Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » The English part of the forum » News (English)
 Udskriv debat
Dumhed , grådighed eller.............
Lung Yao
......igen historien om " Den kloge der narrer den mindre kloge"Violin

[img]http://www.andrew-drummond.com/uploads/Malcolm-Leggett-rice-paddy-web.jpg[/img] is not a valid Image.

I Went To The Expat Club For Advice - Now I Am Broke & Working In A Rice Field

Briton Malcolm Leggett, 60, is working a rice paddy in Northern Thailand. He lost almost everything. But the cruelest cut of all came, he says, after he went to the President of the local Pattaya Expats Club for advice ............................

Læs mere her:
http://www.andrew...hp?sid=475

Bemærk venligst "hvem" de øvrige aktører er i den speget historie Til hest

P.S: pudsigt at alle de "Patty forsvarer" ikke er selv kommet frem med historien. (kun man måske få den "danske version" af historien, NEJ ikke oversættelsen!) Angel

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Fido
Synd for manden .... men ogsaa ganske naivt at overlade hele sin formue til konen og folk han slet ikke kender Shock
One man's ceiling is another man's floor

NoiNarak
Der er jo desværre intet nyt i dette og man kan jo så mene hvad man vil om det hele-det jeg af og til finder lidt besynderligt er, at alle siger: Det er da hans egen skyld-han burde have været klogere osv. osv.og i det hele taget næsten syntes, at det er ok.
Manden har trods alt 17 års ægteskab bag sig med kvinden,som jeg syntes, giver en rimelig god grund til at stole på en person-thai eller ej.
Men denne holdning blandt mange,at en person der stoler på en thai,er et naivt fjols,syntes jeg ikke om-og det kan da godt være, at jeg selv er et naivt fjols,men jeg mener ikke at man kan leve et liv,hvor man evig og altid skal gå og se efter tegn på, at man er ved at blive snydt og have mistillid til sin samlever/kone/kæreste.
Så tror jeg man er bedre tjent med at være single-og at nogen ligefrem kan sidde og gnide sig i hænderne over en så sørgelig historie,syntes jeg,siger rigtig meget om den person-det er da sørgeligt at have et sådant syn på tilværelsen og andre menneskers ulykke.

filihankat
Folk bliver snydt alle steder i verden - ikke kun i Pattaya. Man skal ikke investere flere penge i Thailand end man har råd til at miste.

stone52
Ja det sgu en sørgelig historie til Noinorak indlæg vil jeg bare sige rigtig godt beskrevet

Lung Yao
NoiNarak skrev:
Der er jo desværre intet nyt i dette og man kan jo så mene hvad man vil om det hele-det jeg af og til finder lidt besynderligt er, at alle siger: Det er da hans egen skyld-han burde have været klogere osv. osv.og i det hele taget næsten syntes, at det er ok.
Manden har trods alt 17 års ægteskab bag sig med kvinden,som jeg syntes, giver en rimelig god grund til at stole på en person-thai eller ej.
Men denne holdning blandt mange,at en person der stoler på en thai,er et naivt fjols,syntes jeg ikke om-og det kan da godt være, at jeg selv er et naivt fjols,men jeg mener ikke at man kan leve et liv,hvor man evig og altid skal gå og se efter tegn på, at man er ved at blive snydt og have mistillid til sin samlever/kone/kæreste.
Så tror jeg man er bedre tjent med at være single-og at nogen ligefrem kan sidde og gnide sig i hænderne over en så sørgelig historie,syntes jeg,siger rigtig meget om den person-det er da sørgeligt at have et sådant syn på tilværelsen og andre menneskers ulykke.

Desvære "misside" du flere elementer i historien :

1-
- He built nine houses and an apartment block of 30 apartments. But, as can happen, the marriage soured. His wife Orapin who had taken over the finances, then, he says, warned him ‘ to get out of town’ and, in her words, he had now 'lost everything'

Så det var ikke Malcom's x-kone der "tømte" kassen, selv om hun efter at have smidt ham ud , "overtog" hvad hun mente tilhørte hende(skøde i hendes navn).

2-
XX, he said, then passed him on to his 'wife' Laddawan Yingyong to handle the Thai legal side of his problem. ........................
..................................................
“She asked me about my income and I said I had none, but I had some cash reserves. She said that for my own safety I should transfer the money to her, or our joint account, which we would set up, to stop my wife making a claim on it," said Mr. Leggett.

3- Grådighed fra hans side:

“I agreed to use the cash to start a money lending business which she would operate.

4- Naiviteten fra hans side(dumheden ville nogle kalde det) når modparten siger:

But when we contacted Laddawan Yingyong she admitted that she owed cash to Mr.Leggett but said she was unable to repay.

"I lent the money to people and they won't give me the interest back or anything.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

NoiNarak
Lung.
Du har da på sin vis ret,men at han var dum,naiv eller hvad ellers-det kan man mene om hvad man vil-det jeg mener er, at jeg syntes, at det er sørgeligt, at nogen(ganske mange endda) finder det ok. at kvinden gør som hun gør og straks bebrejder ham.
Ja-rigtigt,folk bliver snydt rundt omkring i verden-også i Thailand, men det må da menes at være ok. at tro på den udkårne man nu engang har fundet og da især efter 17 års ægteskab-stoler du ikke på din samlever efter 17 års ægteskab, skulle I højst sandsynligt aldrig have været gift.
Det at en person er forelsket/dum/naiv,eller hvad ellers man kan finde på-gør det da ikke ok. at behandle personen således-eller(syntes jeg) at sige, at det bare er iorden-han var jo selv ude om det.
Uanset andres erfaringer eller meninger, vil jeg aldrig kunne have en sådan indstilling-skulle jeg gå hen og blive den uheldige der bliver røvrendt-ja, så lever jeg nok også videre med den oplevelse og kan kun sige, at jeg under alle omstændigheder har haft en god tid hernede og er blevet frygtelig godt behandlet-og så er det vel bare om at komme et skridt videre i teksten-uden alt den negativitet og mistillid til omverdenen.

Ja, endnu en falang der er blevet snydt, tragisk igen, det sker self. også flere gange endnu, og selv så erfarne folk som hovedpersonen er "ploppet i" .....stakkel.

Tænk at han ikke har taget nogen forbehold, sikret nogle værdier til sig selv, nu er han bare blevet forvandlet til en fattig ydmyget stakkel.

Hvad med de 3,85 mill det var da også flot at give dem til en man stoler på ? man kan tilsyneladende ikke stole på nogen derude.

Denne historie beviser atter engang at selv erfarne thaifarer ryger i fælden, men så kan man jo selvfølgelig "bare starte op" på en frisk igen....Hammer

hugoboerge
Som skrevet foer. Der er flere faranger der snyder faranger end der er Thai der snyder faranger. I dette tilfaelde er det den mindste del af det. At konen er rendt med stoerstedelen er saa en anden historie. Nu ved man ikke hvad der ligger bagved historien omkring aarsagen til at mand og kone ikke kunne sammen mere, saa maaske har konen taget haevn.

patirak
filihankat skrev:
Folk bliver snydt alle steder i verden - ikke kun i Pattaya. Man skal ikke investere flere penge i Thailand end man har råd til at miste.

Hørt! - Helt enig!

patirak skrev:
filihankat skrev:

Hørt! - Helt enig!

Nemlig.....men alligevel er der folk der bliver ved med ikke at sikre sig...selv folk der er meget fx.erfarne thaifarer...hvad er grunden til den totale dårskab ??? ............kærlighed gør blind Kick you

patirak
Soi7 skrev:
patirak skrev:
filihankat skrev:

Hørt! - Helt enig!

Nemlig.....men alligevel er der folk der bliver ved med ikke at sikre sig...selv folk der er meget fx.erfarne thaifarer...hvad er grunden til den totale dårskab ??? ............kærlighed gør blind Kick you

Tror det sker når folk mister paraderne, når de efter mange år i Asien tror de kender alle "tricks". Man bliver overmodig og tror man er usårlig.

Jeg har været her en del år nu og bliver ved med at "opdage" nye ting. Så snart man kommer under et lag, så dukker der et nyt op og man lærer så noget mere. Har erkendt at jeg nok aldrig bliver expert eller kommer til at kende og forstå alt ved kulturen - fordi jeg er Farang. En Farang vil aldrig blive lukket helt ind i varmen.

Mit måde at overleve på her, er generelt at påtage mig et roligt, smilende og venligt ydre - og så ellers ikke stole på noget folk siger, men vurdere folk på deres handlinger.

Hvis folk siger og også ender med at gøre det de siger, så opbygges tilliden efterhånden - MEN det betyder ikke at jeg oparbejder blind tillid til personen. Det skal man efter min mening aldrig gøre i Asien - hvor man ofte ser selv tætte familiemedlemmer snyde hinanden for et par håndører.

Tror der er mange vesterlændinge, der har svært ved holde paraderne oppe og konstant være "på vagt", fordi det ikke er naturligt for os i vores kultur. Vi er opdraget til at alle er lige, vi skal respektere andre og som udgangspunkt tro på og have tillid til andre. Det sammenholdt med at vi er opdraget i troen på at vi er "klogere" og "bedre" end de andre, gør os også sårbare.

Så er der selvfølgelig også dem, der blot bliver forblændet af kærligheden og glemmer at tænke med det store hoved. Det er vel nok det værste der kan ske for en i Thailand. Smile

Vurder folk på handlinger og ikke ord - - - og så ellers ikke tro blindt på nogen som helst - - - så kommer man langt i Asien og man ender faktisk med at komme dybere under de forskellige lag, fordi man opnår at få respekt. Men man skal huske, at man altid vil være en Farang... ligemeget hvad.

I Danmark tror jeg som udgangspunkt på det meste af det folk siger indtil det modsatte er bevist. I Thailand er det lige omvendt. Her har jeg opbygget et usynligt skjold, som sikrer at jeg ikke bliver "taget i rXvXn". Skjoldet er tykkere eller tyndere afhængig af hvem jeg er sammen med - men det er der altid - også når jeg er sammen med min kæreste, som jeg holder utroligt meget af og som jeg vil påstå jeg stoler på. Jeg stoler bare på en anden måde i Thailand end jeg gør i Danmark, fordi spillereglerne er helt anderledes.
Redigeret af patirak d. 08/12-2011 05:31

John
Jeg er ikke helt enig for jeg mener altid man skal, vurder folk på handlinger og ikke ord.

Men det er et rigtig godt indlæg Patirak.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
hugoboerge
John skrev:
Jeg er ikke helt enig for jeg mener altid man skal, vurder folk på handlinger og ikke ord.

Det er da det som Pattirak skriver, se nedenfor:

Mit måde at overleve på her, er generelt at påtage mig et roligt, smilende og venligt ydre - og så ellers ikke stole på noget folk siger, men vurdere folk på deres handlinger.

Enig med John, det er et godt indlaeg.

Lung Yao
John skrev:

Men hvad så NÅR handlinger IKKE følger ordene , hvor meget "værd" er disse (gyldne) ord ?Angel

Jeg har tit oplevet folk siger/lover noget men når det kommer til handling er det ofte det diametralt modsætninger der sker (hvis man fx. ikke har det på skrift). Violin

.

sudsakhon
Det værste er, for at strå salt i såret..

Hans nye "erhverv" som ris-høster er et af de fag, man ikke som udlænding må beskæftige sig med.
Han overtræder således klart de thailandske love, og har med sit indlæg til historien leveret det sidste skud i bøssen...Rettet mod ham selv..
Han kunne nemt fængsles, og udvises med en bøde.
Mon ikke også bøden lige passer med de økonomiske krav han har nedlagt som påstand i sagen...??

Jeg elsker Thailand, men deres retssystem har jeg lige så meget tillid til som det i Zimbabwe eller Congo

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Lung Yao
sudsakhon skrev:
Det værste er, for at strå salt i såret..

Hans nye "erhverv" som ris-høster er et af de fag, man ikke som udlænding må beskæftige sig med.Han overtræder således klart de thailandske love, og har med sit indlæg til historien leveret det sidste skud i bøssen...Rettet mod ham selv..
Han kunne nemt fængsles, og udvises med en bøde.
Mon ikke også bøden lige passer med de økonomiske krav han har nedlagt som påstand i sagen...??

Jeg elsker Thailand, men deres retssystem har jeg lige så meget tillid til som det i Zimbabwe eller Congo

Tror du ikke at det er en "konstrueret billede", d.v.s. for at sætte det i relief med hvor galt det står til nu: fra RIG mand med ejendomme m.m. til "fattig" bondemand i Isaan.

Vi har før haft en "bonde" fra Lopburi som dyrkede bl.a. Solsikke marker, og han blev hverken fængslet eller udvist, selv om optrådt i Thai TV. At han forlod LOS senere havde andre årsager.
T.I.T.

.

sudsakhon
Lung
Du har skam nok ret..

Men det var jo ikke lige det, som mit indlæg egentligt handlede om.

Men fejlen er min.

Jeg skulle nok ikke have skrevet et indlæg, med spidsfindig samfundskritisk underlag, uagtet hvor tydeligt jeg ellers måtte mene, at den hensigt skinnede igennem.
Sorry

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
paulsenp
sudsakhon skrev:
...
Jeg skulle nok ikke have skrevet et indlæg, med spidsfindig samfundskritisk underlag, uagtet hvor tydeligt jeg ellers måtte mene, at den hensigt skinnede igennem.
Sorry

Spidsfindig? Det kunne da dårligt siges mere direkte og tydeligt, end du gjorde.
Peter

Thjaa
filihankat skrev:
. Man skal ikke investere flere penge i Thailand end man har råd til at miste.

Lige mine ord ... ragti godt sagt
Livet er forkort til store problemmer

Spring til debat: