Se indlæg
 Udskriv debat
Besøg i Sverige kontra Danmart?
Funnyboy
Hej

Som nogen af jeg måske kan huske havde jeg lidt problemer med min Garanti til min kæreste.
Men hvordan er reglerne ang. besøg hvis jeg nu flytter til Sverige?

Hvor lang tid skal jeg ha boet i Sverige før hun kan ansøge om besøgs visum?
Skal der stilles nogen garanti eller noget jeg ellers skal leve op til?

Hvordan er reglerne hvis vi gifter os imens hun er her? Kan hun søge om FS med det samme og blive her imens eller skal hun gøre det i Thailand?
Får hun arbejdstilladelse med det samme i Sverige også?
Og hvilke krav stille de svenske myndigheder til bolig og økonomi osv?
Og hvilke papir skal hun medbringe her op for at kunne blive gift i Sverige? Kunne tænke mig at det var de samme som her i Danmark eller?

Jeg syntes ikke jeg lige umiddelbart har kunnet finde noget om det på de svenske hjemmesider.
Og jeg vil hellere gøre det rigtig fra starten af istedet for at der bliver alt for lang ventetid.
Eller er det nemmere at blive gift i Thailand og så flytte til Sverige bagefter?

b_j3ns3n
Hej funnyboy. mange spørgsmål på en gang skal gøre mit bedste..
1. du kan finde de fleste svar her..

http://www.migrat...verket.se/

2. mener ikke sverige stiller krav om hvor længe du skal have boet her før du må søge visum til din kæreste..
3. ingen garanti du skal blot kunne bevise du forsørger hende.. en bank udskrift er rigeligt, men det gør ikke noget vis du også viser lønsedler og ansættelses kontrakt.
4. vis du har planer om at hun skal blive her, ser det bedst ud vis hun er her over længere tid (dette er dog ikke nødvendigt) men da min bror skulle have permanent opholdstilladelse til sin kæreste, sagde damen nede på
http://www.migrat...verket.se/
at det så bedst ud vis de først søgte et nyt visum på 90 dage også søgte opholdstilladelse bagefter.. så havde hun nemlig været her et ½ år og det ville virke som noget hun havde haft tid til at overveje.. det nye visum behøver hun ikke få i thailand, det kan hun søge her mens hun er her..
5. bolig osv.. igen de vil bare se dokumentation for at i ikke bor i din bil, økonomi (læs nr.3)
6. for at blive gift i sverige, mener jeg også hun skal medbringe de samme som til danmark. (men de skal være oversat til engelsk eller svensk..)

Held og lykke
Mvh
Bjarne
(flyttede selv til sverige for 2-½ år siden)
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

swedmark
Hej Funnyboy,

Har selv været det hele igennem. Gik meget nemt og smertefrit. Jeg fik dog stor hjælp fra Thaikonsult (se vedhæftede link). De udfyldte alle papirer for mig, og beskrev handlingsforløbet. Det bedste input fik jeg dog fra "ingolf" som forklarede mig at min kæreste ikke skulle tilbage til Thailand for at søge opholdstilladelse.

Det betød at da hun første gang kom herop på 3 måneders turistvisa, startede vi ansøgningen om opholdstilstand og fik den nøjagtig 31 dage efter.

http://thaikonsul...

b_j3ns3n
.
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

hr jensen

hvad betyder dit svar?

b_j3ns3n
der gik kuk i maskineriet.. ville bare ha sagt at ingolf også hjalp mig og kæresten Wink

Spring til debat: