Se indlæg
 Udskriv debat
Nirvana tilstand - Nibbana
rinpoche
Jeg læste i en anden tråd et indlæg fra en bruger, der nævnte at pudsigt nok starter alle de ord på thai der beskriver ønsketilværelsen for en thailænder med et "S". Jeg fandt det tankevækkende, fordi jeg var fuldstændig enig og havde de selvsamme ord herfor.

Sabai (have det godt) Saduak (bekvemt) Sanuk (sjovt).
Jeg ville så tilføje Satang (penge) og Sa-adt (ren) Vigtigt koncept, der er folk der sætter vækkeuret til at ringe midt om natten, for at tage endnu et bad Hammer
Suk (lykke) burde nok også stå på listen. Men det hører jeg nu sjældent, det ligger jo implicit i de øvrige tilstande Grin

Det korte af det lange er at ovenstående afspejler det thailandske mindset. Man kan så indvende, hvorvidt disse observationer er gyldige betragtninger, men det er i hvert fald min erfaring. Og indrømmet, det dækker langtfra den diversitet, der udgør den samlede thailandske befolkning.

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Jeg læste i en anden tråd et indlæg fra en bruger, der nævnte at pudsigt nok starter alle de ord på thai der beskriver ønsketilværelsen for en thailænder med et "S". Jeg fandt det tankevækkende, fordi jeg var fuldstændig enig og havde de selvsamme ord herfor.

Sabai (have det godt) Saduak (bekvemt) Sanuk (sjovt).
Jeg ville så tilføje Satang (penge) og Sa-adt (ren) Vigtigt koncept, der er folk der sætter vækkeuret til at ringe midt om natten, for at tage endnu et bad Hammer
Suk (lykke) burde nok også stå på listen. Men det hører jeg nu sjældent, det ligger jo implicit i de øvrige tilstande Grin

Det korte af det lange er at ovenstående afspejler det thailandske mindset. Man kan så indvende, hvorvidt disse observationer er gyldige betragtninger, men det er i hvert fald min erfaring. Og indrømmet, det dækker langtfra den diversitet, der udgør den samlede thailandske befolkning.

S, du har ret, men er det samme bogstav, der starter ordet, når det er på Thai?

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
PL
Interessant...

Tråden kalder du "Nirvana tilstand - Nibbana".

Burde vel hedde "Samadhi" istedet for?

Det ultimative sanuk!Wink

PL

rinpoche
Robert Kronberg skrev:

S, du har ret, men er det samme bogstav, der starter ordet, når det er på Thai?

Hilsen, Robert

Yes Smile

mvh
rinpoche

rinpoche
PL skrev:

Burde vel hedde "Samadhi" istedet for?

Det ultimative sanuk!Wink

PL

You lost me, PL.
Jeg beder dig huske på, at jeg ikke har en alternativ behandler baggrund Angel
Endvidere er jeg mildt sagt ikke særlig velbevandret udi buddhismen.
Det er vist snarere dit og Roberts domæne Smile

PL
Jeg troede dæl'me da du var en ægte Rinpoche, rinpoche?Wink

http://en.wikiped...i/Rinpoche

Samadhi er tilstanden hvor objekt og subjekt smelter sammen, lissom i go' sex!

http://da.wikiped...ki/Samadhi

"Aum Mani Padmé Hum"

Sunflower

PL
Redigeret af PL d. 09/05-2010 20:15

hvad med ´snaking´.. jeg ved ikke om den officielt tæller, men det er klart en ynglingsting for thaier at slange sig, i forbindelse med, ja. alt !

Yo baby

rinpoche
PL skrev:
Jeg troede dæl'me da du var en ægte Rinpoche, rinpoche?Wink

Samadhi er tilstanden hvor objekt og subjekt smelter sammen, lissom i go' sex!

PL

Well, Rinpoche kender jeg til. Jeg har den teoretiske baggrund i orden. Har set "2 år i Tibet" med Brad Pitt. Pfft

Og med hensyn til objekt og subjekt, så er jeg glad for at vi dermed bevæger os over til en grammatisk platform, hvor jeg nu føler at befinde mig på sikker grund.
Så, Samadhi er dybest set et prædikat til subjekt.

Jeg er stolt af mig selv Bla bla bla

PL
He-He!

Han var der i 7 år den gode Pitt...Tuttelu Tralla

PL

Spring til debat: