Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Gær
kisser
Dennegang vi kommer til Thailand, vil jeg forsøge at bage en del af vores brød selv. Det vil jeg pga, at jeg tror der bruges for meget palmefedt eller fast margarine i det brød man kan købe hos tyskerne f.eks. Det må jeg helst ikke spise. Sidst vi var derude, ledte jeg forgæves efter gær. Vi har Market Village og Tesco og der fandt jeg ikke noget! Jeg kan forstå, at nogen ved man kan købe tørgær, men hvor? Og hvad hedder det på thai? Jeg kan selvfølgelig godt tage det med hjemmefra til et stykke tid, men det er nemmere hvis jeg kan købe mine ting derude!

sune
Hej Kisser

Jeg har aldrig fundet frisk gær, men dermed ikke sagt, at det måske findes.

Jeg har fundet tørgær i en masse forretninger, sidst var i Foodland. Her fandt jeg de små breve/pakker, som man også kan købe i Danamark, og nordpå i Makros, men her kun i store pakker.

Gær på thai hedder ยีสต์ men de steder jeg har købt gær, er der også en engelsk tekst på.

Så er navnet YEAST

reguah27
Jeg bager, som dig, selv vores brød, når vi er i Thailand. Jeg køber det i Tesco, det er tørgær, som du finder i en lille brun glasflaske med skruelåg, og på etiketten står der Yeast.

sudsakhon
Skulle det gå helt galt med at finde gær, eller vil man have et godt rustikt brød kan det anbefales at lave et bageferment: Bland lige dele mel og vand og lad det stå varmt i en uges tid.. Dufter det af våd hund, så kasser og start forfra. Er duften syrlig, så opbevar derefter på køl og spæd op med frisk vand/mel med den brugte mængde.

Denne type bliver ikke som ed gær, men god til italienske og rustikke brødtyper.

Specielt ved koldhævning. Man kyler simpelthen dejen i køleskabet i et døgn.
Man får ikke de der florlette theboller ved denne metode ,men rigtigt gode boller der er bid i.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
bannok
I mange byer i Thailand er der en special forretning, der sælger alt til bagning lige fra gær (tørgær) til bageforme, de forretninger ligger som regel tæt på det lokale mad marked, folkene på det lokale mad marked ved helt sikker hvor sådan en forretning ligger.

kisser
sune skrev:
Hej Kisser

Jeg har aldrig fundet frisk gær, men dermed ikke sagt, at det måske findes.

Jeg har fundet tørgær i en masse forretninger, sidst var i Foodland. Her fandt jeg de små breve/pakker, som man også kan købe i Danamark, og nordpå i Makros, men her kun i store pakker.

Gær på thai hedder ยีสต์ men de steder jeg har købt gær, er der også en engelsk tekst på.

Så er navnet YEAST

Mange tak for svar til gær og surdej!

chilis
Er der nogle der hved hvor omkring Lampang jeg kan købe mel og gær? Sidst jeg var i Thailand købte vi noget; men det fik grisene. Jeg har lyst til at ta noget med hjemmefra nu- er det dumt? Vil gerne lave snogbrød til børnene. Denne gang må det ikke blive grisemad.

sony
Hejsa chilis din sk... århus/fynbo bonde Pfft Køb noget tørgær med herhjemmefra. Mel kan du vel godt tage med, men vejer det ikke for meget når man tænker på hvor meget du skal have med? Man kan vel købe mel i de store markeder som lotus eller big c kunne jeg forestille mig.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

Fido
kisser skrev:
Dennegang vi kommer til Thailand, vil jeg forsøge at bage en del af vores brød selv. Det vil jeg pga, at jeg tror der bruges for meget palmefedt eller fast margarine i det brød man kan købe hos tyskerne f.eks. Det må jeg helst ikke spise. Sidst vi var derude, ledte jeg forgæves efter gær. Vi har Market Village og Tesco og der fandt jeg ikke noget! Jeg kan forstå, at nogen ved man kan købe tørgær, men hvor? Og hvad hedder det på thai? Jeg kan selvfølgelig godt tage det med hjemmefra til et stykke tid, men det er nemmere hvis jeg kan købe mine ting derude!

Du kan ihvertfald finde tørgær og instant yeast overalt i verden, men du skal lige være opmærksom på at hvis opskriften er baseret på frisk gær skal du reducere mængden med ca. 50 % hvis du bruger tørgær og med 2/3 hvis du bruger instant ... det er bare en tommelfinger regel men virker fint her - jeg bruger stort set aldrig frisk gær.
One man's ceiling is another man's floor

vandango
chilis skrev:
Er der nogle der hved hvor omkring Lampang jeg kan købe mel og gær? Sidst jeg var i Thailand købte vi noget; men det fik grisene. Jeg har lyst til at ta noget med hjemmefra nu- er det dumt? Vil gerne lave snogbrød til børnene. Denne gang må det ikke blive grisemad.

Tag du bare alm. gær med, læg det i fryseren forinden, og frys det ned i Thailand, tror at jeg gør det samme selv.

AndersM
Hej

Man bruger da ikke gær i normalt snobrød.... det er da bare lavet med mel - vand - en sjat olie og lidt salt
NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG

carstenj
AndersM skrev:
Hej

Man bruger da ikke gær i normalt snobrød.... det er da bare lavet med mel - vand - en sjat olie og lidt salt
++

nu var jo ikke snobrød der skulle laves, det snogbrød, og der bruges åbenbart gær.

AndersM
Er der nogle der hved hvor omkring Lampang jeg kan købe mel og gær? Sidst jeg var i Thailand købte vi noget; men det fik grisene. Jeg har lyst til at ta noget med hjemmefra nu- er det dumt? Vil gerne lave snogbrød til børnene. Denne gang må det ikke blive grisemad

Meget muligt at du ikke mener at der blev spurgt til snobrød.... men sådanne som jeg har læst det så er det som bliver spurgt om .... og det er det som jeg har svaret på

AL 48
Atter gang i kævleriet på grund af en lille stavefejl.
Her er en opskrift fra Alletiders Kogebog på snobrød/snogbrød.- Der bruges gær, men der er andre uden gær.
10 gram Gær
4 dl. Sødmælk
1 spsk. Olivenolie
2 tsk. Salt
1 tsk. Sukker
650 gram Hvedemel

Hvis der er thai´børn med til "festen", så tilsæt en ekstra tsk.sukker, da de godt kan lide sødt brød.
- Men Anders M, godt du ikke er min bager med den opskrift.

AndersM
Nu har jeg aldrig ville være bager så den fornøjelse får du nu nok ikke,
men min erfaring med snobrød er at det bliver altid en form for forbrændt melklister, så hvorfor dog begynde og pøse gær i dejen, men det med et skud ekstra sukker nok en god ide

AL 48
Ja, du kan have ret i at det mange gange bliver "svedet melklister". Men det er fordi børn såvel som ældre har for lidt tålmodighed, og holder snobrødene for tæt på gløderne. Nogle går endda i gang medens bålet har flammer.
Et godt snobrød kræver tålmodighed, derfor er det også godt at lave en "pindholder" evt. af sten,- så kan man nøjes med at dreje dem engang imellem, og er fri for at de kommer ned i asken.- Men det er jo også et ekstra "krydderi".

PS. har lært "madammen" at lave pinde og snobrødsdej. Det er de helt vilde med på deres skole/spejderture. Før havde de kun æg med.
Redigeret af AL 48 d. 18/09-2011 15:47

Spring til debat: