Lidt øvet medlem

Antal indlæg: 67
|
Denne gang, har jeg virkelig haft mine overvejelser over, om jeg skulle fortælle om livet og andre ubehageligheder herude, fordi da jeg var på vej til Tak, ville jeg da lige slå et slag ind omkring Manse i Nakhon Sawan og hans nye knæ.
Manse er jo et farverig- og et fortællende menneske, så jeg vil i det følgende fortælle hvordan ting kan udvikle sig. Her taler vi om det økonomiske, med hensyn til disse sundhedsforsikringer eller mangel på samme og privathospitaler contra militær hospitaler.
Jeg ved ikke med alle i 1000 andre eller flere invalidepensionister herude i Thailand, men dette med disse sundhedsforsikringer er en jungle. Jeg og specielt Manse har undersøgt dette marked i mange mange år. Vi har fået tilbud lydende på 90.000.- baht til 120.000.- baht for en inpatient forsikring.
De ville så ikke dække Manses gamle skader, som jo har bevirket at Manses invaliditetsgrad er blevet sat til 70 procent, så der er jo ikke meget andet end hjertet og lidt mere tilbage.
Manse har så gjort dette i mange år, at han har afsat 100.000.- baht hvert år til en selvforsikring, for som Manse siger, så får hans kone jo glæde af dette, når han engang dør, og ikke Bupa eller andre.
Manse har vidst i mange år, at et nyt knæ skulle isættes, men har alligevel ventet med dette indtil nu.
Manse er nu kommet hjem efter en, tror han, vellykket operation med isætning af det nye knæ. Selve operationen ved Manse jo af gode grunde ikke hvordan er foregået, fordi Manse blev hel bedøvet, fordi det endnu ikke er lykkedes at give ham det stik i ryggen, så kun nederste del af kroppen bliver bedøvet.
Manse måtte allerede på hospitalet dagen før om morgenen, fordi man ville have check på den betændelse omkring hans hjerte, for en sådan betændelse kunne være farlig for denne hel bedøvelse. Det var Manse selvfølgelig da glad for blev gjort, for lægerne fandt ud af, at det Manse havde fået konstateret på et privathospital før, KOL …rygelunger… Det havde Manse slet ikke, så nu kunne denne meget dyre medicin fravælges.
Det skal lige siges, at symptomerne er de samme på de to sygdomme. Manse havde også et kalkstykke på 2 x 4 cm. Som havde generet ham i mange år ved at vandre omkring det venstre knæ…det blev fjernet… en flosset muskel blev også lavet, nu der var åbnet…
2. timer efter, fik Manse bagefter at vide, var operationen færdig, og 1. time efter vågnede gamle Manse op siger hans kone, skrigende til de dejlige sygeplejersker.. Kom og voldtag mig… hehe Manse tror ikke rigtigt på hvad hans dejlige kone siger, og tror hun tager gas på ham, men de dejlige sygeplejersker smilte da efterfølgende alle sødt til ham, siger han.
Efter et døgn på opvågningsstuen, omgivet af 6 dejlige og søde sygeplejersker, blev Manse overflyttet til sit private rum, hvor hans kone og datter også ville opholde sig de næste mange dage.
De næste dage gik med træning af benet og en masse morfin og meget andet, og speciel medicin sprøjtet ind i hjertet. Alt bare vellykket, men også kun fordi Manse havde sin kone ved sin side 24 timer i døgnet.
Konklusion fra Manse er:
Enerummet var okay, men absolut ingen luksus, men okay. Der var aircon, lille køkken og tv, så det var da i orden, men disse thai senge er sgu ikke bygget for en 100 kg. Farang, så ekstra specielle gummimadrasser blev fundet frem.
Ingen…. og dog kun få taler lidt engelsk, så man har ikke mulighed for at gøre sig forståelig, hvis man ikke taler thai eller har hjælp til dette. Maden er kun thai mad. De prøvede af venlighed at lave lidt farang mad på thaimaner, okay.
Når man så kommer til prisen for et sådant indgreb, vil nogen jo nok vove den påstand, at det Manse siger er urigtigt, fordi samme operation på privathospitalerne i Thailand er fra 300- til 480.000.- baht.
Nogle vil også sige, måske er det klamphuggere, så derfor så billigt, men hertil vil Manse sige, at de 2 speciallæger på dette militærhospital, er de samme der operere alle indkomne på byens 4 privathospitaler. Bare til en anden pris.
Nå prisen for det hele Operation, enormt meget medicin, også med hjem, det dyre nye knæ, enkeltværelse og privatsygeplejersker under hele opholdet. Manses kone og datter boende, plus deres mad 3. gange om dagen. Og en masse andre ting.
83.278.- baht
Manse har efterfølgende spurgt sin nye ven lægen, om alle kan komme og få gjort det samme. Det kan alle, altså hvis der er plads, ellers får man bare en tid som Manse gjorde 14 dage efter hans første besøg.
Man skal regne med prisen som ovenstående, men erfaringen siger, at det somme tider kan blive lidt dyrere, men hvis man regner med.
80.000.- baht til 100.000.- baht, så er man på den sikre side.
Manse har efterfølgende på anmodning fra en anden spurgt om hvad udskiftning af en hofte, ville koste, for det blive jo også nok det næste for den gamle Manse. Manse har fundet priserne fra 5 forskellige privathospitaler. Her var priserne fra 500.000.- baht og op.
På militærhospitalet her og sikkert også andre militærhospitaler.
160.000.- baht til 200.000.- baht
Som BKK vil sige.. Det blev godt nok lidt langt, men jeg følte igen, at der skulle en ordentlig forklaring til, så de der måske går med samme tanke, og som Manse kun er selvforsikret, så er prisen jo vigtig.
Man skal jo heller ikke glemme, at de læger der opererede Manse på militærhospitalet, ville have været de samme, som ville have foretage denne operation på det privathospital, som Manse normalt bruger, bare til 210.000.- baht mere, og det mener Manse er mange penge for en bedre seng i 5 dage.
Hvis der er nogle der ønsker bevis eller har andre spørgsmål til forløbet, så klø på med en mails til Manse. for yderlige beviser for priserne. Hvis nogen skulle ønske, kan Manse sende en kopi af regningerne og svare på jeres eventuelle private spørgsmål.
Manse har givet mig denne liste over alle militærhospitalerne i Thailand, hvis der er nogle der skulle få brug for professionel behandling til netto priser.
Ananthamahidol Hospital, Lop Buri.
Jakapong Hospital, Prachinburi.
Jirapravat Hospital, Nakhon Sawan.
Kai Somdej Chao Phaya Maha Kasatsuk Hospital, Buriram.
Khaikhetudomsak Hospital, Chumphon.
Naresuan Army Hospital, Phitsanulok.
Prajaksilapakom Hospital, Udon Thani.
Somdet Phra Naresuan Maharaj Hospital, Phitsanulok.
Srisongrak Military Hospital, Loei.
Surasak Montree Military Hospital, Lampang.
Suriyaphong Military Hospital, Nan.
Vajiravudh Hospital, Nakhon Si Thammarat.
Det skal lige siges, at her 10 dage efter operationen, har den hårde træning gjort, at Manse nu kan bøje det nye knæ, 90 grader og lidt til, og det kan vel kun siges at være godt for en gammel mand over de 60.
Alt dette her skete ved en tilfældighed. Manses kone snakkede med en sygeplejerske på det privathospital, som Manse egentligt havde sagt okay til. Besparelse for en sådan tilfældighed 210.000.- baht. |