Se indlæg|
3 faset strøm i Thailand
|
|
| flyer |
Lagt på d. 01/05-2011 15:38
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
Jeg står over for en udfordring når vi skal flytte til Thailand, jeg har noget elværktøj der kører på 400V 3 faser og der hvor vi har hus er der kun én fase, men med masser af Amp. det jeg har er en snedkerimaskine, en bænkesliber og så et svejseværk. Spørgsmålet er nu om man kan bruge en transformator til at frembringe de tre faser eller om man skal have en roterende omformer (begge drevet af den ene fase) og kan det fåes i Thailand? flyer Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 02/05-2011 06:42
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Er du sikker på, at der hvor jeres hus nu er tilsluttet el-nettet, at der ikke er 380V?- Ellers prøv at tale med elværket. - En stationær transformer kan du ikke bruge, da faserne ( 3-faser) skal være 120 grader forskudt. - En roterende eller elektronisk omformer kan fås ( lade sig gøre), men vil være så bekostelig at det sgu er billigere at flytte huset. For at få 3 gange 380V - 16 Amp., kræver det omkring 50Amp. på 220V !! - Så du skal nok have skiftet din måler samt have nye kabler til huset, ellers får du for stort spændingsfald. -- Hvis det kun er en gang imellem du skal bruge 3 gange 380V til dit værktøj, så køb en 380V - 16Amp. nødgenerator hos Harald Nyborg og send med. Det bliver den billigste løsning, hvis der ikke er 380V i hovednettet. God fornøjelse, og hav en god dag,-Anton |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 02/05-2011 17:44
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
Hvis der ikke 3 faser lige uden for dit hus, skal du selv betale for fremføring fra nærmeste sted der har. Jeg har selv måtte betale for 5 master på offentlig vej for at få 3 fase til vores huse. Desuden koster måler også skjorten. Hvis det er til hobby brug skal du købe en 3 fase generator eller omformer. Mon ikke det er billigere at få skiftet til 1 fase motor. Det kan de gøre i Thailand.
|
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 03/05-2011 05:19
|
Gamba skrev: Hvis der ikke 3 faser lige uden for dit hus, skal du selv betale for fremføring fra nærmeste sted der har. Jeg har selv måtte betale for 5 master på offentlig vej for at få 3 fase til vores huse. Desuden koster måler også skjorten. Hvis det er til hobby brug skal du købe en 3 fase generator eller omformer. Mon ikke det er billigere at få skiftet til 1 fase motor. Det kan de gøre i Thailand. Skomager,- bliv ved din læst!! Du er garanteret meget bedre til hussalg end som elektriker ![]() Når jeg skriver, at han kan købe en 3f-380V nødgenerator hos Harald Nyborg, så er det fordi hans maskineri kører på 380V, og dermed ikke er alm. hobby-værktøj. Hvis det havde ligget med meget lille forbrug på 380V, kunne man montere en elektrolyt-kondensator til hjælpefase (det ses mange steder på små 380V motorer der kun får 1 fase og nul),- derved opnår man en faseforskydning på hjælpefasen, men til gengæld stiger Amp.-forbruget. Nogle svejseværker kan kobles om til 220V,- men langtfra alle. Dette kan han få en dansk elektriker til at vurdere (ombygning af motorer m./hjælpefase, samt omkobling af svejseværk. (Førhen parallelkoblede jeg sommetider 2 elektrolytter fra vaskemaskine til hjælpefase til f. eks. blandemaskine 380V). ------------------- Med hensyn til dine 5 master, skulle du jo nok også have betalt dette til 220V. Vi betalte også selv master til huset. 4 stk. til 220V, samt udskiftning af måler ( fra 15Amp. til 25Amp., p.g.af aircon.,- derved fik vi også billigere strømafregning til selskabet). Hav en god dag,- Anton (elektromekaniker). |
|
|
|
| Gamba |
Lagt på d. 03/05-2011 06:56
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 191 |
Jeg vil lige nævne jeg kun lejer mine huse ud og ikke sælger. Hvis der er master de vil godkende og kan bruges til 3 faser i forvejen er, det selvfølgelig kun kabletrækning der skal betales for. At få 3 fase motor til at køre på 1 fase har jeg ikke set før men jeg lærer da gerne hele tiden noget nyt fra en fagmand. Er nysgerrig at vide hvilken kapacitet elektrolyt kondensatoren skal være til for en eks. 1 KW 380 V. motor . |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 03/05-2011 07:46
|
Gamba skrev: Jeg vil lige nævne jeg kun lejer mine huse ud og ikke sælger. Hvis der er master de vil godkende og kan bruges til 3 faser i forvejen er, det selvfølgelig kun kabletrækning der skal betales for. At få 3 fase motor til at køre på 1 fase har jeg ikke set før men jeg lærer da gerne hele tiden noget nyt fra en fagmand. Er nysgerrig at vide hvilken kapacitet elektrolyt kondensatoren skal være til for en eks. 1 KW 380 V. motor . Det er egentlig let at regne ud, da man har en tommelfingerregel der siger 7microfarad pr. 100W. Dvs. 1Kw = 1000W svarer til 10x7microfarad= 70 microfarad. Husk kondensatoren skal have den rigtige spænding, helst 750-1000V., da den skal kunne tåle spændingsspidser. Motoren skal kobles i trekant (man har 2 koblingstyper, stjerne og trekant). Ved opstart har motoren så ikke så stort drejningsmoment (ca. 30%), men når den er i omdrejninger trækker den næsten lige så godt. Du skal også lige kigge på mærkeskiltet, der skal helst stå 380V/220V, da disse er beregnet på det. ------------------------ Næste gang du kommer til DK, så prøv at kigge på en cirkulationspumpe i et alm. parcelhus. Den har mange gange en lille "kagedåse" lige ved klemhuset. Det er en hjælpekondensator, da motoren er viklet som 3x220V motor. Mvh.,-Anton |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.