Se indlæg
 Udskriv debat
Skole i Thailand.
bentmj
Jeg var inde på "søg og find" for at finde indlæg om skole i Thailand, og ikke privatskole og lign. med farangbørn men børn af alm. Thaifamilier, men jeg fandt ikke det jeg søgte og prøver derfor om jeg kan få et svar herinde.
Mit spørgsmål lyder: Hvad betaler Thaierne pr. måned for deres børns skole?
Min kone bor oppe i Sikhoraphum og datteren er 12 år og skal nu til at gå i skole i Surin og hun skal betale næsten 2000 bath pr. måned. Er det ikke meget? Jeg tænker på en Thai familie med feks. 2 børn, så bliver det en stor udgift.
Er 2000 bath prisen pr. barn pr. måned i Thailand?

God weekend.

kimkingo
Hej Bentmj.
Ifølge min kone, så er det dyrt hvis det er en goverment skole. Men er det en privat skole, så er prisen ok.Smile

Robert Kronberg
bentmj skrev:
Jeg var inde på "søg og find" for at finde indlæg om skole i Thailand, og ikke privatskole og lign. med farangbørn men børn af alm. Thaifamilier, men jeg fandt ikke det jeg søgte og prøver derfor om jeg kan få et svar herinde.
Mit spørgsmål lyder: Hvad betaler Thaierne pr. måned for deres børns skole?
Min kone bor oppe i Sikhoraphum og datteren er 12 år og skal nu til at gå i skole i Surin og hun skal betale næsten 2000 bath pr. måned. Er det ikke meget? Jeg tænker på en Thai familie med feks. 2 børn, så bliver det en stor udgift.
Er 2000 bath prisen pr. barn pr. måned i Thailand?

God weekend.

Hvis der ikker noget, som jeg har misforstået efter 10 år herude og indvolvering i hjælpeprojekter, så er skoler gratis, men man skal selv betale uniformen.

Og ja, 2.000 baht per måned per barn er mange penge for en traditionel familie, eftersom mindstelønnen, der dog er ved at blive eller lige er sat sat op, er mindre en 6.000 baht, og en bondefamilie har måske kun 2.000 baht per måned.

Måske er der tale om en privatskole, og det, mener jeg, er pengene værd - uden jeg dog kender skolen...

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
bentmj
Hej KimKingo.

Det er en ganske alm. goverment (folkeskole), i Surin min kones datter skal til at gå på og prisen er 23.670 bath om året, 1972 bath pr. md.
Jeg synes det lyder dyrt for jeg talte for et års tid siden med en som talte om godt halvdelen af dette beløb mener jeg.

kimkingo
Igen ifølge konen. Det er forskellige priser fra skole til skole. Og nej det er ikke gratis Robert. Så hvis de er meget fattige, så kan de ikke gå i skole. Der er nogle familier hvor de er så fattige, at der ikke er råd til tøj. Så går det ene barn i skole om mandagen , det andet om tirsdagen o.s.v. Der findes dog stipendier, når de bliver lidt ældre.SmileNoget andet, som undre min kone. Hvorfor er prisen pr mdr? Normalt betaler man 2 gange om året.Smile

bentmj
Hej igen Kim.

Min kone skale betale 12.870 bath pr. 2 april, og til november 10.800 bath for datterens skole i Surin. Lidt voldsomt for en goverment skole synes jeg.
Månedprisen er noget jeg har regnet ud.

kimkingo
Hej Bent.
Kone siger det kan godt passe. Alt efter skole. Men du har ret. Jeg syntes også det lyder dyrt, når man tænker på lønnen.Smile

HOJ
Hej jeg betaler 600 Bath pr mdr i Khon kaen for min kones nieces barn som er 15 år og ca. det samme for skolebussen der er ca 25 km til skolen jeg er ikke helt klar over om det er en privat eller kommunal skole men de skal have over et hvis gennemsnit i karaterer for at komme ind.
Web: HOJ

maichai
Read the rules
Ja vi betaler kun for skoleuniform og alle udflugter og sommetider små ekstrabeløb til forskellige ting men det løber da sjældent op i mere end et par hundrede bath om måneden
Surprise Men de er ved at bygge en kæmpe international skole der er færdig om ca 3 år med en tilhørende katolsk kirke hvad den kommer til at koste er vi spændt på da vi har 2 små piger på 22 mdr og 1 mdr men hvis det bliver alt for UBLU må de forsætter hvor storesøster går det er da til at betale selv om deres engelsklærer kunne være bedre
MVH MAICHAI
Redigeret af maichai d. 06/03-2011 03:21
Phone......

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.

เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย
แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา

Saendaeng
Hej alle,

Det er meget forskelligt fra skole til skole. Nogle skoler (goverment) koster 4000 thb per term og så kommer uniformer samt undervisnings matriale.
Så det er bestemt ikke gratis at gå i skole her i Thailand.

Kan huske da mine børn gik i den offentlige skole her. Kunne en termin nemt løbe op i 20000 thb(2 børn) med tøj og alt dertil.

Det kan dog vælges at de kommer i den lokale tempelskole. Der skal kun betales for mad. Der vil der blive udleveret tøj og undervisnings matriale.

Og der er skolepligt i Thailand. Men har ladet mig forstå at der kan vælges at afbetale, hvis der ikke er råd til det. Dog ikke tøj.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
DKPete
Hej Bent. Min kone - fra Krasang - 20 km fra Surin - siger at det er helt korrekt med ca. 2000 pr måned.

bentmj
Tak for de gode svar på mit indlæg.

HOJ, længe siden vi har delt en kop øl i køkkenet til ThaiNord fest.
DkPete, jeg flytter til Surin den 11 Juli hvis alt går efter planen, så håber jeg vi ses deroppe på et tidspunkt. Hvis du og John skal derop i April må i have en god tur.

Bent

DKPete
Hej Bent - jeg checker ind på Majestic 3-4 april :-)
Skal du bo i Surin - eller i landsbyen ? Kunne være hyggeligt at mødes deroppe næste gang turen går til Surin Sunflower

bentmj
Hej DKPete.

Majestic er et udmærket hotel, der har jeg også boet, og så ligger den et godt og roligt sted. Bliver du/i der en lille måned?

Jeg vil ikke bo oppe i Sikoraphum fordi der bor stort set hele familien.
De er alle kanon søde, men jeg gider ikke se dem hver dag eller uge, så vi har besluttet at bo i Surin.
Ved at bo i Surin kan Noi fortsætte sit arbejde i samme firma hvor hun har arbejdet i 22 år, men skal blot skifte til deres afd. i Surin, og datteren er som jeg tidligere har skrevet begyndt på skolen i Surin.
Noi er igang med at finde et hus vi kan leje i Surin til ca. 6000 bath.
Vi vil have køkken, stue, soveværelse, 2 børne værelser og 1-2 badeværelser.
Hun siger jeg skal tage det roligt for det kan vi sagtens finde for der er jo god tid til den 11 juli mener hun,,,,,,,,,,,men jeg ser nu gerne vi snart får det iorden.
Ja, vi skal have et "møde" når du senere på året kommer derop igen.

DKPete
Hej Bent
Yep tager hjem 29.04 - så lige knap en måned. Jeg har sagt det samme som dig omkring Krasang, som godt nok er en by på 5-7000 - men der er liiige lovlig meget familie :-) Så når den tid kommer - ender det nok osse i Surin...
Jeg har checket lidt på nettet - og det ser ud som om der nogle ok bolig kvarterer i Surin - men det var købe huse jeg kiggede på - men mon ikke der også er nogle til leje :-)

Anonym Bruger
Oppe på landet hos os,koster det ikke noget,kun tøj og de ting de skal bruge i skolen.
Men skolen er gratis.

thaikurt1
Min to børn gå et betaling skole det betale vi 14.000 bath for et 6 måneder.
.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
mek
Ja man må jo nok sige at der er forskel på skoler her i LOS, vi betaler til sammenligning for international skole for vores søn, 100.000,- bath for 4 mdrs. skolegangShock

Hilsen Mek

aksmoe
Vores datter flytter fra landsbyskolen til en bedre inde i byen, det koster 10.000 for de første 6 mdr. og ca 3000 for de næste, det er incl. uniform, men eks. materialer og div. skole turer/udflugter
Cool

Robert Kronberg
Der er godt nok mange forskellige erfaringer om dette.

Men i følge den her er det gratis at gå i skole i Thailand:

http://www.moe.go...du-act.htm

Er I sikre på, hvis det er en offentlig skole, at der er tale om et gebyr til skolen, og ikke til noget andet, måske bøger osv?

Jeg mener også at være blevet oplyst af flere skoler, at de modtager penge fra staten til at give børnene frokost hver dag.

Dog er uniformen et problem, da ikke alle har råd til denne, men ude på landet ser skolerne ofte gennem fingrerne med manglende uniform. Dertil kommer, at forældrene kan have brug for deres børns arbejdskraft. Det kan også være et problem, at der er langt til en skole, hvilket især rammer hill tribe-børn. Sådan en skole har jeg også besøgt.

Dog er undervisningskvaliteten på disse skoler ganske ringe, og det er ganske normalt, at en engelsklærer ikke kan tale eller forstå engelsk.

Der er i det hele taget adskillige argumenter for at betale lidt og derved få en bedre skolegang.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
Spring til debat: