Se indlæg
 Udskriv debat
Konen med hjem på besøg ?
DJ
Som tidligere nævnt forventer vi at flytte til Thailand om et par år, min kone er i Danmark på femte år, og hendes sidste forlængelse af visa, gælder til oktober 2014. Når vi flytter til Thailand, forstår jeg at min kones visa udløber på et eller andet tidspunkt, som jeg ikke er helt klar over. ( Når vi flytter? - eller først til oktober 2014 ? ).

Hvis vi skal et smut til Danmark ( efter udløb af visa ) til en familiesammenkomst, det kunne være familiefest, begravelse eller andet, kan konen så komme med ? Skal der søges 3 mdr`s visa ?

Findes der særlige regler når man har haft visa i en del år, har betalt sin skat og jo er en del af familien, det kan jo være svært at vide i god tid, hvornår man evt. skal til en begravelse !!

sudsakhon
Skatte betaling har ikke noget at gøre med muligheden for fremtidigt besøgsvisum til DK. men ved at man har betalt skat, har man forudsætningsvis en vis tilknytning til landet, og det vil alt andet lige lette sagsbehandlingsproceduren.

Er din hustru i DK på 5. år, har hun næppe visum, men en midlertidig opholdstilladelse.
Tager din hustru ophold udenfor DK, under nuværende regler, kan de nemmest læses her:

http://www.nyidan...rlader_dk/

Disse oplysninger må I tage med et vist forbehold!
Regler kan ændres, og der skal foretages et konkret SKØN, (pligtmæssigt) i alle sager.
Sagt kort: Din hustru kan IKKE støtte ret på oplysningerne, idet der er tale om et praksisnotat, og myndigheder har pligt til et konkret skøn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
handy
Du for som udgangspunkt altid besøgs visa til en ægtefæle...efter hun ikke har opholdstilladelse mere......90 dage pr halv år skal nok søges på normal vis...Smile

DJ
Jeg har nu læst at opholdstilladelsen bortfalder i det link du har medsendt, og dette må man jo så acceptere. Jeg spekulerede bare på, om der fandtes muligheder for "korttidsbesøg " i særlige anledninger, når nu man forlod Danmark frivilligt, efter at have haft en midlertidig opholdstilladelse m.h.p varigt ophold ?

HFD
^Du kan altid søge en turist visum, denne kan max være på 3 mdr. Det burde der ikke være nogen problem i at få.

sudsakhon
@Dj
Som HFD ganske rigtigt beskriver, skal der i det beskrevne tilfælde søges om besøgsvisum.
I Visumudstedelsen bliver der ikke lagt vægt på om din hustru har forladt DK frivilligt (eller om hun har betalt skat osv.)..Men som jeg skrev:
forudsætningsvis (er der) en vis tilknytning til landet, og det vil alt andet lige lette sagsbehandlingsproceduren.

handy
men som du selv skriver begravelse eller alvorlig sygdom i familien dk har man jo ikke tid til at vendte 10 dage på at få et visa....hm....

Robert Kronberg
handy skrev:
men som du selv skriver begravelse eller alvorlig sygdom i familien dk har man jo ikke tid til at vendte 10 dage på at få et visa....hm....

I dette tilfælde tager det ikke 10 dage at få et visum.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Lung Yao
DJ skrev:
Jeg har nu læst at opholdstilladelsen bortfalder i det link du har medsendt, og dette må man jo så acceptere. Jeg spekulerede bare på, om der fandtes muligheder for "korttidsbesøg " i særlige anledninger, når nu man forlod Danmark frivilligt, efter at have haft en midlertidig opholdstilladelse m.h.p varigt ophold ?

JA, men hvis du "nærlæser det" stille og roligt så står der :
Hvordan kan en opholdstilladelse bortfalde?
En opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis man opgiver sin bopæl i Danmark - fx hvis man sælger eller opsiger sin bopæl i Danmark og ikke længere er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - og forlader landet.
Hvis man har en bopæl i Danmark - dvs. at man er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - er der regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse
.

•Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder.
•Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder.
Hvis man opholder sig uden for Danmark længere end de 6 eller 12 måneder, bortfalder ens opholdstilladelse automatisk.

Ergo, da hun har boet i DK i mere end 2 år, har/havde en opholdstilladelse og så længe hun IKKE opholder sig længere end(max) 12 mnd udenfor DK, så har hun stadigt en "gyldig opholdstilladelse". Og bestemmelsen har også en "sikkerhedsventil":

Dispensation efter opholdstilladelsen er bortfaldet

Man kan ansøge om, at ens opholdstilladelse ikke skal anses for bortfaldet, hvis man har forladt Danmark og har overskredet den tilladte periode, eller har opgivet sin bopæl i Danmark. Det forudsætter dog, at ens opholdstilladelse ikke også er udløbet. Udlændingeservice kan fx beslutte, at ens opholdstilladelse ikke skal anses for bortfaldet, hvis:
•man havde til hensigt at vende tilbage til Danmark inden for den tilladte periode (6 eller 12 måneder), og
•man blev forhindret i at vende tilbage til Danmark af uforudsete begivenheder, som man ikke kunne kontrollere. Sådanne begivenheder kan fx være sygdom, frihedsberøvelse, krigstilstand, naturkatastrofer eller problemer med at rejse ud af opholdslandet.
Det er vigtigt, at man ansøger lige så hurtigt, man er i stand til det.

Men som Sudsakhon skrev: efter NU gældende regler og desvære kan ingen spå hvad der gælder om 2-3-5 år i fremtiden.
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

handy
Robert Kronberg skrev:
handy skrev:

I dette tilfælde tager det ikke 10 dage at få et visum.
Deligt at høre for det har jeg da selv tænk på...Smile
Hilsen, Robert

sudsakhon
@ Lung Yao: Korrekt..
men jeg må til alle DTW's læsere kraftigt pointere:

Regler kan ændres, og der skal foretages et konkret SKØN, (pligtmæssigt) i alle sager.

Man kan IKKE støtte ret på oplysningerne, idet der er tale om et praksisnotat, og myndigheder har pligt til et konkret skøn.

jesperfrb
Kender desværre til 2 sager, hvor det ikke lykkes at få visum, selvom pigerne havde været i DK mange gange, samt arbejdet i DK. Afslaget blev givet på skøn!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Nu bliver man jo helt nervøs med de forskellige udmeldinger. Vi har lige haft besøg af familien fra DK og de vil gerne at vi kommer et smut hjem til sommer. Det er så næsten 8 år siden vi forlod DK. Vi er gift i DK, fruen har personnr. i Dk og vi skal kun være der i max. 1 mdr. måske med en afstikker til Norge og Sverige og Tyskland for at besøge venner.

Kan I så fortælle os, hvad det kræver af papirer, jeg er klar over at vi jo skal til BK for at ordne det, men kan forarbejdet ikke gøres via PC?

Skeptikeren

sudsakhon
Der er ikke take om forskellige udmeldinger. men man bare ikke støtte ret på et praksisnotat, eller på de publicerede vejledninger.
Nu er det jo ingen "forbrydelse" at søge om visum, det er en helt normal proces.
Hele problematikken går på at man ikke skal tro, at visum, osv. er nagelfaste rettigheder..

Robert Kronberg
Skeptikeren skrev:
Nu bliver man jo helt nervøs med de forskellige udmeldinger. Vi har lige haft besøg af familien fra DK og de vil gerne at vi kommer et smut hjem til sommer. Det er så næsten 8 år siden vi forlod DK. Vi er gift i DK, fruen har personnr. i Dk og vi skal kun være der i max. 1 mdr. måske med en afstikker til Norge og Sverige og Tyskland for at besøge venner.

Kan I så fortælle os, hvad det kræver af papirer, jeg er klar over at vi jo skal til BK for at ordne det, men kan forarbejdet ikke gøres via PC?

Skeptikeren

Der er to måder at gøre det på, når I er gift og bor herude. Mange eller de flste lader et familiemedlem i Danmark invitere ens kone. Dette skal blot tydeliggøres, så ambassaden kan se sammenhængene.

Andre søger et turistvisum og forsøger at få det bevilget som bona fide. Måske vedlægge lejekontrakt og den slags for at dokumentere tilknytningesforholdet til Thailand.

Nu kan der jo ikke længere bedes om garanti, og det kan i visse tilfælde gøre det vanskeligere med et besøgsvisum.

Jeg synes derfor, at du som fastboende dansker bør ringe til ambassaden og fremlægge din situation, og høre hvad de siger.

Som fastboende er ambassaden jo din nærmeste danske myndighed.

Men lad os høre, hvad andre fastboende på DTW gør?

Da jeg sidst havde en thai-kone med til Danmark, var vi i en situation, at vi kunne søge business visum.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Spring til debat: