Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk Ambassadør: Brug motorcykelhjelm
natty
Den danske ambassadør elsker at køre på motorcykel, og kampagner for brug af motorcykelhjelme ved at køre Bangkok-Phnom Penh.
Det skal gøres fancy og moderne.
Fra The Nation:
http://www.nation...75187.html
Redigeret af natty d. 05/02-2012 18:25
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

bannok
Den kampange er der saft suseme brug for, der er så mange der kører uden hjelm unge som gamle, og de får en bøde på flere hundre bath hver gang de bliver stoppet af politiet, de får en bøde for at køre uden hjelm og en bøde for at køre uden kørekort, og det koster måske 200 baht at erhverve sig motorcykel kørekort, og en rimelig god styrthjelm koster et sted mellem 500 og 700 baht, så pengene er tjemt ind igen efter du bliver stoppet af politiet 2 gange efter du har fået hjelmen på og taget kørekortet, men det ser ikke ud til at de fatter logikken. Sø er der også alle de alvorlige ulykker med dødsfald til følge.

Et meget typisk eksempel er en ung dreng eller pige kommer kørende på motorcyklen og bliver blœndet af solen, men så bruger han/hun hœtten til at skœrme op for solen, men de skœrmer også op for bilernere der kører på vejet og fø de aner det siger det bang. Hvis de kører med hjelm har de som regen solskœrm i hjelmen og så er solen ikke et problem.

Et andet eksempel er kørsel i regn hvor de kører med en paraply i den ene hånd, jamen hvad hulen er meningen, det er jo dødsens farligt, jeg har kun levet i Thailand i 7 år og jeg har ikke tal på hvor mange lig jeg har mødt på vejen, dødsfald efter sammenstød, det er helt uhyggeligt, de 40 år jeg har boet i danmark har jeg aldrig set et lig på vejen og det er noget jeg har tœnkt meget over.

Når jeg skal ud på motorcyklen, bare en lille tur til markedet eller købmanden ja så har jeg styrthjelm på, og så spørger Thaierne hvorfår jeg har styrthjelm på, der er ikke noget politi her, jamen så må jeg forklare dem at det er ikke for politiets skyld jeg bruger styrthjelm det er for min egen skyld og det kan de selfølgelig også forstå, men det er de lige glade med, og for de unge mennesker er det ikke sejt at køre med styrthjelm. En gang jeg kørte min kone søn hjem på motorcyklen fik han ikke lov til at komme men me´d medmindre han havde styrthjelm på, det gik han så med til, men før vi kom så tœt på der hvor han bor (han bor ikke hos os) tog han hjelmen af, fordi hans kamerater ikke skulle se at han havde brugt styrthjelm, og slet ikke når han nu sad bagpå, sådan er holdning, jeg tror skolen kan gøre meget des angående, men først skal lœrerernes holdning œndres så de kan give det vidre til børnene.Frown

juj
Ja hamrende vigtig med hjaelm, men dem der foelger med naar man lejer er stort set vaerdi loese. Saa jeg anbefaler man tager en godkendt hjaelm med fra DK. Havde jeg haft en Thai hjaelm paa da jeg koerte galt, havde jeg ikke overlevet. Nu slap jeg med 3 dobelt kraniebrud 1/3 af frontal lappen smadret og 3 operationer i hjernen, samt 1 aar paa hospital, og 6 maanders genoptraening. Saa Husk en EU godkendt hjaelm.

Ja, det er vigtigt at bruge styrthjelm. Min er ganske vist ikke EU godkendt, men jeg mener, at den er af rimelig kvalitet.

Jeg har også fornylig købt sådan en vest med masser af reflekser på. Den bruger jeg primært om aftenen, og jeg er sikker på, at jeg bliver set bedre med den på.

Men jeg vil dog også lige bemærke, at hjelm og vest efter min mening er passiv sikkerhed. Til den passive sikkerhed hører også at holde sin motorcykel i ordentlig stand.

Og man må ikke glemme den aktive sikkerhed, som består i at tilpasse hastigheden efter forholdene, holde øje med andre trafikanter fremad og bagud (brug spejlene), huske at slå blinklyset fra efter endt drej, køre i et passende gear, og lade være med at køre, når man har drukket alkohol.
For det gælder først og fremmest om at undgå at blive involveret i trafikuheld.

Overholder man alle disse ting, er der en god chance for at overleve trafikken i Thailand.

Det kan godt være, at ovenstående punkter er så banale, at det er skulle være overflødigt at nævne dem, men hellere nævne dem en gang for meget end en gang for lidt.

mr tirak
Der findes ingen ordentlige hjelme til 500-700 thb.

Jeg har med fra Dk, også købt nye i Th, en rigtig hjelm åben koster 10.000 op
En fullfacce koster fra 15-25.000- thb.

Men den dag du flyver over køleren på en bil er det alle pengene værd

Mr Tirak
Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker

Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje.

Blue Top Coffee Shop
Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand.
Koh Pha Ngan.
Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak

WWW.thebeachhouse.asia
Ja de "pap" hjelme de har i Thailand er ikke tre potter pis værd. Der er en årsag til at motorcykelhjelme her hjemme skal igennem de strengeste krav/kontroller for at leve op til en standard hvor man har en chance for at overleve ved ulykker.
Især de helt bitte små hjelme de kører med i Thailand...de er fuldstændig til grin ...de ville flække hvis man blev slået hårdt nok med en dagsgammel kanelstang Grin

Spring til debat: