Se indlæg|
Sprog: Yawi?
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 09/06-2010 18:43
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Nogle herinde der er bekendt med den malaysiske dialekt talt i de sydligste provinser i Thailand? Det kunne være interessant at høre lidt herom, synes jeg. Vi var for et par år tilbage i Trang i sydthailand. Vi sad på en strandrestaurant og mæskede os i massive mængder seafood. Ved siden af os sad 5 studerende fra et lokalt universitet og de spurgte os om vi havde lyst til at flytte bordene sammen, så vi kunne tale sammen. Altid hyggeligt at møde nye mennesker, så den var vi med på. De var først noget overraskede over at vores børn ikke kunne tale ret megen thai De kunne ikke se at de var thai/farang.Men da de slog over til engelsk var der absolut ikke nogle problemer. Min ældste søn der dengang var 14 år var tilnærmelsesvis på deres niveau, efter han havde overvundet den indledningsvise generthed. Nå, snakken går og vi hygger os. Pludselig henvender en af fyrene sig til en pige i selskabet på et fuldstændig fremmedartet sprog. Min kone og jeg sidder og kigger på hinanden. Hvaaad? Ngong. Fatter ikke en bjælde. Hehe, det lægger de selvfølgelig mærke til og forklarer, at de taler Yawi. Øhh, okay. Fint og hvad er så det? Sydthailandsk dialekt beslægtet med Bhasa, malaysisk. Vi kvitterer ved at tale dansk sammen. Sååå ka de lære det. Stor munterhed hele vejen rundt. Men det korte af det lange er følgende: er der nogle herinde der er bekendt med Yawi? Kunne godt tænke mig at høre lidt nærmere omkring oprindelse, udbredelse, lighed med thai osv. Jeg kunne selvfølgelig google det, men ville hellere høre personligt input fra brugere her på dtw. Jesperfrb? mvh rinpoche |
|
|
|
| cesse |
Lagt på d. 09/06-2010 21:40
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 408 |
http://en.wikiped...i_language Du Har selvføglige selv prøvet at Kikke her først ? |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 09/06-2010 21:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Nope, som sagt vil jeg hellere have personlige input. Det er nu jeg savner Bent Jensen. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 09/06-2010 22:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Så kig over på det andet 'hjemsøgte' forum!![]() |
|
|
|
| Kittisak |
Lagt på d. 10/06-2010 03:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 145 |
Du siger du vil vide nærmere omkring oprindelse, udbredelse osv... Hva med at du googler det først så du ved mere om det, og så få folks personlige input bagefter?? ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

De kunne ikke se at de var thai/farang.