Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad hedder Bangkok på Thai ?
Klovn
Hvad hedder Bangkok,og hvad betyder navnet ? vil gerne have det hele med 1Wink

AL 48
Krung Thep Maha Nakhon

Taget fra Google, der får du også på Thai-skrift.

http://en.wikiped...ki/Bangkok

bangkoknielsen
Thailænderne kalder Bangkok, der betyder De Vilde Blommers By, Krung Thep eller Englenes By. For at være helt korrekt er Bangkoks fulde navn: Krungthepmahanakhon Amonrattanakosin Mahintharayutthaya Mahadilokphop Nopphosin Ratchathaniburirom Udomrathaniwetmahasa Amonphiman Awatansathit Sakkathatiya Witsanukamprasit - eller på dansk: Englenes by, De udødeliges Store By, De Ni Ædelstenes Storslåede By, Kongens Sæde, De Kongelige Paladsers By, De inkarnerede Guders hjem, Rejst af Visvakarman på Indras Bud..!
- håber svaret tilfredsstiller dig...
Redigeret af bangkoknielsen d. 07/09-2011 09:00

natty
Den korte, Krung Thep=City of Angels, Englenes by.
Eventuelt, Krung Thep Maha Nakhon,

Den lange, Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahintharayutthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit=

The city of angels, the great city, the eternal jewel city, the impregnable city of God Indra, the grand capital of the world endowed with nine precious gems, the happy city, abounding in an enormous Royal Palace that resembles the heavenly abode where reigns the reincarnated god, a city given by Indra and built by Vishnukarma".

Oversæt selv fra engelsk til dansk.
Navnet er faktisk iflg. Guniess verdens længste stednavn.

Navnet Bangkok menes at komme fra= Bang is the Central Thai name for a town situated on the bank of a river. It is believed that "Bangkok" derived from either Bangkok, kok (กอกWink being the Thai name for the Java plum (ma-kok, มะกอกWink, one of several trees bearing olive-like fruits); or Bang Koh, koh meaning "island," a reference to the area's landscape which was carved by rivers and canals.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

AL 48
Du har helt ret,- og det er
The full name of the city is listed by Guinness Book of Records as the world's longest place name.[7
Alt kan læses i henvisningen #2.
Hej

rinpoche
bangkoknielsen skrev:
Thailænderne kalder Bangkok, der betyder De Vilde Blommers By,...

Faktisk står Kok กอก specifikt for oliven.

mvh
rinpoche

Bo
Speedmaster skrev:
Hvad hedder Bangkok,og hvad betyder navnet ? vil gerne have det hele med 1Wink
Her får du det i skrift og tale. Så kan du øve dig lidt.

http://www.youtub...re=related

888
Hvad betyder Bangkok på engelsk?
Bang kock
Det lever op til sit navn synes jeg.
888

bimmelim
888 skrev:
Hvad betyder Bangkok på engelsk?
Bang kock
Det lever op til sit navn synes jeg.

Ha ha

www.kgi.dk
bangkoknielsen
Rinpoche! - Du har fuldstændig ret, men selvfølgelig ked af, at jeg ikke have anført, at vilde oliven også er en blommeart...
- og skal vi så ikke være enige om, at overse de kommentarer der allerede nu fremkommet, fra personer, der nok vil ha´det bedst ved at blive hjemme i det lille, beskyttende Danmark...
Redigeret af bangkoknielsen d. 07/09-2011 16:59

AL 48
bangkoknielsen skrev:
Rinpoche! - Du har fuldstændig ret, men selvfølgelig ked af, at jeg ikke have anført, at vilde oliven også er en blommeart...
- og skal vi så ikke være enige om, at overse de kommentarer der allerede nu fremkommet, fra personer, der nok vil ha´det bedst ved at blive hjemme i det lille, beskyttende Danmark...

Det skal du ikke være så ked af, at du ikke fik anført.
For vilde oliven og blommer er to vidt forskellige familier.- Og hvor får du oliven blandet ind i navnet?
Olivenfamilien = Oleaceae
Blommefamilien = Rosaceae

Robert Kronberg
Nu er der forskel på, hvad Bangkok betyder på Thai.

Og hvad Bangkok hedder på Thai.

I daglig tale hedder Bangkok: "Krung Thep" på Thai, som der spørges om.

I mere formel tale, som på nummerplader og i radio/TV, hedder Bangkok: "Krung Thep Maha Nakhon".

Lad os oversætte det til: "Hovedstaden Englebyen".

Men det fulde (ceremonielle) navn er: "Krung Thep Maha Nakhon Amon Rattanakosin Mahintara Ayutthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udom Ratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Vishnukam Prasit."

I min egen oversættelse bliver det til: "Englenes By, Den mægtige by, Den udødelige juvel, Verdens hovedstad kronet med ni dyrebare ædelstene, Den glade by, Overvældet af et vældigt kongepalads der er som det himmelske hjem hvor den inkarnerede gud regerer, Grundlagt af Indra og bygget af Vishnukarn".

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
rinpoche
I din egen oversættelse, Robert? Pfft

Jeg skal så lige tilføje, at jeg kan dæleme ikke klare en sådan oversættelse.
Der er ikke noget værre end pronominer af Pali oprindelse. Sad

Det er nok kun Sudsakon og Maprao, der kan tygge sig igennem en oversættelse af denne karakter.

mvh
rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 07/09-2011 18:50

888
Haha...tror squ ikke Robert kan et klap thai!

Rolll hahaha jeg griner squ stadig.
888

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
I din egen oversættelse, Robert? Pfft

Jeg skal så lige tilføje, at jeg kan dæleme ikke klare en sådan oversættelse.
Der er ikke noget værre end pronominer af Pali oprindelse. Sad

Det er nok kun Sudsakon og Maprao, der kan tygge sig igennem en oversættelse af denne karakter.

mvh
rinpoche

Naturligvis kan jeg ikke pali, så det er med diverse inspirationer, samt mit kendskab til thailandsk buddhisme.

Altså om den er grammatisk korrekt, det ved jeg mindre om, men jeg er ret sikker på, at jeg rammer nogenlunde i plet omkring meningen.

Jeg tror altå ikke, at jeg er helt galt på den, men så må folk komme på banen med modargumenter.

Hilsen, Robert

rinpoche
Det er ikke et spørgsmål om at kunne Pali, men et spørgsmål om at kunne deciffrere ord af denne oprindelse.

Det kan kun "advanced speakers", så som dem jeg nævnte, og sikkert også Clyde.

mvh
rinpoche

Robert Kronberg
rinpoche skrev:
Det er ikke et spørgsmål om at kunne Pali, men et spørgsmål om at kunne deciffrere ord af denne oprindelse.

Det kan kun "advanced speakers", så som dem jeg nævnte, og sikkert også Clyde.

mvh
rinpoche

Hej rinpoche,

Det er altså ikke noget, som jeg har lavet på fem minutter, ej heller ti eller en dag.

Det, jeg angiver, er de andre danske oversættelser, som, jeg mener, er forkerte, da de blot oversætter uden at tage højde for den indiske og thailandske religiøse mening, fordi Bangkoks ceremonielle navn reelt er religiøst.

Hvis jeg er forkert på den, så lytter jeg gerne, og den oversættelse har være på min blok i årvis, hvor jeg netop har efterlyst modspil.

Jeg siger ikke, at jeg har ret, men jeg efterlyser en ordentlig oversættelse, og aktuelt mener jeg, at min er den mest korrekte på dansk.

Hvis andre kan bidrage, så er jeg som sagt yderst interesseret, eftersom jeg synes, at det er ganske spændende.

Men det bidrager næppe til en afklaring, når folk blot siger, at jeg ikke kan Thai.

Hilsen, Robert

sudsakhon
Vi lærte både lidt Pali og sanskrit på universitetet..
Det ville nok være at tage munden for fuld, hvis jeg påstod at kunne huske alt..

Og faktisk fik vi en rigtig god forklaring på navnet: Bangkok.

DESVÆRRE kan jeg ikke huske hvad det var for et træ, at han refererede til..

Husk, at navnet på thai sagtens kan antyde hvad frugterne LIGNER og måske ikke hvad de faktisk ER..

Ligesom หมากฝรั่ง, tyggegummi. หมาก (Maag) er betelnød, det der beske røde stads de ødelægger mund og tænder med (godt blandet med læsket kalk), Så når de ser farang tygge kæberne af led, er det nærliggende, med indlysende thailogik, at kalde det: หมากฝรั่ง. Maag farang

men "Bang" er rigtignok et lavvandet flodleje

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
888
Robert Kronberg skrev:
Men det bidrager næppe til en afklaring, når folk blot siger, at jeg ikke kan Thai.

Hilsen, Robert

Kan du da det?
Hvis ja, hvor meget mener du så, at du kan???
888

TG950
man bliver helt euroforisk over al det thailandsk nogle få fasboende dansker kan, " smukt " bare fortsæt med at dele jeres viden ud til os andre dødlige, tak.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Spring til debat: