Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Hvorfor lære at tale THAI ?
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 02/02-2011 02:50
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 179 |
Hvorfor spilde tiden på at lære at tale Thai ? Jeg synes jeg har forsægt alt, men det hjælper ikke en skid. Prøv at gå ind på siden : learning thai :, tag en tilfældig sætning og sig den til en thaier. Det eneste der sker efter at du har sagt den 5 gange er at han sidder og siger æhhhhhhhhhhhh. Når du så klikker på siden og der kommer en stemme fra en thai, så forstår han pludselig. Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Jeg er kommet frem til at der er kun 2 forklaringer på problemet. Enten vil thaierne ikke forstå hvad jeg siger, eller også er de snot dumme................ Jeg mener, jeg har lært at tale engelsk, tysk og svensk. Ikke perfekt, men når jeg taler med mennesker fra disse lande, så forstår de straks hvad jeg siger. Men en thaier fatter ikke en dyt. Nogen som kan give mig en forklaring? Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| lord ramiz |
Lagt på d. 02/02-2011 03:09
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
ja jeg oplever det samme og naar saa jeg spor om de ka snakke thai ( paa thai ) sir de // me dai |
|
|
|
| buster40 |
Lagt på d. 02/02-2011 04:31
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 210 |
Kan det være forde du ikke bruger de høje og lave toner ? de er meget vigtige at kunne til de forskellige ord i bestemte situationer + der er mange ord der skal trækkes, ikke have den brate afslutning som ordne i det danske-engelske-tyske sprog. For mit vedkommende var nettop dette problemet i at de ikke kunne forstå hvad jeg sage, jeg trode ikke at det var så vigtigt at lære, men det er enormt vigtigt for at få den rette betydning ud af en sætning eller bare et enkelt ord.... Håber det kunne hjælpe dig. Venlig hilsen
Boonta |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 02/02-2011 05:18
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Hejsa Nuk, I starten da jeg lærte thai havde jeg også disse problemer.Som Buster også skriver er det svært at få de rigtige toner med når du taler. Men de kommer hen ad vejen. Bare være tålmodig. Et af mine andre problemer førhen var at jeg talte omvendt rækkefølge (Gab gan) på thai. Det var når jeg oversatte direkte fra dansk til thai. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 02/02-2011 05:25
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
via min kone der er fra riwer kwai området er der også mange dialekter i thailand, vi bor i chiang mai området nu og der er også ord i dialekten heroppe hun ikke forstår![]() |
|
|
|
| Rawirot |
Lagt på d. 02/02-2011 06:13
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 352 |
Nuk skrev: Hvorfor spilde tiden på at lære at tale Thai ? Jeg synes jeg har forsægt alt, men det hjælper ikke en skid. Prøv at gå ind på siden : learning thai :, tag en tilfældig sætning og sig den til en thaier. Det eneste der sker efter at du har sagt den 5 gange er at han sidder og siger æhhhhhhhhhhhh. Når du så klikker på siden og der kommer en stemme fra en thai, så forstår han pludselig. Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Jeg er kommet frem til at der er kun 2 forklaringer på problemet. Enten vil thaierne ikke forstå hvad jeg siger, eller også er de snot dumme................ Jeg mener, jeg har lært at tale engelsk, tysk og svensk. Ikke perfekt, men når jeg taler med mennesker fra disse lande, så forstår de straks hvad jeg siger. Men en thaier fatter ikke en dyt. Nogen som kan give mig en forklaring? Thai elsker når vi taler thai. Så vær sikker på de ikke gør som om de ikke forstår. Sjovt du aldrig kunne få den ide at fejlen lå hos dig selv. Og kalde dem snot dumme siger jo en del om din tankegang. Så pyt med om du lærer det. Du har ingen respekt for dem alligevel. ha en god dag.
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk |
|
|
|
| buster40 |
Lagt på d. 02/02-2011 06:32
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 210 |
Rawirot skrev: Nuk skrev: Hvorfor spilde tiden på at lære at tale Thai ? Jeg synes jeg har forsægt alt, men det hjælper ikke en skid. Prøv at gå ind på siden : learning thai :, tag en tilfældig sætning og sig den til en thaier. Det eneste der sker efter at du har sagt den 5 gange er at han sidder og siger æhhhhhhhhhhhh. Når du så klikker på siden og der kommer en stemme fra en thai, så forstår han pludselig. Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Jeg er kommet frem til at der er kun 2 forklaringer på problemet. Enten vil thaierne ikke forstå hvad jeg siger, eller også er de snot dumme................ Jeg mener, jeg har lært at tale engelsk, tysk og svensk. Ikke perfekt, men når jeg taler med mennesker fra disse lande, så forstår de straks hvad jeg siger. Men en thaier fatter ikke en dyt. Nogen som kan give mig en forklaring? Thai elsker når vi taler thai. Så vær sikker på de ikke gør som om de ikke forstår. Sjovt du aldrig kunne få den ide at fejlen lå hos dig selv. Og kalde dem snot dumme siger jo en del om din tankegang. Så pyt med om du lærer det. Du har ingen respekt for dem alligevel. ha en god dag. ![]() Helt enig, med den holdning kommer man vist ikke langt i nogen som helst lande, og husk lige at der altid er 3 finger der peger ind af når du peger af andre. Venlig hilsen
Boonta |
|
|
|
| Stampe |
Lagt på d. 02/02-2011 08:48
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 305 |
Min erfaring siger min, bare det at man prøver at tale thai kan de godt lide, og de vil gerne hjælpe så det kommer til at lyde korekt. eneste negatvie erfaring er hvis man er i en bar og pigerne finder ud at man kan forstå hvad de siger så slår de pludeslig over i Lao elle kemer. har prøvet det flere gange LOL de er sku sjove de Thaier. men til normale thaier de bliver meget glade hvis man gør sit bedste til at tale thai med dem. Ja de får sig helt sikkert nogle gode grin. men det er ikke for at være ondskabsful at de gør det.. så bare hop ud i det, det er rigtig det med de forskeldige tone arter, det er det der går galt i de fleste tilfælde..
![]() Hilsen Stampe |
|
|
|
| Geng-maak |
Lagt på d. 02/02-2011 08:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 102 |
Det kan da ikke passe at thai er svært....små børn på 2 år kan jo tale det.......![]() held&lykke |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 02/02-2011 10:34
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Stampe skrev: Min erfaring siger min, bare det at man prøver at tale thai kan de godt lide, og de vil gerne hjælpe så det kommer til at lyde korekt. eneste negatvie erfaring er hvis man er i en bar og pigerne finder ud at man kan forstå hvad de siger så slår de pludeslig over i Lao elle kemer. har prøvet det flere gange LOL de er sku sjove de Thaier. men til normale thaier de bliver meget glade hvis man gør sit bedste til at tale thai med dem. Ja de får sig helt sikkert nogle gode grin. men det er ikke for at være ondskabsful at de gør det.. så bare hop ud i det, det er rigtig det med de forskeldige tone arter, det er det der går galt i de fleste tilfælde.. ![]() Nu kommer jeg jo aldrig på de frække barer, men tak for rådet alligevel. ![]() |
|
|
|
| Rawirot |
Lagt på d. 02/02-2011 11:26
|
|
vandango skrev: Stampe skrev: Min erfaring siger min, bare det at man prøver at tale thai kan de godt lide, og de vil gerne hjælpe så det kommer til at lyde korekt. eneste negatvie erfaring er hvis man er i en bar og pigerne finder ud at man kan forstå hvad de siger så slår de pludeslig over i Lao elle kemer. har prøvet det flere gange LOL de er sku sjove de Thaier. men til normale thaier de bliver meget glade hvis man gør sit bedste til at tale thai med dem. Ja de får sig helt sikkert nogle gode grin. men det er ikke for at være ondskabsful at de gør det.. så bare hop ud i det, det er rigtig det med de forskeldige tone arter, det er det der går galt i de fleste tilfælde.. ![]() Nu kommer jeg jo aldrig på de frække barer, men tak for rådet alligevel. ![]() Godt man også kan Lao Når nu konen er der fra
Rawirot
|
|
|
| jimmikoldenborg |
Lagt på d. 02/02-2011 12:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 504 |
Det er helt sikkert fordi du ikke siger ordene rigtigt! Det er meget vigtigt at "melodien" er helt på plads, ellers giver det du siger ingen mening. Jeg har selv øvet mig en del på sproget (alm. ting som bruges i hverdagen), og det fungerer altså fint, men det har krævet mange mange gentagelser fra min side. Jeg har de mest gængse sætninger på min ipod, og øver mig så på sproget når jeg kører i bil. Det kan godt være du synes at du siger ordene rigtigt, men selv en lille frase der går den gale vej, kan vælte hele sætningen. Øv dig noget mere, så kommer det nok. Nuk skrev:
Hvorfor spilde tiden på at lære at tale Thai ? Jeg synes jeg har forsægt alt, men det hjælper ikke en skid. Prøv at gå ind på siden : learning thai :, tag en tilfældig sætning og sig den til en thaier. Det eneste der sker efter at du har sagt den 5 gange er at han sidder og siger æhhhhhhhhhhhh. Når du så klikker på siden og der kommer en stemme fra en thai, så forstår han pludselig. Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Jeg er kommet frem til at der er kun 2 forklaringer på problemet. Enten vil thaierne ikke forstå hvad jeg siger, eller også er de snot dumme................ Jeg mener, jeg har lært at tale engelsk, tysk og svensk. Ikke perfekt, men når jeg taler med mennesker fra disse lande, så forstår de straks hvad jeg siger. Men en thaier fatter ikke en dyt. Nogen som kan give mig en forklaring? Man skal være ved andre, som man gerne vil have de skal være mod en selv.
|
|
|
|
| Rawirot |
Lagt på d. 02/02-2011 12:12
|
|
jimmikoldenborg skrev: Det er helt sikkert fordi du ikke siger ordene rigtigt! Det er meget vigtigt at "melodien" er helt på plads, ellers giver det du siger ingen mening. Jeg har selv øvet mig en del på sproget (alm. ting som bruges i hverdagen), og det fungerer altså fint, men det har krævet mange mange gentagelser fra min side. Jeg har de mest gængse sætninger på min ipod, og øver mig så på sproget når jeg kører i bil. Det kan godt være du synes at du siger ordene rigtigt, men selv en lille frase der går den gale vej, kan vælte hele sætningen. Øv dig noget mere, så kommer det nok. Nuk skrev: Hvorfor spilde tiden på at lære at tale Thai ? Jeg synes jeg har forsægt alt, men det hjælper ikke en skid. Prøv at gå ind på siden : learning thai :, tag en tilfældig sætning og sig den til en thaier. Det eneste der sker efter at du har sagt den 5 gange er at han sidder og siger æhhhhhhhhhhhh. Når du så klikker på siden og der kommer en stemme fra en thai, så forstår han pludselig. Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Jeg er kommet frem til at der er kun 2 forklaringer på problemet. Enten vil thaierne ikke forstå hvad jeg siger, eller også er de snot dumme................ Jeg mener, jeg har lært at tale engelsk, tysk og svensk. Ikke perfekt, men når jeg taler med mennesker fra disse lande, så forstår de straks hvad jeg siger. Men en thaier fatter ikke en dyt. Nogen som kan give mig en forklaring? ja tag bare ordet(hest, hund ,og hvor har du været? )Hvis trykket ligger forkert betyder det noget andet Rawirot
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 02/02-2011 15:31
|
Tak til jer alle for jeres svar. Det er nok rigtigt at det er tonefaldet det hænger på. Men jeg synes bare der skulle være lidt flexibilitet. Jeg mener at hvis jeg siger en sætning på 3 ord, og de to af ordene er 100% rigtige, men det sidste kun 99,9%, så går det helt galt. Men jeg vil bare arbejde videre med det, så må det tage den tid det vil. Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 02/02-2011 15:52
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Du tror du siger det samme som thailænderen, men det gør du højst sandsynligt ikke. Du kan blot ikke selv høre forskellen, fordi du endnu ikke har vænnet dig til at toner og vokallængde er meningsangivende og differentierer 2 ellers tilsyneladende ens ord fra hinanden. Rigtig mange ord på thai er enstavelsesord. (undtagelser herfra er som regel ord med oprindelse i Pali, sanskrit eller engelsk). Dermed er de nødt til at betjene sig af såvel toner som lang og kort vokallængde for simpelthen at have tilstrækkelig mange kombinationer til at have et omfattende vokabular. Engelsk, tysk og svensk har ordsammenfald med dansk, og er dermed i sagens natur langt nemmere at tilegne sig. Bare tænk på månedsnavnene. Dette er ikke tilfældet med et for os så fremmed sprog som thai. Nogle er også tilbageholdende med at efterligne den udtale de indfødte producerer. De synes det lyder feminint eller skabagtigt. Men der er ingen vej uden om. Hvis man taler thai med et helt jævnt dansk toneleje, er det uforståeligt. Prøv at få en indfødt thailænder til at rette din udtale indtil den sidder i skabet. Og tal så altid i hele sætninger, det giver dem større muligheder for at forstå, selvom udtalen af enkelte ord måske ikke er lige i øjet. Men så kan de som oftest regne det ud fra sammenhængen. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 02/02-2011 17:17
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
rinpoche skrev: Det er bare det at jeg siger det samme som ham thaien, men det virker sq ikke. Du tror du siger det samme som thailænderen, men det gør du højst sandsynligt ikke. Du kan blot ikke selv høre forskellen, fordi du endnu ikke har vænnet dig til at toner og vokallængde er meningsangivende og differentierer 2 ellers tilsyneladende ens ord fra hinanden. Rigtig mange ord på thai er enstavelsesord. (undtagelser herfra er som regel ord med oprindelse i Pali, sanskrit eller engelsk). Dermed er de nødt til at betjene sig af såvel toner som lang og kort vokallængde for simpelthen at have tilstrækkelig mange kombinationer til at have et omfattende vokabular. Engelsk, tysk og svensk har ordsammenfald med dansk, og er dermed i sagens natur langt nemmere at tilegne sig. Bare tænk på månedsnavnene. Dette er ikke tilfældet med et for os så fremmed sprog som thai. Nogle er også tilbageholdende med at efterligne den udtale de indfødte producerer. De synes det lyder feminint eller skabagtigt. Men der er ingen vej uden om. Hvis man taler thai med et helt jævnt dansk toneleje, er det uforståeligt. Prøv at få en indfødt thailænder til at rette din udtale indtil den sidder i skabet. Og tal så altid i hele sætninger, det giver dem større muligheder for at forstå, selvom udtalen af enkelte ord måske ikke er lige i øjet. Men så kan de som oftest regne det ud fra sammenhængen. Dansk er i det hele taget et "flat" sprog, og derfor lyder det ofte fjollet, når en dansker taler engelsk-engelsk eller amerikansk-engelsk (herunder mig selv), fordi vi ikke vil/kan "synge", når vi taler. Blot at skulle udtale "computer" (compu-deer) eller endnu være "google" (goo-gee) på thai, vil kunne få en dansker til at krumme tæer. Men sådan er det også på dansk, at vi også udtaler forkert. Danskere udtaler fx "cirkus" som sirkus, selvom det hedder kirkus, og endnu værre, så kalder vi det "et" cirkus, selvom det hedder "en" cirkus, altså en kirkus. Man har med andre ord lettere ved at lære thai, hvis man gerne vil synge og fjolle lidt (fjolle skal forstås positivt). Dernæst kommer forskellen mellem korrekt thai og dagligt thai, ligesom vi på dansk udtaler lide som li. Mange udlændinge (mænd) udtaler fx "krap" for korrekt, efter min mening, Hilsen, Lobeert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Nuk |
Lagt på d. 03/02-2011 00:39
|
Robert Kronberg, jeg skulle nok ha' været fynbo, de har da lidt melodi på sproget................jeg kommer fra Århus.
Det er kun komplette idioter der aldrig skifter mening
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 03/02-2011 01:14
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Der er en ting mere, som du skal være opmærksom på. Hvis jeg har forstået dig ret, så opstod din frustration efter at have benyttet en internetside til at lære thai.. Det kræver (desværre) meget mere end at sidde og fedte med lidt lydbøger, en internetside og evt. en times formel undervisning om ugen. Jeg vil vende det om.. Prøv at se hvad der kræves af arbejde på danskuddannelserne (1-2-3) for udlændinge i DK. Du skal selv lægge mindst samme arbejde og tid i dit projekt for at det bliver til noget. Men..det gode er, at det nok skal komme.. Bare klø på! Det værste der kan ske, er at man må gentage sig selv..Det er da til at leve med. |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 03/02-2011 01:28
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Efter jeg har gennemgået flere cdér, så forstår jeg ca 75% mere end jeg kan tale. Men har aldrig hørt, eller set nogen grine af mig! Er derimod blevet overhørt på resturanter, når jeg har været på landet, for der kan faranger ikke tale thai! Min de forstår hvad jeg siger, når de ser jeg taler lidt thai! Så klø på! IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 03/02-2011 02:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Det er ikke nemt i starten. En vigtig grund til at mange thaier ikke forstår udlændinge,som forsøger at tale thai, er at de automatisk tænker at udlændinge taler engelsk. Derfor kan man med fordel starte med at sige f.eks. sawadi krap inden man siger mere. Således har thaien fået en chance til at ombestemme sig til, om denne udlænding måske taler thai. |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Når nu konen er der fra