Se indlæg|
Undervisningspligt i Thailand?
|
|
| FCKdk |
Lagt på d. 22/03-2011 23:15
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 927 |
Hvor mange års tvungen folkeskole er der i Thailand???? Er der mulighed for gratis skolegang, gratis uniform og undervisningsmateriale???? Grunden til at Jeg spørger er at Jeg fra tid til anden møder masser af unge mennesker i Thailand, de er sen-teenagere til i midten af 20'erne. Fælles for dem alle er at de kun har 2-3 års reel skolegang. De siger at famillien ikke havde råd.... Men Jeg har en veninde der siger at der er 6 års undervisningspligt i Thailand, total gratis, de skal kun sørge for skolemad og transport til og fra skole. Dette blev ændret fra 9 år under Thaksins styre, til gengæld skulle der betales for skolegangen under den tidligere form!!!! Er det noget sludder???? Hvordan hænger det i øvrigt sammen, da Jeg hører fra mange forummedlemmer, her og på andre sites, at de må betale i dyre domme for deres og/eller konens/kærestens børn. Er det fordi, kun PRIVAT, er godt nok, når man har en Farang????
__________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 23/03-2011 04:04
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
FCKdk skrev: Hvor mange års tvungen folkeskole er der i Thailand???? Er der mulighed for gratis skolegang, gratis uniform og undervisningsmateriale???? Grunden til at Jeg spørger er at Jeg fra tid til anden møder masser af unge mennesker i Thailand, de er sen-teenagere til i midten af 20'erne. Fælles for dem alle er at de kun har 2-3 års reel skolegang. De siger at famillien ikke havde råd.... Men Jeg har en veninde der siger at der er 6 års undervisningspligt i Thailand, total gratis, de skal kun sørge for skolemad og transport til og fra skole. Dette blev ændret fra 9 år under Thaksins styre, til gengæld skulle der betales for skolegangen under den tidligere form!!!! Er det noget sludder???? Hvordan hænger det i øvrigt sammen, da Jeg hører fra mange forummedlemmer, her og på andre sites, at de må betale i dyre domme for deres og/eller konens/kærestens børn. Er det fordi, kun PRIVAT, er godt nok, når man har en Farang???? ![]() Hejsa, Der er undervisningspligt (6 år) i Thailand. Angående om det er gratis eller ej kan jeg henvise til denne tråd. Der kørte for ikke så længe siden. http://www.dansk-...rowstart=0 For mine børn bliver der betalt et beløb. Men de går også i en privat skole. Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/03-2011 08:17
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
FCKdk skrev: Hvor mange års tvungen folkeskole er der i Thailand???? Er der mulighed for gratis skolegang, gratis uniform og undervisningsmateriale???? Grunden til at Jeg spørger er at Jeg fra tid til anden møder masser af unge mennesker i Thailand, de er sen-teenagere til i midten af 20'erne. Fælles for dem alle er at de kun har 2-3 års reel skolegang. De siger at famillien ikke havde råd.... Men Jeg har en veninde der siger at der er 6 års undervisningspligt i Thailand, total gratis, de skal kun sørge for skolemad og transport til og fra skole. Dette blev ændret fra 9 år under Thaksins styre, til gengæld skulle der betales for skolegangen under den tidligere form!!!! Er det noget sludder???? Hvordan hænger det i øvrigt sammen, da Jeg hører fra mange forummedlemmer, her og på andre sites, at de må betale i dyre domme for deres og/eller konens/kærestens børn. Er det fordi, kun PRIVAT, er godt nok, når man har en Farang???? ![]() Ja undervisning er gratis, men man skal selv betale for uniformen, og det kan reelt være et problem for meget fattige familier. Det kan også være et problem for fx bjergstammer, at der er meget langt til en skole. Ret eller pligt, så kan man jo ikke tvinge børn i skole, der ikke har råd til uniform, når de ikke må være der uden en uniform... Jeg har også hørt, at skolegang er sat op fra 6 til 9 år. Hilsen, Robert |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 23/03-2011 09:08
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Det er ikke alle folkeskoler som kræver uniform. Vi har mindst 3 af slagsen her i CM. Hilsen Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| buster40 |
Lagt på d. 23/03-2011 14:57
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 210 |
Der er undervisninspligt til og med 6 klasse, men der er efter den nye regering i sin tid tiltråtte ændret på reglerne så der er gratis undervisning i tolv år det vil sige til de er færdig med high school. transport, mad og uniform skal man selv betale. Venlig hilsen
Boonta |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/03-2011 00:50
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Korrekt, der er 12 års gratis skolegang nu. Endnu en underlig ting i samme boldgade er dog at der er så mange som ikke modtager en universitetsudd. Jeg har kikket på chonburi universitet og prisen for en 2 årig sygeplejeske udd er små 3000,-b. Videnskabelige uddannelser på 4 år koster 16-18000,-b. Når det er så billigt, kan jeg virkelig ikke forstå at forældrene ikke sparer op fra børnene bliver født, eller taget lån i noget jord/hus eller lign for at betale for undernes skulegang! Selv i forhold til thai mentalitet hvor børnene skal hjælpe deres mor og far (det nomale sociale sikkerhedsnet) må det da være en fordel at underne har en fed uddannelse, selv om det på kort sigt koster et lån i banken, pga forældrene jo så kan hive flere penge ind på langt sigt. + det faktum at de slipper for at sende deres lille pige på kødmarkedet og score 100000 farangs. Men hver sine ideer.. |
|
|
|
| buster40 |
Lagt på d. 25/03-2011 05:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 210 |
kennyhawk skrev: Korrekt, der er 12 års gratis skolegang nu. Endnu en underlig ting i samme boldgade er dog at der er så mange som ikke modtager en universitetsudd. Jeg har kikket på chonburi universitet og prisen for en 2 årig sygeplejeske udd er små 3000,-b. Videnskabelige uddannelser på 4 år koster 16-18000,-b. Når det er så billigt, kan jeg virkelig ikke forstå at forældrene ikke sparer op fra børnene bliver født, eller taget lån i noget jord/hus eller lign for at betale for undernes skulegang! Selv i forhold til thai mentalitet hvor børnene skal hjælpe deres mor og far (det nomale sociale sikkerhedsnet) må det da være en fordel at underne har en fed uddannelse, selv om det på kort sigt koster et lån i banken, pga forældrene jo så kan hive flere penge ind på langt sigt. + det faktum at de slipper for at sende deres lille pige på kødmarkedet og score 100000 farangs. Men hver sine ideer.. Der er flere forskellige grunde til at NOGEN ikke får en universitets uddannelse, men først skal vi lige have slået fast at der rent faktisk i nogle år nu har været ALT FOR MANGE der er blevet universitet uddannet i Thailand der er slet ikke job nok til disse ny uddannede og de må vende tilbage til freks. landbrug igen kød marked (som du kalder det) og lignende. Men for lige at vende tilbage til dem der ikke får en sådan uddannelse kan det være forde 1. der er stor forskeld på priserne selv på de offentlige universiteter, 2.de skal have høje nok karakter lige som i dk. for at komme ind på de offentlige, og hvis ikke de er gode nok må de vælge et privat universitet hvilket er meget dyre og mange derfor måske ikke har råd til. 3. enig nogen universiteter er billige som du skriver MEN der til kommer så mad-husleje-uniformer osv. i vores familie er der freks. 3 unge mennesker der er i Bangkok (vi bor i Buriram) nu på div. universiteter og det koster altså at de skal bo der og det kan knibe for nogen familier at betale disse omkostninger. og til sidst men ikke mindst er der jo nogen som hverken har hoved eller interesse for at tage en universitets uddannelse.... Venlig hilsen
Boonta |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.