Se indlæg|
Endnu et flyselskab krakket: Ungarske Malév er gået konkurs
|
|
| phom |
Lagt på d. 03/02-2012 19:59
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
http://politiken....t-konkurs/ Flyselskabet er det tredje, der er gået konkurs, i 2012. Vi er knap ude af første måned af 2012, før det tredje flyselskab i Europa er gået konkurs. I morges klokken seks indstillede det ungarske flyselskab Málev Hungarian Airlines alle flyvninger. Det skriver rejse-nyhedsbrevet check-in.dk. Helt konkret er to afgange fra København til Budapest fredag blevet aflyst, fremgår det af Københavns Lufthavns hjemmeside. Og det samme gælder også både morgen- og aftenflyveren fra den ungarske hovedstad til den danske, skriver Ritzau Málevs økonomiske situation var blevet så katastrofal, at det ikke var muligt at gennemføre fredagens trafikprogram. Malév har haft to afgange om dagen mellem København og Budapest, mens Norwegian ifølge check-in.dk har befløjet ruten to gange om ugen i vinterperioden. LÆS ARTIKELEfter Spanair-kollaps: Rejsebranchen efterlyser bedre konkursdækning Og der har været store krisetegn for Málev. Tidligere i denne uge kom selskabet under en særlig kreditorbeskyttelse, men nu har Málevs bestyrelse erkendt, at det ikke er holdbart at fortsætte flyvningerne. »Denne situation har skabt et så stort pres på likviditeten, at situationen for selskabet i dag er blevet uholdbar«, hedder det i en erklæring fra flyselskabets bestyrelse. På Málevs hjemmeside står der en kort erklæring om konkursen, og passagerer oplyses om et telefonnummer, de kan ringe til i forbindelse med deres rejse. Kæmpe gæld Ifølge nyhedsbrevet tictravel.com har Málev en gæld på 268 millioner amerikanske dollars, svarende til godt 1,5 millarder kroner. Staten har ikke villet hjælpe selskabet med at komme på fode. Konkursen kommer i kølvandet på nogle turbulente og dårlige økonomiske år. Efter at have været statsejet i mange år, blev selskabet privatiseret i 2007, hvorefter det blev tilbagekøbt af staten i 2010. Kinesiske investorer har ellers været interesseret i at købe sig ind i selskabet og agere redningsplanke, men den aftale ser altså ud til at være faldet til jorden. LÆS ARTIKELLuftfartsekspert: Flere konkurser på vej Málev er med i Rejsegarantifonden, så hvis man har købt billet med selskabet og samtidig har købt konkursdækning, får man dækket sit tab. Málevs konkurs kommer kun en uge efter, det spanske flyselskab Spanair måtte indstille alle flyvninger, og i slutningen af januar blev det tyske, regionale selskab Cirrus Airlines begæret konkurs. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 04/02-2012 15:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Pas på at mpedersen024 ikke kommer også efter dig : hvad har dette så lige med thailand at gøre-ja, jeg spørger bare.? Men OK, spøg til side, den artikel ville nok have haft interesse for DTWs læsere hvis du tilføjede denne her til : http://www.rejsel...rsdaekning Over halvdelen af de luftfartsselskaber, der har ruter ud af Danmark, er ikke omfattet af loven om konkursdækning. Passagererne svigtes ................................................ .................................................... Rejsegarantiloven, som for to år siden blev ændret, så den også omfattede en forsikring mod luftfartsselskabers konkurser, har selv spillet fallit, mener Danmarks Rejsebureau Forening. Det er nemlig under halvdelen af de luftfartsselskaber, der flyver ud af Danmark, der er omfattet af ordningen. Det skaber både usikkerhed om forbrugernes beskyttelse og ulige konkurrencevilkår, når ikke alle selskaber er underlagt samme forpligtigelser over for forbrugerne, kritiserer foreningen. Sådan sikrer du dig mod flykonkurs. http://www.rejsel...aa-flykrak Endnu et "speget info" og yderste interessant for DTWs læsere: Mogens Pedersen skrev : Det hører med til historien, at der er 3 flyselskaber, der har valgt ikke at registrere sig til konkurssikring, og derfor ikke tilbyder sikringen på trods af de nye regler i rejsegarantifondsloven. Det drejer sig om Air Mauritius, Syrian Air - og Norwegian ... Ja, Norwegian !! Rejsegarantifonden har derfor politianmelde de 3 flyselskaber. (P.S. Jeg tror nok at jeg er een blandt de få som er fx. rejst til Thailand via Budapest med Malev for mange år siden ). . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 04/02-2012 15:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Lung Yao skrev: Pas på at mpedersen024 ikke kommer også efter dig : hvad har dette så lige med thailand at gøre-ja, jeg spørger bare.? Men OK, spøg til side, den artikel ville nok have haft interesse for DTWs læsere hvis du tilføjede denne her til : http://www.rejsel...rsdaekning Over halvdelen af de luftfartsselskaber, der har ruter ud af Danmark, er ikke omfattet af loven om konkursdækning. Passagererne svigtes ................................................ .................................................... Rejsegarantiloven, som for to år siden blev ændret, så den også omfattede en forsikring mod luftfartsselskabers konkurser, har selv spillet fallit, mener Danmarks Rejsebureau Forening. Det er nemlig under halvdelen af de luftfartsselskaber, der flyver ud af Danmark, der er omfattet af ordningen. Det skaber både usikkerhed om forbrugernes beskyttelse og ulige konkurrencevilkår, når ikke alle selskaber er underlagt samme forpligtigelser over for forbrugerne, kritiserer foreningen. Sådan sikrer du dig mod flykonkurs. http://www.rejsel...aa-flykrak Endnu et "speget info" og yderste interessant for DTWs læsere: Mogens Pedersen skrev : Det hører med til historien, at der er 3 flyselskaber, der har valgt ikke at registrere sig til konkurssikring, og derfor ikke tilbyder sikringen på trods af de nye regler i rejsegarantifondsloven. Det drejer sig om Air Mauritius, Syrian Air - og Norwegian ... Ja, Norwegian !! Rejsegarantifonden har derfor politianmelde de 3 flyselskaber. (P.S. Jeg tror nok at jeg er een blandt de få som er fx. rejst til Thailand via Budapest med Malev for mange år siden ). . Har du problemer. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/02-2012 16:26
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Flg. flyselskaber er registeret i Rejsegarantifonden og tilbyder konkursdækning på flybilletter til privat brug: Air Canada Air China (køb kan ikke gennemføres på hjemmesiden. Kunden skal kontakte kontor for at købe billetten + dækningen) Air France Air Greenland A/S Alitalia Atlantic Airways Austrian Airlines Blue1 British Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) Brussels Airlines Cathay Pacific (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Cimber Sterling Continental Airlines Delta Air Lines Egyptair (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) EL AL Israel Airlines Ltd. (kunden skal kontakte kontor for at købe billetten + dækningen) Emirates (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Finnair Gulf Air Iberia (kunden skal kontakte callcenter for at købe dækningen) Icelandair JAT Airways AD (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) KLM LOT Polish Airlines Lufthansa Malev Hungarian Airlines Pakistan International Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Qatar Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) SAS Singapore Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) South African Airways (kunden skal kontakte callcenter for at købe dækningen) Sun-Air of Scandinavia A/S Swiss International Airlines TAP Portugal Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Thai Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) Turkish Airlines Nedenstående flyselskaber har imidlertid ikke ladet sig registrere og har undladt at besvare fondens henvendelser tilfredsstillende. Rejsekunder kan således ikke købe konkurssikring på flybilletter, der købes direkte hos: · Air Mauritius (politianmeldt af Rejsegarantifonden) · Norwegian (politianmeldt af Rejsegarantifonden) · Syrian Air (politianmeldt af Rejsegarantifonden) http://www.rejseg...selskaber/ Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 04/02-2012 17:10
|
|
bannok skrev: .............................................. ........................................................... Har du problemer. NEJ, overhoved ikke, men det kunne sagtens tænkes at DU kunne måske få nogle hvis du ikke læste disse artikler. ![]() . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 04/02-2012 18:07
|
Jeg har lœst artiklen om det krakkede flyselskab i aviserne, og det ser ud til at de ikke overkommer at betale løn til de ansatte, og kan de ikke det ja så er det bare en vej. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 04/02-2012 18:11
|
Og en ting mere, jeg har rejst meget og gør det stadigvœk, og jeg betragter det at strande et sted på grund af at flyselskabet krakker lige sikker som at vinde i lotto. |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 05/02-2012 01:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Lung Yao du var ikke helt alene alene om at rejse med Malev , jeg brugte dem også flittigt for mange år siden, det var på grund af de billige billetter til Bangkok som man kunne købe, problemet var lidt, at jeg var ikke ryger, og at det var tilladt at ryge overalt i flyveren, så der blev røget tæt på hele ture, sprutten var ligeleds gratis, så alle var stangstive.
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 05/02-2012 17:48
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
(P.S. Jeg tror nok at jeg er een blandt de få som er fx. rejst til Thailand via Budapest med Malev for mange år siden ). . såh. Lung Yao hvordan definer du få, jeg kender de første 6 incl. mig selv der har brugt Malev for år tilbage ![]() |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 06/02-2012 17:19
|
|
TG950 skrev: (P.S. Jeg tror nok at jeg er een blandt de få som er fx. rejst til Thailand via Budapest med Malev for mange år siden ). . såh. Lung Yao hvordan definer du [b]få, [/b]jeg kender de første 6 incl. mig selv der har brugt Malev for år tilbage ![]() Meget simpelt regnestykke: ALT under 10.000 i forhold til de flere hundrede tusinde der rejser på anden måde: ![]() Jeg ville næsten tror at selv AEROFLOP, har befordret flere scandinaver til Thailand end Malev. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 06/02-2012 17:31
|
|
kanut skrev: Lung Yao du var ikke helt alene alene om at rejse med Malev , jeg brugte dem også flittigt for mange år siden, det var på grund af de billige billetter til Bangkok som man kunne købe, problemet var lidt, at jeg var ikke ryger, og at det var tilladt at ryge overalt i flyveren, så der blev røget tæt på hele ture, sprutten var ligeleds gratis, så alle var stangstive. Denne gang var jeg selv "en nikotinvrag" og derfor valget faldt på dem. Men du har ret m.h.t. til alle disse drukmås, der var ikke til at holde ud: Gratis sprut- Skål- gratis sprut. , mere sprut, "Det er min omgang" og Jönsson var den værste af dem allesammen ![]() ![]() . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| laodenmark |
Lagt på d. 07/02-2012 11:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 405 |
natty skrev: Flg. flyselskaber er registeret i Rejsegarantifonden og tilbyder konkursdækning på flybilletter til privat brug: Air Canada Air China (køb kan ikke gennemføres på hjemmesiden. Kunden skal kontakte kontor for at købe billetten + dækningen) Air France Air Greenland A/S Alitalia Atlantic Airways Austrian Airlines Blue1 British Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) Brussels Airlines Cathay Pacific (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Cimber Sterling Continental Airlines Delta Air Lines Egyptair (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) EL AL Israel Airlines Ltd. (kunden skal kontakte kontor for at købe billetten + dækningen) Emirates (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Finnair Gulf Air Iberia (kunden skal kontakte callcenter for at købe dækningen) Icelandair JAT Airways AD (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) KLM LOT Polish Airlines Lufthansa Malev Hungarian Airlines Pakistan International Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Qatar Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) SAS Singapore Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) South African Airways (kunden skal kontakte callcenter for at købe dækningen) Sun-Air of Scandinavia A/S Swiss International Airlines TAP Portugal Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Thai Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) Turkish Airlines Nedenstående flyselskaber har imidlertid ikke ladet sig registrere og har undladt at besvare fondens henvendelser tilfredsstillende. Rejsekunder kan således ikke købe konkurssikring på flybilletter, der købes direkte hos: · Air Mauritius (politianmeldt af Rejsegarantifonden) · Norwegian (politianmeldt af Rejsegarantifonden) · Syrian Air (politianmeldt af Rejsegarantifonden) http://www.rejseg...selskaber/ Ja, nu bliver jeg ikke mindre forvirret. Holdt da selv op med at betale til konkurssikring, efter have set dr 1 udsendelse. som giver udtryk for at det kun gælder i EU. Når jeg så ser ikke EU/eøs Selskaber på ovenstående liste. går jeg ud fra det kun gælder for rejser indenfore eu/eøs. selvom selskabet er registreret udenfor. Og tvivlen bliver ikke mindre når jeg læser følgende fra ovenstående link : Quote Findes der tilsvarende fonde i udlandet? Ja, der skal være ordninger svarende til Rejsegarantifonden i alle EU/EØS-lande. I lande udenfor EU/EØS-området er der næppe garantiordninger. Det er derfor vigtigt at undersøge, hvor den rejseudbyder, du køber rejsen hos, er etableret. unquote hvad skal man så udlede af det ? Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'
|
|
|
|
| laodenmark |
Lagt på d. 07/02-2012 12:11
|
|
natty skrev: Flg. flyselskaber er registeret i Rejsegarantifonden og tilbyder konkursdækning på flybilletter til privat brug: Air Canada Air China (køb kan ikke gennemføres på hjemmesiden. Kunden skal kontakte kontor for at købe billetten + dækningen) Air France Air Greenland A/S Alitalia Atlantic Airways Austrian Airlines Blue1 British Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) Brussels Airlines Cathay Pacific (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Cimber Sterling Continental Airlines Delta Air Lines Egyptair (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) EL AL Israel Airlines Ltd. (kunden skal kontakte kontor for at købe billetten + dækningen) Emirates (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Finnair Gulf Air Iberia (kunden skal kontakte callcenter for at købe dækningen) Icelandair JAT Airways AD (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) KLM LOT Polish Airlines Lufthansa Malev Hungarian Airlines Pakistan International Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Qatar Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) SAS Singapore Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) South African Airways (kunden skal kontakte callcenter for at købe dækningen) Sun-Air of Scandinavia A/S Swiss International Airlines TAP Portugal Airlines (kunden skal kontakte kontor for at købe dækningen) Thai Airways (kunden skal kontakte callcenter/kontor for at købe dækningen) Turkish Airlines Nedenstående flyselskaber har imidlertid ikke ladet sig registrere og har undladt at besvare fondens henvendelser tilfredsstillende. Rejsekunder kan således ikke købe konkurssikring på flybilletter, der købes direkte hos: · Air Mauritius (politianmeldt af Rejsegarantifonden) · Norwegian (politianmeldt af Rejsegarantifonden) · Syrian Air (politianmeldt af Rejsegarantifonden) http://www.rejseg...selskaber/ Jeg aner ikke lige hvad der sker med indlæg herfra Los. men prøver en gang mere . Hvad er rigtigt , altså som det er fremgået af dk. tv før. at konkursdækningen kun gælder indenfor EU/ Eøs ? eller er det som ovenstående liste fra rejsegarantifonden siger ? eller som rejsegarantifonden skriver i ovenstående link ? ( = Quote :Findes der tilsvarende fonde i udlandet? Ja, der skal være ordninger svarende til Rejsegarantifonden i alle EU/EØS-lande. I lande udenfor EU/EØS-området er der næppe garantiordninger. Det er derfor vigtigt at undersøge, hvor den rejseudbyder, du køber rejsen hos, er etableret. unquote Syntes nu helt konkret det burde være let at svare på. men måske jeg bare svagt opfattende. Hjælp hvad er svaret ? er f.eks en billet købt hos Thai (med konkurstillæg) dækket ? iflg listen måske kund indefor eu/EØS iflg dk tv = nej og et helt 3 svar er måske rigtigt Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'
|
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 07/02-2012 13:08
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
@laodenmark, tror du ikke der bare menes at billetten skal være købt i et EU-land og at der flyves fra et EU land. Er det ikke det samme som når ikke EU selskaber skal følge visse regler ved aflysninger og forsinkelser når der flyves fra et EU-land? Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| laodenmark |
Lagt på d. 07/02-2012 14:29
|
|
natty skrev: @laodenmark, tror du ikke der bare menes at billetten skal være købt i et EU-land og at der flyves fra et EU land. Er det ikke det samme som når ikke EU selskaber skal følge visse regler ved aflysninger og forsinkelser når der flyves fra et EU-land? hej, Natty måske er det den rigtige formuleringen du har der. men lidt farligt at formulering flyves fra, samt købt i eu. Hvis/når du nu køber ved f.eks emirates/qatar/gulf mv- dot com- ja så er billetten vel købt udenfor EU. Og ændrer jo ikke ved dk tv.udsendelsen. som stadfæstede at det var det rene 'bondefangeri' at opkræve/tilbyde konkurssikring til rejser udenfor eu. med ikke EU selskaber. men fred være med den tyver det koster. men hvis ikke forsikringsdækningen ikke findesm i disse tilfælde. må det jo være div. bookingbereauer som beholder pengene. Da de jo ikke kan videresende pengene. Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, mere sprut, "Det er min omgang" og Jönsson var den værste af dem allesammen