Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor konsekvent skal man være??
latour82
Jeg er i et dilemma.
Jeg er glad og lykkelig gift med en meget sød pige fra Thailand, som jeg mødte for 12 år siden, og har været gift med i snart 11 år.

Vores ægteskab er godt omend har der været en del "humpler" på vores vej og der vil givetvis komme flere, men på et niveau er jeg ret sikker på at vi alligevel kommer til at dele vores alderdom sammen, selvom den ligger nogen år ude i tiden.
Jeg er bare i vilrede om en ting som irriterer mig, jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal fare frem og især hvor voldsomt jeg skal insistere, derfor skriver jeg især for at få jer med lange forhold hvordan dette dilemma skal hånteres.

Vi har ofte haft problemer med hendes venner hvor flere er blevet sorteret fra især på min "anbefaling" det har selv min hustru kunne indse at det har været masser af fornuft, da flere af de tidligere venner, har skejet meget ud efterfølgende med prostituion osv.
For en ca. 3 år siden hvor min kone var lidt i en krise dukkede der så en midaldrende Thaikvinde op sammen med sin jævnaldrene Danske mand, de har været gift i mange år og har fællesbarn, begge er i arbejde og alt tegnede godt også i mine øjne.
Ægteparret kom så i en længere periode ud og hyggespiste 1-2 gange om ugen, med en hurtigt stigende besøgsfrekvens, vi blev aldrig inviteret ud til dem hvilket undrede mig, og ved lidt simpel efterforskning, tegnede der sig hurtigt et billede af at samme fremgangsmåde var tilfældet mange andre steder, hvor de kom og spiste og hyggede sig (på værtens regning) men ALDRIG geninviterede.
Som tiden gik blev det mere og mere groteskt, kvinden kom nærmest rendene hver eneste dag, altid tilpas så der blev budt på mad, når vi holdt selskab kom de altid som de første og gik lang tid efter alle andre, ligesom for at få det hele med, efter fester rundt omkring skulle hun eller de altid med op til os for at slutte aftenen, ydermere begyndte Thaikvinden at invitere hendes venner til fest og hyggeaftner ved os også uden at spørge hverken min kone eller jeg om det er ok, og jeg kunne blive ved med alle de mere eller mindre groteske ting jeg oplevede via det gæstepars gang i vort hjem.
Efter ca. 1,5 års bekendskab så begyndte jeg blidt at stikke til min kone og det ikke snart var tiden til at overveje vores "vendskab" med dette par, en diskution som min kone konsekvent nægtede at tage del i da fruen stod hende meget nær.
Vores konflikt omkring dette par har ulmet i over et år og her til sommer satte jeg så stolen for døren og sagde at de kan komme på besøg når børnene holder fødselsdag og til min kones fødselsdag, hvis de skal komme udover det, så skal hun varsle det på forhånd, da jeg så ikke agter at være hjemme.
Min kone er sur over denne løsning og den irriterer også mig selv, da jeg egentligt føler at jeg er sat ud af mit eget hjem, naturligvis kan jeg bare være hjemme når de kommer, men jeg gider ganske enkelt ikke deres selskab.

Så hvad skal jeg gøre? føje min kone og være smilene og glad når de kommer, jeg skylder at sige at nu kommer de vel maximalt en gang i kvartalet i gennemsnit, den ros skal min frue da have, men jeg er bange for at besøgsfrekvensen vil blive øget, da noget tyder på at den gæstene frue som er 13 år ældre end min kone, ikke er en hun kan tillade sig at modsige.
Det er ingen hemmelighed at jeg kunne godt tænke mig at være konsekvendt og smække døren i for disse snyltere og sige slut.

Men i vores ægteskab er vi jævnbyrdige, dA HUN også betaler en stor del af hendes løn til vores fælles økonomi, og jeg iøvrigt i alle disse år ikkehar sendt en rød reje til hendes familie osv, ingen sin-sot og alle disse fordomme.
Så det begrænser i mine øjne min fremfærd da hun ikke er i et afhængnighedsforhold til mig.

så hvad ville i gøre??
Håber tråden kan holdes sober

Vh.
Niels

NoiNarak
Hej Latour!
Jeg kan ikke sige dig,hvad du/I skal gøre da alle mennesker er forskellige og handler forskelligt, i givne situationer-men jeg kan fortælle dig hvad jeg ville gøre og har gjort.
Vi har haft det samme hurlum hej med et par stykker der kom her og jeg smækkede simpelthen døren i,på den måde at jeg bad min kone sige til disse personer,at fint nok at de ville komme til fest osv.-men fremover ville det hver anden gang,være dem der betalte-så stoppede det helt automatisk og nu kan der gå måneder mellem vi ser disse personer.
Jeg har vist været inde på lidt af det samme emne før herinde og min mening er den, at selvfølgelig respekterer man deres traditioner,religion osv.-men når vi som farangs så gør det og ellers udviser den respekt de kan tilkomme,så mener jeg også,at man har ret til at sætte grænser i sit eget hjem.
Hvilket de fleste thailændere faktisk godt forstår og respekterer,syntes jeg.
Hvis ikke du gør det,så har du jo et helvede i årene, om ikke evigt, fremover.

Kim Ludvigsen
Det er sikkert for sent nu, når du er godt træt af dem. Ellers kunne du have indbudt jer selv til et besøg hos dem, hver gang de havde været hos jer.

I stil med: Jeg vil lige smutte over og hilse på Kaj (eller hvad manden nu hedder), vil du med?

Hvis besøgsmønstret så var for at være snyltere, så ville det vel hurtigt have reguleret sig selv.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
AL 48
Latour: Da der er en dansk mand indblandet, kan du så ikke prøve på en pæn måde at forklare ham dit synspunkt? Han forstår dig nok bedre, for det at komme "selvindbudt" evig og altid er åbenbart ret almindeligt hos thaiér.
PS.- Bryder mig ikke rigtigt om at du mener, at hvis konen var økonomisk afhængig af dig så kunne du skrue "bissen" mere på over for hende og hendes kultur.

Frank
Det er da ikke muligt at være mere konsekvent end I har været i 2½ år. Smile

Hvis man ellers nyder selskabet, men ikke er så velstillet, at penge er ligegyldige, så spørger man da til at skifte mellem jeres hjem og deres, dele regningen, eller gøre det på sammenskudsbasis. "Tager I mad med på torsdag?" eller "Køber I øl og vin til på lørdag?" osv.

Hvis man ikke er så glad for selskabet, men konen er, så må man nok acceptere at mødes med mellemrum, omend med mindre frekvens end over to gange om ugen. Du kunne fx. sige: "Jeg foreslår at vi mødes igen næste gang om 2 uger, kan det være hos jer?"

NB: Dine betragtninger om afhængighedsforhold til din kone forstår jeg ikke.

latour82
Hej og tak for jeres input.
Til AL 48, som du måske har tolket, så er jeg bestemt en mand som har meninger og dem ligger jeg ikke skjul på over for min bedre halvdel og for så vidt også min omgangskreds incl. de implicerede i denne sag.
Manden som er jævnaldrene med mig har åbenbart for længe siden valgt at afholde sig fra at have en mening, og bliver trukket viljeløst igennem livet af hans partner.
Han er udenfor rækkevidde af sund fornuft.
Jeg er ikke typen der går direkte til kernen, men af omveje der bør kunne opfattes af normalt tænkene, som et vink med en vognstand, dem har han fået mange af, men jeg tror ikke at han vil forstå eller vælger at ignoere dem.

Man kan sige at jeg er for sent ude med at genfinde harmonien med det par, da jeg simpelt og enkelt afskyr dem, så nej det er ikke en mulighed.
Om det har været en mulighed at tage på uanmeldt visit ved dem, tja, jeg ved det ikke, de har aldrig lagt op til at det kunne være hyggeligt at vi kom, og jeg gider ikke at komme i et hjem hvor jeg ikke er velkommen.

Ideen med at de må til kassen og give lidt mad eller lign. er forsøgt at overbevise min kone om, men i hende der sidder gæstgiverrollen dybt indgroet, og når man er vært for gæster, ja så byder man altså i hendes verden på mad eller lign., at det i dette tilfælde er blevet misbrugt, ja det gider hun ikke ærge sig over, da vi jo ikke mangler penge eller andet.

Al48/Frank, jeg skrev på den måde omkring afhængnighedsforhold, fordi at i andre forhold jeg kender til, der styrer manden både kassen samt konen fordi hun og hendes familie i Thailand er afhængnige af hans penge, det er sådan det skal tolkes.

Niels

Frank
latour82 skrev:
Hej og tak for jeres input.
Til AL 48, som du måske har tolket, så er jeg bestemt en mand som har meninger og dem ligger jeg ikke skjul på over for min bedre halvdel og for så vidt også min omgangskreds incl. de implicerede i denne sag.
Manden som er jævnaldrene med mig har åbenbart for længe siden valgt at afholde sig fra at have en mening, og bliver trukket viljeløst igennem livet af hans partner.
Han er udenfor rækkevidde af sund fornuft.
Jeg er ikke typen der går direkte til kernen, men af omveje der bør kunne opfattes af normalt tænkene, som et vink med en vognstand, dem har han fået mange af, men jeg tror ikke at han vil forstå eller vælger at ignoere dem.

Man kan sige at jeg er for sent ude med at genfinde harmonien med det par, da jeg simpelt og enkelt afskyr dem, så nej det er ikke en mulighed.
Om det har været en mulighed at tage på uanmeldt visit ved dem, tja, jeg ved det ikke, de har aldrig lagt op til at det kunne være hyggeligt at vi kom, og jeg gider ikke at komme i et hjem hvor jeg ikke er velkommen.

Ideen med at de må til kassen og give lidt mad eller lign. er forsøgt at overbevise min kone om, men i hende der sidder gæstgiverrollen dybt indgroet, og når man er vært for gæster, ja så byder man altså i hendes verden på mad eller lign., at det i dette tilfælde er blevet misbrugt, ja det gider hun ikke ærge sig over, da vi jo ikke mangler penge eller andet.

Al48/Frank, jeg skrev på den måde omkring afhængnighedsforhold, fordi at i andre forhold jeg kender til, der styrer manden både kassen samt konen fordi hun og hendes familie i Thailand er afhængnige af hans penge, det er sådan det skal tolkes.

Niels

Det lyder til at du bare ville have luft efter i flere år at have ladet dig udnytte uden at gøre modstand. Så hvis du bare vil fortsætte ad den kurs og kun vil gøre som din ægtefælle synes, så er der jo egentligt ikke noget spørgsmål at få svar på. Smile

rinpoche
Hej Niels,

Ja, den situation er lidt tricky.

Da min kone bragte sine thailandske bekendtskaber hertil, ledsaget af deres mænd, som jeg i mange tilfælde ikke interesserede mig det ringeste for og vice versa, opholdt jeg blot ind i de tilstødende gemakker.

Det satte lige som hurtigt en stopper for besøgsfrekvensen.
Derefter var det kun thailændere der kom, og jeg opholdt mig i de tilstødende gemakker for ikke at blive diagnostiseret med tinnitus Wink

hugoboerge
Der nok ingen her der kan hjaelpe dig med denne her. Har du noget tilfaelles med den danske mand ? Fodbold anden sport osv eller sidder i bare og kigger paa hinanden mens konerne hygger sig ? Men lad os hoere hvordan du klarer problemet. Held og lykke.

latour82
Hej Frank.
Du har ret i at noget af det er også for at få luft, fordi jeg ærger mig over ikke at have sagt fra for længe siden, men det handler altså også om at bevare et godt forhold til min kone, som jo også af gode grunde skal acceptere (og lave god mad) når jeg har gæster af mine relationer, til mit forsvar skal siges, at mine venner ikke overrender os på nogen måde, nærmere tværdigmod.

Til Rin.
Ja du har ret i at det er en god ide at sidde i de tilstødene gemakker når konen har veninder på besøg, der tyr jeg også til enten min computer eller væbnet med et par gode hørebøffer, tilbringer jeg tid i afsondrethed og filosofi over noget godt Pink Floyd, og det var måske et værn og forsvar og glemme alt om høflighed og blive i de tilstødene lokaler, også når de føromtalte relationer dukker op.

Niels

bimmelim
Går ud fra du bor i Danmark Latour82
Hvis man bor i Danmark og har en Thaikone må man indrette sig begge veje men dog mest til den Danske og omvendt boede man i Thailand ja så måtte man hælde mere til den Thailandske kultur.
I Danmark har vi ikke en kultur der siger at man bare kan komme rendende på må og få.
Jeg ville blive tosset over det, hvis min kones venninder med påhæng bare kom når de havde lyst ( så ofte som du beskriver det ).
Mit hus er vores hjem, dvs. at der skal være plads til begges holdninger når man bor sammen, men hvis man føler sig krænket i eget hjem så er det at gå over stregen.
Jeg syntes du skal fortælle din kone at i bor sammen og at i så må give jer til begge sider, dvs. hvis din kone vil se hendes venninde så ofte som hun gør idag, ja så må hun jo også besøge hende, så er du fri for at se så meget på hende og hendes mand som du heller ikke kan snuppe.
For mig er den ligetil.
Jeg forstår udemærket din holdning til det med at hun betaler til husholdningen, for så er det ikke nemmere at forklare hende at du ikke vil være med til at betale for de selv snyltere som du kalder dem.

www.kgi.dk
rinpoche
latour82 skrev:

Til Rin.
Ja du har ret i at det er en god ide at sidde i de tilstødene gemakker når konen har veninder på besøg, der tyr jeg også til enten min computer eller væbnet med et par gode hørebøffer, tilbringer jeg tid i afsondrethed og filosofi over noget godt Pink Floyd, og det var måske et værn og forsvar og glemme alt om høflighed og blive i de tilstødene lokaler, også når de føromtalte relationer dukker op.

Niels

Hej Niels,

Som jeg ser det ud fra de omstændigheder du beskriver, skylder du dem en forsvindende lille høflighed.

Mon ikke den siver ind, hvis du tyer til den udvej?
Det gjorde det her på matriklen Wink Uden at konen tog anstød, og det var jo vigtigt nok.

Jeg nægter pure at skulle agere en entertainer, man bare kan hive ud af skabet, hvis folk som jeg ikke har det ringeste til fælles med eller den ringeste interesse i at være sammen med, blot kommer anstigende.

mvh
rinpoche

Robert Kronberg
Der er jo to ting i det her.

Den ene er, at det altid er jer, som er vært. Men det kan der være andre grunde til en reelt snylteri. Måske har deres hjem ikke forholdene til gæster, måske er de flove over deres hjem, eller måske har de ikke så mange penge, eller hvad ved jeg. I så fald er de ikke snyltere.

Den anden ting er så, at jeg personligt ikke ville kunne holde til at have gæster, og så de samme, mange gange hver uge, men/og dertil kommer, om man fx personligt snakker nogenlunde godt med den danske ledsager.

Spørgmålet er desuden, om du har et "hjemmekontor"/"mandeværelse" eller måske et stort soveværelse, hvor du kan sætte dig ind alene og se tv, læse en bog eller gå på internettet. Du har allerede meddelt konen din mening.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
latour82
Det er naturligvis et intressant aspekt du bringer ind omkring deres hjem Robert.
Nu har jo hverken min frue eller jeg været på besøg ved dem og efter hvad jeg ved er der kun 1 fra vores omgangskreds som har været der.
Men han siger også at deres hjem er grimt og uhumskt, men stadig, det er kun rygter og jeg har jo ikke set det ved selvsyn.

Om det skal være et alibi for ikke at kunne tage gæster hjem og reelt være henvist til at leve deres liv ved andre skal være usagt, men i alle tilfælde er det da søgt at et midaldrene par begge erhvsaktive skulle bo så kummerligt at man ikke kan invitere gæster.

Vi bor rummeligt, ikke luksus, men kan da sagtens være vort hjem bekenndt

Hilsen
niels

Robert Kronberg
latour82 skrev:
Det er naturligvis et intressant aspekt du bringer ind omkring deres hjem Robert.
Nu har jo hverken min frue eller jeg været på besøg ved dem og efter hvad jeg ved er der kun 1 fra vores omgangskreds som har været der.
Men han siger også at deres hjem er grimt og uhumskt, men stadig, det er kun rygter og jeg har jo ikke set det ved selvsyn.

Om det skal være et alibi for ikke at kunne tage gæster hjem og reelt være henvist til at leve deres liv ved andre skal være usagt, men i alle tilfælde er det da søgt at et midaldrene par begge erhvsaktive skulle bo så kummerligt at man ikke kan invitere gæster.

Vi bor rummeligt, ikke luksus, men kan da sagtens være vort hjem bekenndt

Hilsen
niels

Hej Niels,

Hvorfor ikke bare sige ligeud, måske i første omgang til konen, at du da gerne vil se deres hjem i ren nysgerrighed?

Hilsen, Robert

jens
Det er jo heller ikke usandsynligt at hans kone er lige så træt af dem, men at hun ganske enkelt ikke tør sige fra over for dem/thaikonen pga af hun er de 13 år ældre.
Dette har meget at sige blandt lidt ældre thailændere, mange af dem har jo den livsholdning at pga de er ældst har de altid ret/fortrinsret ifht de yngre landsfæller.
Men kan i ikke komme afsted med at forlade hjemmet/køre en tur når de/hun er på trapperne, så forstår hun vel budskabet før eller siden.

Robert Kronberg
jens skrev:
Det er jo heller ikke usandsynligt at hans kone er lige så træt af dem, men at hun ganske enkelt ikke tør sige fra over for dem/thaikonen pga af hun er de 13 år ældre.
Dette har meget at sige blandt lidt ældre thailændere, mange af dem har jo den livsholdning at pga de er ældst har de altid ret/fortrinsret ifht de yngre landsfæller.
Men kan i ikke komme afsted med at forlade hjemmet/køre en tur når de/hun er på trapperne, så forstår hun vel budskabet før eller siden.

Det der med ældre og yngre, samt respekt for ældre, er altså ikke en grundlov i Thailand.

Der er forskel på at have respekt for ældre, og at ældre har ret i alle forhold.

En gammel kone eller mand får altså ikke ret i mit univers, blot fordi hun eller han er ældre end mig...

Hilsen, Robert

AL 48
Nu er det jo ikke ligefrem dit univers det drejer sig om.
Men du ved jo nok også alt om pli mellem thailændere.
-Jeg har også oplevet ved diskussioner mellem thaiér at yngre viser pli og respekt over for ældre.

jens
Ja jeg kender flere og særligt en endda godt uddannet ældre thailænder der mener at hun har ret i alt hvad hun fortæller dem der er yngre end hun selv er (incl min egen kone)uanset hvor tåbeligt forkert det er.
Men som min kone siger ind af det en øre og ud af det andet, for hun bliver smaskfornærmet hvis man siger til hende at hun tager fejl.

Spring til debat: