænkte på om der nogle som har befolkningsandelen af henholdsvis buddister og muslimere i de 3 provinser for henholdsvis i dag og dengang Thailand fik overdraget provinserne ? Søgte selv noget tidligere i tråden efter ovenstående. Har desværre ikke haft held til at finde de oplysninger. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
|
Lagt på d. 20/07-2007 10:01
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Lidt om patani's historie http://www.ihrc.o...hp?id=1292 http://www.sabriz.../kedah.htm http://www.sabriz...kedah3.htm http://en.wikiped...i_(region) |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 20/07-2007 12:33
|
|
lung skrev: ABEKATTEN skrev: Webmaster. Du ved så meget, kender du også websites hvor jeg kan læse om den egentlige indlemmelse af provinserne i Thailand ? det ville jeg også gerne vide mere om Har siddet og kigget lidt på de links fra DSD plus lidt andre links. Jeps, der er ikke helt let at få overblik men har hæftet mig i nogle ting. [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Thailand.gif/250px-Thailand.gif[/img] is not a valid Image. British and French pressures forced Siam to give up its territorial claims on Indochina and the Malay Peninsula. Ifølge aftalen fra 1909 mellem Thailand og UK skulle Thailand beholde Pattani, Narathiwat (Menara), Songkhla (Singgora), Satun (Setul) og Yala (Jala) mens Kedah, Kelantan, Perlis og Terengganu gik til UK (Malaysia). Lignende aftaler er set i Europa, og de terroristhandlinger der foregår i dag i sydthailand ville i mine øjne svare til hvis Danmark begyndte at anvende bilbomber og lignende i Skåne, Halland, Blikinge, Sydslesvig mv. Hele optakten til aftalen mellem Thailand og UK i 1909 kan vel findes i den beskyttelses- og forsvars-aftale Johore (Sultan Ali af Johor) og UK (englænderne i Singapore) lavede i 1885. Hvorfor Sultanen gik med til den aftale er mig uvist hvis/når muslimerne alligevel ikke havde til hensigt på længere sigt (hvad vi ved i dag) at overholde de grænser som englænderne forhandlede sig frem til på vegne af Sultanen (muslimerne). De områder som Thailand måtte afgive til englænderne (malaysiaerne) kom senere til at indgår i den malaysiske union, til trods for aftalen med englænderne fra 1826 (som blev ophævet med aftalen i 1909). [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/British_Malaya_circa_1922.PNG/400px-British_Malaya_circa_1922.PNG[/img] is not a valid Image. Malaya in 1922. The Unfederated Malay States are coloured in blue, the FMS in yellow and British Straits Settlements in red. Kontakten mellem muslimerne i de sydlige provinser og al Qaeda hjælper ikke på min sympati for de muslimske "frihedskæmpere". Redigeret af Webmaster d. 20/07-2007 12:35 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 12/08-2007 12:54
|
|
Webmaster skrev: Ja, kunne da være interessant hvis du kunne få din ven til at skrive hvad de har tænkt sig med de tre provinser hvis de får held med deres projekt - men det skulle jo helst ikke bare være endnu en historie, hellere deres ærlige hensigter. Kunne jo være at jeg tager fejl i at de bare vil inddæmme land til deres store kalifatet-projekt. PS. spørg lige din ven om Riduan Isamuddin's (går under flere forskellige navne bla. også Hambali - hans fødenavn er Encep Nurjaman) rolle i deres løsrivelseskamp selvom han er sat ud af spillet pt. Ser frem til et ærligt svar. Lidt fra dagens nyheder: 90.000 samlet for at skabe islamisk stat
I den indonesiske hovedstad, Jakarta, er omkring 90.000 mennesker samlet til en konference, hvor de skal tale om oprettelsen af en islamisk stat. Den internationale radikale muslimske gruppe, Hizbut Tahrir, står bag arrangementet og det vigtigste punkt på dagsordenen er at skabe et kalifat - altså en storislamisk stat med kun én regering verden over. Hizbut Tahrir er forbudt i flere arabiske og europæiske lande, men i Indonesien - som er verdens største muslimske land - er gruppen vokset betydeligt gennem de seneste år. Kilde: http://www.dr.dk/...m?rss=true Med venlig hilsen
|
|
|
|
Lagt på d. 12/08-2007 14:56
|
|
Davser Ja de muslimer er jo latterlige,men det ved alle jo bortset fra dem selv bamsen |
|
|
|
| WisawagonFaiFaa |
Lagt på d. 12/08-2007 19:48
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 55 |
Her er hvad TV2 skriver om sagen: 70.000 til Hizb-ut-Tahrir-møde Flere end 70.000 medlemmer og tilhængere af den radikale muslimsk gruppe Hizb-ut-Tahrir mødtes i dag i Indonesiens hovedstad, Jakarta, hvor de lyttede til opfordringer til, at et muslimsk kalifat skal regere verden. Mødet blev ifølge en talsmand holdt som led i bestræbelserne på at uddanne Indonesiens muslimer. Organisationen plæderer for islamisk herredømme og er forbudt i adskillige lande i Mellemøsten. Indonesien er verdens mest folkerige muslimske land. Kilde: http://nyhederne....91941.html |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/09-2007 22:55
|
|
Davs Ja jeg undrede mig også over at hans muslimske venner skal bruge flere måneder på at skrive en mail Men de venter sikker på at få lov til det af deres formand bamsen Men thjaa du behøver ikke blive væk herfra bare fordi deine venner har svigtet,,,det kan være at du kan finde rigtige venner her på dansk-thai ![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 30/11-2007 20:01
|
|
De fleste har nok hørt om den engelske kvinde Gillian Gibbons som er/var lærer i Sudan og den tåbelige historie om en bamse som eleverne ved en afstemning valgte at kalde Muhammad. Nu er kvinden dømt 15 dages fængsel og udvisning og at der så er nogle af Muhammad's diciple som tilmed vil have den engelsk kvinde skudt skal vi ikke komme ind på her. Det der derimod er interessant er situationen i Sudan. Sudan er i forvejen i verdens søgelys på grund af blandt andet den desperate situation i provinsen Darfur, hvor områdets oprindelige afrikanske befolkning er blevet fordrevet og myrdet af andre befolkningsgrupper med arabisk baggrund. Sudans arabisk-orienterede militærdiktatur er flere gange af udenlandske iagttagere blevet beskyldt for indirekte at støtte, hvad der ligner en større etnisk udrensning i Darfur, hvor der er kamp om ressourcerne. En lokal uafhængig engelsksproget avis trækker da også klare paralleller imellem bamseprocessen og de chikanerier, landets afrikanske befolkning har været ude for i årevis fra islamiske fundamentalister. »Gibbons' forbrydelse er et spejlbillede af, hvad ikke-muslimer i det nordlige Sudan må finde sig i til daglig. Kvinder, som pågribes i at brygge lokale drikke, som skal bruges til traditionelle lejligheder, bliver tilbageholdt, pisket og fængslet«, skriver den uafhængige sudanske avis The Citizen i en ætsende leder. Velkommen til kalifatet. Redigeret af Webmaster d. 30/11-2007 20:04 Med venlig hilsen
|
|
|
| helge |
Lagt på d. 30/11-2007 21:28
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 187 |
hej. jeg kan se at et afrikansk emne,er lagt under kategorien "Sydthailand". Må man være så polemisk.at spørge,om det er intentionen,at sammenligne situationerne?. Regeringerne i bangkok og khartoum er begge undertrykkere?. Er forskellen at muslimer er undertrykte et sted,og undertrykkere et andet?.Eller er der bare noget,som skal ud mellem sidebenene?. Læs bogen"Rethinking the south. mvh helge |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 30/11-2007 22:21
|
|
helge skrev: hej. jeg kan se at et afrikansk emne,er lagt under kategorien "Sydthailand". Må man være så polemisk.at spørge,om det er intentionen,at sammenligne situationerne?. Regeringerne i bangkok og khartoum er begge undertrykkere?. Er forskellen at muslimer er undertrykte et sted,og undertrykkere et andet?.Eller er der bare noget,som skal ud mellem sidebenene?. Læs bogen"Rethinking the south. mvh helge Ja, jeg mener de to situationer er meget sammenlignelige. Det vi ser i de 3 provinser er jo ikke noget enestående, lignende kamp føres jo af muslimer både i Afrika, Asien og Europa for tiden. Kodeordet er ekspansion. Med venlig hilsen
|
|
|
| helge |
Lagt på d. 30/11-2007 22:54
|
hej. ja,jeg har nu læst lidt tilbage i trådene omkring bla. Muhammedkrisen. Og nu har jeg faktisk fortrudt,at jeg har blandet mig. Jeg var ikke klar over,at dette var snæversynets vagtparade. Ja,det er ikke så meget dig.Webmaster,som er snæversynet.Det er mere din rygklapperbrigade jeg mener. Med dig mener jeg,at det er meget værre.Du er så velformuleret og har åbenbare evner,til at søge informationer,altså:Jeg mener at du bruger websiden,til at bringe dine egne læserbreve,og jeg har en formodning om,at det er gammel taktik fra Den danske forening og deres slæng. At du er folkepartist er vel helt sikkert og i orden. Men en mand som er orienteret som dig(og ikke nævner israel i forbindelse med muslimske terrorister),spiller ikke med åbne kort. Lad være med at spille objektiv,når du spreder propaganda. p.s. Jeg er ateist,så vær venlig,ikke at spille(hvis du elsker muslimer så meget,så flyt til Saudi)kortet. mvh helge |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 30/11-2007 23:16
|
|
![]() Jeg er målløs Helge.... Du får det næsten til at lyde som om du kender mig, men jeg kan dog ikke rigtigt genkende hverken mig selv eller nogle fra min omgangskreds udfra din beskrivelse. Jeg vil da opfordre dig til at læse hele tråden og komme med et indlæg om din mening i stedet for at gå efter mig eller andre debattører. Emnet er interessant og vi kan kun blive klogere allesammen. Jeg håber du vil bidrage og give udtryk for dine meninger bla. omkring Israel's rolle i forhold til hvad denne tråd ellers har handlet om. Med venlig hilsen
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 30/11-2007 23:49
|
|
Hejsa igen Helge, Jeg var lige ude og smørre mig et par madder og kom der til at tænke lidt over dit indlæg igen. Jeg er lidt ked af at du åbenbart tror at jeg og enkelte andre herinde er en del af den flok som du nævner i dit indlæg. Jeg er ked af det fordi tråden bare har handlet om sydthailand og grunden til alt den ballade der. Jeg siger ikke at jeg har ret i mine synspunkter om årsagen til balladen, men jeg synes jeg har argumenteret på et sagligt plan og fremlagt nogle ting der for mig indikerer at der ikke bare er tale om en simpel frihedskamp men om nogle ting i et større perspektiv. Du giver mig næsten det indtryk at vi herinde bare skal kunne konstatere at der er ballade i sydthailand, men grunden må vi ikke tage op til debat da muslimere er en del af balladen. Det er meget kedeligt i mine øjne hvis vi ikke kan diskutere sådanne ting uden man nærmest bare skal beskyldes for at være medlem af Den Danske Forening. Nå, det var bare det jeg ville sige. Nu vil jeg se og få spist de madder. Med venlig hilsen
|
|
|
| helge |
Lagt på d. 01/12-2007 05:24
|
hej webmaster. Lige en ting inden jeg smutter på arbejde. Det er klart at Sydthailand er et relevant emne her på siden. Og jeg vil især gerne,læse indlæg fra medlemmer som har famillie i området. Men bidrag,hvor essencen i bund og grund er på et plan som: det har de godt af;så kan de lære det;de vil snitte halsen over på os; etc. Jamen synes du selv at det er et plan at diskutere på. Jeg er selv håndværker,og har hørt nok "skurvognssnak. Jeg synes kun vi mangler e er ondskaben selv,bomb dem". Tager jeg fuldstændigt fejl?. Apropos ondskab: Har i diskuteret Tak Bai?: Jeg husker ikke præcis,om det er navnet;det er den med demonstranterne i lastvognene.Så kan man begynde at diskutere aktion/reaktion. Forøvrigt. Buddhistiske massemordere har igennem tiderne,udvist et talent,som kan måle sig imod alle andre i samme branche. mvh helge |
|
|
|
| taleofdk |
Lagt på d. 19/12-2007 01:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 348 |
Jeg var i slutningen af November 1 uges tid hjemme hos Svigermor (songkhla), jeg tog sammen med konen med Nok air fra BKK og landede i Hat Yai, for at komme ned til svigermor, skal man igennem det muslimske område (cirka 2 timers kørsel syd på fra Hat Yai i bil), der var ikke noget at tage fejl af, der er vej blokader (kæmpe beton klodser) når man kommer til det muslimske område dernede og på den anden side slutter det igen med en vej blokade, men nå sikkert ankommet til svigermor så kom min kones "gamle" venner og nære venner til min thai famillie i området og skulle hilse på, de kunne huske jeg drikker beer chang så det havde de købt " de drikke selv Leo" vi snakkede en del om problemet i syd Thailand i den uges tid jeg var der, en ting jeg bed mærke i var, at der blev snakket en del om det forstående valg og den nye regering, kan den nye regering ikke løse konfilkten dernede, så tager de sagen i egen hånd, så kan man ligge i det man vil der er "spejdere" i området 24/7 så kommer der en der ikke er kendt af folkene i området, bliver der holdt øje med vedkomne og viser det sig det er en der vil "lave" ballade så har de en "alarmering" der går igang, husk på at de lever af at hente det der "gummi" fra træerne, som de tapper om natten inden solen står op, så der bliver holdt godt øje med folk der ikke er lokale.Muslimerne kan frit bevæge sig rundt, det var mit indtryk at de holder sig i "deres" område ..................... der er spændinger i luften dernede, dette kunne tydeligt mærkes, jeg skulle selvfølgelig ud og slå en streg da vi var midt i det muslimske område, min kones lillebror sagde jeg skulle tage en skjorte over hovedet som jeg havde med i bilen, det grinede vi lidt af, men der var en vis alvor i det, lillebror var død nervøs for at muslimerne skulle se en "hvid" i deres område, så på med skjorten over hovedet og ud i rabatten og slå en streg bag noget buskskads mens de lokale drønede forbi på deres køretøjer, jeg må indrømme at mens jeg stod der og lod naturen gå sin gang, tænkte jeg på hvad jeg lige havde gang i her, at stå her med min bedste ven i hånden og de lokale er mindre end 5 meter fra mig, der følte jeg et mega savn tilbage i bkk, Når jeg gik med ud i "marken" der vor de lokale arbejder eller hvis jeg gik for langt væk fra huset og grunden, blev jeg dækket op af lillebror og/eller af en af hans venner som næsten alle arbejder som politi folk og jow jow de havde skyde våben på sig til beskyttelse, jeg syntes der var flere spændinger i luften denne gang end tidligere besøg, men ikke noget der på nogen måde stopper en thai, livet går videre som "normalt" dernede, med et par forbehold, folk går på nat arvejde som de altid har gjort, børnene går i skole, folk lever stort set normalt. Der var en aften der var gang i den, vi havde været ovre at besøge min svigermors lille søster, vi kørte i bil selvom der ikke var ret langt, men min Thai famillie vil sikre at der ikke skulle "ske noget" med mig (jeg er jo en hvid- farang), når vi skulle tilbage hvis det blev mørk når vi skulle hjem ....... da vi kørte hjem ad ( og jo der var blevet mørkt - kul sort), var der omkring 50 thai samlet ved den vej der føre ind i skoven til svigermors hus (som ligger små 250 meter inde i skoven), vi stoppede bilen og der blev spurgt til hvad der skete, der var set 2 mænd gå omkring i området som ikke var kendt i området, så jeg går ud fra at det var det omtalte alarm beredskab der var samlet der, de havde knive og pistoler i hænderne og der var et hav af lomme lygter. Måske min lille omtale lyder lidt drastisk, men husk at disse ting sker som en normal ting i Thailand, for at beskytte eller passe på sit område hvor alle kender alle igennem generationer. Jeg var ikke nervøs for at være dernede, kun i det muslimske område hvor vi jo kørte igennem, der syntes jeg ikke lige det var så fedt at være, da det var tydeligt der stort set kun var muslmer der, men det er nok mere mig der føler lidt panik end folk der vil mig dt ondt .................. fra vi kørte ind i det muslimsle område til vi var ude igen, kørte vi vel en halv times tid, på den anden side (set fra Hat Yai siden) er der normalt igen ned til grænsen, jeg mener hermed at folk igen er buddhister som lillebror sagde da vi kom ud af det muslimske område ...... no worry, now all good her mener han at vi var i buddhist område igen.Der er selvfølgelig en masse muslimer dernede der ikke vil noget ondt, jeg spurgte ind til om der blev samarbejdet med muslimerner for at løse konflikten eller hvis nogle muslimer vidste der vil springe en bombe om de kontaktede nogle Thaier eller politi, svaret var nej, da de muslimer der laver ballade, holder andre muslimer i et jern greb, hvis en muslim snakker over sig eller hjælper en thai med et tip eller hvad det nu kan være, så vil vedkomne i værste fald blive dræbt eller vedkomnes famillie vil blive "hængt til tørre" så de lokale muslimer er selv mega bange for balademagerne og føler sig lidt som en lus mellem to negle. Jeg kunne blive ved med at skrive om ting jeg oplevede dernede men alt i alt køre det daglige gang dernede uden de store problemer. Dog ........ var jeg turist på egen hånd, så ville jeg ikke tage derned, jeg tog kun derned pga. min Thai famillie (min kære svigermor)
