Se indlæg|
Spore Mac adresse.
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/12-2011 01:24
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Kan desværre ikke finde den tråd hvor vi talte om dette. Vi snakkede for nogen tid siden om, hvorvidt man kan, eller ikke kan spore en MAC adresse og flere herinde udtalte meget bestemt, at det kan man faktisk rimeligt nemt. Så er det jeg spørger: Hvordan kan det så være, at tilsyneladende, ellers garvede computer nørder mener,at det er næsten umuligt.? http://www.ethica...ic,1501.0/ [url][/url] |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/12-2011 05:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Snakken gik ikke på at spore den men på at ændre den. Det kan være ordet "spoofe" har været brugt, og at det så er det, du har læst forkert.
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/12-2011 10:43
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Korrex mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg har gået og troet, er det nemt at spore en MAC adresse. Er det ikke sådan, at politiet (hvis de gad) ville kunne identificere en stjålen bærbar eller Mac, der går på nettet? Ja, og selvfølgelig på en IP, der kan spores tilbage.. |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/12-2011 11:13
|
Kim Ludvigsen skrev: Snakken gik ikke på at spore den men på at ændre den. Det kan være ordet "spoofe" har været brugt, og at det så er det, du har læst forkert. Hej Kim. Må desværre sige, at enten husker du forkert eller vi taler ikke om samme tråd. Den jeg tænker på var grundet ham fyren der var inde og saboterer debatterne herinde og som pralede af at have to profiler her og bare kunne lave dem om osv. osv. Hvortil jeg svarede ja-IP adressen, ikke MAC adressen-og så kom I ellers ud af busken og fortalte at det kunne man ihvertfald og endda meget nemt. Husker du ikke det.? |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/12-2011 11:15
|
sudsakhon skrev: Korrex mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg har gået og troet, er det nemt at spore en MAC adresse. Er det ikke sådan, at politiet (hvis de gad) ville kunne identificere en stjålen bærbar eller Mac, der går på nettet? Ja, og selvfølgelig på en IP, der kan spores tilbage.. En IP adresse er intet værd i den forbindelse, idet du stort set kan ændre den hver gang du går på,så folk der sporer den,evt. vil se du er i Spanien-men faktisk sidder i Bælum. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/12-2011 11:25
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
NoiNarak skrev: sudsakhon skrev: Korrex mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg har gået og troet, er det nemt at spore en MAC adresse. Er det ikke sådan, at politiet (hvis de gad) ville kunne identificere en stjålen bærbar eller Mac, der går på nettet? Ja, og selvfølgelig på en IP, der kan spores tilbage.. En IP adresse er intet værd i den forbindelse, idet du stort set kan ændre den hver gang du går på,så folk der sporer den,evt. vil se du er i Spanien-men faktisk sidder i Bælum. Forkert. En IP-adresse har du fået tildelt af din internetudbyder, og har du f.eks. router på er det udbyderen og IKKE dig selv som kan ændre den. Ved internet i Thailand via f.eks. blue-tooth får du ny IP-adr. næsten hver gang du logger på.- Så der er det gældende. |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/12-2011 11:43
|
AL 48 skrev: NoiNarak skrev: sudsakhon skrev: Korrex mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg har gået og troet, er det nemt at spore en MAC adresse. Er det ikke sådan, at politiet (hvis de gad) ville kunne identificere en stjålen bærbar eller Mac, der går på nettet? Ja, og selvfølgelig på en IP, der kan spores tilbage.. En IP adresse er intet værd i den forbindelse, idet du stort set kan ændre den hver gang du går på,så folk der sporer den,evt. vil se du er i Spanien-men faktisk sidder i Bælum. Forkert. En IP-adresse har du fået tildelt af din internetudbyder, og har du f.eks. router på er det udbyderen og IKKE dig selv som kan ændre den. Ved internet i Thailand via f.eks. blue-tooth får du ny IP-adr. næsten hver gang du logger på.- Så der er det gældende. Dette er korrekt, men enhver ved da, at der findes programmer der kan ændre din IP adresse så let som ingenting. http://www.pcworl...670?page=1 [url][/url] Redigeret af NoiNarak d. 16/12-2011 11:59 |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 16/12-2011 12:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Min router har jo også en MAC adresse - så den ligger ud mod internettet, og ikke en evt. stjålet bærbar's MAC adresse. I så fald kan denne computer vel kun kunne spores på mit eget lokale netværk. |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 16/12-2011 13:02
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
Hej Sidst dette blev diskuteret var spørgsmålet om man kan ændre sin MAC adresse, og svart var ja. Næste spørgsmål kan man en finde en computer på en MAC adresse. Her er svaret normalt nej, når vi taler om TCP/IP. Lidt søgning med googl gav følgende: "Can You Get a MAC Address from an IP Address?" Se http://compnetwor...cipadd.htm Dette er da efterhånden lidt nørdet for et site om dansk-thai forhold. Man kan da spørge hvorfor er der brug for den type viden her? Der er da ingen der opføre sig som trolde med mere, er der? ![]() På forhånd god jul og godt nytår til jer alle. ![]() Karsten F. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/12-2011 13:06
|
|
Korrex mig hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg har gået og troet, er det nemt at spore en MAC adresse. Som det det fremgik af den tråd, som det var oppe i, kan man ændre MAC-adressen. Må desværre sige, at enten husker du forkert eller vi taler ikke om samme tråd. Den jeg tænker på var grundet ham fyren der var inde og saboterer debatterne herinde og som pralede af at have to profiler her og bare kunne lave dem om osv. osv. Hvortil jeg svarede ja-IP adressen, ikke MAC adressen-og så kom I ellers ud af busken og fortalte at det kunne man ihvertfald og endda meget nemt. Husker du ikke det.? Samme tråd. Man kan nemt ændre såvel MAC-adresse som IP-adresse. MAC-adressen henviser til netkortet, som man går på nettet med, det være sig netkortet i en computer eller en router. Man kan ikke spore en computer på MAC-adressen alene - heller ikke selvom man ikke ændrer adressen. Problemet er, at for at finde computeren, skal man ind i samtlige hjem og virksomheder for at tjekke alle computer for at finde samme MAC-adresse. IP-adressen tildeles af internetudbyderen, der derfor ved, hvem der har haft adressen på et vilkårligt tidspunkt. Hvis man ikke snyder med IP-adressen, kan udbyderen - eller politiet med en retskendelse - finde abonnenten af internetforbindelsen. Her kan man så evt. tjekke de tilstedeværende computere for at finde den med samme MAC-adresse. Typisk vil man dog blot medtage dem alle sammen for at tjekke for ulovligheder. Det er måske de færreste der kan finde ud af at ændre MAC-adressen, og endnu færre, der gør det. IP-adressen kan meget nemt maskeres ved at bruge en proxy på internettet - det vil sige, at al ens trafik går gennem en anden computer. Hvis man har lavet noget ulovligt, vil det derfor være proxy-computeren, som politiet finder frem til. Spørgsmålet er så, om ejeren af proxyen holder styr på brugerne, så de kan give politiet den oprindelige IP-adresse. Og så skal man lige overveje, hvor sikkert det er at bruge en proxy. Ejeren af proxyen kan operere som mellemmand og se alt, hvad man laver, også de kodeord, man indtaster (medmindre der bruges kryptering). Personligt vil jeg have mere tillid til min internetudbyder end til en proxy-ejer. Nogle gange kan en proxy dog være en fordel, hvis man rejser rundt i verden. Det kan fx være fordi indhold er blokeret i visse lande, og det kan man så komme uden om ved at bruge en proxy. |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/12-2011 13:14
|
Ja, men der er også noget med at du kan gå ind i windows og ændre ip adressen-har lige læst om det for ikke længe siden,men har glemt det igen. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/12-2011 14:11
|
|
NoiNarak skrev: Ja, men der er også noget med at du kan gå ind i windows og ændre ip adressen-har lige læst om det for ikke længe siden,men har glemt det igen. Det vil i så fald være den lokale IP-adresse, den har ingen betydning i denne sammenhæng. Med mindre du mener at gå ind og tilføje en proxy - i så fald ændrer du reelt ikke IP-adresse, du sender blot trafikken via en anden computer. Over for din internetudbyder vil du stadig have samme adresse (det glemte jeg at nævne før), men dem som aflæser adressen på nettet vil se proxyens adresse i stedet for din adresse. Redigeret af Kim Ludvigsen d. 16/12-2011 14:43 |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/12-2011 15:28
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Kim Ludvigsen skrev: NoiNarak skrev: Ja, men der er også noget med at du kan gå ind i windows og ændre ip adressen-har lige læst om det for ikke længe siden,men har glemt det igen. Det vil i så fald være den lokale IP-adresse, den har ingen betydning i denne sammenhæng. Med mindre du mener at gå ind og tilføje en proxy - i så fald ændrer du reelt ikke IP-adresse, du sender blot trafikken via en anden computer. Over for din internetudbyder vil du stadig have samme adresse (det glemte jeg at nævne før), men dem som aflæser adressen på nettet vil se proxyens adresse i stedet for din adresse. Rigtigt. F.eks. er ThePiratebay.org blokeret her i DK, men ved at gå via Free Proxy server i England er der ingen problemer. Men min IP-adr. sendes til England, hvor den så overtages af Free Proxy server, der så overtager søgningen og sender resultatet til mig.- Derved bliver man "usynlig". |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 17/12-2011 12:42
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Grunden til jeg spurgte var, at jeg har været hos politiet , som tolk for en, der havde fået stjålet sin dyre Macbook. De fandt den faktisk ret hurtigt og jeg oversatte politimandens forklaring. De fortalte, at den var blevet sporet nemt, idet der bl.a. ved anmeldelsen, var opgivet en MAC adresse på det interne modem Det var det jeg huskede og gik og troede. Men det kan da godt være, at de bare har vendt bunden i vejret på "the usual suspects" og set hvad der faldt ud af lommerne |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.