Se indlæg
 Udskriv debat
Navneændring
DeeJ
Hej Forum

Min kone og jeg blev gift for 1½ år siden i Thailand og er efterfølgende blevet familiesammenført i Danmark.

I den forbindelse valgte vi ikke at ændre min kones efternavn, for ikke at skabe endnu mere uoverskuelighed i papirgangen mellem de thailandske myndigheder, ambassaden og UdlændingeService.

Min kone vil dog nu gerne skifte navn.

Hvordan gøres dette bedst ?
Render man bare op på folkeregisteret og udfylder en blanket ?
Skal man søge om navneændring i begge lande eller er der noget automatik her (sikkert ikke) ?
Hvis man kun ændrer navn i Danmark, giver det problemer i Thailand ?
Bør hun overhovedet ændre sit navn i Thailand ?

vh Dan

Frank
Min ægtefælle har beholdt sit navn i Thailand og dermed i passet. I Danmark hedder hun det samme plus mit efternavn.

Det har ikke givet anledning til nogen som helst problemer. Det er faktisk kun når vi bestiller flybilleter, at vi er opmærksomme på, at det er navnet i passet som skal stå på billetten. Smile

buffalo
Thisted politi har lavet rav i den hos os min kone havde taget mit efternavn,men i passet var hendes Thai efter navn,og som han sagde ham strømeren,hun kan da ikke hedde to navne..........jeg svarewde så da han mente at hun skulle ændre efternavn i både de danske papire og i Thailand inkl, pas og det hele.....det må vi vist hellere lade en advokat se på,,,,,så eksploderede skidderikken og snerede ad mig......HVAD FANDEN TRUER DU MIG MED EN ADVOKAT.......Bvdrrr så vi ændrede bare til hendes Thai efternavn,når hun så engang har fået permanent opholdstilladelse kan det jo bare ændres til bage og så kan den u-behøvlede skrivebords betjent skabe sig det han har lystJoker fanme en fin behandling man får skal jeg love for
Stol aldrig på en prut
]

on og kent

https://www.perso...php?id=110

hilsen Kent

L
jeg tror man gør klogest i også at ændre navnet på amphur i Thailand og så få sig et nyt pas.

vi har selv pt opgivet at ændre min kone og papsøns efternavn, da jeg/vi ikke kan overskue konsekvenser og rækkefølgen man bør gøre det hele i

Trutidutten
buffalo skrev:
Thisted politi har lavet rav i den hos os min kone havde taget mit efternavn,men i passet var hendes Thai efter navn,og som han sagde ham strømeren,hun kan da ikke hedde to navne..........jeg svarewde så da han mente at hun skulle ændre efternavn i både de danske papire og i Thailand inkl, pas og det hele.....det må vi vist hellere lade en advokat se på,,,,,så eksploderede skidderikken og snerede ad mig......HVAD FANDEN TRUER DU MIG MED EN ADVOKAT.......Bvdrrr så vi ændrede bare til hendes Thai efternavn,når hun så engang har fået permanent opholdstilladelse kan det jo bare ændres til bage og så kan den u-behøvlede skrivebords betjent skabe sig det han har lystJoker fanme en fin behandling man får skal jeg love for

En simpel navneændring....begynder at ævle om en Advokat !!

Har man lov at sige :.. Du gør da det yderste, for at leve op til dit brugernavn..... BUFFALO !!Shock
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

In Thailand you don't lose the girl, only your place in the queue !

Robert Kronberg
Da I er gift, burde I kunne ordne det hos vielsesmyndigheden, såvidt jeg husker, men meget kan være lavet om i Danmark, siden jeg prøvede noget lignende.

I sin tid ændrede vi også min eks-kones fornavn i Danmark og igen uden at oplyse det til Thailand (dette sker dog ikke hos vielsesmyndigheden, men hos statsamtet, og er en helt anden sag).

Der er derimod ingen grund til at oplyse det til de thailandske myndigheder.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Lung Yao
Robert Kronberg skrev:
Da I er gift, burde I kunne ordne det hos vielsesmyndigheden, såvidt jeg husker, men meget kan være lavet om i Danmark, siden jeg prøvede noget lignende.
I sin tid ændrede vi også min eks-kones fornavn i Danmark og igen uden at oplyse det til Thailand (dette sker dog ikke hos vielsesmyndigheden, men hos statsamtet, og er en helt anden sag).Der er derimod ingen grund til at oplyse det til de thailandske myndigheder.Hilsen, Robert

" Statsamt.dk hedder nu statsforvaltning.dk
De 15 statsamter blev den 1. januar 2007 til 5 statsforvaltninger
"
"De 5 regionale statsforvaltninger blevet oprettet den 1. januar 2007, da de 15 statsamter blev nedlagt som et led i kommunalreformen."
[img]http://www.statsforvaltning.dk/webedit/images/common/dkmap2_1.JPG[/img] is not a valid Image.
http://www.statsf...spx?p=4621

https://www.perso...ndring.pdf

3. Jeg vil tage et nyt efternavn. Hvor henvender jeg mig?
Navneændringer som sker ved udstedelse af navnebevis foretages gennem din statsforvaltning hvor du kan få yderligere information.

4. Hvad koster et nyt efternavn?
Folketinget har 8. maj 2007 vedtaget at der skal være gebyr på navneændringer, og gebyret udgør pr. 1. januar 2010 460 kr.

.
Redigeret af Lung Yao d. 20/12-2010 17:53
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Robert Kronberg
Lung Yao skrev:
Robert Kronberg skrev:
I sin tid ændrede vi også min eks-kones fornavn i Danmark og igen uden at oplyse det til Thailand (dette sker dog ikke hos vielsesmyndigheden, men hos statsamtet, og er en helt anden sag).Der er derimod ingen grund til at oplyse det til de thailandske myndigheder.Hilsen, Robert

" Statsamt.dk hedder nu statsforvaltning.dk
De 15 statsamter blev den 1. januar 2007 til 5 statsforvaltninger
"
"De 5 regionale statsforvaltninger blevet oprettet den 1. januar 2007, da de 15 statsamter blev nedlagt som et led i kommunalreformen."
[img]http://www.statsforvaltning.dk/webedit/images/common/dkmap2_1.JPG[/img] is not a valid Image.
http://www.statsf...spx?p=4621

.

Det var dog et gammeldags navn at finde på til noget nyt...

Hilsen, Robert
Redigeret af Robert Kronberg d. 20/12-2010 17:42

Lung Yao
Robert Kronberg skrev:
...................................................................................
Det var dog et gammeldags navn at finde på til noget nyt...Hilsen, Robert

Ja, " kære barn har mange navne" Angel
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
Lidt ekstra vedr: Navneloven :

http://www.kordeg...esager.pdf

3.11. Ægtefælles eller samlevers efternavn

http://www.famili...liv/navne/

.

L
ja det lyder jo meget nemt.... for en dansker ihvertfald.

Men en Thai skal da vel for pokker så også have et nyt pas med rigtige navn ?
Hvordan skal man ellers kunne købe flybilletter og rejse osv.

Robert Kronberg
L skrev:
ja det lyder jo meget nemt.... for en dansker ihvertfald.

Men en Thai skal da vel for pokker så også have et nyt pas med rigtige navn ?
Hvordan skal man ellers kunne købe flybilletter og rejse osv.

Min ekskone, da vi boede i Danmark, havde et for- og efternavn i folkeregisteret i Danmark og et andet i hendes pas og thailandske ID-kort.

Flybilletter blev købt i det navn, som stod i hendes pas.

Der var ingen problemer med det.

Den thailandske ambassede frarådede dengang at skifte hendes navn i passet.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

L
Jeg synes det er svært at få det hele til at gå op med udlændinge styrelsen, stickers i pas osv osv

Ville vildt gerne have at min kone og papsøn havde mit efternavn som vores nye baby også får
og også at de måske havde deres nicknames som officielle danske fornavne istedet for ders lange thai navne som ingen kan udtale.

Men jeg frygter bare et kaos hvis det så ikke er samme navn i deres pas når vi skal søge ophold hvert andet år.

swaddii
Robert Kronberg det samme er gældende her ved min kone og mig,vi har aldrig haft problemerWink
Cheersen gang Isaan altid Isaan

L
Hvad gør de så når de laver en opholds sticker til passet inde i ULS...?

så vil navne jo ikke passe sammen...

Eller snakker du/I nu kun om nogen der har fået PERMANENT ophold.

Robert Kronberg
L skrev:

Min kone havde ikke permanent ophold, og der var ingen problemer med forlængelse af ophold, selvom navn i folkeregisteret ikke var identisk med passet.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

Lung Yao
Robert Kronberg skrev:
L skrev:

Min kone havde ikke permanent ophold, og der var ingen problemer med forlængelse af ophold, selvom navn i folkeregisteret ikke var identisk med passet. Hilsen, Robert

DITTO her og sådan har det været i nu 15+ år (Før og efter Permanent opholdstilladelsen). Opholdstilladelses kort-Sygeaikringskort-NemID-Bank konto-osv = Mit efternavn med hendes Thai som mellemnavn.
Som det blev skrevet af andre skal man bare være opmærksom på man bevæger sig udenlandske (LOS eller EU) at bruge navnet som står i passet.
Og m.h.t. ULS, er de "nærmest" ligeglad med navnet for de bruger SAGs nummer, som henviser til hendes Thai navn som det står i hendes pas og det var den man opgav da man søgte om opholdstilladelse.
.
Redigeret af Lung Yao d. 21/12-2010 17:12

TG950
Robert Kronberg skrev:

I sin tid ændrede vi også min eks-kones fornavn i Danmark og igen uden at oplyse det til Thailand (dette sker dog ikke hos vielsesmyndigheden, men hos statsamtet, og er en helt anden sag).

Der er derimod ingen grund til at oplyse det til de thailandske myndigheder.

Hilsen, Robert

først så udfylder i blanketen og betaler når så det er gjort så henvender i jer til det lokale kirkekontor som så ordner formaliteterne ( tag evt. en udskrift af personregistreringen )

hvis i vil ændre hendes navn i thailand så er det lidt besværligt, vi gjorde det i sommer, det tog en hel uge rundt på diverse offentlige kontorer i BKK, ( nyt id kort > Nyt pas > ændrig af flybillet o.s.v ) væbn jer med tålmodighed.

navne ændringen i DK er et rent dansk anligende, hun kan sagtens beholde sit pas med thai navn.

at hun får nyt navn på evt. opholdskort har kun betydning for ophold i DK / schengen, bare husk at flybilleter altid skal følge navnet i passet.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

bob
Lung Yao skrev:
Robert Kronberg skrev:
L skrev:

Min kone havde ikke permanent ophold, og der var ingen problemer med forlængelse af ophold, selvom navn i folkeregisteret ikke var identisk med passet. Hilsen, Robert

DITTO her og sådan har det været i nu 15+ år (Før og efter Permanent opholdstilladelsen). Opholdstilladelses kort-Sygeaikringskort-NemID-Bank konto-osv = Mit efternavn med hendes Thai som mellemnavn.
Som det blev skrevet af andre skal man bare være opmærksom på man bevæger sig udenlandske (LOS eller EU) at bruge navnet som står i passet.
Og m.h.t. ULS, er de "nærmest" ligeglad med navnet for de bruger SAGs nummer, som henviser til hendes Thai navn som det står i hendes pas og det var den man opgav da man søgte om opholdstilladelse.
.

Glimrende sammenfatning.
Det er sikkert med at få det gjort inden regeringen indfører et gebyr på 6.000 for navneskift for udlændinge...Headbanger

Spring til debat: