Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Rugbrød
buster40
Hejsa.

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har en måde/opskrift at lave rugbrød på
her i Thailand ? da jeg boede i Phuket fandt jeg en mand i Kata der bagte rugbrød,
det var ikke helt som et dansk rugbrød men meget tæt på, men da man ikke kan
få rugemel nogen steder går det over min forstand hvordan han bære sig ad, jeg
har kikket på utallige opskrifter på nettet men alle skriver der skal rugemel i, så
er der nogen kloge bager mester der vil ud med farbriks hemmeligheden ??? det
er nemmelig umuligt at finde noget rugbrød her hvor jeg bor i det nord-østlige TH.

På forhånd tak for hjælpen, og forsat god weekend. Read the rules
Venlig hilsen
Boonta

ABS
Her i Esan N/Ø hvor vi bor er der rugbrød. Både importeret ( 7 skriver = THB 170) og nogle Tyske forretninger laver det. Har endog set rugmel i den lokale Makro. Har også set det i Villa Marked i Bangkok. Ser du bor i Buriram. Måske inde i Korat der skulle være en lille chance for dig at finde noget.
We aim to achieve excellence in everything that we do.

www.abs-relocations.com
buster40
ABS skrev:
Her i Esan N/Ø hvor vi bor er der rugbrød. Både importeret ( 7 skriver = THB 170) og nogle Tyske forretninger laver det. Har endog set rugmel i den lokale Makro. Har også set det i Villa Marked i Bangkok. Ser du bor i Buriram. Måske inde i Korat der skulle være en lille chance for dig at finde noget.

Når vi endelig er i Koret som ligger ca.120km her fra hvor vi bor, så har vi handlet i The Mall som efter siegende skulle være der hvor changserne skulle være størst for at få fat i noget scandinaviske mad vare, men den kan de ikke klare der, men jeg ved at der skulle være en macro et sted der inde, så måske jeg skulle prøve det i stedet, tak for forslaget.
Venlig hilsen
Boonta

AP7100
Har heller ikke set rugbroed her i Thailand nogensinde.... paa naer hos nogle Norske venner der bragte det herned, men i forretninger, nope!

Hvis du er til handel paa nettet saa er det her maaske en ide:
http://hjemve.dk/...agning-28/

Hygge !

Rawirot
Kan købes i flere butikker i Bangkok. Bla. Foodland 0g Villa. Nogle bagerier i supermarkederne har det også. Men det er dyrt Smile Selv Bid C
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
sune
Hej Buster
Her i vores by har der aldrig været rugbrød, førend jeg talte med en af de ansatte i Makro. Kort tid efter fik vi det skønneste, godt nok tysk, fuldkorns rugbrød.

Makro købte en ordentlig portion hjem, men når noget sådant først har været med kamikposten valgfarter Farangs heldigvis.

BigC hørte om historien og gjorde det samme. 3. dage så var alt væk.

Jeg købte selv 10 af pakkerne og har stadig lidt i fryseren.

Nu er det godt nok et stykke tid siden, jeg sidst har set rugbrød på hylderne, så jeg skal vel lige have informeret Makro om manglerne.

Tal du med enten bageriet i Makro eller hvis i har en BigC så der.

De er faktisk meget venlige og positive over for noget nyt.

Selv tørgær har jeg fået dem til at få på hylderne.Wink

Flyt dog til PattayaGrin

Her har vi byens bedste danske bager, Kim, med friskbagt fuldkornsrugbrød - HVER DAG!!!! - Alle supermarkeder har diverse tyske, franske, belgiske arter af rugbrød i alle former. 7 skiver omkring 70 Baht.

Alle supermarkeder har rugmel, diverse korntyper, tørgær, så her lever vi som bønderne på landet som man sagde der hjemme i gamle dage.

Er du kagebagetypen har de også alt inden for den genre.

Skeptikeren, den glade Pattaya-borger

DKPete
Hej Buster - Jeg ved der er en engelsk bager i Surin - måske han kan hjælpe dig. Prøv evt at spørge bentmj der bor i Surin.

sune
Hej Skeptikeren

Du har ret, og ham frekventere jeg hver gang jeg er dernede på min golf tur, med en ordre på 100 håndværkere til fryseren, hans dejlige rugbrød og Haribo lakrids, desværre holder han op med dette.

Sidste gang var håndværkerne godt nok lidt kompakte, men Kim undskyldte med, ny bager med nye problemer.

Har aldrig haft andet end dejlige oplevelse ud af Kims forretning.

Selv de kompakte håndværkere smager.

bangkoknielsen
Hej Kim! RUGBRØD kan man nemt bage selv - problemet kan dog være, at surdejen der er alfa og omega i selve processen, kan være svær at opbevare her i TH, såfremt man ikke er i besiddelse af rette tempererede lokaler.
Efter jeg for alvor er blevet folkepensionist og har overdraget forretningerne til thaifamilien, har jeg kastet mig over madlavning til glæde for mig selv, men ikke mindst familien...
Rugmel kan du købe i de fleste store supermarkeder - også i nærheden hvor du bor - men, i en anden tråd fortæller du, at du jævnligt modtager pakker fra DK - så benyt dog muligheden for at tilsendt rugbrødsblandinger - så nemt og ligetil... Jeg har selv flere pakker liggende, som vi godt kan "handle" om...
Men vil du ha`rigtigt godt rugbrød, så kontakt "Bei Otto", sukhumvit soi 20 i Bangkok, han bager det bedste rugbød i Thailand, lavet efter dansk opskrift. EN pakke med 6-7 skiver koster godt nok ca. 65 baht, men er smagsoplevelsen værd !
Han sender også gerne varerne...
Jeg er selv igang med at bage leverpostej og lave sky, så den står på dyrlægens natmad sent i aften - fedten lavet med æbler, løg og grever er også fra "Bei Otto"...
Saltkødet er af egen fabrikation, men alt tyder på at det er prima...
Hvis du er interesseret i en nøjagtig opskrift på rugbrød, er du velkommen til at kontakte mig...
Go´weekend...

sune
Bangkoknielsen

Surdejen som er vigtigt ved dette rugbrødsbageri, er så men ikke så svær at fabrikere, for som rugmel kan man få tørgær de fleste steder.

Jeg har fundet en opskrift til dig Kim, som faktisk er nem, så når du finder din mel er det bare at gå i gang.

http://www.kvalim...-en-surdej

Alle de andres rugbrød smager altså også godt...

Glemte lige at sige, at inden du kommer dit første rugbrød i formene, skal du lige have en lille plastik skål med låg, hvor du fylder denne skål med dej, og søber salt på toppen og lukker for det hele. Så i fryseren med denne dej, og der er til de næste 2. brød med surdej. Min surdej har fulgt mig mere end 30 år, inden jeg rejste til Thailand.
Redigeret af sune d. 03/09-2011 11:25

sudsakhon
Du skal selvfølgelig opbevare surdejen på køl.
Så den del er ikke anderledes end forholdene i DK.

Men faktisk vil varmen i TH være en fordel mens du opgærer dejen.

Uanset om du laver en traditionel surdej med gær eller en biga (bare at lade mel og vand stå i 8-10 dage) vil varmen fordre den rigtige mikrobielle vækst.
Mit gæt er, at en surdej vil lykkes nemmere i TH, end i et køkken i DK.
Vær bare på vagt ved hævning (raskningen) af dine brød. Det gårr stærkere end man ser her. Men processen er den samme.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sune
Hej Subsakhon

Jeg har i 30 år opbevaret min surdej i fryseren, og taget den ud 3 dage før jeg skulle bruge den, så selvfølgelig på køl.

Hvorfor jeg har gjort dette er, fordi jeg kan ikke spise 2. store rugbrød så hurtigt.

Som sagt har jeg aldrig haft problemer med denne dej, så længe jeg husker at dænge salt over den, førend jeg fryser den ned.

bangkoknielsen
Sune - hvis man står ude på "Lars-tyndskidsmark" så er din henvisning helt forkert - prøv lige at se kommentarerne - og tænk dig om, såfremt du befinder dig i TH...
Så nemt er det altså ikke - og opskriften du henviser til har da ikke en disse at gøre med det, jeg forstår med dansk rugbrød...
- Stadigvæk - go´weekend, nu er leverpostejen færdig og skyen sat til afkøling...

sudsakhon
frys eller køl..same same..

Det jeg ville med hen med mit indlæg var forholdene ved en ny opgæring.

Salt virker hæmmende for den mikrobielle udvikling, og dejen er måske nemmere at styre..
Det kunne også tænkes, at den stamme man ønsker er mere halofil (salt tolerant) end de uønskede vildgær og holdbarhedsødelæggende bakterier.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sune
bangkoknielsen skrev:
Sune - hvis man står ude på "Lars-tyndskidsmark" så er din henvisning helt forkert - prøv lige at se kommentarerne - og tænk dig om, såfremt du befinder dig i TH...
Så nemt er det altså ikke - og opskriften du henviser til har da ikke en disse at gøre med det, jeg forstår med dansk rugbrød...
- Stadigvæk - go´weekend, nu er leverpostejen færdig og skyen sat til afkøling...

Så så ikke sur.d.. nielsen, og jeg er ikke spor sur over din vanvittige dejlige leverpostej med ligegyldigt hjemmelavet sky...

OVERHOVEDET IKKE..

Fortsat god weekend til dig og dine...

Boes
Bangkoknilsen skrev :
Saltkødet er af egen fabrikation, men alt tyder på at det er prima
..
Tager gerne imod opskriften.... !
Sidst jeg forsogte endte det i gastrainterstinal katastrofe og 5 kg matte kastes
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

buster40
Mange tak for alle svarene, meget brug bart.
forsat god weekend.
Venlig hilsen
Boonta

buster40
bangkoknielsen skrev:
Hej Kim! RUGBRØD kan man nemt bage selv - problemet kan dog være, at surdejen der er alfa og omega i selve processen, kan være svær at opbevare her i TH, såfremt man ikke er i besiddelse af rette tempererede lokaler.
Efter jeg for alvor er blevet folkepensionist og har overdraget forretningerne til thaifamilien, har jeg kastet mig over madlavning til glæde for mig selv, men ikke mindst familien...
Rugmel kan du købe i de fleste store supermarkeder - også i nærheden hvor du bor - men, i en anden tråd fortæller du, at du jævnligt modtager pakker fra DK - så benyt dog muligheden for at tilsendt rugbrødsblandinger - så nemt og ligetil... Jeg har selv flere pakker liggende, som vi godt kan "handle" om...
Men vil du ha`rigtigt godt rugbrød, så kontakt "Bei Otto", sukhumvit soi 20 i Bangkok, han bager det bedste rugbød i Thailand, lavet efter dansk opskrift. EN pakke med 6-7 skiver koster godt nok ca. 65 baht, men er smagsoplevelsen værd !
Han sender også gerne varerne...
Jeg er selv igang med at bage leverpostej og lave sky, så den står på dyrlægens natmad sent i aften - fedten lavet med æbler, løg og grever er også fra "Bei Otto"...
Saltkødet er af egen fabrikation, men alt tyder på at det er prima...
Hvis du er interesseret i en nøjagtig opskrift på rugbrød, er du velkommen til at kontakte mig...
Go´weekend...

Jo flere opskrifter jo bedre, lever posteg og rødbeder er faktisk de næste ting der skal læres,
men jeg skal lige være helt færdig med at bygge vores køkken, hvilket jeg gerne skulle være
d.16/9. Men så skal der også her til at bruges en masse tid i køkkenet på alt hvad jeg nu kan
finde ud af at lave selv, jeg har aldrig brugt særligt meget tid i et køkken før, men savner efter-
hånden snart en hel masse ting så vil gerne til og i gang med at udforske disse områder.

Rødbederne i haven er vist også snart klar så må jeg jo se om det kommer til at virke, så somø
sagt er jeg meget interaseret i opskrifter på div. danske mad ting Grin

forsat god dag
Venlig hilsen
Boonta

Boes
Buster... check denneher:

http://www.madmor...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Spring til debat: