Se indlæg
 Udskriv debat
Historien om Håkon
rinpoche
Og om hvorfor det ikke altid er lykken at tilbringe sit otium i Thailand. Location is everything.

Jeg mødte norske Håkon i Sakon Nakhon i 1995.
Jeg var på daværende tidspunkt bosiddende i Mubaan langt ude på landet i Sakon, men tog lejlighedsvis ind til byen for der at handle fornødenheder, man ikke sådan lige kunne få i de små købmandsforretninger ude på landet.

Dengang var der langt imellem farang i Sakon, og jeg havde ikke gået lang tid i byen førend jeg blev spottet af Håkon.
Ikke så svært iøvrigt, at spotte en udlænding, der er et hoved højere end de lokale.
Han kom hen til mig og spurgte på meget gebrokkent engelsk, hvor jeg kom fra.
Han var ved at falde i svime, da jeg fortalte ham, at jeg var dansker." Eij, jeg er norsk" lød det begejstret fra Håkon.
Et venskab blev hurtigt beseglet.
Det kan da godt være, at vores aldersforskel var betragtelig, men jeg havde nu heller ikke mødt andre skandinaver i månedsvis, og Håkon var en rigtig hyggelig fyr.
Jeg var kun i Sakon for at shoppe og skulle retur, men jeg lovede at komme tilbage og se ham igen snarest.

Nu er livet i Mubaan langt ude på landet på Somchai Tyndskids marker ikke altid lige inspirerende, med mindre man er en farmer, så det var med ringe fortrydelse, at jeg snart så en anledning til at tage tilbage til Sakon.
Jeg tror ikke at jeg havde meget andet end lige stået af bussen, førend Håkon spottede mig igen.
Manden havde et sandt falkeblik.

Vi tog sammen ud at drikke kaffe. I Sakon får man kaffe med en kop te on the side fandt jeg ud af. Det var da topdollar.
Håkon vil introducere mig til sin kone og hans hjem og tager mig til et hotel, hvori han har boet i 6 år på et 12 m2 hotelrum. Hans kone Wilai, der er 37 byder mig velkommen og disker op med det bedste rummet formår.
Sød dame, og det virker umiddelbart som en stor idyl.

Det var imidlertid ikke tilfældet, som jeg finder ud af senere.
Håkon spørger om jeg vil med ud at have en bid brød og en øl. Jow, da.
Afsted drager vi til en nærliggende restaurant. Vi får mad og drikke, Håkon får mere at drikke end brød, øhh ris.
Den gamle hugaf støder pilsnerne ned i et foruroligende tempo, dog tilsyneladende uden den ringeste effekt.

Så pludselig møder han en barriere, og siger: nu skal jeg fortælle dig noget.
Ved du hvor ulykkelig jeg er her? Jeg kan ikke tale med nogle. Jeg kan kun en lille smule engelsk, intet thai.
Når min kone går på arbejde og jeg spørger: Hvad skal jeg så lave når du er på arbejde, siger hun: go sleep.
Når det er helligdage så som Jul, så bliver jeg så ulykkelig, at jeg drikker mig selv i hegnet, og thailænderne samler mig op fra gaden og bringer mig hjem. De ved alle hvor jeg bor.
Da jeg boede i Bergen, havde jeg måske i hele mit liv drukket 2 øl, og jeg kunne ikke lide det. Nu drikker jeg som om mit liv afhang heraf.

For at gøre en lang historie kort, (for vi så masser til Håkon og hans kone i de kommende måneder) :

Håkon fik et hjerteproblem, og da han ikke havde forsikring, indså han at det var bedst at tage retur til Bergen.
Han klarede sit 6 års overstay i bkk lufthavn med en bøde på 20.000 baht og vendte hjem sammen med Wilai.
Jeg fik et par breve fra ham en rum tid efter, han var nu blevet den stolte fader af en velskabt søn i en alder af 78 år.
Det var hans søn, ingen tvivl om det, der var visse karakteristika der gik igen.

Wilai fik hurtigt en ny sponser, men som Håkon sagde, det er jeg ikke så utilfreds med, hvilken far kan jeg nogensinde være i min alder for min søn?

Efterfølgende breve til Håkon fra min side forblev ubesvarede.

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Og om hvorfor det ikke altid er lykken at tilbringe sit otium i Thailand. Location is everything.

Jeg mødte norske Håkon i Sakon Nakhon i 1995.
Jeg var på daværende tidspunkt bosiddende i Mubaan langt ude på landet i Sakon, men tog lejlighedsvis ind til byen for der at handle fornødenheder, man ikke sådan lige kunne få i de små købmandsforretninger ude på landet.

Dengang var der langt imellem farang i Sakon, og jeg havde ikke gået lang tid i byen førend jeg blev spottet af Håkon.
Ikke så svært iøvrigt, at spotte en udlænding, der er et hoved højere end de lokale.
Han kom hen til mig og spurgte på meget gebrokkent engelsk, hvor jeg kom fra.
Han var ved at falde i svime, da jeg fortalte ham, at jeg var dansker." Eij, jeg er norsk" lød det begejstret fra Håkon.
Et venskab blev hurtigt beseglet.
Det kan da godt være, at vores aldersforskel var betragtelig, men jeg havde nu heller ikke mødt andre skandinaver i månedsvis, og Håkon var en rigtig hyggelig fyr.
Jeg var kun i Sakon for at shoppe og skulle retur, men jeg lovede at komme tilbage og se ham igen snarest.

Nu er livet i Mubaan langt ude på landet på Somchai Tyndskids marker ikke altid lige inspirerende, med mindre man er en farmer, så det var med ringe fortrydelse, at jeg snart så en anledning til at tage tilbage til Sakon.
Jeg tror ikke at jeg havde meget andet end lige stået af bussen, førend Håkon spottede mig igen.
Manden havde et sandt falkeblik.

Vi tog sammen ud at drikke kaffe. I Sakon får man kaffe med en kop te on the side fandt jeg ud af. Det var da topdollar.
Håkon vil introducere mig til sin kone og hans hjem og tager mig til et hotel, hvori han har boet i 6 år på et 12 m2 hotelrum. Hans kone Wilai, der er 37 byder mig velkommen og disker op med det bedste rummet formår.
Sød dame, og det virker umiddelbart som en stor idyl.

Det var imidlertid ikke tilfældet, som jeg finder ud af senere.
Håkon spørger om jeg vil med ud at have en bid brød og en øl. Jow, da.
Afsted drager vi til en nærliggende restaurant. Vi får mad og drikke, Håkon får mere at drikke end brød, øhh ris.
Den gamle hugaf støder pilsnerne ned i et foruroligende tempo, dog tilsyneladende uden den ringeste effekt.

Så pludselig møder han en barriere, og siger: nu skal jeg fortælle dig noget.
Ved du hvor ulykkelig jeg er her? Jeg kan ikke tale med nogle. Jeg kan kun en lille smule engelsk, intet thai.
Når min kone går på arbejde og jeg spørger: Hvad skal jeg så lave når du er på arbejde, siger hun: go sleep.
Når det er helligdage så som Jul, så bliver jeg så ulykkelig, at jeg drikker mig selv i hegnet, og thailænderne samler mig op fra gaden og bringer mig hjem. De ved alle hvor jeg bor.
Da jeg boede i Bergen, havde jeg måske i hele mit liv drukket 2 øl, og jeg kunne ikke lide det. Nu drikker jeg som om mit liv afhang heraf.

For at gøre en lang historie kort, (for vi så masser til Håkon og hans kone i de kommende måneder) :

Håkon fik et hjerteproblem, og da han ikke havde forsikring, indså han at det var bedst at tage retur til Bergen.
Han klarede sit 6 års overstay i bkk lufthavn med en bøde på 20.000 baht og vendte hjem sammen med Wilai.
Jeg fik et par breve fra ham en rum tid efter, han var nu blevet den stolte fader af en velskabt søn i en alder af 78 år.
Det var hans søn, ingen tvivl om det, der var visse karakteristika der gik igen.

Wilai fik hurtigt en ny sponser, men som Håkon sagde, det er jeg ikke så utilfreds med, hvilken far kan jeg nogensinde være i min alder for min søn?

Efterfølgende breve til Håkon fra min side forblev ubesvarede.

Du plejer at være optimist, men det er da en kedelig historie...

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
b_j3ns3n
ja..
man skal helt sikkert tænke sig godt om før man flytter til thailand permanent.. Smile
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

rinpoche
Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

Synes jeg også, men ikke desto mindre en sand beretning. Og Håkons situation gjorde indtryk på mig.
Ikke noget jeg finder på, jeg har såvel mine dagbogsnotater fra perioden som hans breve til mig til at kunne dokumentere det.
Og et eller andet sted skal det vel også med? Farang der får det skidt i Thailand.

Eneste grund til at jeg nævner hans navn og bopæl er fordi jeg er sikker på, at han ikke er her mere.

Livet i Thailand for en farang er nu nødvendigvis ikke lutter lagkage.

mvh
rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 26/10-2010 21:04

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

Synes jeg også, men ikke desto mindre en sand beretning.
Og et eller andet sted skal det vel også med.

Eneste grund til at jeg nævner hans navn og bopæl er fordi jeg er sikker på, at han ikke er her mere.

Livet i Thailand for en farang er nu nødvendigvis ikke lutter lagkage.

mvh
rinpoche

Se her, der rammer du plet.

Da jeg blot var ankommet i Thailand, da sagde een til mig, at det er en kamp blandt ulve.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
xxxx
Endnu engang.... Guldkorn fra Rin.

ja vi skal være optimister, men virkeligheden er meget anderledes end nogle gerne vil have det til at se ud som.

Og ja uden at nævne navne, så ved vi vist alle at det ikke kun er Håkon fra Norge, der drukner et misserabelt liv i alkohol.

Hvad er der galt ?
Er farang for stolt til at indrømme
Er farang værre end Thaier, vedr. tabe ansigt

thaikurt1
Det er meget sjældne at man læse hvor galt det kan går for Farang.

Men til gengæld er det altid hvor godt det er hvor lykkelig man er for at bo i thailand.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Namprik
Tak Rin.

Sikken en skaebne.

Din pen er et sandt mestervaerk ! En malerisk beskrivelse af hvordan det ogsaa kan gaa.
Jeg kan gaa paa vandet !

En pige jeg kender, hun er smuk...en picasso falmer i doend ! Et hjerte pigen har, saa stort som Eiffel........Tak fordi jeg maa kende dig.

www.isaan-house.com
natty
Det er altid guld og grønne skove når man ellers læser om danskee/farangs som er flyttet til LOS, men hold kæft hvor jeg har set skæbner, En kom og tiggede penge i SoiNangpland og en sov som boligløs i Lumpinipark, er det et liv? jefg spurgte hvorfot hsn ikke to hjem til Holland. Men fik ikke noget svvar. Mange triste skæbner.

swedmark
Tak Rin, for en velskrevet historie, hvor sørgelig den så end er.

Men der går nok flere af de skæbner rundt i Thailand end vi tror.

Rin. Du skriver: "Nu er livet i Mubann, langt ude på Somchai Lars Tyndskids marker, ikke altid lige inspirerende, med mindre man er farmer."
Det er dog den største vittighed jeg har hørt længe.
LOL LOL

chaingmai
det kan da godt være det var synd for håkon, men jeg hæfter mig ved, at da han fik problemer med helbredet vente han hjem til norge med familie det havde han jo have gjort før, hvis han ville så når alt kommer til alt så havde han jo selv valgt at ,,kede" sig i thailand, det er en god beretning som jeg bestemt tror på, men sørgelig nej.Smile

basse50
Ja kanon beretning, " ENDNU ENGANG " fra RIN. Som en anden bruger opfordrede til i en anden tråd, kunne disse beretninger/fortællinger fortjene en BOKS for sig selv.Sørgelige som sjove, de giver stof til eftertanke. Tak herfra RIN Smile

rinpoche
Grunden til at jeg kom til at jeg kom til at tænke på Håkon, er at en af mine bekendte fornylig er blevet pensionist.
Han har en thai kone, men de lever ofte som hund og kat sammen.

Ikke desto mindre er de nu flyttet til konens landsby i Nan, hvor de der planlægger at tilbringe deres otium i deres "fælles" hus ejet af konen.
Kurt, som jeg vil kalde min bekendt, taler ikke et ord på hverken thai eller engelsk.
I landsbyen er det således kun konen han kan tale med.

Han har altid været afholdsmand, og det er jeg sikker på at der ikke bliver ændret på.
Men stadig kan jeg ikke lade være med at nære en mild bekymring omkring hvordan det skal spænde af.
Broerne herhjemme er brændte, alt er realiseret.

Han har før været i Thailand, men kun på korte besøg og altid kun få dages ophold i landsbyen.

Nu skal jeg selvfølgelig ikke være sortseer, men jeg skulle mene, at det kræver en person af en hel speciel støbning at kunne trives under disse omstændigheder.

Payanak
Det er nemt at forestille sig hvordan ensomheden, for ikke at nævne kedsomheden, må føles aldeles kvælende ude på bøhlandet. Men herinde i byen kan man såmænd også finde ulyksaglihederne. Tror Sticky har beskrevet det fænomen adskillige gange.

Gokinok
Tak for den rørende beretning, Rinpoche!

Jeg tror der er mange skæbner som Håkon, stille eksistenser, som vi bare ikke hører særlig meget om.

At bo i Thailand som ældre pensionist, uden at kunne Thai, det kræver altså noget disciplin og et godt kendskab til sig selv...

De fleste ryger vel på sprutten, eller bruger det meste af tiden på internettet, host-host!

Så er det ligegyldigt om man bor på landet, i Pattaya, eller Bangkok.

Dr. Gonzo
Redigeret af Gokinok d. 27/10-2010 19:38

rinpoche
Hej Payanak og Gokinok,

Det er jeg ikke spor i tvivl om.
Men i byerne er det dog ulige nemmere at opbygge et netværk af andre engelsktalende thailændere, farang og tilmed landsmænd.
Ude på bøhlandet har man ofte ikke den mulighed indenfor en overskuelig omkreds.
Jeg boede i måneder i landsbyen uden at se en eneste udlænding på trods af, at jeg havde en anseelig aktionradius.

Hermed melder spørgsmålet sig. Hvad gør man og hvilke aktiviteter indgår man i for at bevare sit mentale helbred og holde sig selv beskæftiget på en meningsfyldt måde, når man ellers ikke har noget at tage sig til?

Det må blive starten på en ny tråd.

mvh
rinpoche

chaingmai
ja hvad gør det bedste og det sværste det er at lære sproget (thai)

eller kunne lidt engelsk og så er det nok ikke så klogt at slå sig ned i langt ude på landet, bor selv i chiang mai med den nærmste familie 800 km. væk,her er der mange falanger også en del danskre, vi har startet en klub og mødes den første lørdag i hver månedSun baby

natty
Jeg har skrevet det før, men det er nu godt at få et indblik at det ikke kun er dejligt at være farang i Thailand, Jeg har tidligere skrevet at jeg overvejer at tage og leve i Thailand, men hvis det kun er for kvinderne går det for det mest galt. Jeg mener at man skal have noget at gå op i, og her mener jeg ikke bare Shinga, Chang beer og sprut, men arbejde eller velgørenhed, tager jeg fejl. ?
Men dejligt at diskutionen er blevet realistisk.
Redigeret af natty d. 28/10-2010 00:08

chaingmai
man skal vel have noget at gå op i danmark også, på den måde er der ingen forskel det jeg tror man skal overveje, det er hvor man vil bo, i danmark skal man jo bare gå en tur på gaden,så kan man komme i snak med folk hvis man vil, noget helt andet er og bo langt ude på landet i et land hvor man ikke kender kultur og sprog, der skal man være stærk for at ,,overleve" nu kører jeg ikke bil og mc. herude gør man det har man meget større frihed, her hvor jeg bor er der nem adgang til
,,grisebil" og tuk-tuk og skal jeg længre væk er her fly,busser og togLOL LOL

Spring til debat: