|
Et kamerabatteri til 500 kroner blev beslaglagt ved flyskifte i Helsinki. Det må nemlig ikke ligge i den indtjekkede bagage.
Pas på, hvis du vil have ekstra batterier til den bærbare computer eller spejlreflekskameraet med på flyturen. Batterierne må i hvert fald ikke pakkes ned i den indtjekkede kuffert, og der er også visse begrænsninger for dem, hvis de kommer i håndbagagen.
I hvert fald oplevede Georg S. Carstensen, en læser af Politikens rejsesektion, Rejser, at han kom hjem til Danmark uden et batteri til en værdi af 500 kroner, som han ellers havde pakket i kufferten før afrejsen fra Moskva.
Læseren skulle skifte fly i Finland, og her fik kufferten en ekstra gennemlysning, selvom den allerede var tjekket og godkendt ved afrejsen fra Rusland. Sikkerhedsfolkene i lufthavnen i Helsinki spottede to lightere og det løse lithium-ion-batteri, og derfor brækkede de den låste kuffert op og beslaglagde både batteri og lightere.
"Da jeg først kunne konstatere konfiskationen, da jeg kom hjem på min danske privatadresse, kunne jeg ikke protestere – eller overføre batteriet til min håndbagage," fortæller Georg S. Carstensen.
Han havde tre timers ventetid i lufthavnen og er ikke helt tilfreds med, at han ikke blev tilkaldt efter ransagningen af sin bagage, så han kunne have flyttet batteriet over i sin håndbagage.
Turen, som var arrangeret af et rejsebureau Gislev Rejser, foregik med Finnair, og herfra melder man hus forbi:
"Det fremgår af vores hjemmeside, at lithium-ion-batterier skal transporteres i håndbagagen," siger Finnairs kommunikationschef, Maria Mroue, til Rejser. Selskabet har i øvrigt sat en grænse på maksimalt to batterier per styk håndbagage.
Lufthavnen i Helsinki opbevarer normalt beslaglagte effekter i 30 dage. I dette tilfælde fik Georg S. Carstensen hjælp af Gislev Rejser til at få sendt batterierne til Danmark – det kommer til at koste portoen plus et gebyr 10 euro (75 kroner).
Ingen klare svar
I øvrigt er der god grund til at blive forvirret, hvis man ønsker at medbringe ekstra batteri til kamera eller den bærbare, for flyselskaber og lufthavne giver forskellige beskeder. Flere selskaber omtaler kun ’elektronik’ uden at gå i detaljer med, hvordan for eksempel løse batterier skal transporteres. Andre væver lidt – for eksempel skriver British Airways, at det kan skabe problemer, hvis man medbringer ekstra batterier af lithium-ion-batterier, som typisk anvendes i bærbare computere og kameraer.
De amerikanske luftfartsmyndigheder har også den slags batterier under opsyn. Der har været episoder, hvor lithium-ion-batterier er brudt i brand, mens de har ligget i flyenes bagageafdeling, og brændende batterier af den type kan være meget vanskelige at slukke, skriver avisen USA Today.
Som tidligere nævnt i en artikel i Rejser beder Københavns Lufthavn i Kastrup om, at man placerer alle former for elektronik i den indtjekkede bagage. Det råd kan så føre til konfiskation af batterier, hvis turen går gennem lufthavnen i Helsinki.
http://tgt.dk/ins....ece?t=pol
|