Se indlæg
 Udskriv debat
Statsborgerskab "Måske" til ændring
basse50
Rød blok vil fjerne statsborgerskab fra Folketinget
13. mar. 2011 06.58 Politik
Regeringens problemer med at leve op til de internationale konventioner får oppositionen til at bebude en fundamentalt anderledes måde at tildele statsborgerskab til nye danskere, skriver Politiken.

- De seneste sager viser, at det skaber store problemer for retssikkerheden, når der hverken er eksperthøring eller offentlig debat om, hvad det egentlig er, der skal til for at få statsborgerskab. Regeringen og Dansk Folkeparti aftaler betingelserne i forbindelse med forhandlinger om finansloven, og så står de i et cirkulære, der ikke kommer i høring. Det er ikke i orden, siger den radikale leder Margrethe Vestager.

Sammen med Socialdemokraterne og SF vil hun derfor lave en lov om, hvordan man får statsborgerskab i Danmark.

Politiske aftaler
I dag er lovgrundlaget grundlovens paragraf 44, der fastslår, at ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov.

De konkrete krav står i cirkulærer, der skrives efter de politiske aftaler, der siden 2001 er indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Den model indeholder en systemfejl, mener seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder Eva Ersbøll.

- Det er problematisk, at reglerne for statsborgerskab bliver aftalt bag lukkede døre af et flertal blandt de politiske partier, nemlig regeringspartierne og Dansk Folkeparti. Cirkulærets regler aftales uden åben behandling i Folketinget og uden høringsproces. Det kan være årsagen til, at det er svært at komme igennem med advarsler om mulige konventionsbrud, siger hun til Politiken.

Vil have offentlig behandling
Det er en af grundene til, at Socialdemokraterne vil lave systemet om.

- Reglerne bliver lavet som natlige politiske rævekager, der bagefter bliver skrevet ind i cirkulærerne uden at have været til behandling i offentligheden, siger Socialdemokraternes indfødsretsordfører Lennart Damsbo-Andersen.

natty
Lyder fornuftigt, hvorfor skal det stå i cirkulærer. Hvad er DF og regeringen bange for siden forhandlingerne og ændringerne skal foregå bag lukkede døre?, og på en måde sniges igennem Det kan ikke gå hurtigt nok med et systemskifte.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sony
Puha det lyder uhyggeligt, hold da helt op vi bliver oversvømmet med alle de fattige piratter fra somalia og dertil liggende lande for ikke at tale om muslimmer.

Jeg har intet imod der kommer nogle herop, men de tror jo det et tag selv bord når de kommer herop.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

natty
sony skrev:
Puha det lyder uhyggeligt, hold da helt op vi bliver oversvømmet med alle de fattige piratter fra somalia og dertil liggende lande for ikke at tale om muslimmer.

Jeg har intet imod der kommer nogle herop, men de tror jo det et tag selv bord når de kommer herop.

Undskyld sony, men jeg forstår ikke rigtigt at vi skulle blive "oversvømmet" fordi reglerne bliver vedtaget åbent og offentligt.? Eller joker du?

laodenmark
natty skrev:
sony skrev:

Undskyld sony, men jeg forstår ikke rigtigt at vi skulle blive "oversvømmet" fordi reglerne bliver vedtaget åbent og offentligt.? Eller joker du?

Tror såmænd ikke der jokes. Vel mere en bekymring om at danmark skulle blive dukseland (igen) og kunne frygte at man var bange for at være på kanten af nogle regler/internationale konventioner. Den nemmeste måde at undgå dette er vel bare at have milde regler /lade stå til. kort sagt accepetere det meste som gyldig grund for for dk statsborgetrskab. Det er såden jeg læser indlægget. om det er en berettiget mistanke kan man vel gøre op med sig selv. (evt lære af forhistorien !! )
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

natty
I må have mig undskyldt så, eller jeg misforstår noget?
Mener I virkelig at det er gpdt at man i et lovsamfund, vedtager regler og love bag lukkede døre?

Det er da en glidebane. Måske passer det os godt lige nu, tager ikke stilling til det, men lige pludselig er der regler og cirkulærer som ikke er vedtaget offentligt, som betyder noget for dig og mig.
Kan det blive mere Kafkask?
Jeg synes det handler meget om principper og ikke hvad for en politik man kan lide.

sony
Har det ikke altid været sådan herhjemme lige siden vi kom ind i ef/eu?

Vi kan hoppe og springe ligeså tosset vi vil, men i den sidste ende er vi dikteret fra eu.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

laodenmark
Jeg har ikke ytret mig om hvad jeg syntes/mener er godt. Og syntes ikke denne site. bør være et politisk forum.
Ud fra demokratiske synspunkter er åbenhed vel altid det bedste. Om det tjener almenheden bedst er så en anden sag.

natty
laodenmark skrev:
Jeg har ikke ytret mig om hvad jeg syntes/mener er godt. Og syntes ikke denne site. bør være et politisk forum. Ud fra demokratiske synspunkter er åbenhed vel altid det bedste. Om det tjener almenheden bedst er så en anden sag.

Det kan du nok ikke helt undgå, da meget er politik. Det være sig i Danmark, familiesammenføring, statsborgerskab, pointsystemer eller situationen i Thailand. Emner som er ganske relevante for sådan en hjemmeside som DTW. Det er så bare min mening.

Det hele kan jo ikke handle om hvad der er det bedste hotel på Kao Lak eller hvordan man kommer billigst og nemmest fra lufthavnen til Pattaya.
Det der gør det her forum levende, værd at være på og læse er da at medlemmerne engagerer sig. Så kan man være enig eller uenig og derfor svarer man/jeg.

laodenmark
natty skrev:
laodenmark skrev:
Jeg har ikke ytret mig om hvad jeg syntes/mener er godt. Og syntes ikke denne site. bør være et politisk forum. Ud fra demokratiske synspunkter er åbenhed vel altid det bedste. Om det tjener almenheden bedst er så en anden sag.

Det kan du nok ikke helt undgå, da meget er politik. Det være sig i Danmark, familiesammenføring, statsborgerskab, pointsystemer eller situationen i Thailand. Emner som er ganske relevante for sådan en hjemmeside som DTW. Det er så bare min mening.

Det hele kan jo ikke handle om hvad der er det bedste hotel på Kao Lak eller hvordan man kommer billigst og nemmest fra lufthavnen til Pattaya.
Det der gør det her forum levende, værd at være på og læse er da at medlemmerne engagerer sig. Så kan man være enig eller uenig og derfor svarer man/jeg.

Hej Natty : kan ikke være uenig i dine kommentar, og mange emner her på DTW, kan/vil være lidt politiske, meget er jo samfundsrelateret her , og det er igen politisk bestemt. men bare vi kan undgå for mange politiske 'bandruller' så syntes jeg det er fint. Og undgå at lægge andre personer ord/meninger i munden som man ikke har ytret. God weekend.

natty
helt enig med dig laodenmark, som jeg også generelt mener jeg plejer at være.
Jeg spurgte blot ind til et indlæg, fordi jeg simpelthen ikke forstod det.
God søndag til alle.

FCKdk
Det kan godt være svært og bøvlet at komme til DK....
Hvorfor skal det ikke også være det????
Hvis ikke en indvandrer har noget at give Danmark, hvorfor skal Danmark så belemres
med denne person????
Jeg syntes det eneste der mangler, er at grænsebommene kommer op igen!!!!Cool

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

sudsakhon
Det kan godt være at mit indlæg (igen) er et "surt opstød", men prøv da lige med lidt kildekritik.

1) HVEM er det, som opponerer mod reglerne?
2) Er cirkulæreformen ANDERLEDES nu end den har været før?

Ad 1)
Margrethe Vestager og resten af Rød Front (+ Eva Ersbøll, som er for de venstreradikale hvad Bjørn Lomborg er for den modsatte bloks klimadebat)...
Margrethe Vestager bruger jeg personligt som oversættelse af ordet: Naiv pladderhumanist. Det er jo min subjektive holdning, men man bør alt andet lige huske, at der er en valgkamp lige om hjørnet Denne proceduer har INTET med Birthe Rønn's håndtering af FN konventionen at gøre.
Derfor springer jeg til...
Ad 2) Cirkulærer:
Der har ALDRIG været en lovregulering, for spørgsmålet om statsborgerskab, der således skal gennem 3 behandlinger + evt. udvalgsarbejde (Jf. Grundlovens §41)
Cirkulæreformen er ministerens tjenestebefaling til forvaltningen om hvordan loven skal administreres.
Cirkulærer er frit tilgængelige, og alle kan læse hvilke krav på et område, der stilles.
Det har altid bæret sådan. Også før nuværende regering!

Selve lovforslaget om HVEM der skal have dansk indfødsret skal vedtages efter reglerne i Grundlovens §41.

Hele problemet ligger i at Rød blok gerne vil have indflydelse på KRAVENE som skal overholdes for at få
dansk indfødsret .
Uden at gå for meget i detaljer, kan jeg nævne at der er stor uenighed om hvilke krv der BØR stilles.
Som udganspunkt mener "rød side", at bare det at en person overhoved SØGER dansk indfødsret , er det bevis nok på at denne er interesseret og motiveret. Og af denne bør gives dansk indfødsret .
(Det er flere nuancer i den politiske uenighed, men dette er en af hovedpunkterne.)

Der er nok en grund til at bringe dette spørgsmål op LIGE NU.. Og mon ikke det har lidt at gøre med valget og at man bruger al den polemik omkring Birthe Rønn som løftestang til at skabe lidt mede dårlig stemning. Man smeder mens jernet er varmt! Men glemmer lige at sige...Sådan har vi selv gjort det... Og sjovt nok er det først skameligt lige nu... Før et valg og med et Integrationsministerium i skudlinjen..

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
natty
De ville da være tossede hvis de ikke smedede mens jernet er varmt.

Det ville den anden side da også gøre i ligeså udpræget grad, hvis de var i opposition, ellers ville de jo være dumme.

Og med hensyn til hvad de selv har gjort...puha, det er godt nok ikke småting man skal høre for, selv om man ikke har haft indflydelse eller magten i 10 år.

Iøvrigt er det noget vrøvl at "rød blok" vil give indfødsret til alle, bare fordi ordet kommer udover læberne....skræmmekampagne, igen igen.

"Cirkulæreformen er ministerens tjenestebefaling til forvaltningen om hvordan loven skal administreres."

Ja netop, og det er sikkert den befaling, som har været oppe og vende ved finanslovsforhandlingerne.

Min hypotese:
Hvorfor skulle Jesper Langballe ellers rende over i ministeriet i tide og utide, hvis det ikke var fordi han ville sikre at der blev administreret efter DFs vilje.
Han siger jo selv at han kender medarbejderne rigtigt godt, fordi han er kommet der meget.

sudsakhon
Jeg har ikke skrevet: at "rød blok" vil give indfødsret til alle, bare fordi ordet kommer udover læberne
men i forbindelse med udvalgsarbejdet er det S,SF og R, som har henholdt sig til det princip.

Et cirkulære skal have hjemmel i lov, så der er jo underordnet om de konkrete betingelser for et område, her indfødsret er opstået i forbindelse med finansloven.

Var resten af folketinget uenig i den finanslov, med de tillægsaftaler der var indgået, kunne de jo bare stemme imod!
Med samme argumentation kan Jesper Langballes renden frem og tilbage vel forklares. DF er interesseret i en restriktiv forvaltning af indfødsretloven. Det er vel ingen hemmelighed.
Min pointe i tidligere var: Hvis f.eks Margrethe Vestager er så vildt oprørt over det nuværende system (hvor hun ikke har indflydelse på KRAVENE der stilles).. Hvorfor var det så Ok med SAMME system tidligere?
problemet har INTET med selve proceduren at gøre (som hun anfægter).. Hun (og andre) er uenige i de krav der stilles.
Der er INTET skjult. Cirkulærer er fuldt offentlige tilgængelige.
Man kunne stille sig det spørgsmål: Hvis de selv får regeringsmagten, lader de så andre partier få indflydelse så kravene stammes? NEJ, hvorfor skulle de det?

Så kan de andre (DF iblandt) genbruge NØJAGTIGT samme materiale som Margrethe Vestager.. og komme med samme udtalelser.. Mon Margrethe Vestager så vil agere, som hun selv forlanger at regeringen skal gøre nu? Næppe..
Der er INTET i MÅDEN at Indfødsretsloven vedtages på, som er ændret..
Det eneste der er i denne sag er: forskellige opfattelser til de krav der bør stilles for at der gives gives dansk indfødsret

natty
Ja et cirkulære skal have udgangspunkt i en lov og bemærkningerne dertil.

Love kan jo netop fortolkes, derfor har vi domstole.
Derfor kan et cirkulære sagtens være imod ånden i loven.

Hvor mange cirkulære bliver der udstedt om året?
Det kunne jo tænkes at politikerne ikke kunne bruge andet end deres tid på at læse cirkulærer, hvis de skulle følge med i alle regler som bliver udstukket af ministerierne og ministrene.
Jeg ved iøvrigt ikke, hvor vildt oprørt Vestager er, fordi hun kommer med et forslag.

Nå jeg synes emnet har drejet sig en juridisk retning, som vel egentlig er ret uinteressant.
I bund og grund handler det vel om i hvilken retning vi ønsker Danmark skal gå og ikke juridiske spidsfindigheder.

For mig handler det om at vi aldrig har haft så mange
regler, forordninger og adfærdsregulerende overvågning som under den nuværende såkaldte liberale regering.

sudsakhon
@natty
Jeg forstår at du ikke interesserer dig for jura, men jeg har virkelig svært ved at forstå hvorfra du har at jeg drejer sagen på jura. Er det ikke hele udgangspunktet?

Sammen med Socialdemokraterne og SF vil hun (Margrethe Vestager ) derfor lave en lov om, hvordan man får statsborgerskab i Danmark.
Politiske aftaler
I dag er lovgrundlaget grundlovens paragraf 44, der fastslår, at ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov.

De konkrete krav står i cirkulærer, der skrives efter de politiske aftaler, der siden 2001 er indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Det er de udtalelser i denne tråds artikel jeg kommenterer på.
Jeg konkluderede således også i sidste indlæg:
Det eneste der er i denne sag er: forskellige opfattelser til de krav der bør stilles for at der gives gives dansk indfødsret

Netop fordi præmissen med at blande jura ind i emnet er ren valggas.

Jura er mit fag. Det er bl. a. det jeg lever af.
Jeg er ikke anderledes end kokken, der ikke synes at et stykke sandkage med fedt og rejer kan kaldes et vellykket måltid.

Selvom du ikke interesserer dig for jura kan jeg ikke lade være med at komme med en lille rettelse.

Det kunne jo tænkes at politikerne ikke kunne bruge andet end deres tid på at læse cirkulærer, hvis de skulle følge med i alle regler som bliver udstukket af ministerierne og ministrene.

Cirkulærer er udstedt til forvaltningen. Det er deres PLIGT at følge de retningslinjer, ellers er der tale om en tjenesteforsømmelse. Det er alm. borgere som du og jeg, der ikke er bundet af indholdet.

Du oplyser, at du synes at der er alt for mange regler, love osv. under denne regering.
Der er vi næppe uenige, men det er ikke hvad artiklen i starten handler om. Heller ikke hvad jeg kommenterede på..
Og.. Fik Margrethe Vestager sin vilje, fik vi en lov mere...

natty
"Cirkulærer er udstedt til forvaltningen. Det er deres PLIGT at følge de retningslinjer, ellers er der tale om en tjenesteforsømmelse. Det er alm. borgere som du og jeg, der ikke er bundet af indholdet."

Netop, det er derfor vi sidder i en forfærdelig kattepine. Skal vi følge PLIGTEN overfor ministeren eller skal vi følge de overordnede regler.
Mit svar er nu enkelt.

sudsakhon
Øhhh?? Hvad mener du? Kattepine over hvad.? D er ikke noget valg
Skal vi følge PLIGTEN overfor ministeren eller skal vi følge de overordnede regler.

Et cirkulære er udstedt med hjemmel i lov.
Jeg tror du får blandet begreberne sammen...

At du er uenig i den måde at loven forvaltes på er fint nok. Så vælg en anden regering.. Det er demokratiets spilleregler.
Så er vi tilbage til mit udgangspunkt..
jeg forstår ikke Margrethe Vestagers hykleri.. hendes eget parti var med til at administrere på SAMME måde som hun flæber over i artiklen.
Det er DET, der er min pointe.
Hvilke krav man synes at der skal stilles til udlændinge for t opnå dansk infødsret er jo en politisk smagssag..

natty
ja og´da det er en politisk smagssag, skal det ikke gemmes i cirkulærer, men være totalt offentligt og besluttes åbent, istedet for at aftales bag lukkede døre.

http://politiken....lketinget/

PS det er vel ikke forbudt at blive klogere?

PPS Pudsigt at Birthe Rønn egenlig burde støtte forslaget, ifølge hvad hun tidligere har skrevet.

"Et cirkulære er udstedt med hjemmel i lov.
Jeg tror du får blandet begreberne sammen..."

Jeg blander absolut ikke begreberne sammen, At et cirkulære er udstedt med hjemmel i lov, er ikke ensbetydende med at det er udstedt i lovens ånd og bemærkningerne til loven. Vær dog ikke så naiv i din juridiske verden.
Ellers ville der jo ikke være nogle sager, hvor der bliver sat spørgsmål over administrationen. jura er ikke naturvidensklab, men fortolkninger af gældende regler.
Redigeret af natty d. 14/03-2011 07:51

Spring til debat: