Se indlæg
 Udskriv debat
Ansvarsløshed/tankeløshed?
rinpoche
Jeg er sikker på, at de fleste herinde har læst omkring diverse Jetski-scams, der finder sted fortrinsvis på Phuket og i Pattaya.

Men et eller andet sted, så melder spørgsmålet sig:

Hvordan kan nogle turister finde på i et fremmed 3. verdensland at:

Leje en 200 HK jetski, der ikke er forsikret OG hvor man selv ej heller er dækket af rejseforsikringen?
Leje en motorcykel uden forsikring, uden gyldigt kørekort hertil og og hvor man selv ej heller er dækket af rejseforsikringen?
Køre rundt uden styrthjelm tilmed i en koger?
Sejle rundt i faldefærdige og overfyldte pramme uden det ringeste tilløb til sikkerhedsudstyr på det åbne hav?
Rejse til et land hvor man ikke er dækket af den almene sygeforsikring og uden at udtage en rejseforsikring?
Overskride sit visum.
Have intimt samkvem med glædespiger uden beskyttelse.

Eller for den sags skyld købe ædle stene på gaden i forventning om at score kassen på dem i Danmark?
Listen fortsætter.....

Hvad er det der sker, når man kommer til et land, hvor man er så meget på udebane og ser stort på sikkerhedsforskrifter, som man formentlig aldrig kunne finde på at negligere i Danmark?

Man hører og læser til stadighed klynk fra turister der er kommet i klemme ved at se stort på fundamentale sikkerhedsforanstaltninger og almindelig omtanke.

Men er det i mange tilfælde ikke selvforskyldt?

I Thailand hvis tingene går galt, er der ulig Danmark i de fleste tilfælde ikke nogle instanser at hænge dem op på.
Det er Palle alene i verden. You fuck up, you pay the price.
Redigeret af rinpoche d. 22/02-2011 15:31

Joe
Når jeg ser tilbage på min første tur til Thailand, lejede jeg da også motorcykel og jetski uden forsikring. Der skete heldigvis ikke noget de få gange jeg gjorde det.

Men du har ret, jeg ville aldrig gøre det samme idag, fordi jeg er blevet mere bevidst om hvad følgerne som uforsikret kan være, og at nogle udlejere forsøger at snyde turisterne. Men hvis man er lidt grøn, tænker man bare ikke videre over det..

På én af mine ture til Thailand var jeg hospitalsindlagt en enkelt dag, og udgifterne løb op på ca. 300 dkr, så det er jo ikke fordi man bliver ruineret som i visse andre lande, når uheldet er ude.

DKPete
Mon ikke der er mange der slår hjernen fra når de tager på ferie ? Hvis du tager ud til den danske vestkyst og ser hvordan diverse turister fører sig frem, er forskellen ikke så stor - bortset fra at vi herhjemme har visse rettigheder/pligter mht forsikringer. Kan huske for år tilbage var der meget i nyhederne omkring Tunesien & køb af "ægte" ´tæpper - folk blev taget i hoved & r.. Thailand er såmænd ikke værre end andre turist lande....Og turisterne er ens overalt :-)

jimmikoldenborg
Fordi man tit lægger hjernen i lufhavnen desværre.

Jeg har 2 unger (6 og 1 år), og vi kører gladeligt rundt i taxaer med den lille på skødet. Kunne jeg finde på det i DK? ALDRIG!!!
Jeg ved ikke hvorfor vi tør i Thailand. Vi har siddet med unger på ladet af pickup trucks. Totalt uansvarligt! Det er bare ligesom at der er helt andre vilkår i Thailand. Dumt? Ja.
Man skal være ved andre, som man gerne vil have de skal være mod en selv.

http://www.koldenborg.com
sank
Angry Du bør ikke kunde købe en bilet ud af landet ? medmindre du var behørig forsikret Angry

b_j3ns3n
jimmikoldenborg skrev:
Fordi man tit lægger hjernen i lufhavnen desværre.

Jeg har 2 unger (6 og 1 år), og vi kører gladeligt rundt i taxaer med den lille på skødet. Kunne jeg finde på det i DK? ALDRIG!!!
Jeg ved ikke hvorfor vi tør i Thailand. Vi har siddet med unger på ladet af pickup trucks. Totalt uansvarligt! Det er bare ligesom at der er helt andre vilkår i Thailand. Dumt? Ja.

jeg sidder også gerne på ladet af taxierne i Pattaya, selv med junior Smile
men jeg har kun lejet en pick up i thailand en gang, fordi vi skulle købe nye madrasser.. jeg har aldrig fået så meget ballade før, min kæreste og hendes familie blev så sure, fordi jeg nægtede at have nogen siddende på ladet, selv om det kun var ud til big c.. hun snakkede ikke til mig før vi var tilbage i Pattaya 2 dage efter Grin nu lejer jeg kun person biler med seler til alle Wink
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

mobbe
Jeg sidder også bag på ladet en pick up og er også mange gang selv fører af bilen med op ti 8 thaier på ladet.

Når man er derude meget af tiden og kan lide at være der er man efter min mening nødt til at lægge den bekymrende og pyldrede danske mentalitet lidt fra sig.
Nordeuropæerne og især danskerne er efterhånden noget af det mast ubehjælpsomme de kan lave et lille problem til et stort, de har også svært at klare sig selv med mindre de har en pose penge, så de stolte kan vise jeg har mere end jer.

Men det er desværre den det danske samfund er blevet -- har selv mødt flere som når de er her hjemme i andedammen så kan de næsten alt, men når de kommer ud alene skal de hjælpes som et lille barn hvis der opstår et lille problem

b_j3ns3n
jeg vil jo ikke kalde mig selv for hjælpeløs, men nærmere betænksom. nu går jeg ikke ud fra at jeg kører galt, men der er der vel ingen der gør. alligevel sker der vel flere tusinde trafik uheld hverdag, jeg skal ikke have hele hendes familie på samvittigheden, fordi jeg møder en stiv trafikant på min vej i thailand.. en stiv trafikant som sikkert heller ikke troede han skule kører galt den dag.. Smile
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

rinpoche
mobbe skrev:
Jeg sidder også bag på ladet en pick up og er også mange gang selv fører af bilen med op ti 8 thaier på ladet.

Når man er derude meget af tiden og kan lide at være der er man efter min mening nødt til at lægge den bekymrende og pyldrede danske mentalitet lidt fra sig.
Nordeuropæerne og især danskerne er efterhånden noget af det mast ubehjælpsomme de kan lave et lille problem til et stort, de har også svært at klare sig selv med mindre de har en pose penge, så de stolte kan vise jeg har mere end jer.

Jamen, Mobbe, det kan vi ikke blive uenige om.
I Danmark bliver vi jo efterhånden pakket totalt ind i vat.

Men i de eksempler jeg skitserer, HVIS det går galt så er man ude på egen boldgade og må betale konsekvenserne.
Jeg husker et eksempel fra sidste år, hvor en dansk dreng på 16 år torpederer en kinesisk turist, begge på jetski. Og kineseren døde.
Meget til de "omsorgsfulde" danske forældres overraskelse kom der et erstatningskrav på knap 200.000 kroner.

Piv, klynk og "det kan da ikke være rigtigt" plus opfordringer til internetindsamlinger. Uden den ringeste empati for at der faneme var et kinesisk ægtepar, der havde mistet deres søn pga. den danske drengs aktioner.

Og så var der den danske mand i fyrreårsalderen, der mens han var i Thailand fik konstateret galopperende kræft. Han havde ikke købt nogen forsikring.
Så skulle internettet mobiliseres igen. De "omsorgsfulde" børn kunne/ville ikke magte opgaven.

En anden uforsikret dansker forrige år fik et hovedtrauma som følge af en trafikulykke.
Indledningsvise omkostninger 300.000 kroner.
Internetmobilisering igen.

Det går godt mange gange. Men vi er alle selv ansvarlige for vores aktioner.

Og den dag det går galt på grund af slendrian/uansvarlighed, er det i bedste fald kun direkte blodsbeslægtede familiemedlemmer indenfor den aller tætteste kreds, der vil kunne regne med min indgriben.

kunst
rinpoche,hvor har du dog ret,men desværre mange,der ikke har fattet det

ingolf
Angående bilbältet, bliver man til sidst så trät og giver op--gider ikke blive uvenner med alt og alle, hvergang man skal ud og köre--er dog kommet så langt, at den som sidder ved siden af mig i forsädet aksepterer bältet, men bagsädet NEJ!

Når jeg en gang imellem körer ind til Ban Phe for at hänte ungerne i skolen, står tösen der med 10-15 kammerater som også lige skal med hjemad. Så er det ellers grisebil derud af, hvor de lige banker på bagruden når nogen skal af---totalt uansvarligt, JA!
Mvh Ingolf

Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme!

jesperfrb
Kan ikke sige andet, det er uansvarligt det mange af os gør når vi er i Thailand. Eller er vi bare for meget pakket ind i vat i vesten! når jeg er i Thailand, gøre jeg som Thaier!
Skik fyld, eller land fly!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

AndersM
Det er da rigtigt at mange af de ting der bliver gjort i thailand er uansvarligt set med danske øjne, men hvis man nu har valgt et liv i thailand så nytter det jo ikke noget at vi prøver at leve efter andre normer en dem der er i landet.
Og hvis man prøver at bruge sin sunde fornuft når man eks køre med ladet fuld af mennesker, så kan man jo køre forsvarligt....... med det mener jeg at der ikke er nogen grund til at fare afsted med 100km/t
NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG

kanut
Det er ok at tage chancer i Thailand, det skal da også være sjovtCheers, men man skal selv tage ansvaretBla bla bla, det er pinligt at høre folk hulke når det er gået galAngryt.
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

rinpoche
Jeg har da også forsyndet mig, men har efterhånden set så mange kedelige udfald når man negligerer elementær sikerhed og fornuft, at den vej følger jeg ikke mere.
Og da slet ikke efter børnene kom til.

Jeg er slet ikke hys, og nogle gange er man nød til at tage hvad jeg vil kalde en "kalkuleret risiko", simpelthen fordi der ikke er andre udveje.

Men generelt, better safe than sorry...

TG950
rinpoche skrev: I Danmark bliver vi jo efterhånden pakket totalt ind i vat.

øhh, hvafor en fisk, hvornår er det sidst du er blevet pakket ind i vat i DK, måske dengang du var en 15 > 16 år og det er formodentlig mange år siden.

syntes ikke rigtigt at der er nogen der bliver pakket ind i vat i DK, tvært imod, der er da ikke nogen med ynk i dagens danmark efterhånden, jeg kan da ikke få øje på den.

eller osse så lever jeg det forkerte sted.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Kim Ludvigsen
AndersM skrev:
Det er da rigtigt at mange af de ting der bliver gjort i thailand er uansvarligt set med danske øjne, men hvis man nu har valgt et liv i thailand så nytter det jo ikke noget at vi prøver at leve efter andre normer en dem der er i landet.

Nej, men en lille smule omtanke er på sin plads. Vi har alle mødt scootere med mange mennesker, og det er måske forståeligt, at thaierne gør det, de er vokset op med det som en normal ting.

Den mest overlæssede scooter, jeg er stødt på, havde tre voksne og tre børn mellem de voksne. Den bageste kvinde var hvid!
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
rinpoche
You aint seen nothing yet LOL LOL

i118.photobucket.com/albums/o90/rinpoche/BachayKamheAChay.jpg

Kim Ludvigsen
Jo, jeg kendte faktisk godt det billede. Sødt med den photoshoppede unge i spanden. Men seks personer er min rekord, og det irriterer mig grumme, at jeg ikke havde mit kamera med.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
jens
Noget af det mest komiske er nu at man skal huske at have sikkerhedssele på i pickupen når man sidder på forsædet, men skidt med dem omme på ladet.
Men mon ikke en stor del af de ting man ser i Thailand bunder i den holdning som 99% af thaierne lever efter.
"Dør man ikke af det med det samme, så er det ikke farligt"

Spring til debat: