Se indlæg|
Boller
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 09/01-2012 03:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Hej. Jeg ved mange herinde holder meget af at lave mad og bage lige som jeg selv gør det, men nu gik det galt for mig. Da jeg boede i DK bagte jeg tit boller og mente jeg var mindst jysk mester til det, så jeg har ført mig lidt frem med mine store bageevner over for familien her i Surin, og da vi nu har købt et dejligt komfur med ovn til vores nye hus skulle jeg i sidste uge vise mine store bagekundskaber og bage boller til familien, men før første gang kikksede det for mig, dejen så smadder flot ud og føltes helt rigtigt men den hævede bare ikke, hvorfor? Jeg brugte de samme ting som i DK, dog havde jeg ikke gær men Noi havde i BigC købt Best Food Baking Powder som hun mente var ligesom vores gær, men det fik bare ikke min dej til at hæve, jeg brugte 2 store spiseskefulde til en lille dej til 12 boller, og nej, mælken var ikke for varm, så hvad gik galt? Nogen gode råd så jeg kan redde æren hjem igen? Bent. |
|
|
|
| Boes |
Lagt på d. 09/01-2012 06:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2688 |
Har ingen erfaring med bagepulver. Her bruger vi Vand, mel, olie, salt, sukker og tørgær Slår aldrig fejl.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 09/01-2012 09:07
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Jeg tror årsagen kan have været "baking powder". Hvis du ikke kan få almindeligt gær, så se om du kan skaffe tørgær. Og så et lille tip til dem som gerne vil lave brød, men som synes det er bøvlet: http://www.youtub...aCN7gpvYfE |
|
|
|
| on og kent |
Lagt på d. 09/01-2012 09:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 185 |
her en opskrift på boller med bagepulver, http://www.dk-kog...p?id=13988 ps har ikke selv prøvet den. hilsen Kent |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 09/01-2012 11:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
bentmj skrev: Hej. Jeg ved mange herinde holder meget af at lave mad og bage lige som jeg selv gør det, men nu gik det galt for mig. Da jeg boede i DK bagte jeg tit boller og mente jeg var mindst jysk mester til det, så jeg har ført mig lidt frem med mine store bageevner over for familien her i Surin, og da vi nu har købt et dejligt komfur med ovn til vores nye hus skulle jeg i sidste uge vise mine store bagekundskaber og bage boller til familien, men før første gang kikksede det for mig, dejen så smadder flot ud og føltes helt rigtigt men den hævede bare ikke, hvorfor? Jeg brugte de samme ting som i DK, dog havde jeg ikke gær men Noi havde i BigC købt Best Food Baking Powder som hun mente var ligesom vores gær, men det fik bare ikke min dej til at hæve, jeg brugte 2 store spiseskefulde til en lille dej til 12 boller, og nej, mælken var ikke for varm, så hvad gik galt? Nogen gode råd så jeg kan redde æren hjem igen? Bent. Du har nok begået den fejl at sætte dine boller til hævning, ligesom du er vant til når du bruger gær. Ved brug af bagepulver skal bollerne i ovnen med det samme, da reaktionen fra bagepulveret kommer straks det bliver fugtigt.- Og det er en kortvarig reaktion i forhold til gær, så fra man har lavet dejen til bollerne skal være i ovnen, må der ikke gå alt for lang tid. |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 09/01-2012 13:02
|
Tak for svarene som nu skal afprøves i det virkelige liv, så nu vil jeg snart prøve igen så familien kan få tørret grinet af deres fjæs. Du har ret Al, jeg satte dejen til hævning som jeg altid har gjort det i DK i godt en ½ time, og 15 minutter efter at jeg har rullet dejen til boller og sat dem på pladen, det gør jeg så ikke mere med bagepulver. Her i Surin kan jeg ikke købe gær eller tørgær, derfor forsøgte jeg at bruge bagepulver, men jeg tror nu nok jeg vil forsøge igen og så følge Al´s råd. I dag i Tesco købte jeg noget andet som måske kan bruges som gær, det hedder "Perfect", Instant yeast for baking, det er noget pulver i en lille brun flaske. Bent |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 09/01-2012 13:08
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Det er tørgær. |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 09/01-2012 13:18
|
Dejligt billede du har på Frank, kan næsten smage den i min lille hals. On og Kent, er det jer ude fra Rønbjerg? Savner frikadellerne og stjerneskud fra den lille fiskeforretning, de er i verdensklasse. I dag bagte jeg en dejlig chokoladekage, stor succes hos familien, så jeg må jo snart igen prøve at slå en dej op. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 09/01-2012 13:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
bentmj skrev: Tak for svarene som nu skal afprøves i det virkelige liv, så nu vil jeg snart prøve igen så familien kan få tørret grinet af deres fjæs. Du har ret Al, jeg satte dejen til hævning som jeg altid har gjort det i DK i godt en ½ time, og 15 minutter efter at jeg har rullet dejen til boller og sat dem på pladen, det gør jeg så ikke mere med bagepulver. Her i Surin kan jeg ikke købe gær eller tørgær, derfor forsøgte jeg at bruge bagepulver, men jeg tror nu nok jeg vil forsøge igen og så følge Al´s råd. I dag i Tesco købte jeg noget andet som måske kan bruges som gær, det hedder "Perfect", Instant yeast for baking, det er noget pulver i en lille brun flaske. Bent "Yeast for baking" er til når det er i "mangel af bedre". Her i Surin kan jeg ikke købe gær eller tørgær Prøv at få konen til at spørge den lokale bager om han ville sælge jer noget gær. Kan I få dette thai produkt i Surin ? Den kan fåes i Korat: ![]() . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.