Se indlæg|
juleaften
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 19/11-2005 20:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Nu er der jo ca 28 dage til juleaften.![]() Saa nu vil jeg lige hore hvordan i skal holde juleaften isaer jer der bo i thailand. ![]() Skal i havde en juleaften som man har det i Danmark eller skal i bare spise det samme mad som i gaar til hverdag ![]() For mit vedkommen skal jeg ikke holde noget form for jul og selv og jeg har fire born da jeg mener at er lidt maerklig at skulle sidde og synge julesang naar man er i thailand. ![]() Og de tre af min born er thai og hvad ville de saa for ud af juleafen nor de ikke forsto hvad det staa for og den lille er kun 20 mld saa han er nok ligeglad med det.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 19/11-2005 21:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Nu bor jeg godt nok i Danmark, men synes da at det er vigtigt at holde traditionerne ved lige - Så når jeg engang flytter til Thailand, skal jeg da stadig holde jul - Om det bliver mig selv, eller jeg finder nogle andre danskere at gøre det med, det må tiden så vide - Men det er også vigtigt at man ikke glemmer hvem man er, og hvad man kommer fra, bare fordi man bor et nyt sted. - Julen er jo en gammel dansk, og vigtig, tradition. Det er næstekærlighed og godt humør, sammenhold og værdier - Eller, det er det ihvertfald for mig - Og det er en af de ting jeg har tænkt mig at tage med mig, uanset hvor i verden jeg befinder mig. Bare lige min mening - Forresten, så ville december måned heller ikke være meget ved uden god juleand og risaleménte ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/11-2005 22:19
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Locturian skrev: Nu bor jeg godt nok i Danmark, men synes da at det er vigtigt at holde traditionerne ved lige - Så når jeg engang flytter til Thailand, skal jeg da stadig holde jul - Om det bliver mig selv, eller jeg finder nogle andre danskere at gøre det med, det må tiden så vide - Men det er også vigtigt at man ikke glemmer hvem man er, og hvad man kommer fra, bare fordi man bor et nyt sted. - Julen er jo en gammel dansk, og vigtig, tradition. Det er næstekærlighed og godt humør, sammenhold og værdier - Eller, det er det ihvertfald for mig - Og det er en af de ting jeg har tænkt mig at tage med mig, uanset hvor i verden jeg befinder mig. Bare lige min mening - Forresten, så ville december måned heller ikke være meget ved uden god juleand og risaleménte ![]() jo i december har jeg føsdag så det er en dejlig måned ![]() ![]() ![]() bamsen |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 20/11-2005 04:32
|
|
Hej Locturian. Tak for dit svar. Det er da klaret at man skal holde traditionerne hvis man har lyst til det. Jeg holder det ikke paa grund af det budskab som julen engang er da jeg jo ikke tro paa det. Derfor kan andre jo godt holde det Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 20/11-2005 05:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
Jeg kan ikke undgaa at komme i julestaemning Allerde nu er de store forretningscentre ved at pynte deres store juletraer udenfor indgangene Husk at juletraditionen med juletraer, julenisser og julegaver intet har med kristendommen at goere.![]() Nogle af min thai bekendte har boern der gaar i katolsk skole som holder en flot julefest og jeg gaar gerne med der kommer flere tusinde mennesker. Jeg kender endnu ikke datoen. Mine bekendte koeber billetterne, saa ved skolen hvor mange der skal daekkes op til Der bliver bygget en stor flot scene hvor eleverne opfoerer et julespil over Jesus foedsel. Jomfru Maria, Josef og de tre vismaend er dog godt nok klaedt i Isaans flotte dragter Meget smukt![]() Derefter danser eleverne ogsaa ifoert deres flotte Isaan dragter og masser af molam musik ![]() Inden jeg overtog mit hus boede jeg privat hos mine bekendte. Ved morgenmaden 24/12 blev jeg spurgt om hvordan man holdt jul i Danmark og at jeg var velkommen til at pynte deres hus hvis jeg foelte mig lidt ensom ![]() Jeg smuttede hen til BigC og koebte masser af lys og julepynt og en stor saek med masser af snak og slikposer. ![]() Om aftenen blev der severet flaeskestej for hele familien og bekendte. Selvfoelgelig var der Cola, Miranda, soda, oel og whisky til alle samt julemusik Og slikposerne blev delt ud![]() Efter at jeg er flyttet ind i mit egent hus bliver det selvfoelgelig pyntet med lys til efter nytars aften Og nu kender jeg flere faranger som vi fejre jul og nytaar sammen med. Maden hjaelpes vi om. Alle gaester skal medbringe en julegave til et par hundrede THB og senere paa aften bliver der trukket lod om gaverne Thaierne elsker det
Redigeret af MisterM d. 20/11-2005 07:02 |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/11-2005 07:20
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, Det er korrekt, at julen er en hedensk fest, men julemanden, Santa Claus, var opindeligt en kristen biskop i det, der nu er Tyrkiet. Santa er en amerikanisering af Saint, og Claus er en amerikanisering af Nicolai. Biskoppen navns var Biskop Nicolai, vist nok af Myra, og han blve senere helgenkåret til Saint Nicolai. I Tyskland fejrer man hans fødselsdag, vist nok den 6. dec, ved at børnene sætter en stovle uden for, og så er der en lille gave i om morgenen. Det var dog Coco Cola, der ændrede julemandens dragt til at være rød, fordi han skulle have samme farve, som deres varemærke. Før Coco Cola ændrede farven, var hans dragt vist nok grå. Biskopper har dog også røde kapper. Når julemande giver gaver, som forventning til børnenes håb, så symboliserer det, alle håb om, at der vil komme lys i mørket. I kristendommen er det Jesus, der er lyset, og det modsvarer glimrende den hedenske lysfest, solhverv, hvor man venter på lyset. Den 21. dec er den dag på året, hvor mørket varer længst, og derefter begynder lystet at komme, en smule hver dag. Den længste dag er derimod Santa Hans, som kommer af Saint Johannes, som var den profet, der varslede Jesus. Nuvel, MisterM pointe om, at thaiere sagtens kan være med er ganske fin og en hyggelig historie om, at selvom de hverken har solhverv eller Jesus, så plejer de at elske julen, når de først oplever den. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 20/11-2005 10:13
|
|
Hej MisterM Der lyder godt at du har fundet en mode at holde jul paa selv og du er langt vaek fra Danmark. ![]() Det er da fint at du ogso kan samle andre faranger holde jul med
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 20/11-2005 12:39
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hejsa Jeg holder ikke jul paa andre maader end at jeg syntes julemaden smager godt, sikkert fordi man ikke faar det saa tit. Selve jule aften og gave hysteriet det er mange aar siden jeg droppede det. Der imod havde vi en frokost juledag hvor jeg deltog. men da der er lidt langt til DK for en julefrokost har jeg taenkt mig at lave andesteg juleaften. Og saa faar hundene nok lov at smage bagefter. ![]() Og det var saa den jul. Om man skal holde traditionerne ogsaa langt fra dk.. Det maa blive et svar i stil med Kurt¨s.. dem som har lyst til det, goer det. Hvis i kan finde nogle gamle julekort / kravlenisser saa kan i se som Robert skriver nissen har graat toej paa. Le-si |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

- Forresten, så ville december måned heller ikke være meget ved uden god juleand og risaleménte