Se indlæg|
Kunne hele Th situation være tacklet anderledes
|
|
| sune |
Lagt på d. 12/10-2011 07:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Når nu byen Nakhon Sawan er i lort til halsen. Det samme er næsten alle 200 km. nord for byen. Det samme er næsten alle 250 km. syd for byen.... Bangkok får det hele nu fordi alle dæmninger snart løber over. Dette fordi man for alt i verden skulle tage vare på hovedstaden. Jeg ved ikke med i andre, men jeg mener de mennesker, der nu havde besluttet denne løsning, som nu har kostet 285 mennesker livet, skulle for en domstol...med uagtsom manddrab som punkt. Jeg ved godt det lyder barskt, men jeg er bare så forbandet over, at bare 20. cm lavere vand i Nakhon Sawan, kunne have reddet hele byen, og det kun i 2 til 3 dage mere. Dette skider man højt og flot på.. og lukker bare vand ud fra dæmningerne i nord.. Den dæmning 35 km. syd for os vil man ikke åbne, for så vil Bangkok, som jo ikke har tænkt på, at vand altså løber nedad, så vil de blive oversvømmet, for man er ikke forberedt, da det jo kun er nord for, man har de enorme problemer. Jeg vil tro, når det hele er overstået om en måneds tid, så vil alle vaske hænder og sige... Vi gjorde det for landets bedste, og hvad betyder så 300 døde. Jeg er ikke klar over hvad man kunne have gjort, men måske andre her, har en fornuftig forklaring. Jeg gisner kun om, at hvis man havde lavet et jævnt flow af vand igennem alle dæmningerne fra nord hele vejen til Bangkok, så var disse skader ikke sket.. Det er kun en tanke og ikke noget jeg ved noget om.. Undskylder lidt mit sprogbrug, men jeg er forbandet, og tager gerne det næste bær, for dette. Webmaster.. Jeg vil sætte pris på, at du ikke bare flytter dette indlæg...please.., fordi jeg mener at det vil forvirre, og dette her er noget helt andet...fordi det kunne være yderst interessant at vide fra andre med forstand på vand og floder, om man virkelig kunne have gjort noget andet.... Jeg giver også dette nødråb fordi.. Jeg kan se den nye PM nu indkalder mange af de gamle ministre for hjælp, og dette viser vel, at hun lige nu er totalt magtesløs og uden power. [img]http://i298.photobucket.com/albums/mm241/manse_01/IMG_1405.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| ABS |
Lagt på d. 12/10-2011 08:12
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 310 |
Kan godt forstå dine frustrationer, sune. den nye PM nu indkalder mange af de gamle ministre for hjælp, og dette viser vel, at hun lige nu er totalt magtesløs og uden power Thailand er magtesløse og hvad kan de gøre og hvad kunne de have gjort? Findes vel ikke nogen løsning på modernaturs kræfter. F.eks. kunne USA have gjort noget anderledes i New Orleans osv. Nej.
Redigeret af ABS d. 12/10-2011 08:20 We aim to achieve excellence in everything that we do.
|
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 12/10-2011 08:38
|
ABS jeg er sgu ikke ekspert, men du har jo nok ret i dit synspunkt, som jo også er mit... De er magtesløse, og har hele tiden været det, og det kommer jo nok til at koste... Det hele er bare så forbandet, bare 2 til 3 dage med chianat dæmningen åbnet. Dette ville have reddet vores by fra denne tragedie.... |
|
|
|
| flyer |
Lagt på d. 12/10-2011 09:18
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 688 |
ABS skrev: Kan godt forstå dine frustrationer, sune. den nye PM nu indkalder mange af de gamle ministre for hjælp, og dette viser vel, at hun lige nu er totalt magtesløs og uden power Thailand er magtesløse og hvad kan de gøre og hvad kunne de have gjort? Findes vel ikke nogen løsning på modernaturs kræfter. F.eks. kunne USA have gjort noget anderledes i New Orleans osv. Nej. Nu kan man jo ikke samligne de to situationer! Vandet ved New Orleans var jo ikke opdæmmet! Jeg er heller ikke expert, men har dog en mening om det der er sket, jeg tror at skaderne havde været meget mindre hvis man havde ladet vandet "sive" istedet for bare at lukke op for fuld skrue, jeg er godt klar over at der er kommet meget vand, men det er jo ikke kommet lige på en gang, uden at vide det tror jeg at de har villet udnytte vandkraften så meget som muligt, det er først efter at det var lige ved at løbe over de lukkede op, ellers har de taget det hele gennem turbinerne, hvilket ikke har været tilstrækkeligt til at holde vandstanden nede, så min egen "private" konklution er at meget af det "løbske" vand kunne havde været undgået. Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 12/10-2011 09:35
|
Flyer... Tak skal du have, for jeg har den samme tanke.. Tænk sig, hvis man havde ladet vandet sive i starten af regnperioden, så er jeg som dig overbevist om, at alle disse skader ikke var sket... Det er jo desværre kun teori Flyer, og hjælper ikke os her i Nakhon Sawan eller andre steder lige nu... Tænk sig bare 2 til 3 dage mere for at udbygge digerne, men nej... Vi skulle i lort til halsen som andre..... Byen Nakhon Sawan beviste jo, at en bevist beredskabsplan kunne være bæredygtig. Jeg ved at man faldt på knæ for de bestemmende myndigheder i Bangkok, for at lave denne gennemstrømning,, men nej hvis Nakhon Sawan ville få succes, ville alle andre jo fejle. Ved ikke om det var det de tænkte, men jeg tror bare det er det. Er dette ikke typisk thailandsk tankegang. Redigeret af sune d. 12/10-2011 09:47 |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 12/10-2011 10:40
|
Vedhæftede file illustrere vel hvad alle i det centrale og nordlige thailand mener... [img]http://i298.photobucket.com/albums/mm241/manse_01/299311_172374306179375_119843288099144_368712_780223299_n.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| DKPete |
Lagt på d. 12/10-2011 11:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 594 |
Good one Sune.... og desværre meget sigende ! Ikke at man kan sammenligne - men da KBH fik en røvfuld vand - talte man straks om nye kloakker etc. Det har man ikke talt om i Vejle, Randers og hvor der ellers har været oversvømmelse...... |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 12/10-2011 13:40
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
den thailanske glemte,at spørge herinde..........![]() |
|
|
|
| ABS |
Lagt på d. 12/10-2011 15:44
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 310 |
flyer skrev: Jo der var opdæmning af beton. Nu skal der ikke meget vand i en inddæmning til at lave energi. Den tror jeg ikke på. Lortet er kommet bag på Thailand og derfor denne katastrofe.
ABS skrev: Kan godt forstå dine frustrationer, sune. den nye PM nu indkalder mange af de gamle ministre for hjælp, og dette viser vel, at hun lige nu er totalt magtesløs og uden power Thailand er magtesløse og hvad kan de gøre og hvad kunne de have gjort? Findes vel ikke nogen løsning på modernaturs kræfter. F.eks. kunne USA have gjort noget anderledes i New Orleans osv. Nej. Nu kan man jo ikke samligne de to situationer! Vandet ved New Orleans var jo ikke opdæmmet!Jeg er heller ikke expert, men har dog en mening om det der er sket, jeg tror at skaderne havde været meget mindre hvis man havde ladet vandet "sive" istedet for bare at lukke op for fuld skrue, jeg er godt klar over at der er kommet meget vand, men det er jo ikke kommet lige på en gang, uden at vide det tror jeg at de har villet udnytte vandkraften så meget som muligt, det er først efter at det var lige ved at løbe over de lukkede op, ellers har de taget det hele gennem turbinerne, hvilket ikke har været tilstrækkeligt til at holde vandstanden nede, så min egen "private" konklution er at meget af det "løbske" vand kunne havde været undgået. We aim to achieve excellence in everything that we do.
|
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 12/10-2011 16:24
|
men en ting er sikkert, vi er oppe mod naturen og den har endnu en gang vist sig ,at være den stærkste, måske er der byer der skulle have lagt et andet sted og når vi bygger huse vil alle jo gerne bo ved floden,og omkring vore huse bliver der plasret til med cement og fliser strøm skal vi jo alle bruge for at få hverdagen til at fungerer og så når vi får et år med ekstremt meget regn, så går det galt med de følger vi ser,et menneskeliv der er gået tabt er et for meget,men med de katastrofe billeder jeg har set på tv,kunne man frygte et meget større tab.![]() |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 12/10-2011 17:10
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Muligt at katastrofen også havde været mindre , hvis man ikke havde fældet så mange træer på bakker, skråninger og bjerge?. En af mine bekendte arbejder fra tid til anden, uden for Lampang, på noget han kalder Kings Project, som går ud på at genbeplante nogle af områderne. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 13/10-2011 07:17
|
Jeg tror der nu er ved at ske noget, så en katastrofe som der er nu, måske ikke kan gentage sig. Som ABS siger ingen kan bekæmpe naturen, når naturen vil noget ondt. Det er i dag blevet visket mig i øret, at dæmninger fremover vil blive styret centralt fra et nyoprettet kontor i Bangkok. Problemet med manglende udlukning af vand fra TAK dæmningen skulle ikke være fordi som ABS siger eller var det en anden, at man troede at turbinerne ville producere mere, men alene af den grund, at bestyrelsen for TAK dæmningen fra vejrguderne havde fået at vide, at der ikke ville komme så meget vand i år. Det skal lige siges, at hver dæmning har sin egen bestyrelse, som gør det de føler er bedst. De troede så i TAK at man var smarte ved at holde på vandet, for deres område skulle jo helst ikke som andre område komme til at mangle vand i den tørre periode. Man har nu fundet ud af, at denne beslutning har været katastrofal for alt sydligere end TAK... Håber fandeme de bliver retsforfulgt.... sorry....følelserne løb lidt løbske.. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/10-2011 12:40
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Der skrives meget i de lokale aviser omkring dette, bl.a. omkring samarbejde mellem 2 institutioner. EGAT elforsyningen og RID Royal Irrigation Dept. Begge parter har vaeret bange for at der ikke var vand nok i daemningerne naar den toerre tid kommer og har derfor insisteret paa det hoeje vandniveau i de 3 stoerste daemninger. http://www.bangko...management Linken er ovenfor. Bangkok's guvernoer har brugt en time sammen med sin stab med at raabe de hoejere magter op ved at medbringe en Buddha figur og bede til Havets Gudinde, saa der goeres da en indsats. Som naevnt ovenfor saa ville en ny afdeling for water management nok vaere en god ide for Thailand. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 13/10-2011 12:45
|
det er altid let ,at være bagklog, hvad nu hvis de havde lukket vand ud fra starten, og der så var alt for lidt vand til tørketiden, skulle de så være retsforfulgt for det ? det er første gang i de 12 år jeg er kommet herud, at det har været så slemt![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/10-2011 14:26
|
Det vil altid vaere det saedvanlige svar "at det er nemt at vaere bagklog", men det med samarbejde er nok et problem. EGAT er en "stat i staten". Forhaabentlig kan de nu begynde at taenke over hvordan det skal gaa naeste aar og i fremtiden. |
|
|
|
| sune |
Lagt på d. 13/10-2011 14:28
|
hugoboerge skrev: Det vil altid vaere det saedvanlige svar "at det er nemt at vaere bagklog", men det med samarbejde er nok et problem. EGAT er en "stat i staten". Forhaabentlig kan de nu begynde at taenke over hvordan det skal gaa naeste aar og i fremtiden. tak |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 13/10-2011 16:06
|
Velbekomme Sune. Maaske vil diverse popularitets tiltag som PT lovede og som de blev valgt paa ophoere saa som tablets til 6-7 aars skoleboern osv. Det er da skoent at se Yingluck og Abhisit sidde sammen og diskutere den nuvaerende situation og det er maaske vejen frem ? |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.