Se indlæg|
Bedst sprogligt integrerede?
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 21/02-2011 20:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Et eller andet sted er det lidt tankevækkende, at så at sige alle thailændere bosiddende i Danmark har om ikke andet så et i det mindste et fornuftigt kendskab til dansk. Specielt de der ankom inden de blev oppe i årene. Jeg kender flere der har landet jobs som fx. sygeplejersker qva deres uddannelser i dansk regi på højt niveau. Og derudover kommer de talrige andre, der besidder jobs i sundhedsplejen og på talrige andre fronter i rent dansk talende miljøer. Og det på trods af de for manges vedkommende ikke har særlig høje uddannelser medbragt hjemmefra, for nu at sige det mildt. Hvordan ser det i denne henseende ud på den modsatte front? Danskere bosat i Thailand? Hvor mange kender i, der som dansker ville kunne bestride et job i Thailand hvor omgivelserne kun taler thai? Retorisk spørgsmål. Det er der såre, såre få der ville kunne magte. Spørgsmålet står: Hvem er bedst sprogligt integrerede? Thailændere i Danmark eller danskere i Thailand? Det er vist en nobrainer. |
|
|
|
| Geng-maak |
Lagt på d. 21/02-2011 20:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 102 |
He he ...ja hvis folk bor der fast hvorfor lærer de ik sproget ??? |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 21/02-2011 21:26
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
I har begge ret og det er en nobrainer. Mon ikke det har noget med alder og uddannelse at gøre. Når man kommer til Danmark som Thai er man nok rimelig ung -40, mens når man bosætter sig i Thailand er man nok generelt +50-+60. Selvfølgelig er det en generalisering. Endvidere skal Thaier som kommer til Danmark, hvis de da ikke bliver "holdt", på et eller andet tidspunkt ud på arbejdsmarkedet, og bliver "tvunget" til at lære dansk af systemet. mens danskere i Thailand nok har deres bedste år bag sig. Måske burde Thailand lære noget af de danske regler, ingen visum hvis du ikke går til Thai sprogkursus, thaikultur og thai historie mindst 3-4 gange om ugen. Hvis man efter 2 år har bestået eksamen i alle tre fag, får man et midlertidigt visum, som kan forlænges ved at tage en baclelorgrad i alle fag. Ellers er det ud!!!
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Geng-maak |
Lagt på d. 21/02-2011 22:40
|
natty skrev: I har begge ret og det er en nobrainer. Mon ikke det har noget med alder og uddannelse at gøre. Når man kommer til Danmark som Thai er man nok rimelig ung -40, mens når man bosætter sig i Thailand er man nok generelt +50-+60. Selvfølgelig er det en generalisering. Endvidere skal Thaier som kommer til Danmark, hvis de da ikke bliver "holdt", på et eller andet tidspunkt ud på arbejdsmarkedet, og bliver "tvunget" til at lære dansk af systemet. mens danskere i Thailand nok har deres bedste år bag sig. Måske burde Thailand lære noget af de danske regler, ingen visum hvis du ikke går til Thai sprogkursus, thaikultur og thai historie mindst 3-4 gange om ugen. Hvis man efter 2 år har bestået eksamen i alle tre fag, får man et midlertidigt visum, som kan forlænges ved at tage en baclelorgrad i alle fag. Ellers er det ud!!! ![]() Jeg skulle nok klare din thai prøve.....det ved jeg...men hvad med de ældre der ik kan ??? synes du dit forslag er ok ??? Bortset fra det er reglerne for at thai kan komme til dk idag da latterlige.....meget diskriminerende og jeg er flov over at være dansker og stå som"symbol" for de regler...jeg håber en ny regering kan ændre disse nye sindsyge og uretfærdige regler..........de rammer forkert mht . thaier der er gode til at integrere sig i dk...jeg synes de skulle være meget velkomne ved de gamle regler som allerede var rigelig strenge.....
Redigeret af Geng-maak d. 21/02-2011 23:02 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 21/02-2011 22:56
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Det var nu mere en lidt sjov tankegang fra min side, håber du forstår det, men synes da egentlig, som vi tit siger, noget for noget. Så ja, når Danmark har stramme pointsystemer, burde andre lande da gøre det mod os. Rimeligt ikke? For lang tid siden da vi ændrede betingelserne og kategorisere Thailand som et andenrangs land, strammede de faktisk op i Thailand for danskeres 30 dages ophold osv. Kan ikke huske det lige nu, men det blev vist ændret fra 60 dages stempel til 30 uden visa. Iøvrigt rager mit forslag nok ikke de thailandske myndigheder og heldigt for os
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Geng-maak |
Lagt på d. 21/02-2011 23:20
|
Nej , det rager dem ikke...og jeg ville nok være der alligevel hvis jeg havde lyst....he he...alt kan ske ikkeeeee ...jeg er ihvertfald helt rolig.... |
|
|
|
| Top High Class Fashion |
Lagt på d. 22/02-2011 01:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 398 |
Hvis du bor her fast er det vel ens pligt at lære Thai vi ser jo også ned på dem som kommer udefra i Danmark der ikke taler Dansk så helt klart Thai er et must
|
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 22/02-2011 01:20
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hvis en thai er gift med en dansker er det med rimelighed muligt at få opholdstilladelse og senere statsborgerskab i Danmark. Hvis en dansk mand er gift med en thai, så er det næsten umuligt at få opholdstilladelse og senere statsborgerskab, så lige meget hvor meget thai man lærer, så giver det ikke bedre muligheder for opholdstilladelse i Thailand. Hvis man er 50+ så kan man få en forlængelse af visa for et år af gangen, men hvem kan vide om det bliver ændret. Men alligevel lærer jeg da thai. Nattys mening om at vi skulle tage en bachelor grad i Thai sprog, kultur og historie er vist i overkanten. Conrad |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 22/02-2011 02:00
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Må give Conrad ret, et er at prøve at lære Thai, men at ligefrem at skulle have Bachelor i Thai, er at skyde over målet! Hvad nu vis man bosætter sig i et tredie land, skal det lands sprog så være fællessproget i forholdet? Så kan der da hurtigt komme kure på tråden, hvis den ene lærer hurtigere end den anden! Mener stadigvæk at DK skyder over målet med den nye prøve! ![]() Mon vi nogensinde indser at vi lever i en multi kulturel verden???????????????? IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| buster40 |
Lagt på d. 22/02-2011 05:02
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 210 |
Jeg tænker et eller andet sted er det jo også nemmer at lære dansk i dk. da vi for det første syntes jeg har nogle rigtig gode VUC skoler med dygtige lære + at så hvidt jeg er orinteret er det gratis de første par år, og der ud over er det jo en minimal pris man betaler for dansk undervisning på disse skoler hvor jeg selv har taget 9-10kl. trin. hvor i mod det er temmeligt dyrt her i Thailand og jeg bestemt ikke syntes at den undervisning jeg gik til i et ½ år var noget at råbe hurra for på trods af at jeg faktisk altid har haft nemt ved sprog, så 1. det er meget billiger/gratis i dk. 2. Undervisnings kvaliteten er ud fra min oplevelse meget bedre i Dk. Men det betyder ikke at jeg har opgivet, jeg har fundet en ny måde at lære det fantastiske Thai sprog på, jeg har tidliger prøvet med div. cd-romér og har da lært mange ord, men langt fra nok og de har også manglet gramma og lydene, men det har jeg fundet i dette fantastiske program som jeg varmt kan anbefale hvis nogen skul have interesse. http://www.thai-c...p=fcmaltid Men i hoved reglen er jeg enig i at man bør lære sproget (eller gøre et forsøg) i det land man bosætter sig i, men Thailand kontra Danmark mener jeg som sagt ikke at man kan samligne mulighederne, men derfor behøver man jo ikke at opgive, hvor der er vilje er der også altid vej.... Venlig hilsen
Boonta |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/02-2011 08:37
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Man behøver ikke B.A. i thai for at kunne klare sig, men i sammenligningen kunne man jo se lidt på hvor meget tid "folk" faktisk bliver bruger på at lære thai. (også set i forhold til den tid der bruges på at lære dansk på sprogskolerne i DK) Hvis man sidder og fedter lidt med en CD eller tager et kursus 1-2 timer om ugen, kommer det til at tage ufatteligt lang tid. At lære et sprog koster arbejde og indsats! Det er ikke anderledes end at gå i lære som håndværker. man bliver ikke snedker ved at sidde med Flemming Leths programmer i sofaen. Selv på det laveste niveau af danskudd. i DK (DU1, der således ikke er nok til permanent opholdstill.)bruges der ret meget tid. Min påstand er, at uanset hvor svært skolemæssigt udfordret man er som dansker, ville det at lære thai på samme niveau (DU1) være en overkommelig opgave. (DU1 er bl.a. startniveau for analfabeter ). Har man således ikke brugt samme tid som der bruges på DU1 og kan man stadig ikke tale thai, så er det fordi man ikke gider!! (Eller har valgt ikke at beskæftige sig med sproget) Det er et valg om man vil bruge den krævede tid. |
|
|
|
| Top High Class Fashion |
Lagt på d. 22/02-2011 08:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 398 |
Man behøver ikke B.A. i thai for at kunne klare sig, men i sammenligningen kunne man jo se lidt på hvor meget tid "folk" faktisk bliver bruger på at lære thai. (også set i forhold til den tid der bruges på at lære dansk på sprogskolerne i DK) Hvis man sidder og fedter lidt med en CD eller tager et kursus 1-2 timer om ugen, kommer det til at tage ufatteligt lang tid. At lære et sprog koster arbejde og indsats! Det er ikke anderledes end at gå i lære som håndværker. man bliver ikke snedker ved at sidde med Flemming Leths programmer i sofaen. Jeg er helt enig med dig
|
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 22/02-2011 09:47
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
rinpoche skrev: Et eller andet sted er det lidt tankevækkende, at så at sige alle thailændere bosiddende i Danmark har om ikke andet så et i det mindste et fornuftigt kendskab til dansk. Specielt de der ankom inden de blev oppe i årene. Jeg kender flere der har landet jobs som fx. sygeplejersker qva deres uddannelser i dansk regi på højt niveau. Og derudover kommer de talrige andre, der besidder jobs i sundhedsplejen og på talrige andre fronter i rent dansk talende miljøer. Og det på trods af de for manges vedkommende ikke har særlig høje uddannelser medbragt hjemmefra, for nu at sige det mildt. Hvordan ser det i denne henseende ud på den modsatte front? Danskere bosat i Thailand? Hvor mange kender i, der som dansker ville kunne bestride et job i Thailand hvor omgivelserne kun taler thai? Retorisk spørgsmål. Det er der såre, såre få der ville kunne magte. Spørgsmålet står: Hvem er bedst sprogligt integrerede? Thailændere i Danmark eller danskere i Thailand? Det er vist en nobrainer. Der kan være langt imellem de danskere der taler thai til rimeligt behov. Der er endnu længere imellem dem der ville kunne bestride et job i Thailand som du omtaler. Jeg kender personligt kun 2 andre der ville kunne klare sig i et thaisproget job. Jeg selv kan godt bestride et job og er da også blevet tilbudt arbejde flere gange på denne baggrund. Er pt i kontrakt forhandlinger med et Thai firma om et job, men typisk som thaierne er så trækker forhandlingerne ud og vi strander på de mindste detaljer. Men helt sikkert en nobrainer, hvem der er bedst intregeret af thaier i DK eller danskere i TH
Michael B Kristensen
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/02-2011 13:20
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
natty skrev: Mon ikke det har noget med alder og uddannelse at gøre. Når man kommer til Danmark som Thai er man nok rimelig ung -40, mens når man bosætter sig i Thailand er man nok generelt +50-+60. Selvfølgelig er det en generalisering. Jamen det er da sandt, hvis du tænker på folk der relokerer til Thailand for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Men der er den anden gruppe der er erhvervsaktive, dem er der også en god del af her på dtw. Du siger at det kommer an på alder og uddannelse. Jeg vil gå med til alderen, men så i stedet hævde at de (indvandrede thailændere) på trods af uddannelsen formår at lære et fremmed sprog med tilhørende fremmed skrift. Langt de fleste jeg kender har kun 6 års skolegang bag sig. Jeg skulle mene at man som dansker i teorien er bedre klædt på til opgaven i at lære et nyt sprog. Når man kommer til Thailand er det næppe første gang man har været i udlandet. Dansk er ej heller næppe det eneste sprog man har lært, og endelig er der stor sandsynlighed for at man som dansker har en langt højere uddannelse end den thailandske ditto. På den baggrund synes jeg, at det er godt gået af de hertil kommende thailændere at de formår at lære dansk. Jeg ved godt at der i dag er et moment af "tvang" i at lære dansk, hvorimod man som farang i Thailand har helt frie hænder til at gøre som man har lyst, velvidende at man mange steder bliver forstået på engelsk. Jeg kan give et eksempel. På min arbejdsplads arbejder folk fra mange forskellige nationaliteter. Af dem med europæisk baggrund taler de alle så godt dansk, at man ikke kan høre at de ikke er indfødte danskere - med 2 undtagelser: Orla Nordmand og Swenson, de taler i dag selv 20 år efter de forlod fjeldene lige så norsk/svensk, som da de boede deroppe. De har simpelthen ikke fundet det nødvendigt at lære at tale dansk, de forstår og bliver forstået. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 22/02-2011 13:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Så sandt så sandt. Det er et VALG om man vil lære at tale thai. Det valg kan være truffet udfra mange individuelle kriterier. Men bor man i Thailand og kan man ikke tale sproget, er der tale om et bevidst fravalg. Om det så er et fornuftigt valg er der jo kun en selv til at afgøre. Personligt ville jeg ikke bryde mig om at bo i et land, hvor jeg ikke kunne forstå folk, læse en avis, forstå jokes, forstå film/teater.. Det ville for mig være et åndsfattigt liv. Lidt ligesom vore egne hjemlige argumenter om det problematiske i at nogle invandrere kun har deres nyhedskilder fra Al Jazeera, ikke kan læse meddelelser fra det offentlige og skal have tolke til al kontakt med omverdenen. |
|
|
|
| CHINGCHOK |
Lagt på d. 22/02-2011 18:04
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 110 |
Vil blot supplere med at komentere at Thaier kan blive integreret i DK, men en DK (farang) vil ikke kunne blive integreret i TH på samme måde. Det kan måske til dels lade sig at gøre i de større byer, men bor man ude på landet som mange medlemmer her gør, vil man aldrig blive integreret. Uanset hvor dygtig man er til sproget vil man altid være fremmed (farang) Jeg så engang en vældig integreret farang der gik med en flok køer på vejen i en landsby. Alle thaier stoppede op og pegede og så måbende til. En hvid mand der passer køer ? Det kunne de ikke forstå. Mvh Chingchok จิ้งจก
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

var rigelig strenge.....