Se indlæg|
hamborg -bkk med sas
|
|
| waree |
Lagt på d. 07/06-2010 08:21
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 304 |
afrejse august hjemrejse maj 4500 ham cph bkk afrejse august hjemrejse maj 6300 cph bkk vil sku spare 1800 kr bor i sønderjylland ![]() |
|
|
|
| ghj |
Lagt på d. 07/06-2010 08:31
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 97 |
kan man købe HAM-CPH-BKK og retur og så først komme med fra Købehavn????????? MVH Haue MAN SKAL IKKE GØRE DET SVÆRERER END DET ER......
![]() ![]() |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 07/06-2010 10:47
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
GHJ Nej Det kan du ikke, Du risikerer at blive afvist i København, da billetten ikke er brugt fra start stedet. Kim
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 07/06-2010 10:58
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Det er selvfølgelig ikke helt det samme som du spørger om, og dog alligevel lidt idet spørgsmålet vel et eller andet sted er om man skal bruge "hele" billetten. Reklamationens indhold og forløb: Klageren havde købt 3 tur/retur flybilletter til Verona i Italien. Imidlertid blev kun den ene af flybilletterne brugt på udrejsen. Ved check-in til hjemrejsen fra Verona blev de 2 passagerer, der ikke havde anvendt udrejsebilletterne afvist. Klageren reklamerede derfor i lufthavnen i Verona, og fik efter telefonisk kontakt til indklagede at vide, at reglerne var sådan, at hvis man ikke havde benyttet udrejsebilletterne, kunne man heller ikke benytte hjemrejsebilletterne. Den efterfølgende dag reklamerede klageren igen til indklagede og henviste i den forbindelse til, at klagerens mand i mail af 29. april 2008 havde bekræftet hjemrejsen fra Verona, samt at man i denne mail havde skrevet, at det kun var den ene af passagererne, der havde benyttet udrejsen, men at alle 3 passagerer ville benytte hjemrejsebilletterne. I mail af 30. april 2008 bekræftede indklagede klageren og de andre passagerers hjemrejse (Bilag 2). Indklagede afviste igen klagerens krav og henviste i den forbindelse til forretningsbetingelser, men oplyste samtidig klageren om, at man ville undersøge sagen, såfremt klageren kunne fremsende dokumentation for, at indklagede havde bekræftet hjemrejsen. Klageren reklamerede igen i midten af maj. Indklagede afviste igen klagerens reklamation med henvisning til forretningsbetingelserne, samt at der var sket en fejl. Indklagede har oplyst, at det af forretningsbetingelserne på hjemmesiden fremgår, at hvis man har en tur/retur billet, kan man ikke nøjes med kun at anvende hjemrejsen, da flyselskabet annullerer hele billetten, hvis udrejsen ikke er udnyttet. PARTERNES KRAV OG BEGRUNDELSER: Klager: Klageren kræver erstatning for ekstra udgiften til 2 nye billetter hjem fra Verona i alt 1.089,28 EUR = 8.220 kr. (Bilag 3) Indklagede: Afviser klagerens krav, da det fremgår af deres forretningsbetingelser, at man skal benytte udrejsebilletten for at kunne bruge hjemrejsebilletten. SAGENS BEHANDLING VED FORBRUGERSTYRELSEN: Indklagede er i forbindelse med sagens behandling blevet bedt om at oplyse, hvad der ligger til grund for, at man skal benytte udrejsebilletten, for at hjemrejsebilletten er gyldig. Indklagede har ikke besvaret denne henvendelse fra Forbrugerstyrelsen. BILAG TIL SAGEN: Bilag 1: Kopi af oprindelig flybillet Bilag 2: Kopi af mail ang. bekræftelse fra indklagede Bilag 3: Kopi af nye flybilletter Verona – København NÆVNETS BEMÆRKNINGER: Nævnet lægger til grund, at indklagede i mail af 30. april 2008 har bekræftet klagerens hjemrejse uanset klagerens oplysninger om, at udrejsen ikke var benyttet for 2 af billetterne. Hertil kommer, at det er nævnets opfattelse, at det ikke er almindelig kendt, at en forbruger mister retten til at benytte en købt returbillet, såfremt den pågældende undlader at møde op til den aftalte afgang på udrejsen. Det er endvidere nævnets opfattelse, at vilkåret er uklart formuleret, og at der er tale om et byrdefuldt vilkår, som ikke kan anses for sædvanligt, hvorfor det kun kan anses for vedtaget, hvis forbrugeren udtrykkeligt har erklæret sig indforstået med vilkåret. Nævnet anser herefter ikke det af indklagede påberåbte vilkår i forretningsbetingelserne for vedtaget. Nævnet bemærker, at et vilkår som det foreliggende, hvor en erhvervsdrivende forbeholder sig ret til ikke fuldt ud at levere den aftalte ydelse, vil kunne tilsidesættes som urimeligt efter aftalelovens §38 c, medmindre den erhvervsdrivende angiver vægtige grunde for rimeligheden af et sådant vilkår. Da klageren således har haft en berettiget forventning om at kunne benytte returbilletterne fra Verona den 3. maj 2008, selvom 2 af passagererne på billetten ikke var mødt op til udrejsen til Verona, har indklagede pligt til at erstatte klagerens udgift til 2 nye flybilletter hjem fra Verona. Da udgiftsbeløbet på 8.220 kr. under de givne omstændigheder findes rimeligt og påregneligt for indklagede, imødekommes klagerens krav. Klagerens betalingskrav er fremsat i klageformularen, som Forbrugerstyrelsen har fremsendt til indklagede den 3. juli 2008. Efter rentelovens § 3, stk. 2, skal der betales rente, når der er gået 30 dage efter afsendelsen eller fremsættelsen af et betalingskrav. Klageren kan derfor kræve kravet forrentet med rentelovens rentesats fra den 3. august 2008, til betaling sker. Nævnet træffer herefter følgende A F G Ø R E L S E: Indklagede skal inden 30 dage fra dato til klageren betale 8.220 kr. samt rente heraf efter renteloven fra den 3. august 2008, til betaling sker. Indklagede skal endvidere i sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen betale 4.200 kr., der skal betales 30 dage efter datoen for udsendelse af Forbrugerstyrelsens opkrævning af beløbet, jf. forbrugerklagelovens § 17, stk. 1, sammenholdt med § 2 i bekendtgørelse om gebyrer og omkostninger ved Forbrugerklagenævnet. Forbrugerstyrelsen tilbagebetaler klagegebyret på 160 kr. til klageren, jf. § 16, stk. 1, i forbrugerklageloven. Sakset fra: Forbruger Europa Jeg vil dog ikke komme med nogle anbefalinger om hvad du skal gøre i din egen sag. Det må du selv vurdere og finde ud af på forhånd. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Bjarne30 |
Lagt på d. 07/06-2010 12:17
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 59 |
Hej. Jeg har rejse med den tur ham-cph-bkk du kan ikke stå op i cph først men du kan stå af i chp på vej hjem du skal bar sige det i Thailand den dag i flyer hjem at du godt vill stå af i København. Bjarne |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 07/06-2010 21:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
kro90 skrev: .GHJ Nej Det kan du ikke, Du risikerer at blive afvist i København, da billetten ikke er brugt fra start stedet. Jeg bliver desværre nødt til at gennemhulle din påstand ![]() Jeg prøvede akkurat samme øvelse på en vintertur til Thailand i 2008. Jeg er jo også en sparsommelig jyde og købte min iøvrigt ganske billige billet igennem et Tysk rejseberau som udelukkende huserer på internettet. En oprigning til berauets callcenter hvor jeg fortalte at jeg havde til agt at stå på i København da jeg så kunne spare en af mine fridage på jobbet da sas jo flyver aften fra København. Den fixede de så dernede og på udturen er det jo problenmløst, dog skal man lige sige når man chekker ind på hjemturen til Danmark at bagagen kun skal til København, da man ellers risikerer at den ryger til Hamburg og så er det smarte jo lidt væk, men det virkede fint, så jo det er bestemt muligt. Ah godt med lidt adspredelse mens jeg sidder og tæller de sidste 22 dage ned til næste Thailandstur. Denne gang med Emiraterne fra Hamburg, og så kun 4000 for returbillet i højsæsonen, dog bestilt og betalt ved bestilling for ca. 1 år siden. God sommer og god tur Niels |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 08/06-2010 08:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
Latour82, så skal du bare prøve at ringe til SAS, eller Thai, i DK, og fortælle dem at du ønsker at rejse ud fra København på en billet udstedt Hamburg - Cph - BKK, og altså derfor ikke bruger strækningen Hamburg - CPH, så vil du få at vide at det kan man ikke. Din billet er at betragte som en "HEL" billet. Når du ikke border flyet i Hamburg, bliver du betragtet som udeblevet/forsent fremmødt, og derfor cancles HELE din billet.
Kim
|
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 08/06-2010 22:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Hvad vil du have jeg skal svare? fortæller vel mere om serviceniveauet der hvor du køber dine billetter. Jeg kan kun faktuelt sige at jeg organiserede det via det billetberau som jeg bruger inden billetudstedelse, og der var 0 problemer, min billet var også fra Hamburg-Cph-Bkk og omvendt, og jeg stod altså på i Cph, så det er bestemt muligt, men måske har Star Alliance et serviceproblem over for deres kunder? Niels |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.