Se indlæg
 Udskriv debat
Kulturforskel...?
Mintz
Hvad har du forvente, at thai unge mennesker er over for dig?!

Altså helt klart vil de nok opføre sig anderledes, når man kommer til en anden kultur hvor der er mere "frihed" ?

Er det et problem at vi er mere dansk end vi er thai?

Lad sige at jeres kone har en pige med fra TH .. Vil i opdrage hende som almindelig dansk familie gøre .. eller mere i Thai retning.. ?
Goddag Wink

เมื่อรู้สึกตัวก็สายเกินไป
หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

Buggymann
hels lidt af begge dele...Pfft
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
thaikurt1
Jeg prover at laere dem opdrage paa dansk selv og det er svaeret her taenke jeg paa nar vi spiser og sige tak for mad og godnat og goddag og sporger hvis de skal havde noget.Frown
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
high-tower
Jeg er enig med Knudlj.

Det er ingen skade at der kommer noget thailandsk islæt.

Hvsi amn bor/opholder sig i Danmark. bør fokus selvfølgelig være på at lære dansk og danske forhold at kende.

Men lærer barnet samtidig om den Thailandske kultur er det ingen skade til.

Ligesom med religion - er moderen budhist og faderen kristen, kan man lære barnet om begge tros retninger - når barnet så er gammelt nok, så kan kan han/hun selv vælge.

Jeg havde engang en dansk kæreste, hvis søster var gift med en græker.

Sammen havde de en lille pige på ca. 5 år. Til daglig talte faderen og moderen både dansk, engelsk og græsk derhjemme - og ungen kunne alle 3 sprog!

Det havde jo en hvis herligheds værdi når bedste forældrene fra grækenland kom på besøg og kunne tale med barnet.

Så jeg tror faktisk det er en stor fordel for et barn at vokse op med 2 kulturer - børn er jo fantastiske til at tilegne sig viden og tilpasse sig.

- Det kunne vi voksne lære lidt af Wink

Mintz
men hvad nu .. hvis det er en teenager pige eller dreng kone har med sig ti DK .. det er helt andet kultur de komme til .. hvordan vil i så tackler det ?
Goddag Wink

หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

high-tower
Det kommer jo an på hvilke situationer du tænker på.

Jeg tror det vil være helt naturligt at det i starten er moderen som barnet vil knytte sig til - de taler jo trods alt samme sprog og kommer fra samme baggrund.

Men derfor kan man jo godt sætte nogle grænser - f.eks. at barnet ikke skal komme fuld hjem kl. 3 om natten, at skolen skal passes osv.

Jeg tror også at det er vigtigt at man så hurtigt som muligt bliver i stand til at kommunikere med barnet.

Det sker jo også den anden vej rundt - at manden i DK har et barn boende fra et tidligere ægteskab.

Min kone går f.eks. på sprogskole med en thai pige, hvis danske mand har 2 sønner.

Hun er så alene med børnene om morgenen og eftermiddagen - og det er meget svært for hende da de kun kan dansk.

Hun kan af gode grunde ikke sætte sig respekt - de kan ikke forstå hende.

Hun kan ikke sige til dem at de skal klæde sig på, børste tænder osv.

Så den anden vej kan det også være et kæmpe problem.

jorn
Tja! "pap"boern Jeg har selv en slagsen! Min kaerste har soen paa 8 aar og jeg har da selv et par danske boern.

Jeg har forlaengst opgivet at blande mig, med mindre det er noget der beroere min personGrinCool

Men udgangspunktet maa vel vaere den kultur som man lever i og som man forventer barnet skal have sin voksen tilvaerelse i.

At opdrage i en blandning af flere kulture er mega svaert og jeg tror, at man er noedtil at vaelge hvilken kultur man skal ligge hovedvaegten paa og saa maa den anden kultur komme ind paa et informativt nivau.Smile

I den sidste ende, saa er det mega svaert at fortaelle foraeldre hvordan de skal opdrage deres boern.Cool

Her er knaegten 4 kulturel! vi taler engelsk, hovedsporget er thai, men drengen er halvt kinesisk, og han gaar paa en international skole og modtager undervisning paa alle firesprog! jeg forsoeger ikke at laere ham dansk! (det stakkelses barn)GrinGrinGrin

“Music is the only language I whirly understand"

jorn
Ps. rettelse: alle fire sprog, jeg mener natuligvis tre sprog, engelsk, thai og kinesisk!Grin

4 kulturel = hjemmet her er "dansk-thai" hovedsprog engelsk, andet hjem kinesisk, sprog thai-kinesisk.ShockShockShock

Nej! jeg laere ham ikke at tale dansk!CoolCool

MisterM
Mintz skrev:
Hvad har du forvente, at thai unge mennesker er over for dig?!

Altså helt klart vil de nok opføre sig anderledes, når man kommer til en anden kultur hvor der er mere "frihed" ?

Er det et problem at vi er mere dansk end vi er thai?

Lad sige at jeres kone har en pige med fra TH .. Vil i opdrage hende som almindelig dansk familie gøre .. eller mere i Thai retning.. ?

Hej MintzGrin

Jeg kan ikke se at der skulle vaerer nogen stor forskel paa opdragelserneSmile

Gode og ordentlige foraeldre i begge lande vil forsoege at opdrage deres boern paa bedste maade og her taler jeg ikke om rige eller fattige familierSmile

Jeg kender flere boern med danske foraeldre som har vaeret paa besoeg herude. De har vaeret hoeflige og er blevet godt modtaget herudeGrin

Hvor jeg bor er der mange boern og jeg synes at de er fantastisk velopdraget. Grin De er meget hoeflige, spoerger altid om lov og siger altid tak ellers skal foraeldrene nok sige det til demGrin

Jeg kender selvfoelgelig ogsaa boern, i begge lande, som er blevet forsoemt af foraeldrene og er kommet i forkert selskabSad

Jeg kender nogle unge kvinder som er/har vaeret paa besoeg i Canada/Skandinavien (Danmark, Norge og sverige) De har vaeret meget overrasket over alle de 'tilbud' de fik, naar de gik alene paa indkoebSad Desuden var de overasket naar de blev 'skubbet af vejen' af store kraftige 'damer' Sad Jeg kan sige at de smaa piger var rasende indvendigSmile Kun faa gange forsvare de sig fordi det blev for meget og saa talte de meget hoejt saa de omkring staaende kunne se at der var noget galt og personen forsvandt hurtigtGrin Det er de ikke vant til herude hvor de kommer fraGrin
Redigeret af MisterM d. 24/11-2005 06:15

Hejsa
JA jeg kunne aldrig finde på at hive min kones børn herop
De har det sgu bedre i thailand hos deres familie
der har de bedste familerne og andre
Nej lad dem bliver derude hvor de kender det hele og ikke skal rives op
og komme i konfikt med sig selv
bamsen

jorn
Naturligsvis bamsen! Men det er ikke altid at man har et valg og til tider kan det vaere noedvendigt at flytte boernene.Smile

At der ikke er forskel paa hvordan man opdrager sine boern i forskellige kulture er mildtsagt en misforstaaelse og isaer hvis man forholder sig til thai kontra dansk opdragelse.Shock

Der er saa sandelig ogsaa forskel paa hvad hoeflighed er og hvad vi diffinere som hoefligt. Hvis ikke klasse forskellen er tydelig nok i sig selv, saa kommer den klart til udtryk i hvordan man opdrager sine boern her i Thailand.Wink

Og som det ikke er nok saa er kravende til hvordan man opdrager piger kontra drenge meget forskellige og igen meget anderledes end hvad vi goer i DK

At vaere teenager og skifte fra Thaikultur til Dansk Kultur, vise verse, er bestemt ikke nemt!Cool det vil stille store krav til alle parter, men jeg tror at det her vigtigt at udvise en hoejgrad af forstaaelse og slaekke paa kravene hjemme, saa teenageren faar et "fristed" og saa ikke presse en "opdragelse" ned over dem konstant.Cool

Jeg tror man skal lade teenageren selv finde vejen, tage "slagene" ogsaa selv om det goer ondt at vaere videne til det. Man skal vaere der for dem naar det goer ondt og saa raade og vejlede. Ikke udstille dem og vaere over dem.WinkCool

Saa kan det godt vaere at udviklingen har en stor effekt i Thailand, men det er kun hos de hoejt uddannet der har en baggrund for at opdrage i en mere international retning. Den gruppe er hovedsagligt bosidende i Bangkok og er paa ca 20% af den samlede befolkning.Wink

Mintz
high-tower skrev:

Men derfor kan man jo godt sætte nogle grænser - f.eks. at barnet ikke skal komme fuld hjem kl. 3 om natten, at skolen skal passes osv.

Hvorfor er der ikke noget probleme med hvis en dansk pige gå i byen til kl 5 om morgen .. men det skal være forskel for en thai..? Dansker unger de passe stadigvæk deres skoler selvom de har været i byen i weekenden..? Og hvorfor skal det være forskle at thai skal blive hjemme og passe lektier.?!!!
Goddag Wink

หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

rolan
nu tror jeg at higtover ville mene det samme om danske børn og ikke kun thai

jorn
Endnu et P.s

Boern og laere hurtigt ved at kopiere de voksene og ved at opfoere sig for barnet som man gerne vil at de skal opfoere sig over for andre, det aendre paa meget over tidWink

F.eks. at naar det er senge tid, at man saa selv soeger for at sige godnat paa en ordenlig maade, efter en tid saa siger barnet automatisk godnat!Grin

Kan man ikke sproget, jamen saa demonstere hvad det er man vil, grin og lav sjov med fejltagelserne, bliv glad og ros meget naar det lykkedes!

Det kraever taalmodighed og overbaerenhed, men husk paa at barnet jo ikke selv har bedt om at faa en til "mor eller far" (og det sjaeldent godt for X'en og deres forhold) saa lad den rolle ligge og proev at vaere en god voksen "ven" istedet" WinkWink

high-tower
Mintz skrev:
high-tower skrev:

Hvorfor er der ikke noget probleme med hvis en dansk pige gå i byen til kl 5 om morgen .. men det skal være forskel for en thai..? Dansker unger de passe stadigvæk deres skoler selvom de har været i byen i weekenden..? Og hvorfor skal det være forskle at thai skal blive hjemme og passe lektier.?!!!

Jeg antog at det var teenagere vi talte om - og jeg ville under ingen omstæddigheder acceptere at en teenager kom hjem midt om natten stang vissen en hverdag.

Heller ikke en dansk Grin

Det jeg mener er at man vel bør sætte nogle grænser - at man fordi teenageren kommer fra Thailand skal de selvfølgelig ikke have lov at gøre lige hvad det passer dem.

Jeg tror bare at netop med teenagere er svært for mange, hvis man skal være pap far og pludselig sætte grænser.

christian-s
Hej Mintz.
Så vidt jeg kan læse mig til var du 12-13 år da du kom til Danmark og du startede så i 6. klasse. Hvordan greb din bestemor og hendes danske mand det an med hensyn til opdragelse, sprog osv.?

Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

Mintz
Jeg belv for dansk og stak af Smile pga. jeg ikke måtte noget som helst.. Ingen fester .. ingen venner på besøge .. må ikke gå udenfor efter kl. 5 .. den eneste jeg skal laver er mine lektier.. og tage på arbjede med dem .. om aften . da de har et rengørent firma..
Redigeret af Mintz d. 24/11-2005 15:17
Goddag Wink

หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

MisterM
Mintz skrev:
Jeg belv for dansk og stak af Smile pga. jeg ikke måtte noget som helst.. Ingen fester .. ingen venner på besøge .. må ikke gå udenfor efter kl. 5 .. den eneste jeg skal laver er mine lektier.. og tage på arbjede med dem .. om aften . da de har et rengørent firma..

HejMintzGrin Jeg tror stadig ikke paa digGrin Selvom det er et flot billede af digGrin
Eller er du dumFrown Ingen danske eller normale thailandske eller danske foraeldre vil lade deres datte loebe rundt i byen til kl 05:00

Sorry du er dum saa tag imod de tilbud du har faaet du fortjener ikke mereSad
Jeg er sikker paa at du kan tjene mange pengeGrin
Redigeret af MisterM d. 24/11-2005 17:29

Locturian
MisterM skrev:
Mintz skrev:

HejMintzGrin Jeg tror stadig ikke paa digGrin Selvom det er et flot billede af digGrin
Eller er du dumFrown Ingen danske eller normale thailandske eller danske foraeldre vil lade deres datte loebe rundt i byen til kl 05:00

Næste gang du laver et indlæg, så overvej lige dine ord - Det er ikke pænt at tale nedladende om folk !
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
MisterM
Locturian skrev:
MisterM skrev:
Mintz skrev:

Næste gang du laver et indlæg, så overvej lige dine ord - Det er ikke pænt at tale nedladende om folk !

Jeg taler ikke nedladende til folk men lad Mintz loebe rundt i byen hele nattenGrin Det er da hende der bestemmer i DanmarkGrin

Spring til debat: