Se indlæg|
På min hjemmeside har jeg prøvet at lave en simpel gloseliste
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/02-2008 21:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
dr_dem skrev: Nu tager vi det fra en ende af dr.dem jeg kan se at du ikke kender min baggrund og at du gerne vil have ret. Jeg giver dig ret hele vejen igennem ![]() mvh rinpoche |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 25/02-2008 21:35
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 98 |
http://www.sendsp...ile/wwg76y Prøv og hent 1delthai her |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/02-2008 21:41
|
|
Tak for forslaget, Du kommer bare 15 år for sent ![]() |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 25/02-2008 21:47
|
|
rinpoche skrev: dr_dem skrev: Nu tager vi det fra en ende af dr.dem jeg kan se at du ikke kender min baggrund og at du gerne vil have ret. Jeg giver dig ret hele vejen igennem ![]() mvh rinpoche Mine bøger er fra 1993 altså 15 år gammel der er sikkert sket noget siden men jeg har lært af dem og levet med dem i alle disse år og folk dernede forstår hvad jeg siger. Ellers ved jeg hvor du vil hen. dr.dem dr.dem Redigeret af dr_dem d. 25/02-2008 21:58 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/02-2008 22:12
|
|
Jamen det er da alletiders ![]() Det er da kun godt, at du har et godt kendskab til thai, og lad os så bare bruge det til at bidrage med indlæg i dette regi. mvh rinpoche |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 25/02-2008 22:17
|
|
jeg kan se at du ikke kender min baggrund Nææ men jeg har været gift med en thaier i 16 år og lidt til og at du gerne vil have ret. Nææ Hvorfor skulle jeg ha ret alle kan jo ha ret i disse dage. dr.dem |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 25/02-2008 22:22
|
|
lad os så bare bruge det til at bidrage med indlæg i dette regi. Jammen jeg gør det jo men på min måde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
| ncmohr |
Lagt på d. 25/02-2008 22:31
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 127 |
Nu har jeg endelig fået kigget på dem. Det er jo ganske fin sprogudtale undervisning. Så skal jeg bare forstå hvad jeg siger ![]() Selvom det er på dansk nedenunder så skal man alligevel tænke sig lidt om når man læse det danske, men en rigtig god måde at lære opstillingen af ord i det thailandske sprog, det er det ihvertfald
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/02-2008 22:38
|
|
okay, jeg indrømmer så også, at jeg kan være en wiseass know it all (ikke mine ord) har det fra andre ![]() OG jeg beklager min mr. knowitall attitude.... ![]() Hvad skal jeg sige? Jeg ER smart ![]() Nej, seriøst jo flere der kan bidrage herinde med sprogmæssige finurligheder/forklaringer/indlæg i det hele taget, jo bedre. Godt at se dine indlæg herinde! mvh rinpoche |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 25/02-2008 22:42
|
|
Nu har jeg endelig fået kigget på dem. Det er jo ganske fin sprogudtale undervisning. Så skal jeg bare forstå hvad jeg siger Selvom det er på dansk nedenunder så skal man alligevel tænke sig lidt om når man læse det danske, men en rigtig god måde at lære opstillingen af ord i det thailandske sprog, det er det ihvertfald Tænker på jeg har været 8-9 år om at lave det og jeg har læst i bøgerne på forsiden jeg må ikke gøre det jeg har gjort ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 25/02-2008 23:03
|
|
Og som jeg også har været inde på i en anden tråd her på dtw, så kender jeg flere der har taget linguaphone kurset på en måneds tid, skriftsproget dog undtaget, Alle de der siger at det er så og så svært, har aldrig anstrengt sig og læner sig op ad den forvisning: "det er så svært at vi ikke kan lære det alligevel" Hvis man lider under en sådan defaistisk selvopfyldende profeti, så bliver man ikke skuffet.. Samtidig forlyder det populært at: dansk er så og så svært? Hvad??? Enhver der har det første tilløb til grammatik, vil vide at vi ikke behøves at køre længere end Padborg, for at finde ud af at derfra taler man lige pludselig om køn og flertalsendelser, som dansk er behageligt befriet for. |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 26/02-2008 19:30
|
|
ncmohr Har du fået dem alle???? dr.dem ![]() |
|
|
|
| ncmohr |
Lagt på d. 26/02-2008 19:31
|
|
nej jeg har del 1,2 og 4 men mon ikke snart det lykkes at få 3 eren ned
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.
|
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 26/02-2008 19:42
|
|
ncmohr skrev: nej jeg har del 1,2 og 4 men mon ikke snart det lykkes at få 3 eren ned ![]() Kan være jeg skal lægge den op igen dr.dem ny del 3 http://www.sendsp...ile/iwi0km dr.dem |
|
|
|
| ncmohr |
Lagt på d. 27/02-2008 07:10
|
|
Sådan! så lykkedes det. Tusind tak
|
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 27/02-2008 09:29
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
![]() ![]() Det ender med vi får et helt nyt sprog her.. Betyder mand/kvinde. Dreng/pige er dek phuuchaay, dek phuuying. som Rinpoche skrev.. Ellers skal de fleste thailændere i skole igen.. Inkl skolelærerinden jeg har boende. Og mine ordbøger er skrevet forkert.skrevet det så det er nem at udtale.. dek-putjai / dek-Pujing hæ hæ så kan vi næst efter diskutere søn / datter. Plaa.. nu har jeg haft en del med fisk at gøre.. men har endnu ikke hørt dem omtalt som baa. Baa.. afhængig af tonefaldet, så er der nok nogen der vil skule lidt. ![]() |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 27/02-2008 18:50
|
|
Det kommer an på hvor man er i landet mange her kommer syd på jeg kommer nord på og det jeg har oversat er fra Krungtep![]() |
|
|
|
| dr_dem |
Lagt på d. 02/03-2008 09:07
|
|
le-si skrev: ![]() ![]() Det ender med vi får et helt nyt sprog her.. Betyder mand/kvinde. Dreng/pige er dek phuuchaay, dek phuuying. som Rinpoche skrev.. Ellers skal de fleste thailændere i skole igen.. Inkl skolelærerinden jeg har boende. Og mine ordbøger er skrevet forkert.skrevet det så det er nem at udtale.. dek-putjai / dek-Pujing hæ hæ så kan vi næst efter diskutere søn / datter. Plaa.. nu har jeg haft en del med fisk at gøre.. men har endnu ikke hørt dem omtalt som baa. Baa.. afhængig af tonefaldet, så er der nok nogen der vil skule lidt. ![]() Jeg vil give dig fuldstædig ret ![]() Betyder mand/kvinde, jeg vil nu også sige hankøn/hunkøn ผู้ชาย/ผุ้หญิง ![]() dek-putjai / dek-Pujing, hvor k skal udtales som g betyder barn (fremmede) เด็กผู้ชาย/เด็กผุ้หญิง hvor (søn/datter) er luug ลูกผู้ชาย/ลูกผุ้หญิง ![]() Ang. Plaa ปลา (fisk) I Bangkok siger de plaa men I Chiangmai siger de baar ![]() dr.dem |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 02/03-2008 13:20
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Ok ja jeg ved de har andre sprog ( dialekter) I alle bjerg stammerne i nord Thailand.. har været der. Men den stamme jeg havde kontakt med sagde nu heller ikke baar. I selve Chaingmai, ved det ik. Så hvis vi skal have alle dialekterne med, så tror jeg vi skal satse på at blive meget gamle. Og ikke have andet at give os til end at lære sprog. Lige nu døjer jeg med Lao-thai.. det giver også en del forviklinger.Så skal de fleste have gavn af det her, tror jeg vi skal holde os til Thai. Lidt ligesom at lære Dansk........ fynsk - sønderjysk - bred vestjydsk etc etc jeg kan nemt snakke så en Københavner ikke forstår ret meget.. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.