Se indlæg|
Personlig befordring
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 08/07-2010 21:05
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det er mig en kilde til stadig undren, hvorledes de lokale prioriterer i forbindelse hermed. Efter hjulets opfindelse, blev grundstenen adskillige århundreder herefter lagt til væltepeteren. Denne indretning har udviklet sig til det vi idag kalder en cykel. Dette befordringsmiddel befinder sig indenfor økonomisk rækkevidde af langt flertallet af den thailandske befolkning. Et andet "befordringsmiddel" som de første humanoider opdagede, formentlig til deres afgrundsdybe forundring, da de kravlede ned fra træerne, er kendt som gåben. På trods af at begge disse 2 har mange år på bagen og har vist sig såre pålidelige, har de ikke generelt vundet indpas i den brede thailandske befolkning, og da i særdeleshed ikke i den urbane. På spørgsmål stillet omkring afstande til så at sige hvad som helst, hører man uvægerligt: "Det er langt væk, du bliver nødt til at tage en taxa/tuktuk/songtaew etc". Om det så blot er 200 meter væk. En praksis som de også selv efterlever på stolteste vis. (Blot for at imødegå kommentarer om, at "det siger de kun til dig fordi du er farang" ![]() Man (jeg) kunne måske til nød forstå det, hvis det var fordi man skulle opretholde sit "face". Det er altså ikke ret fancy hverken at gå eller cykle, hvis man er eller forstiller sig at være noget indenfor musikken i Thailand, eller i det hele taget hvis man er thai. MEN jeg ser selv de mest ydmyge fabriksarbejdere, kontor-trunter, arbejdsmænd glad og fro praje en motorcykeltaxi for at tage dem frem og tilbage fra arbejde, hvis dette ligger mere end 500 meter væk. (Og det er højt sat) Dette uagtet, at befordringen koster dem en anselig procentdel af deres magre dagsløn. Det er mig ubegribeligt, at de er så "magelige", for nu at forblive diplomatisk. Redigeret af rinpoche d. 08/07-2010 21:14 |
|
|
|
|
Lagt på d. 08/07-2010 21:24
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
De er bare dovne, mere er der egentlig ikke at sige til det. men en anden ting er faktisk, at det er ikke specielt morsomt at cykle i 26 graders varme med solen direkte i face... Jeg har i provokation gået til byen med fruen et par gange, og uanset hvor meget man elsker at gå, så er man sku grillet efter sådan 30-45 min i direkte sol + man måske er lidt ekstra træt. pga varmen. Cykel gør ikke regnestykket meget bedre. når jeg griner af thaierne der skjuler sig for solen og nærmest springer for at undgå solstrålerne, plejer jeg sammenligne det med at det er mega frost og blæst i DK, det er heller ikke pisse sjovt at stå direkte i. og det kan være Nogle Thaier ( i doubt it ) ville synes det var skide sjovt at se os skjule os for kulden som de skjuler sig for solen. PS. Mays søster sagde sit job op fordi hun ikke kunne finde nogen der kunne køre hende på arbejde om morgnen og hjem om aftenen... der var 1.5 kilometer...nu har hun intet job heller ej satang. men Hey....... hun skal ikke gå 1.5 km :-] så som hun siger " i dont worry now. " Kanon !! //J |
|
|
|
| baksida |
Lagt på d. 08/07-2010 21:36
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 87 |
skønt at ha et afslappet forhold til sit arb, men .... donis5 så ska du måske forsøge hende,,, |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 08/07-2010 21:44
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
rinpoche skrev: Det er mig en kilde til stadig undren, hvorledes de lokale prioriterer i forbindelse hermed. Efter hjulets opfindelse, blev grundstenen adskillige århundreder herefter lagt til væltepeteren. Denne indretning har udviklet sig til det vi idag kalder en cykel. Dette befordringsmiddel befinder sig indenfor økonomisk rækkevidde af langt flertallet af den thailandske befolkning. Et andet "befordringsmiddel" som de første humanoider opdagede, formentlig til deres afgrundsdybe forundring, da de kravlede ned fra træerne, er kendt som gåben. På trods af at begge disse 2 har mange år på bagen og har vist sig såre pålidelige, har de ikke generelt vundet indpas i den brede thailandske befolkning, og da i særdeleshed ikke i den urbane. På spørgsmål stillet omkring afstande til så at sige hvad som helst, hører man uvægerligt: "Det er langt væk, du bliver nødt til at tage en taxa/tuktuk/songtaew etc". Om det så blot er 200 meter væk. En praksis som de også selv efterlever på stolteste vis. (Blot for at imødegå kommentarer om, at "det siger de kun til dig fordi du er farang" ![]() Man (jeg) kunne måske til nød forstå det, hvis det var fordi man skulle opretholde sit "face". Det er altså ikke ret fancy hverken at gå eller cykle, hvis man er eller forstiller sig at være noget indenfor musikken i Thailand, eller i det hele taget hvis man er thai. MEN jeg ser selv de mest ydmyge fabriksarbejdere, kontor-trunter, arbejdsmænd glad og fro praje en motorcykeltaxi for at tage dem frem og tilbage fra arbejde, hvis dette ligger mere end 500 meter væk. (Og det er højt sat) Dette uagtet, at befordringen koster dem en anselig procentdel af deres magre dagsløn. Det er mig ubegribeligt, at de er så "magelige", for nu at forblive diplomatisk. Det har jeg godt nok også undret mig over, nogen bruger omkring 1/3 del af deres dagsløn på transport, og vi taler om forholdsvise korte distancer, som du også skriver Det undre mig også at der er så mange der "chancer" de kigger i tanken og kører, men når man bevæger sig rundt i Isaan ser man næsten dagligt nogen trække deres motorbike, og her går jeg ud fra at det er fordi de er løbet tør i de fleste tilfælde - som na nar ![]() Tanken på min motorbike er kun fuld når jeg har kørt på den, men der er stort set kun dampe tilbage når jeg skal bruge den
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| baksida |
Lagt på d. 08/07-2010 21:49
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 87 |
"de skide penge" de styrer hele verden,,, incl. ego...![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 08/07-2010 22:19
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
donis5 skrev: men en anden ting er faktisk, at det er ikke specielt morsomt at cykle i 26 graders varme med solen direkte i face.. //J Nej, sikkert ikke. Ikke fordi det nogensinde har afskrækket undertegnede, men jeg kommer også fra en anden kulturbaggrund. Men prøv at sige det til vietnameserne, der har stort set det samme klima. De har i hvert fald for ikke så få år tilbage haft en stolt cykeltradition lige så vel som kineserne. Den har aldrig eksisteret i Thailand. |
|
|
|
| per p |
Lagt på d. 08/07-2010 22:51
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 45 |
Ang Cykler. Jeg kan sgu godt forstå at der ikke er så mange der cykler har dog set nogle falanger der højrøde i hovedet og stærkt prustene komme oksenende hen af gaden, sdkulle man så også se på trafiken jeg ville ikke under nogen omstændiheder slås med de andre trafikanter om pladsen de fleste thaier køre som om der ikke er andre på vejen. Skal selv til Pattaya og se igen om det er rigtigt at de køre som åndsvage.:x1063 |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 08/07-2010 22:51
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1424 |
Så må vi vel desværre hive den med dovenskaben frem igen, ikke? Selvom det er groft at hævde at et folk faktisk kan være indgroet, nedarvet, genetisk og især kronisk DOVNE! ![]() PL Redigeret af PL d. 08/07-2010 22:52 |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 08/07-2010 22:54
|
per p skrev: Ang Cykler. Jeg kan sgu godt forstå at der ikke er så mange der cykler har dog set nogle falanger der højrøde i hovedet og stærkt prustene komme oksenende hen af gaden, sdkulle man så også se på trafiken jeg ville ikke under nogen omstændiheder slås med de andre trafikanter om pladsen de fleste thaier køre som om der ikke er andre på vejen. Skal selv til Pattaya og se igen om det er rigtigt at de køre som åndsvage. ![]() I Bangkok kører de få cyklister jeg ser, konsekvent på fortovet, ligesom motosai, det ville jeg da også gøre i den sindssyge trafik! PL |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 08/07-2010 23:15
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Thai'er kører ikke på cykel ! Årsag : Kun fattige kører på cykel !!!
Redigeret af sabai sabai d. 08/07-2010 23:21 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| PL |
Lagt på d. 08/07-2010 23:24
|
Face er selvfølgelig også en væsentlig årsag... Det samme med biler, hellere bo i et 20 m2 hul af et værelse, uden aircon, køkken etc., og så ha´ en spritny, højglanspoleret bil stående i Soi´en, købt på kredit, betaling over 72 mdr.! Derefter tilbringe 2x2 timer dagligt ved at køre på job, måske tværs igennem Bangkok... Nå, det var et sidespring... Hvem vil åbne en cykleforretning og gøre det "in" at cykle i Thailand? Måske århundredets udfordring... PL Redigeret af PL d. 08/07-2010 23:26 |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 09/07-2010 04:10
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
cykler her i cha am er et stort hit man kan leje dem overalt spc tandemer er et hit og det har de meget sjovt med i et par dage og det er vel også det ..men vi har da 3 cykelhandler så det går da fremad..men har da også set en del som dyker seriøs cykeltræning. har selv fået mig en cykel da jeg har cyklet meget i danmark,men nu står den bare stille da de få gange jeg har været ude og cykle føler jeg mig meget udsat, det er såom man er den lavste i traffien ja jaget vildt kan man vel sige så nu står den bare stille
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
|
Lagt på d. 09/07-2010 04:22
|
|
baksida Det gør vi jo næsten også. May vil ikke lade hendes søster dø jo, for det er hun overbevist om hun gør hvis ikke hun får 3 måltider om dagen. Men May har også sagt til mig, hun ikke forstår hvorfor hun selv arbejder men hendes søster ikke gør. og i stedet tigger mad og penge samt husly. hun er 18 år og er ikke fysisk begrænset hun burde tage et job som Cykeltaxa !! rinpoche Der er ingen diskutioner, Thaierne er ikke øverst på listen over de mest becyklede :-} |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 09/07-2010 05:14
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Her i Pattaya kan man se flere køre rundt på en cykler der glæder både thai og falanger. Der er i de sidste par år kommet flere cykler på gaden [img] [/img]
Redigeret af thaikurt1 d. 09/07-2010 05:55 Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
|
Lagt på d. 09/07-2010 06:43
|
|
Jeg har kørt på cykel 10 år i Bangkok, og der er sket meget på de 10 år. Dengang var det kun fattige og forvirrede falanger der cyklede, men nu er det blevet "in" at cykle, og antallet af cyklister er mangedoblet. Der afholdes også hvert år cyklisternes dag, med tusindvis af deltagere. ![]() |
|
|
|
| ThomasHOL |
Lagt på d. 09/07-2010 23:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
John skrev:Det undre mig også at der er så mange der "chancer" de kigger i tanken og kører, men når man bevæger sig rundt i Isaan ser man næsten dagligt nogen trække deres motorbike, og her går jeg ud fra at det er fordi de er løbet tør i de fleste tilfælde - som na nar ![]() Tror jeg godt jeg kan forklare, de fleste fattige Thai'er lever fra hånden til munden og de har meget sjældent penge til at fylde tanken op, derfor er de nød til at tage chancen. per p skrev: Ang Cykler. Jeg kan sgu godt forstå at der ikke er så mange der cykler har dog set nogle falanger der højrøde i hovedet og stærkt prustene komme oksenende hen af gaden, sdkulle man så også se på trafiken jeg ville ikke under nogen omstændiheder slås med de andre trafikanter om pladsen de fleste thaier køre som om der ikke er andre på vejen. Skal selv til Pattaya og se igen om det er rigtigt at de køre som åndsvage. ![]() Udover varmen så giver jeg dig helt ret i at det ikke er fedt at cykle i thailand, ikke at jeg har prøvet for det tør jeg ikke. Men pga trafik kulturen skal jeg ikke ud på cykel. Men jeg synes faktisk ikke at Thai'er kører dårligt tror jeg på 4 ture a 5 dage til Taiwan har oplevet flere dårlige taxa chaufører end jeg har på sammenlagt 4 måneder i thailand. De kører bare efter nogle helt andre regler end vi gør herhjemme. Faktisk synes jeg at de egentligt kører ret hensynsfuldt (på deres egen måde), altså ingen dytten folk accepterer at man maser ud foran dem osv. Jeg kørte selv til Pattaya for en måned siden og bagefter ind i Bangkok og var faktisk lidt overrasket over hvor let det gik. PL skrev: Face er selvfølgelig også en væsentlig årsag... Det samme med biler, hellere bo i et 20 m2 hul af et værelse, uden aircon, køkken etc., og så ha´ en spritny, højglanspoleret bil stående i Soi´en, købt på kredit, betaling over 72 mdr.! Ja det har det da, lige som i Spanien og mange andre lande, er det ikke så vigtigt hvordan man bor derhjemme, bare man tager sig godt ud når man er ude. Et kendt senarie er vel expaten der kommer ud til Thailand for at lede det lokale kontor han skaffer sig et stort pænt hus og en fin lille bil. De ansatte mellemledere under ham bor i et lille skur og kører en større bil. Det lyder åndsvagt i vores ører men kan da godt forstå det. Når de kommer ud med deres store Camry (eller endnu bedre Mercedes) så får de respekt hvor af de andre Thaier der og de inviterer alligevel ikke deres medarbejdere med hjem. Og så skal jeg da hilse og sige at jeg ikke kender mange der ikke køber deres bil på kredit, skylder da selv en bank små 300.000 for min bil her i DK. |
|
|
|
| MM |
Lagt på d. 10/07-2010 01:16
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 293 |
Volvo, villa og vovse + fede lån i banken for at holde fjæset opppe, det er så dejligt med dansk paracelhus hygge.
|
|
|
|
|
Lagt på d. 10/07-2010 05:34
|
|
John skrev: Tanken på min motorbike er kun fuld når jeg har kørt på den, men der er stort set kun dampe tilbage når jeg skal bruge den ![]() løsning: benzindæksel, eller kædelås :-} |
|
|
|
|
Lagt på d. 10/07-2010 05:47
|
|
ThomasHOL skrev: Udover varmen så giver jeg dig helt ret i at det ikke er fedt at cykle i thailand, ikke at jeg har prøvet for det tør jeg ikke. Men pga trafik kulturen skal jeg ikke ud på cykel. Men jeg synes faktisk ikke at Thai'er kører dårligt tror jeg på 4 ture a 5 dage til Taiwan har oplevet flere dårlige taxa chaufører end jeg har på sammenlagt 4 måneder i thailand. De kører bare efter nogle helt andre regler end vi gør herhjemme. Faktisk synes jeg at de egentligt kører ret hensynsfuldt (på deres egen måde), altså ingen dytten folk accepterer at man maser ud foran dem osv. Jeg kørte selv til Pattaya for en måned siden og bagefter ind i Bangkok og var faktisk lidt overrasket over hvor let det gik. Enig jeg har kørt i Thailand 1 år nu, uden at blive smadret ret meget ned og udsætte andre for specielt mange fare Det kræver blot at man lige tænker 1 skridt foran de andre for at undgå at blive kværnet, og så skal man køre med hjernen og ikke følelserne. Man kan undgå mange ulykker ved at være forberedt en anelse. Men som igår på en 4 sporet vej hvor en tøs valgte at krydse en 4 sporet fra venstrasvingbane for at lave en u-.turn foran 20 motorcykler og 20 biler, så har man ikke mange chancer end at håbe bremserne holder og dem bagved er opmærksomme samt hun forstår DANSK når man råber ad hende, og taber ansigt midt i trafikken. der er jo ingen andre der siger noget, selv om det ville bedst for samfundet at køre hende til slagning med det samme. //J |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

incl. ego...