Se indlæg
 Udskriv debat
Grænseløs uvidenhed – eller hvad?
Rasmus
I går aftes så jeg en engelsk dokumentarfilm på svensk TV, omhandlende De Røde Khmerers regime i Cambodja. Dokumentarfilm tog udgangspunkt i tiden efter Vietnam-krigen, altså perioden 1975 og frem til 80érne. Enlig kom der ikke noget nyt frem i filmen, som i forvejen ikke var alment kendt og veldokumenteret. Kun de sædvanlige grusomheder, ledsaget af de sparsomme filmklip som er sluppet ud fra den gang.

Nu hvor jeg har min svigermor på besøg, så hun og min kone også denne dokumentarfilm. Det var helt tydeligt at både min svigermor og konen, var totalt blanke i deres viden om denne tid i deres naboland Cambodjas historie. Jeg spurgte min svigermor, om hun ikke havde hørt om de grusomme begivenheder som udspillede sig i nabolandet Cambodja ca. 500 km. fra deres landsby i Thailand dengang?

Hun rystede på hoved og sagde: ”Dengang havde vi hverken radio eller TV i landsbyen, elektricitet fik vi først engang i løbet af 80érne” Og hun fortsatte: ”Godt nok dukkede der en gl. avis op i landsbyen fra tid til anden, som dem af os som kunne læse, læste højt for de andre landsbyboer. Men noget om Cambodja læste vi aldrig om!

Hun (svigermor) erindre intet som helst om at nabolandet Cambodja tilbage i 70érne skulle være skueplads for disse begivenheder. At hun i dag ca. 35 år senere i Sverige, omsider ser en dokumentarfilm om disse begivenhederne, ryster henne tydeligvis! Når jeg så spørger min kone, om hun ikke i skolen eller andet steds, har hørt om denne mørke periode i nabolandet Cambodjas historie - er hun ligeledes totalt blank!

Nu er det ikke første gang at jeg støder på Thailænder, som ikke har den ringeste viden om hvad der skete tilbage i 70-80érne i Asiens historie. Spørger man f.eks. en Thailænder i dag, om hvad der skete under/efter Vietnam-krigen, husker de fleste Thailænder nok kun at Amerikanerne havde basser i Thailand. Hvorfor de (Amerikanerne) var der, har de ikke den ringeste ide om. Spørger man ligeledes en Thailænder om hvordan Pattaya er opstået fra et søvnigt fiskerleje til det mekka det er i dag, kan kun de færreste Thaier svare på.

Tilsyneladende er faget ”historie” i de Thailandske skoler behørigt nedprioteret til kun at omfatte Thailands kongerække! Matematik, syntes ligeledes også at være voldsomt nedprioteret i de Thailandske skoler – men det er nu en helt anden historie!

Hilsen Rasmus

natty
Rasmus
Jeg forstår udemærket hvad du skriver. Jeg tror ikke historie faget er særligt højt i thailandske skoler. Måske pga. den begrænsede skolegang. Hvor mange år er det nu, som er obligatoriske?
Det er rigtigt at historiefaget i Thailand mest er kongerækker og indre historie, som sikkert bliver forfalsket.
Jeg må dog også sige, at jeg har mødt mange, som kom fra, lad os sige "ikke rige kår", hvor jeg faktisk var overrasket over deres viden om historiske forløb og en god viden om den nuværende politiske situationen, ikke bare i Thailand, men i mange andre lande og verdensdele. Jeg føler og tror at flere og flere unge ønsker sig viden om omverdenen og dermed laver deres egen selvstudier og dermed uddanner sig selv.

Jeg tror det hænger sammen med hvor de kommer fra, og hvilken type skole de går på. Budda skolerne som er gratis, der bliver de jo halvt hjernevasket til at elske budda, og accepterer at han er grunden til de lever... groft sagt...

Og der bruger de ikke meget tid på internationale emner. for Thailand er jo det eneste de behøver vide noget om...

Men privatskoler og internationale skoler, tror jeg nu nok de får lidt mere viden fra.

Men jeg har haft et par gange hvor jeg har måtte sige, beklager din lære tager fejl, sådan er det ikke i virkeligheden. :-]

lige som vi lære meget om vesten i vores skoler, lære de mest om østen i deres skoler..

Clunse
Jeg giver jer ret - historieviden er ret begrænset. Min egen viv ved en del om thai historie og kongerne, som natty er inde på, men regional og verdenshistorie er meget begrænset.

Et andet område er geografi kundskaberne. Jeg forventer ikke at de skal kende hovedstaden i Sverige eller Danmark, men hvis jeg for eksempel spørger, hvad hovedstaden i Rusland hedder, mødes man af et tomt blik og total stilhed

Angående matematik ved jeg ikke om jeg skal grine eller græde, når jeg er ude og handle. Hvis jeg skal betale eks. 30 baht og giver dem en 50'er, skal de have lommeregneren frem for at finde ud af hvad jeg skal have tilbage.

Jeg tror dog, der er en enorm forskel blandt de unge og deres forældregeneration. Vidensniveauet virker til at være generelt hastigt stigende - flere og flere kan læse og skrive, og adgangen til nyheder er trods alt større nu end for blot 35 år siden som Rasmus' svigermor taler om. Og de seneste ugers tumult her i landet har fået min egen svigerfamilie til at følge nyhedsudsendelser - noget som tidligere skete ganske sjældent.

moon
Angel Og så husk at Thaier lever for og i Thailand og er ganske uinterseret hvad der foregår uden for deres land mange interserer sig kun hvad der foregår i deres egen provins sådan er det i hvertilfald på landet jeg tror ikke det er meget bedre i storbyerne Wink
mvh Moon
Violin

Humi
Jeg har en indtrykt af at Thai'er kun interesserer for hvad der foregår rundt om i landsbyen. Spøgelse historier, fortællinger om trafikuheld....osv

Thai tv og nyheder er hellere de mest info rigest kilder. Måske vil VM give nogle Thai'er større international interesse og lysten til søge mere info på nettetSmile

Silpakorn
Der kommer jo an på hvor man kommer fra. Sådan noget fag havde jeg fra skolen i Krabi og også fra universitetet i BKK. I alt havde jeg godt brugt 19 år i skolen! Så jeg ved godt hvad jeg snakker om når jeg siger at jeg kan sagten snakke om emnet og det kan mine venner også.

Bare at I ikke kender thaier som kan det, betyder det jo ikke at alle thaier er det sammen.

Nogle thaier som ikke ved så meget om ting uden fra Thailand er jo dem (de flest af dem i hver fald) som ikke har haft så mange år i skolen, og man bliver jo travlt med at arbejde til at 'make a living'. I Thailand findes der ikke sådan 'welfare states' hvor man kan bare tage hen til kommune for kontanthjælp eller ligne.. Man skal jo kæmpe hver ene dag SELV... og det er klart hvis man ikke har noget interesse til at høre eller vide mere om hvad der sker i nabolanderne, hvis man ikke en gange kan passe på sig selv.
en sydthai på CBS

Locturian
Er der den store forskel på en Thailænder og en Amerikaner? De aner heller ikke en dyt om hvad der foregår uden for landets grænser, og spørger man til Europa bliver de en smule blanke. Vi er priviligerede i Danmark, og i andre lande i Europa, specielt de små lande hvor det er vigtigt at vide hvad der sker omkring i verden. Men man skal ikke meget længere end lande som Frankrig før at uvidenheden og arrogancen betyder at vise sig...

Det sagt, så aner jeg heller ikke det store om hvad der skete i Cambodia for 30 år siden...
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Fido
Silpakorn skrev:
Der kommer jo an på hvor man kommer fra. Sådan noget fag havde jeg fra skolen i Krabi og også fra universitetet i BKK. I alt havde jeg godt brugt 19 år i skolen! Så jeg ved godt hvad jeg snakker om når jeg siger at jeg kan sagten snakke om emnet og det kan mine venner også.

Bare at I ikke kender thaier som kan det, betyder det jo ikke at alle thaier er det sammen.

Nogle thaier som ikke ved så meget om ting uden fra Thailand er jo dem (de flest af dem i hver fald) som ikke har haft så mange år i skolen, og man bliver jo travlt med at arbejde til at 'make a living'. I Thailand findes der ikke sådan 'welfare states' hvor man kan bare tage hen til kommune for kontanthjælp eller ligne.. Man skal jo kæmpe hver ene dag SELV... og det er klart hvis man ikke har noget interesse til at høre eller vide mere om hvad der sker i nabolanderne, hvis man ikke en gange kan passe på sig selv.

Silpakorn, uvidenheden omkring hvad der foregaar udenfor Isaan og Pattaya er stor her paa DTW Wink
Flertallet her har en kone og svigerfamilie fra Isaan og omgaas stort set kun andre udlaendinge med samme set-up .... det bliver saa let med en 10. klasses logik omsat til "Saadan er Thailand".
One man's ceiling is another man's floor

rinpoche

Med ovenstående indlæg gør du dig skyldig i præcis den samme fejende generalisering, som du hænger andre ud for, no?

Bvdrrr

Hvis hun ikke havde tv radio eller strøm, kan men vel ikke sige noget til at hun ikke anede hvad der forgik i et fjendtligt naboland. I statsmedierne var den krig sikkert også meget nedtrappet, så igen fik nogen dårlige ideer.

Thailand havde i 1960-70erne deres egen krig mod kommunister, der gjorde at amerikaner fik bygget baser, og fik lavede store veje ud til ydrekanterne af landet, det var i de årtier at thailands ydreområder for alvor blev åbnet op, man forsatte den massive skovfældning og bombede og nedkæmpede jungle oprørene der gemte sig derude, og i 70erne gjorde studenterne hvoraf flere kom fra landet oprør mod militæret, da de til sidst blev nedkæmpet, gemte nogen af dem sig ude i junglen, sjovt nok er nogle af de gamle studenter oprører, nu dem der kaldes de gule.

PL
Thai'er interesserer sig ikke for historie, og heller ikke hvad der sker rundt omkring i verden.

For Thai'er er Thailand verdens, ja vel næsten universets centrum!

http://www.histor...ailand.htm

PL

Fido
rinpoche skrev:

Med ovenstående indlæg gør du dig skyldig i præcis den samme fejende generalisering, som du hænger andre ud for, no?

Bvdrrr

Naeppe hvis man kigger paa stoerrelsen og sammensaetningen af populationen her paa Dtw Pfft
One man's ceiling is another man's floor

Spring til debat: