Se indlæg
 Udskriv debat
Skal der søges om visum til mellemlanding?
Novicen
Hej

Mit spørgsmål er måske lidt ”bøvet”?Shock Men bare for at være på den sikre side:

Vi skal til Thailand i næste måned… Min kones Schengen-visa er udløbet, men hun har nu, i stedet, en midlertidig opholdstilladelse i Danmark. Hun går i skole og integrationskontrakten er på plads.

Hendes mor er alvorligt syg, og kommunen og skolen har givet ”grønt lys” for, at vi besøger min svigermor for en kort periode…

Jeg har købt nogle billige billetter, som indebærer, at vi skal skifte fly i Amsterdam. Her er så spørgsmålet:
Kan min kone rejse ”i transit” via Holland uden visum til landet? Danskere skal nemlig ikke have visum!

Jeg har spurgt på det Nederlandske Konsulat. Her fik jeg oplyst, at hvis min kone har opholdstilladelse til ”Schengen”, behøver hun ikke visum. Men – hendes opholdstilladelse kan jeg kun se, gælder til Danmark?!?

Hvad gør I andre, der er thailandsk gift, og stadig har midlertidige opholdstilladelserShock? Skal jeres koner have ”transitvisa” eller er deres danske opholdstilladelser OK, i samme situation, hvor I eventuelt skal mellemlande i et 3 land?

Hilsen
Novicen
Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?

Thai Dee Gua
Hej Novicen,

Hvis din kone ikke har et gyldig visa i hendes pas, skal i have udlændinge styrelsen til at indsætte et gyldig visa i den periode hvor i er ude at rejse, men kontakt udlændinge styrelsen før du sender din kones pas til dem.

Min eks. kone og jeg har rejst via Tyskland/England til Thailand hvor hendes visa var udløbet, vi kontaktede udlændinge styrelsen for at få dem til at indsætte et nyt visa, men udlændinge styrelsen kan være tunge at danse medGrin så være i god tid...
og de har pligt til at indsætte et nye visa i din kones pas.

Hvis der ikke er tid til at få indsat et nyt visa, så husk at medbring den midlertidige opholdstilladelse, vi har rejse med min eks-kones datter uden visa, men hvor vi medbragte hendes opholdstilladelse.

Håber du kan bruge det til noget... ellers spørg igenPfft
My way a cross Thailand - Bangkok - Cha Am - Hua Hin - Chumphon - Ranong - Phang Nga - Khao Lak - Phuket - Ko Phi Phi Don - Cruise on Andaman Sea - Krabi - Ko Samui - Ko Phangan "Full Moon Party" - Satun - Ayutthaya - Saraburi - Muak Lek - Tak - Jomtien - Rayong - Trat - Ko Chang - Khun Han - Sri Sa Ket - Ubon Ratchathani - Pattaya - Chachoengsao - Prakhon Chai - Buriram

falang yao
Hej Novicen,
Kein problem, sagde manden.
Så længe din kone opholder sig i Amsterdams lufthavn, behøver hun ikke nogen form for visa, da hun er i transit (internationelt farvande/område) og skal videre til BKK derfra. Der er tusindvis af passager i CPHs lufhavn hver dag, som ikke har visum til DK, når de skal bare skifte fly i København.
Billige billetter = de er forhåbenligt ikke Stand By billetter, vel ?
For er de det , skal hun teoritiskt ude af lufhavnen i Amsterdam for at check ind igen til BKK, og der klapper fælden m.h.t. visa.
Så tag det roligt og tag afsted via Amsterdam.

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

jens
Hej falang yao det er vist længe siden du har fløjet via en anden europæisk lufthavn, da der idag er et schengen og et internationalt område i Lufthavnene (amsterdam og Wien har jeg selv set).
Der er paskontrol imellem Schengen og Nonschengen området da det er EUs ydre grænse, når Novicen retunerer til Europa vil han kun skulle vise pas i Amsterdam når han går ind i Schengen delen af lufthavnen.
Så han skal være 100% sikker på at konen har et Schengen Visa eller en dansk opholdstilladelse(der giver ret til frit at rejse i schengen området) ellers risikerer hun at blive nægtet indrejse i paskontrollen i Amsterdam.
Så jeg vil heller ikke mene der er noget problem for novicens kone.
MVH
jens

Novicen
Hej igen

Tusind tak for svarene! Vi tager opholdstilladelsen med!Cool

Vi skal rejse den 9. oktober, så jeg tjekker lige - for en sikkerheds skyld - med Udlændingestyrelsen.Shock

Nej, det er ikke standby billetter. Så billige er de heller ikke, men alligevel... 5.350 kr. pr. styk inkl. afgift.

Jeg har tidligere købt endnu billigere billetter, men dem fandt jeg altså ingen af, denne gang. Jeg var jo nødt til, at tage en beslutning, så vi kan være sikre på at komme afsted.

Vi skal flyve med KLM. Dem har jeg ikke prøvet før. Jeg ellers har altid været så heldig, at komme med Thai Airways, direkte. Jeg har et "sølvkort" til Thai, men det kan jeg desværre ikke bruge denne gang.Sad

Mange venlige hilsner
Novicen

Robert Kronberg
Hej,

Jeg er ret sikker på, at ethver visum eller enhver opholdstilladelse til hvilket som helst Schengen-land gælder til hele Schengen, uanset hvordan eller hvorledes det er udstedt elller forlænget.

Anyway, det er altid en god ting at dobbelttjekke i den slags forhold. Men giv os lige en tilbagemelding.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Novicen
Hej - Og også tak til dig, KronbergTH!

Ja, jeg snakker lige med Udlændingestyrelsen... Så snart jeg har fået et klart svar, skal jeg nok give det videre til jer andre!

Mange hilsner
Novicen

Robert Kronberg
Hej paulsenp,

Du har en pointe der, for ellers kunne man bare få opholdstilladelse til fx Sverige, og så bo i Danmark.

Hilsen, Robert

"

Robert Kronberg
Hej,

Jeg sidder lige i anden anledning og surfer lidt rundt på ambassen, og bemærker, noget med forsikringen:

http://www.ambban...urance.htm

Man (en Thai) kan ikke komme ind i Schengen-land, hvis man ikke har en forsikring til hele Schengen-land. Det vil sige, at man enten skal have en privat forsikring, eller et gult sygesikringkort.

Spørgmålet er så, om man får et dansk sygesikringsbevis, når man kun har midlertidig opholdstilladelse???

Hvis man har en midlertidig opholdstilladelse, men ikke et sygesikringsbevis, så ved jeg ikke, om man kan afvises i Amsterdam?

Hvis det er et problem, og man undersøger det på forhånd, kan man bare tegne en privat rejseforsikring i Thailand. Lidt spild af penge.

Er det mig, der går i selvspind, eller kan der være et problem, eller rettere, har hun, eller har hun ikke, et sygesikringskort allerede?

Hilsen, Robert

"

Novicen
Hej igen

Min kone har en midlertidig opholds- og arbejdstilladelse til Danmark. Da hun havde modtaget den, gik vi på Kommunens folkeregister. Her blev hun registreret som fastboende på min (nu vores fælles) adresse. Samtidig fik hun tildelt et personnummer. 6 uger efter fik hun det gule sygesikringskort.

Da hun skulle til Danmark på ferie, tegnede jeg en lovpligtig forsikring, som gælder i et år. Hun var lige kommet på ferie i Danmark, da opholdstilladelsen blev givet. Forsikringen er derfor stadig gyldig.

Venlig hilsen
Novicen

Robert Kronberg
Hej Novices,

Jamen, så kan jeg ikke se noget problem, og man kan, som sagt, ikke have opholdstilladelse til Schengen.

Man kan have visum til Schengen, og man kan have visum et specifikt land i Schengen.

Men kan du ikke ringe ind på Udlændingestyrelse, for de må da vide det helt præcist, og de er ikke så onde, som vi gerne gør dem til.

Hilsen, Robert

"

clydehaumann
Tredjelandsstatsborgere
Er du udlænding (ikke EU-, EØS- eller nordisk statsborger) med gyldig opholdstilladelse til Danmark, kan du rejse til og opholde dig visumfrit i et eller flere af de øvrige Schengen-lande i sammenlagt 3 måneder inden for et halvt år.

Du skal ved rejse til de øvrige Schengen-lande medbringe et gyldigt pas samt en gyldig opholdstilladelse i form af et opholdskort eller en opholdsmærkat i passet.

Disse betingelser gælder også for børn under 18 år.

WWW Politi.dk Hvornaar skal du have pas med?

Dette skulle vaere svar paa dit sporgsmaal. Ha en god rejse.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
Novicen
Tusind tak for svaret clydehaumann!

Min kone har netop én af de tilladelser, der beskrives på www.politi.dk Grin

Venlig hilsen
Novicen

Spring til debat: