Se indlæg|
Do you speak english?
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 28/03-2010 05:46
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
To gamle gubber – Marius og Thorvald sidder på en bænk og skræller æbler mens de nyder solnedgangen. Et yngre par svanser forbi livlig diskuterende på et fremmedsprog, de ikke forstår. Marius siger beklagende – ”ja, man skulle have lært noget fremmesprog mens tid var”. Thorvald kikker uforstående på ham. Pludselig standser en bil foran dem. En fyr det tydeligvis er faret vild stiger ud og henvender sig til de to gamle. ”Do you speak english”? De ryster på hovedet. Det gentager sig på 3 andre sprog. ”Sprechen sie deutch”? Paliamo italiano”? ”Parlevue franchaice”? Alle 3 gange et rysten på hovedet og manden kører hovedrystende videre med uforrrettet sag. Thorvald kikker over på Marius og siger: ”Ham der kunne 4 sprog – hvad fik han ud af det? Ikke en skid! Det får mig til at spørge: Jeg kan både engelsk og tysk i skrift og tale. Jugoslavisk – og dermed i et rimelig omfang russisk til husbehov. Hvad kan jeg bruge det til i Thailand? Lykkelige må i herboende være, som har lært jer thai. Jeg har prøvet, men med mine 64 år går det bare ikke. Jeg ville så gerne – har i et godt råd? Himmelhunden |
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 28/03-2010 09:26
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Næh de, jeg tror vi er mange der har samme problem. Ikke fordi vi ikke kan lære sprog.............men thai. Har tænkt over om thailandsk er et sprog........eller en talefejl. Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| Tino |
Lagt på d. 28/03-2010 09:53
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 38 |
Synes selv jeg knokler for at lære det sprog. Det absolut sværeste er udtalen. Har været årsag til mange latterkramper i den thailandske del af familien, men som min svoger siger " hvis ikke du prøver lærer du det aldrig ". Så er der lige dialekten der gør at mange af de sikkert velmente ordbøger gør forviringen fuldendt. Hvis jeg skal komme med et råd må det være at snakke når du er der. Personligt er det der jeg lærer mest, fordi udtalen er så vigtig for forståelsen. Jeg har heldigvis aldrig endnu mødt en Thai som ikke er yderst villig til at hjlæpe med at lære sproget. God arbejdslyst ! Tino |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 28/03-2010 12:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Himmelhunden skrev: Jeg ville så gerne – har i et godt råd? Himmelhunden Først og fremmest kan du godt noget Thai, og jeg er sikker på at du også forstår mere end du tror. Sad en dag på en større bar og brokkede mig til ejeren (som jeg også ser privat), over hvor få der egentlig kan tale et nogenlunde engelsk i dette store turistland. Han kiggede længe på mig og sagde stille, Flemming gennem den senere tid har du opholdt dig en hel del i Thailand, burde det ikke efterhånden være dig der lærte Thai? Det kunne jeg ikke svare på, men smilede fjoget. På mine senere rejser er jeg mere og mere sammen med Thailændere. Oplever ofte at jeg forstår meningen om det der bliver talt om, men ikke de enkelte ord. Ser jo også Thailandsk fjernsyn, lærer måske også noget dér, fra den megen mimik i de sjove serier. "Jeg ville så gerne – har i et godt råd?" siger du? -har selv samme problem. Svaret må være, gå i gang! Iøvrigt er Thailænderne meget tolerante og rummelige, men også et folk med en stor humor, som sagtens giver dig plads til at dumme dig i ny og næ. |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 28/03-2010 12:27
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Gud hvor eliten dog kommer frem Flemming. Hvis du siger få ord på Thai, så er du en guru, og sidder man sammen med værten som du så malende beskriver i en brandert, ja så er du bare en dum Farang. Jeg troede egentligt du havde check på Thailand... Redigeret af sune d. 28/03-2010 12:29 |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 28/03-2010 12:38
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
sune skrev: Gud hvor eliten dog kommer frem Flemming. Hvis du siger få ord på Thai, så er du en guru, og sidder man sammen med værten som du så malende beskriver i en brandert, ja så er du bare en dum Farang. Jeg troede egentligt du havde check på Thailand... Mansemand læs om igen, jeg taler ikke om at drikke, men om rimeligheden i, at jeg løser problemet med at lære det Thailandske sprog. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 28/03-2010 12:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
pjat.. man kan godt drikke med sine venner når de er på arbejde, uden at være en dum farang
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| jc |
Lagt på d. 28/03-2010 17:03
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 597 |
.....det er da ikke et problem, når du kan russisk. Det er ved at være hovedsproget i Pattaya
Boet i Bangkok 1980-1983.
|
|
|
|
| Silpakorn |
Lagt på d. 28/03-2010 22:21
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 35 |
Ved ikke hvis jeg kan svare dig, Himmelhunden, rigtigt? Da jeg kom her 2 et halvt år siden, kunne jeg kun thai, engelsk og fransk. Hvad kan man bruge de 3 sprog til når man taler jo dansk her?! Selvfølgelig kan man godt. Jeg bruger den mode (teknik) jeg har lært engelsk og fransk fra skolerne til at lære dansk. Hvis jeg ikke kan forstå hvad folk siger på dansk, siger jeg bare 'can you please explain that to me in english'. Efter 1 år af dansk fra studieskolen, fik jeg 10 i mudtlig eksamen af D3P. Men igen, når vi snakker jo om Thailand nu her.Der kommer an på hvor du vil blive hen. Hvis du kommer til at være i området hvor folk taler engelsk (og ved hvordan man forklarer ting på engelsk, på den rigtige måde), det skull ikke være noget problem! Der er godt nok ikke så mange Thai der kan tale rightig god engelsk, men der mange der kan. Vi får jo ikke alt de der engelsk tv programme med thai undertekst ligesom I får masse af tv programmer med dansk undertekst. Så folk som ikke har penge til at betale til skolen, har de endnu mindre chance til at tale fremmedsprog. Redigeret af Silpakorn d. 28/03-2010 22:24 |
|
|
|
| Himmelhunden |
Lagt på d. 29/03-2010 06:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 138 |
Tak for de modtagne svar og indlæg. Til dig Silpakorn vil jeg sige: langt den største del af den danske befolkning kan engelsk (bortset fra de ældste) så du har ikke haft det samme problem som mig. Thai ligger længere fra engelsk end dansk gør det. I Thailand er der lang vej endnu. På turiststederne og Bangkok nogenlunde, men på landet, som vist nok har 75% af Thailands befolkning, står det skidt til - og det er altså der jeg bor. Thailænderne kan godt lære sprog, hvis de har pengene. Det har du jo selv bevist - dansk er et rimeligt svært sprog, både i skrift og tale - og dit danske indlæg er faktisk ganske godt klaret - efter 2½ år i Danmark. Jeg må de at tage mig sammen og få lært noget thai. Med venlig hilsen Himmelhunden |
|
|
|
| Silpakorn |
Lagt på d. 29/03-2010 14:35
|
Det er det jeg mener Jeg ved jo godt at de fleste af danskerne kan engelsk. Jeg skal jo bruge kun engelsk og fransk på min skole. Alligevel synes jeg at det er 'a must' for mig til at lære dansk så hurtigt som muligt. Ikke fordi jeg bliver nød til at tale dansk med folk omkring mig,men det er fordi jeg gerne vil vise dem at jeg har respekt for landet jeg bor i. Når jeg er i Danmark, så skal jeg kunne tale dansk. De fleste af Thai som kan tale godt engelsk findes i store internationale firmaer. Der er ikke så mange af dem der gerne vil arbejde i de små arbejdsplads. Jeg kommer selv fra Krabi-town og jeg har aldrig tænkt mig at arbejde i Krabi. Hvis du bor også i sådan en lille by, som Krabi eller lignende, er der ikke nogen skole hvor du kan gå til thai kursus? Du kan så mange sprog. Så jeg tror at du kan sagtens bruge din sprog-teknik til at lære thai. At lære sproget fra den rigtige skole er en god ide fordi man bliver mindre stresset af alt de der dårlige forklaringer ;p Held og lykke
Redigeret af Silpakorn d. 29/03-2010 14:37 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 29/03-2010 20:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Du kommer selv fra Krabi? Det skulle godt nok en del til, førend jeg kunne finde på at flytte derfra. ![]() Jeg har selv arbejdet i Krabi og kender en masse folk derfra. Stor respekt for din hurtige tilegnelse af det danske sprog. mvh |
|
|
|
| MM |
Lagt på d. 30/03-2010 08:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
Jeg taler, læser, og skriver 4 sprog, men det var sjovt at komme til krabi, tale dansk med naboen, men min universitet uddannede veninne, taler dårligt engelsk, men skriver fint, feks. Mad you want rai = Mads you want rice. :-)
|
|
|
|
| Silpakorn |
Lagt på d. 30/03-2010 22:09
|
'rinpoche',det er dejligt at høre at der er nogen her der har været i Krabi, ikke kun at være der men at arbejde der! Jeg begyndt at flytte hjemmefra da jeg var 17 år pga skolen. Jeg er fra Krabi town og det er ret stille ind i Krabi byen. Ao Nang er ikke noget til mig. Jeg er ikke 'family-type'. Så jeg er hjem hos min mor, højst, en måned om året siden jeg flyttede hjemmefra. I stedet for at arbejde i Krabi, ville jeg hellere arbejde i Phuket, hvor det er ret travlt, og bruge min weekend på Nai Harn, hvor det er dejligt og stille ![]() 'MM', jeg fostår godt hvad du mener Der er også mange fra mit universitet som er dygtige til at skrive men dårlige til at tale engelsk. Jeg tror at det er fordi Thai har ret stærk accenten. Vi har ikke 's' lyd på thai. Så med folk som ikke vænner sig til at tale engelsk, er det ret svært til at huske at udtale 's' lyd. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jeg ved jo godt at de fleste af danskerne kan engelsk. Jeg skal jo bruge kun engelsk og fransk på min skole. Alligevel synes jeg at det er 'a must' for mig til at lære dansk så hurtigt som muligt.