Redigeret af taleofdk d. 19/12-2007 02:00 It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 03/03-2008 00:06
|
|
Nu er det ikke bare for at bringe denne tråd op igen, men faldt lige over en overraskende udmelding fra den nye thailandske indenrigsminister. Klik på nedenstående lange link for at høre orienteringen fra P1 af Jørgen Siegumfeldt: http://netradio.d...icipant=no Med venlig hilsen
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 03/03-2008 01:49
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Interressant Betragtning!!!! Men lad os lige se hvad der sker
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| taleofdk |
Lagt på d. 03/03-2008 02:49
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 348 |
Min kone fortalte mig om dette for et stykke tid siden at der kom disse udtalelser, jeg troede det var gået lidt i sig selv igen, med disse udtalelser er det som at kaste benzin på bålet, Taksin er lidt af en "hadet" mand dernede, da de lokale thai siger det er hans skyld urolighederne startede, så når en af Taksins stik i rend drenge siger dette kan det kun være for at skabe mere uro og ballade efter min mening..... Den der med Hat Yai lufthavn, den er så overbeskyttet, når jeg bruger den lufthavn kommer jeg til at tænke på en film, de tjekker bilen med spejl og de ting der, minder sgu om en af de der made in USA film selv når man skal ud at handle bliver bilen tjekket inden men kører ind på parkerings området, til det lokale super marked, men lad os nu se hvad der sker dernede.
Redigeret af taleofdk d. 03/03-2008 02:50 It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 08/03-2008 20:24
|
|
Som en lille opfølgning til indlæg 96 her i tråden, så har der været afholdt valg i Malaysia idag og de nordlige stater har skilt sig lidt ud med nederlag i disse stater til Nationale Front. Læs nærmere på følgende links: - Malaysias regering straffet ved valg - Tumulter under valget i Malaysia - Tåregas mod vælgere i Malaysia - Valg i Malaysia Man har uden tvivl fulgt med i dette valg hos regeringen i Bangkok. Redigeret af Webmaster d. 08/03-2008 20:35 Med venlig hilsen
|
|
|
| Thjaa |
Lagt på d. 15/02-2009 12:05
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 644 |
bamsefarr skrev: Davs Ja jeg undrede mig også over at hans muslimske venner skal bruge flere måneder på at skrive en mail Men de venter sikker på at få lov til det af deres formand bamsen Men thjaa du behøver ikke blive væk herfra bare fordi deine venner har svigtet,,,det kan være at du kan finde rigtige venner her på dansk-thai ![]() ja saa kom jeg paa banden igen ... jeg fik faktis den mail fra min ven som jeg hade lovet jer at smige ind paa DTW men da jeg personlig mender at den er alt for grop angrab paa thailand og en person man ik skriver om bliver jeg noedt til at holde den for mig selv men jeg har stati samme ide at muslimer ikke goer naade som vi ikke goer imod dem vi bruger bare flyv kanoner og ander grove ting se nu thailand sender folk ud med paa vandet i smaa baade og lager dem sulte til de er doede eller til de med et store held bliver fundet af nogen ander folk saa vil jeg alsaa heller blive bompe i mange smaa stoekker en at sulte over ragti mange dage Livet er forkort til store problemmer
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

e er ondskaben selv,bomb dem". Tager jeg fuldstændigt fejl?. Apropos ondskab: Har i diskuteret Tak Bai?: Jeg husker ikke præcis,om det er navnet;det er den med demonstranterne i lastvognene.Så kan man begynde at diskutere aktion/reaktion. Forøvrigt. Buddhistiske massemordere har igennem tiderne,udvist et talent,som kan måle sig imod alle andre i samme branche. mvh helge