Se indlæg
 Udskriv debat
bryllup i dk
Min kone og mig skal til bryllup i morgen. Da jeg sagde vi skulle tage ris med og kaste dem ud over brudeparet så hun meget meget mistroisk ud Smile

tradition i danmark, som nok ville være hån i thaialand Smile haha

Thjaa
det fik mig til at tinke over det Hvorfor er det Ris vi skal kaste efter dem og ikke korn da jeg bestemt mender at vi ikke planter ris i danmark og risen enlig ikke har varet saa mange aar i landet nu snakker jeg om en 100 aar eller sordan naade men hvor korn har varet en nomal ting sigen de sterke viking var en del af vores samfund
Livet er forkort til store problemmer

Asda
thjaa skrev:
det fik mig til at tinke over det Hvorfor er det Ris vi skal kaste efter dem og ikke korn da jeg bestemt mender at vi ikke planter ris i danmark og risen enlig ikke har varet saa mange aar i landet nu snakker jeg om en 100 aar eller sordan naade men hvor korn har varet en nomal ting sigen de sterke viking var en del af vores samfund

Hvorfor ris????

Læs her hvorfor:
http://www.bryllu...12191.html

Historien bag riskastning
Før den tid brugte man simpelthen korn, der besad den samme kraft fordi korn eller frø ligesom ris rummer kimen til en ny spire. Skikken med at kaste noget efter brudeparret, for på den måde at overføre kraften fra det man kaster efter dem til selve brudeparret, kan føres helt tilbage til både de gamle romere og grækere. De sidstnævnte nøjedes ikke med at kaste kom, men hældte en blanding af figner, dadler, nødder og småmønter ud over brudeparret. Man er i de senere år blevet opmærksom på, at fuglene kan blive syge af at spise de mange ris, der ligger uden for kirkerne. Og da korn eller frø jo er lige så fulde af kraft som ris, betyder det ikke noget, at man tager lidt hensyn til fuglene og istedet for ris bruger fuglefrø til at kaste efter brudeparret.
Redigeret af Asda d. 07/05-2010 11:18
Smile

crh
Tak til Asa for forklaringen, men den besvarer ikke det oprindelige spørgsmål som gik på hvorfor lige ris og ikke rug, byg, havre eller hvede.

crh skrev:
Tak til Asa for forklaringen, men den besvarer ikke det oprindelige spørgsmål som gik på hvorfor lige ris og ikke rug, byg, havre eller hvede.

fuck it Smile vi kom alligevel for sent. de var ude og på vej ind i deres bil da vi kom frem

Asda
og i havde selvføælgelig taget en 20 kg sæk ris med Hehe-guy
Smile

sabai sabai
crh skrev:

Engang var ris for dyrt og eksotisk til at kaste efter brudeparret , så man brugte korn i stedet...
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Payanak
Og hvorfor spiser vi risalamande og risengrød til Jul???

Mystikken breder sig. . . GYS!!!

Thjaa
Payanak skrev:
Og hvorfor spiser vi risalamande og risengrød til Jul???

Mystikken breder sig. . . GYS!!!

du siger naade det brute vare byg eller havergroed og ikke risengroed

hvorfor har ris faade den plas i dansk kultur nu hvor vi ikke kan dyrke den selv

Thjaa

http://www.lokalh...tioner.asp

Risengrød: Først i slutningen af 1800 tallet blev det almindeligt at spise risengrød til jul. Risengrød var på det tidspunkt en fin spise med importeret ris, sødmælk, kanelsukker og smør

.....
det var det enste jeg kunne finde paa google

kiml
Ezal du er kommet forsent hjemme fra LOL LOL

Robert Kronberg
Man kaster KORN over brudeparet for at give frugtbarhed.

Der er mange slags korn, som fx hvedekorn, bygkorn, riskorn etc.

Mit gæt er, at der var og er vanskeligt at købe fx hvedekorn hos købmanden i København, men nemmere at købe riskorn, hvorfor borgerskabet gik over til riskorn, og så fulgte bønderne med, da de måske har opfattet borgerklassens riskorn, som moderne.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Asda
Robert Kronberg skrev:
Man kaster KORN over brudeparet for at give frugtbarhed.

Der er mange slags korn, som fx hvedekorn, bygkorn, riskorn etc.

Mit gæt er, at der var og er vanskeligt at købe fx hvedekorn hos købmanden i København, men nemmere at købe riskorn, hvorfor borgerskabet gik over til riskorn, og så fulgte bønderne med, da de måske har opfattet borgerklassens riskorn, som moderne.

Hilsen, Robert

Kan kun give dig ret. I starten blev ris givetvis betragtet som noget fint Smile I dag er det "fattigmands" mad Grin eller sagt med andrer ord meget billigt og almindeligt spise.
Smile

Spring til debat: