Se indlæg|
Påklædning og fremtoning i Thailand
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/09-2010 17:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg kunne have postet dette indlæg i trådene omhandlende "respekt...." eller "nøgen i Pattaya", men jeg syntes ikke den faldt helt ind under disse kategorier og ønskede iøvrigt heller ikke at tage fokus fra tråden. Nå, nu omhandler dette indlæg ikke Pattaya, where everything goes. Jeg vil blot give et konkret eksempel på, hvad såvel påklædning som fremtoning betyder for nogle i Thailand. Jeg var for år tilbage på Koh Samet. Jeg var med min søn vandret fra havnebyen på østsiden over til nordvestsiden, hvor der ligger et par hoteller og restauranter. Efter at have plasket rundt i bølgerne en times tid, skulle vi have en bid brød.. øhh.. ris. Vi indfandt os på en lille strandrestaurant med et tilhørende bungalowkompleks bestående af en 6-8 bungalows, meget attraktive. Vi faldt i snak med thaidamen der ejede komplekset og kort efter kom hendes mand hen og satte sig ved vores bord. Han var fra Schweiz, Markus hedder han - og det lærte jeg snart - uden undtagelse den største sprogbegavelse jeg nogen sinde har mødt. Derudover var han meget behagelig, ikke spor hovskisnovski og havde oplevet en mængde tid i sit liv, som han ikke holdt sig tilbage for at snakke om på svensk!!! (Han havde aldrig boet i Sverige) Nå, det var et sidespring. Vi havde siddet et par timer og snakket sammen, da der pludselig arriverer et nydeligt og tydeligvis velstillet thai par i en Song Taew, de leder efter en bungalow at bo i for et par dage. De henvender sig til hans thailandske kone, nydelig dame. De er efter et par minutter ved at booke en bungalow, og så kan Markus ikke nære sig mere. Han overtager samtalen selvfølgelig på et thai som enhver udlænding blot ville kunne missunde ham. Først glor parret noget på ham, overrasket over hans flydende og formfuldendte thai og svarer ham så lidt henholdende. Markus har mange fremragende egenskaber, men det kniber lidt med den almindelige fremtoning og påklædning. Markus er sidst i halvtredserne (intet problem) Markus har en begrænset hårvækst (intet problem) men Markus har en hestehale bestående af de sidste rester af det grå hår. Markus ifører sig "fisherman`s wraparound pants" som man kender fra sydthailand og en slidt t-shirt, der ellers fint går sammen med hans flip flops. Det lykkes ham at tale parret fra at leje en af deres bungalows, blot baseret på hans fremtoning og påklædning, IKKE hans sprogbrug. Hvilket han også fik at vide fra sin hulde viv i ikke så mange ord. Man kan så sige, at hvis dette skulle være udslagsgivende, så kan de også rende og sk***. Men sådan er det mange steder i Thailand, hvis man vælger at ignorere det i de forkerte sammenhænge/omgangskredse, well... Heldigvis var Markus såre velstillet, og det var velsagtens også årsagen til at han var ligeglad. Han var da udmærket klar over de thailandske konventioner, men var blot sig selv. Go strong, mate! |
|
|
|
| Gokinok |
Lagt på d. 16/09-2010 18:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Herlig beretning, tak for det! Ja, Markus vælger jo selv hvordan han fremstår, og kan som udlænding med kassen i orden jo være flintrende ligeglad med den typiske Thai "overfladebehandling". Men måske er der en grund til at Thai´er gør det de nu gør. Kan være at det er en rygradsrefleks, for at undgå konfrontation med ballademagere aka "Nak-leng" og andre grupper nedad i hierarkiet. http://studyintha...min_1.html Vi ved det jo godt, der laves alle mulige krumspring for at undgå ballade og konfrontation... Doc Gok kee-nok Redigeret af Gokinok d. 16/09-2010 18:25 |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 16/09-2010 18:33
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
rinpoche skrev: Jeg kunne have postet dette indlæg i trådene omhandlende "respekt...." eller "nøgen i Pattaya", men jeg syntes ikke den faldt helt ind under disse kategorier og ønskede iøvrigt heller ikke at tage fokus fra tråden. Nå, nu omhandler dette indlæg ikke Pattaya, where everything goes. Jeg vil blot give et konkret eksempel på, hvad såvel påklædning som fremtoning betyder for nogle i Thailand. Jeg var for år tilbage på Koh Samet. Jeg var med min søn vandret fra havnebyen på østsiden over til nordvestsiden, hvor der ligger et par hoteller og restauranter. Efter at have plasket rundt i bølgerne en times tid, skulle vi have en bid brød.. øhh.. ris. Vi indfandt os på en lille strandrestaurant med et tilhørende bungalowkompleks bestående af en 6-8 bungalows, meget attraktive. Vi faldt i snak med thaidamen der ejede komplekset og kort efter kom hendes mand hen og satte sig ved vores bord. Han var fra Schweiz, Markus hedder han - og det lærte jeg snart - uden undtagelse den største sprogbegavelse jeg nogen sinde har mødt. Derudover var han meget behagelig, ikke spor hovskisnovski og havde oplevet en mængde tid i sit liv, som han ikke holdt sig tilbage for at snakke om på svensk!!! (Han havde aldrig boet i Sverige) Nå, det var et sidespring. Vi havde siddet et par timer og snakket sammen, da der pludselig arriverer et nydeligt og tydeligvis velstillet thai par i en Song Taew, de leder efter en bungalow at bo i for et par dage. De henvender sig til hans thailandske kone, nydelig dame. De er efter et par minutter ved at booke en bungalow, og så kan Markus ikke nære sig mere. Han overtager samtalen selvfølgelig på et thai som enhver udlænding blot ville kunne missunde ham. Først glor parret noget på ham, overrasket over hans flydende og formfuldendte thai og svarer ham så lidt henholdende. Markus har mange fremragende egenskaber, men det kniber lidt med den almindelige fremtoning og påklædning. Markus er sidst i halvtredserne (intet problem) Markus har en begrænset hårvækst (intet problem) men Markus har en hestehale bestående af de sidste rester af det grå hår. Markus ifører sig "fisherman`s wraparound pants" som man kender fra sydthailand og en slidt t-shirt, der ellers fint går sammen med hans flip flops. Det lykkes ham at tale parret fra at leje en af deres bungalows, blot baseret på hans fremtoning og påklædning, IKKE hans sprogbrug. Hvilket han også fik at vide fra sin hulde viv i ikke så mange ord. Man kan så sige, at hvis dette skulle være udslagsgivende, så kan de også rende og sk***. Men sådan er det mange steder i Thailand, hvis man vælger at ignorere det i de forkerte sammenhænge/omgangskredse, well... Heldigvis var Markus såre velstillet, og det var velsagtens også årsagen til at han var ligeglad. Han var da udmærket klar over de thailandske konventioner, men var blot sig selv. Go strong, mate! Ha' Ha'...Markus is his own. Fint! Men disse finurlige mænd uden hår, med hestehaler er sgu specielle. Og lur mig om ikke det er det de vil værre... >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| Nirvana |
Lagt på d. 16/09-2010 19:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 615 |
![]()
Come As You Are
|
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 16/09-2010 19:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
God & meget sigende historie Rin Og Gokiniks link burde være tvungen læsning![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 16/09-2010 23:03
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Fin historie. Der er ingen grund til, at vi skal være elsket eller bare accepteret af alle. Uanset hvor grim ham Markus må fremstå for nogle, så er det den slags eksistenser der gør Verden kulørt. Godt vi ikke alle går med blød hat og fløjlsbukser. ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.