Se indlæg
 Udskriv debat
Flytte til Thailand med foertidspension.
joenielsen
Det siges, at selvom jeg har faaet pension i 2006 saa kan jeg miste ca en tredjedel af mine penge ved at flytte til Thailand?
Jeg er fuldblods-Dansker og har boet hele mit liv i Danmark..
Er der nogen her der har faaet foertidspension efter de "nye regler" d.1/4-2003, og derefter flyttet til Thailand?
Jeg vil meget gerne hoere fra nogen med god/daarlig erfaring.

MVH. Joe.

www.joenielsen.dk
SteenJ
Prøv og skriv til jan svitzer, måske han vil give dig nogle gode oplysninger. Du kunne jo også selv, søge lidt mere her på DTW, så vil du nok finde nogle brugbare oplysninger, da der fornylig har været indlæg om dit ????
Redigeret af SteenJ d. 16/06-2010 16:40

joenielsen
Jeg har siddet og soegt meget om emnet baade foer og efter jeg skrev mit eget, men folk har det med at give deres traad et navn der ikke har noget med emnet at goere saa jeg gav op..

MVH. Joe.

www.joenielsen.dk
Lundberg
Der er OCEANER af tråde med førtidspension og Thailand ....det er faktisk noget af det der er mest af More sick

joenielsen
Hvis bare folk gad at naevne 2 ord i overskriften der har noget med emnet at goere saa blev det lidt lettere at overskue...
Naar traaden hedder "min syge mormor" saa klikker jeg jo ikke paa den naar jeg sidder og leder efter noget med pension i Thailand...

MVH. Joe.

www.joenielsen.dk
Fido
Hvis man laver en søgning på pension eller førtidspension får man mange hits, men det er selvfølgelig nemmere at få andre til at gøre det for en Grin

http://dansk-thai...ost_133641

One man's ceiling is another man's floor

lindegaard
må man så spørge høfligt... hvordan søger man på denne website?? kan ikke finde noget søgefelt at skrive i bortset det fra google.. Wink
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent"

lindegaard
må man så spørge høfligt... hvordan søger man på denne website?? kan ikke finde noget søgefelt at skrive i bortset det fra google.. Wink

lindegaard
søg og find... fandt det... sooorrrryyyy

Peder1968
En ting du skal være opmærksom på er his du flytter til Thailand før du bliver 45 år vil du ikke være berettige til fuld folkepension når du når den alder Frown

Jake
Hvorfor ikke ringe og spørge myndighederne? Så får man (forhåbentlig) et korrekt svar.

Peder1968 skrev:
En ting du skal være opmærksom på er his du flytter til Thailand før du bliver 45 år vil du ikke være berettige til fuld folkepension når du når den alder Frown

brøkpension.

Optjeningsprincippet for folkepensionister baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. og det 65. år. Flere bopælsperioder sammenlægges.

Ret til fuld pension er betinget af 40 års bopæl her i landet.
du skal altså værre 55 år ved flytning.

så vidt jeg husker gælder der andre regler for folk på førtidspension, deres optjening til brøkpension går ikke i stå ved udflytning, men det vil nok værre en god ide undersøge det, ved at kontakte
http://www.penst.dk/

Rawirot
Fido skrev:
Hvis man laver en søgning på pension eller førtidspension får man mange hits, men det er selvfølgelig nemmere at få andre til at gøre det for en Grin

http://dansk-thai...ost_133641

Går der noget af en for at nævne en tråd engang til? Er det en flok " Paver" der er her? Var siden ikke oprindelig lavet for at vi kunne hjælpe hinanden?
Kick you
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
PL
Jo, men det er alt, alt for kompliceret at forsøge på rådgivning her, det er umuligt, fordi det afhænger af din individuelle situation.

Du skal faktisk søge kommunen om at tage afsted. De undersøger så om de mener tilladelse kan gives, hvorefter sagen ekspederes videre til Pensionsstyrelsen, som så kan sidde og hygge sig med den i et par uger eller tre, eller fire!

Derfor:

Kontakt din kommune, din økonomiske sagsbehandler i Førtidspensionsafdelingen.

PL

Big-Viking
Lundberg skrev:
Der er OCEANER af tråde med førtidspension og Thailand ....det er faktisk noget af det der er mest af More sick

Sgu meget godt ... Men hvis man så gør det, så får man på pukle om hvorfor i Helvede man tager en gamle tråd op igen... Sker jo gang på gang.. Så ikke nemt at være til... Jeg syntes sgu det er helt i orden at stille spørgsmålet endnu engang.. Og skulle emnet komme op en ny tråd igen om 4 - 5 mdr. Så er det bare iorden..

PL
Jamen, det er sg´da utroligt så hjælpeløse folk åbenbart er.

https://www.borge...andet.aspx

Der står det hele sort på hvidt, læs fra en ende af!

PL

lindegaard
ligger den lige ind:

Andre tilfælde
Som dansk statsborger kan du tage din pension med til udlandet, selvom du flytter til et land, der ikke er omfattet af Danmarks aftaler på området, og selvom du ikke kan tage din pension med til et EU- eller EØS-land efter EU-reglerne – hvis du samtidig:

er folkepensionist og har boet i Danmark i 30 år, før du blev pensionist. Du kan ikke tage pensionstillægget med
har boet i Danmark i mindst ti år eller ¼ af tiden, fra du fyldte 15 år, til du får pension. Du kan ikke tage pensionstillægget med. Bopælsperioden skal være sammenhængende og grænse op til pensionstidspunktet.
Reglerne gælder også, hvis du er statsborger fra et EØS-land eller har arbejdet i et EØS-land.

Du kan søge om dispensation og bede om at få din pension med til udlandet, hvis du ikke opfylder de almindelige betingelser for det. Der kan kun gives dispensation fra reglerne om, hvorvidt du kan tage pensionen med eller ej – ikke fra reglerne om, hvilke dele af pensionen du kan tage med.

Du skal søge om dispensation, før du flytter. Du kan evt. få din kommune til at hjælpe dig med at skrive ansøgningen.

Det er Pensionsstyrelsen, som vurderer din ansøgning. Styrelsen lægger bl.a. vægt på:

det antal år, du har haft tilknytning til Danmark, fra du fyldte 15 år, til du fik pension
hvor dine nærmeste pårørende bor
om dit helbred vil forringes ved at blive i Danmark
formålet med at flytte

Spring til debat: