Se indlæg
 Udskriv debat
Constitution day today.
NoiNarak
I 1932 d.10.12 blev kongehuset rent faktisk, indført for alvor i Thailand og dermed de første sten lagt til et demokrati.

1932 the absolute monarchy became constitutional and the first step towards democracy was gone in Thailand

bannok
Det er ikke helt rigtigt at kongehuset blev indført i 1932, demokratiet blev indfør i 1932 og derved, mistede kongen sin absolutte magt.
Et konstitueret monarki er nøjagtig det samme som vi har i danmark.
Danmark og Thailand er to kongeriger med demokrati.Bla bla bla

NoiNarak
Du har ret!

bangkoknielsen
NoiNarak, jeg havde nær fået aftenkaffen galt i halsen, da jeg læste dit indlæg, hvor du skriver at kongehuset i Thailand for ALVOR blev indført i 1932! - men det glæder mig da, at bannok allerede har oplyst dig lidt om din misforståelse. Siam, nu Thailand, har en meget spændende historie at fortælle, især for os skandinavere der hellere besøger museer, templer m.v. end tilbringer størstedelen af tiden på barer...
Wink

hugoboerge
NoiNarak skrev:
I 1932 d.10.12 blev kongehuset rent faktisk, indført for alvor i Thailand og dermed de første sten lagt til et demokrati.

1932 the absolute monarchy became constitutional and the first step towards democracy was gone in Thailand

Lost in translationSmile

NoiNarak
bangkoknielsen skrev:
NoiNarak, jeg havde nær fået aftenkaffen galt i halsen, da jeg læste dit indlæg, hvor du skriver at kongehuset i Thailand for ALVOR blev indført i 1932! - men det glæder mig da, at bannok allerede har oplyst dig lidt om din misforståelse. Siam, nu Thailand, har en meget spændende historie at fortælle, især for os skandinavere der hellere besøger museer, templer m.v. end tilbringer størstedelen af tiden på barer...
Wink

Hvis du hermed vil antyde, at jeg tilbringer min tid på barer, så kan jeg da oplyse dig om, at det er da ihvertfald en ting jeg IKKE gør.
Det kan vist tælles på mine to hænder, de gange jeg har været det i min tid hernede-så glem det igen.

Thailand - generel information

Thailand, engang kaldet Siam, dækker et areal på 514.000 kvadrat kilometer og omkring 2.000 km fra nord til syd. 11 gange større end Danmark. Befolkningen er på omkring 65 mio. hvoraf mere end 10 millioner skønnes at bor i Bangkok.

Se interaktivt kort over Thailand.

Man regner med at befolkningen i Bangkok-området har en månedlig indkomst på 3.000 kroner, mens gennemsnittet for resten af landet er 1.100 kr/mdr, heraf højest i Syd og lavest i Nordøst.

Minimumslønnen, som alle arbejdere, mange butiksansatte, stuepiger m.m lønnes, efter er 29 kr/dag i Bangkok og ned til 22 kr/dag i resten af landet. En skolelære tjener lidt over 1000 kr/mdr, mens en brandmand tjener en anelse mindre.

Thailand er et konstitutionelt kongedømme som Danmark, med et demokratisk regeringssystem og en højt elsket kongefamilie, HM Konge Bhumidol Adulyadej, Rama IX i Chakri dynastiet.

Mere end 95 % af befolkningen er buddhister, med muslimer, kristne og hiduer som mindre religioner. Thailand sprog er Thai, men mange taler også local dialekt eller kinesisk. Hele Nordøst, Isaan, taler f.eks. også laotisk. Engelsk er udbredt i forbindelse med store hoteller, rejsebureauer m.m. i Bangkok og på feriestederne.

Jeg kunne skrive mange flere fakta om Thailand, men det har andre allerede gjort ganske godt. Derfor vil jeg henvise til leksikonet "Wikipedia", der opdateres ofte med nye information om f.eks. den politiske situation osv.

da.wikipedia.org/wiki/Thailand

NoiNarak
Vil blot sige, at man åbenbart lavede en undersøgelse, i forbindelse med at man lovede de lavest lønnede mindst 300 baht om dagen og der blev det fremført, at det sted i landet, der havde de laveste lønninger var Phayao,her syd for Chiang Rai.

esanboy
bannok skrev:
Det er ikke helt rigtigt at kongehuset blev indført i 1932, demokratiet blev indfør i 1932 og derved, mistede kongen sin absolutte magt.
Et konstitueret monarki er nøjagtig det samme som vi har i danmark.
Danmark og Thailand er to kongeriger med demokrati.Bla bla bla

Danmark har demokrati. Thailand har det sgu ikke, selvom de siger at det har de.

phom
NoiNarak skrev:

Og i marts 1935 abdicerede kongen. Og en 10 årige nevø som gik i skole i Schweiz blev udråbt til hans efterfølger, i de næse 16 år, havde thailand ingen fast boende regent. Men efter anden verdenskrig havde militærregeringen, som økonomisk blev finansieret af Amerika, brug for at vise befolkningen, især i yderområderne, at de ikke var kommunistiske, da kommunismen var på stærkt fremmarch i Sydøstasien, og en konge blev hevet frem for at legitimere magten.

Spring til debat: