Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Vandpumpe og vandtank og rensningsanordning...
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 16/02-2012 07:31
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
Hej Konen har bedt mig finde ud af hvad der er bedst at bruge til at få noget mere vandtryk på vandet ind til huset og hvad der er bedst at bruge iforbindelse med at ville have rent drikkevand i køkken , tænker her på de der rensnings anordninger man kan få , og skal man have en stor vandtank ( sølvfarvet eller de blå? ) Jeg er helt blank på det her område...nogen der kan guide mig om hvad der skal bruges? Takker.. Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| carstenj |
Lagt på d. 16/02-2012 08:47
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 132 |
jeg har en vandtank der er gravet ned og som også kan opsamle regnvand fra tagrenderne,denne tank er på ca 5 kubikmeter og jeg har automatisk ventil i den sådan at når vandstanden bliver lav så fyldes tanken med komunevand eller regnvand i regntiden, til tanken er så tilkoblet en pumpe som pumper vandet ind i huset med ca 3 bar, trykket bør ikke være højere der så er fare for at få lækager i samlingerne på de blå pvc rør som bruges herude og som er limet sammen med kontaktlim. der findes forskellige filter systemer men hvilken som er det bedste ved jeg ikke da vandets kvalitet svinger fra de forskellige vandværker og flere steder tilsætter de meget klor, og om disse rensanlæg faktisk kan rense vandet så godt at det kan drikkes direkte fra hanen ved jeg ikke, og har aldrig turde gøre forsøget, jeg får mit drikke vand i dunke leveret direkte i køkkenet hvor jeg har en lille pumpe til at fylde det på mindre flasker som jeg så lægger i køleskabet, på denne måde slipper jeg for dårlig mave pga, vandet |
|
|
|
| SteenJ |
Lagt på d. 16/02-2012 09:10
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 743 |
carstenj skrev: jeg har en vandtank der er gravet ned og som også kan opsamle regnvand fra tagrenderne,denne tank er på ca 5 kubikmeter og jeg har automatisk ventil i den sådan at når vandstanden bliver lav så fyldes tanken med komunevand eller regnvand i regntiden, til tanken er så tilkoblet en pumpe som pumper vandet ind i huset med ca 3 bar, trykket bør ikke være højere der så er fare for at få lækager i samlingerne på de blå pvc rør som bruges herude og som er limet sammen med kontaktlim. der findes forskellige filter systemer men hvilken som er det bedste ved jeg ikke da vandets kvalitet svinger fra de forskellige vandværker og flere steder tilsætter de meget klor, og om disse rensanlæg faktisk kan rense vandet så godt at det kan drikkes direkte fra hanen ved jeg ikke, og har aldrig turde gøre forsøget, jeg får mit drikke vand i dunke leveret direkte i køkkenet hvor jeg har en lille pumpe til at fylde det på mindre flasker som jeg så lægger i køleskabet, på denne måde slipper jeg for dårlig mave pga, vandet Supplering til ovenstående Vi har kommune vand indlagt, der er tilsat klor, det lugter da sådan,. Inde i køkkenet er der et lille filter, der gør, når vi tapper fra filteret er det rent vand der kommer ud og bruges til drikkevand. Og jeg drikker det med velbehag. Filter er på størrelse med en femliter dunk. Kostede 8000. Der kommer en servicemand ca. hver 10. uge og skifter filter, pris 150 pr. gang. Hilsen SteenJ HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
|
| sank |
Lagt på d. 16/02-2012 10:47
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Mer mer ? jeg har forsøgt at få en ærlig forklaring på de anlæg til 3 - 4ooo baht og de påstår at vandet bliver drikke klar ?? men men ? |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 16/02-2012 12:04
|
|
carstenj skrev: jeg har en vandtank der er gravet ned og som også kan opsamle regnvand fra tagrenderne,denne tank er på ca 5 kubikmeter og jeg har automatisk ventil i den sådan at når vandstanden bliver lav så fyldes tanken med komunevand eller regnvand i regntiden, til tanken er så tilkoblet en pumpe som pumper vandet ind i huset med ca 3 bar, trykket bør ikke være højere der så er fare for at få lækager i samlingerne på de blå pvc rør som bruges herude og som er limet sammen med kontaktlim. der findes forskellige filter systemer men hvilken som er det bedste ved jeg ikke da vandets kvalitet svinger fra de forskellige vandværker og flere steder tilsætter de meget klor, og om disse rensanlæg faktisk kan rense vandet så godt at det kan drikkes direkte fra hanen ved jeg ikke, og har aldrig turde gøre forsøget, jeg får mit drikke vand i dunke leveret direkte i køkkenet hvor jeg har en lille pumpe til at fylde det på mindre flasker som jeg så lægger i køleskabet, på denne måde slipper jeg for dårlig mave pga, vandet carstenj - super! Det var lige noget i den retning jeg eftersøgte - det er heller ikke så vigtigt med det filter til drikkevand , mere vigtigt med vandtryk til bad og vaskemaskine - kan godt leve med drikkevand på flasker...så er man sikker!Hvor stor er den tank du har gravet ned? Er det een af de der plastic tanke eller hvad? Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| SteenJ |
Lagt på d. 16/02-2012 16:04
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 743 |
pdrhan skrev: carstenj skrev: jeg har en vandtank der er gravet ned og som også kan opsamle regnvand fra tagrenderne,denne tank er på ca 5 kubikmeter og jeg har automatisk ventil i den sådan at når vandstanden bliver lav så fyldes tanken med komunevand eller regnvand i regntiden, til tanken er så tilkoblet en pumpe som pumper vandet ind i huset med ca 3 bar, trykket bør ikke være højere der så er fare for at få lækager i samlingerne på de blå pvc rør som bruges herude og som er limet sammen med kontaktlim. der findes forskellige filter systemer men hvilken som er det bedste ved jeg ikke da vandets kvalitet svinger fra de forskellige vandværker og flere steder tilsætter de meget klor, og om disse rensanlæg faktisk kan rense vandet så godt at det kan drikkes direkte fra hanen ved jeg ikke, og har aldrig turde gøre forsøget, jeg får mit drikke vand i dunke leveret direkte i køkkenet hvor jeg har en lille pumpe til at fylde det på mindre flasker som jeg så lægger i køleskabet, på denne måde slipper jeg for dårlig mave pga, vandet carstenj - super! Det var lige noget i den retning jeg eftersøgte - det er heller ikke så vigtigt med det filter til drikkevand , mere vigtigt med vandtryk til bad og vaskemaskine - kan godt leve med drikkevand på flasker...så er man sikker!Hvor stor er den tank du har gravet ned? Er det een af de der plastic tanke eller hvad? Læste du ikke hele indlægget 5 kubikm. |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 16/02-2012 16:24
|
|
SteenJ skrev: pdrhan skrev: carstenj skrev: jeg har en vandtank der er gravet ned og som også kan opsamle regnvand fra tagrenderne,denne tank er på ca 5 kubikmeter og jeg har automatisk ventil i den sådan at når vandstanden bliver lav så fyldes tanken med komunevand eller regnvand i regntiden, til tanken er så tilkoblet en pumpe som pumper vandet ind i huset med ca 3 bar, trykket bør ikke være højere der så er fare for at få lækager i samlingerne på de blå pvc rør som bruges herude og som er limet sammen med kontaktlim. der findes forskellige filter systemer men hvilken som er det bedste ved jeg ikke da vandets kvalitet svinger fra de forskellige vandværker og flere steder tilsætter de meget klor, og om disse rensanlæg faktisk kan rense vandet så godt at det kan drikkes direkte fra hanen ved jeg ikke, og har aldrig turde gøre forsøget, jeg får mit drikke vand i dunke leveret direkte i køkkenet hvor jeg har en lille pumpe til at fylde det på mindre flasker som jeg så lægger i køleskabet, på denne måde slipper jeg for dårlig mave pga, vandet carstenj - super! Det var lige noget i den retning jeg eftersøgte - det er heller ikke så vigtigt med det filter til drikkevand , mere vigtigt med vandtryk til bad og vaskemaskine - kan godt leve med drikkevand på flasker...så er man sikker!Hvor stor er den tank du har gravet ned? Er det een af de der plastic tanke eller hvad? Læste du ikke hele indlægget 5 kubikm. JO....
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/02-2012 17:15
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Halløjsa Jeg tror, at de der er interesserede i vandpumper/rensning ønsker lidt fact's - f.eks: 1) Erfaringer: Anlægget skal fungere tilfredsstillede. 2) Fabrikat. 3) Type no. 4 ) M3 indhold i tanken. 6) Pris. 7) Udgifter til vedligeholdelse. 8) Forhandler: Hvor kan man købe dem ? Så er der lidt basis for noget 'Googling', eller evt. eftersøgning hos den lokale 'VAS' mand Mvh. Labri (VAS = Vand/Aircondition/Sanitet) Redigeret af d. 16/02-2012 17:31 |
|
|
|
| carstenj |
Lagt på d. 16/02-2012 17:48
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 132 |
det er en støbt beton tank som er primet med den samme primer man bguger til vådrum hjemme. og jeg har en lille opsamlings tank der tager det første regnvand som jo aldrig er rent når det kommer fra taget, dette vand kører sammen med overløbet ud i en faskine i stedet for at køre det i kloaken. det er et system som jeg selv lavede og thaierne syntes at var ravende sindsyg da jeg lavede det men nu har de forstået ideen med at lede vandet tilbage i jorden. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/02-2012 18:18
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
carstenj skrev: det er en støbt beton tank som er primet med den samme primer man bguger til vådrum hjemme. og jeg har en lille opsamlings tank der tager det første regnvand som jo aldrig er rent når det kommer fra taget, dette vand kører sammen med overløbet ud i en faskine i stedet for at køre det i kloaken. det er et system som jeg selv lavede og thaierne syntes at var ravende sindsyg da jeg lavede det men nu har de forstået ideen med at lede vandet tilbage i jorden. Fin idé med en vandtæt beton-tank i jorden, der er ingen indvirkning af sollys. Den primer du bruger, afgiver den så ikke evt. stoffer til vandet? Her er et link til opbygning af vandtæt lag, da det anbefales med flere lag.- Måske man kan få en god idé. http://mba.evia.d... PS. Hvordan klarer du den med "bundslam"?,- Og kan man evt. ikke med fordel bruges "vandglas" til forbehandling af betonen, og derefter male over?? PPS. Bor selv på landet, hvor vi har samme problemer,-så alletiders tråd. ![]()
Redigeret af AL 48 d. 16/02-2012 18:42 |
|
|
|
| swedmark |
Lagt på d. 16/02-2012 18:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
Jeg har to tanke som bliver forsynet med kommunevand. Tankene er forbundet med hinanden, så vandstanden altid er lige høj i dem begge to. I den tank hvor kommunevandet kommer ind, sidder der en "flyderanordning" (ala dem man har i en toilet cisterne) som sørger for at tankene altid er fyldt. På tilkoblingen til huset er der indskudt en pumpe som sørger for der er et rimeligt tryk til haner og vaskemaskine. [img]http://i541.photobucket.com/albums/gg368/swedmark/Thailand%20januar%202011/P1010034.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/02-2012 18:46
|
swedmark skrev: Jeg har to tanke som bliver forsynet med kommunevand. Tankene er forbundet med hinanden, så vandstanden altid er lige høj i dem begge to. I den tank hvor kommunevandet kommer ind, sidder der en "flyderanordning" (ala dem man har i en toilet cisterne) som sørger for at tankene altid er fyldt. På tilkoblingen til huset er der indskudt en pumpe som sørger for der er et rimeligt tryk til haner og vaskemaskine. [img]http://i541.photobucket.com/albums/gg368/swedmark/Thailand%20januar%202011/P1010034.jpg[/img] is not a valid Image. Har også tænkt noget i den stil, men der er jo en del stillestående vand, hvilket fremmer bakterievækst?? |
|
|
|
| swedmark |
Lagt på d. 16/02-2012 19:23
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
AL 48 skrev: Har også tænkt noget i den stil, men der er jo en del stillestående vand, hvilket fremmer bakterievækst?? Sjovt nok tænkte jeg fuldstændigt som dig da de ville installere det. Men tankene er hermetisk lukket, og der kan ikke komme sollys ind (som fremmer bakterievækst). Vandtilgangen er i den ene tank i toppen, og aftapning i den anden tank nær bunden, så der er et flow/vandudskiftning i tankene. Men vi drikker ikke af det vand ![]() |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/02-2012 22:34
|
swedmark skrev: AL 48 skrev: Har også tænkt noget i den stil, men der er jo en del stillestående vand, hvilket fremmer bakterievækst?? Sjovt nok tænkte jeg fuldstændigt som dig da de ville installere det. Men tankene er hermetisk lukket, og der kan ikke komme sollys ind (som fremmer bakterievækst). Vandtilgangen er i den ene tank i toppen, og aftapning i den anden tank nær bunden, så der er et flow/vandudskiftning i tankene. Men vi drikker ikke af det vand ![]() Nej men nu f.eks legionella-bakterien er en bakterie der indåndes f.eks. ved brusebad (den forstøves ud og hænger i luften man indånder).Man kan få filtre til at montere ved brusehane for at modstå dette. Mvh PS. Tankene kan heller ikke være hermetisk lukkede, da der så vil dannes overtryk/undertryk derinde,- derved er der adgang for bakterier. Ved forbrug "suges" der luft ind, hvis tilførsel af vand ikke stemmer nøjagtigt til forbrug. Redigeret af AL 48 d. 16/02-2012 22:50 |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/02-2012 22:53
|
|
Mine spørgsmål der følger herefter er måske tåbelige - Men jeg er ikke så klog ! 1) Er bakterier afhængig af sollys, eller kan de leve i total mørke ? 2) Er det sollys eller temperaturen bakterierne foretrækker ? 3) Kan man 'vende det rundt' - f.eks. i DK anvender man jordvarme - Kan man i Thailand med fordel benytte sig af 'jordkulde' ? Mvh. Labri (undskyld OT) Redigeret af d. 16/02-2012 23:04 |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 16/02-2012 23:17
|
Labri skrev: Mine spørgsmål der følger herefter er måske tåbelige - Men jeg er ikke så klog ! 1) Er bakterier afhængig af sollys, eller kan de leve i total mørke ? 2) Er det sollys eller temperaturen bakterierne foretrækker ? 3) Kan man 'vende det rundt' - f.eks. i DK anvender man jordvarme - Kan man i Thailand med fordel benytte sig af 'jordkulde' ? Mvh. Labri (undskyld OT) Tænker du på en billig måde til aircon.? Hvis ja,- så benytter man det allerede, blot med vand. Man har en " Kamin" tilsluttet vandforsyning og med el-blæser. Vandet forstøves på et filter, og blæseren sørger for hurtig afkøling (fordampning). Lige som at rulle en øl ind i et vådt håndklæde og lægge det i solen.-Al fordampning forbruger varme.- De bruges meget i de halvåbne butikker. Bakterier trives under næsten alle forhold. Dog kan man slå de fleste ihjel ved at opvarme (koge) i ca. ½ time ved 75 grader. Redigeret af AL 48 d. 16/02-2012 23:32 |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/02-2012 23:59
|
|
AL 48 skrev: Labri skrev: Mine spørgsmål der følger herefter er måske tåbelige - Men jeg er ikke så klog ! 1) Er bakterier afhængig af sollys, eller kan de leve i total mørke ? 2) Er det sollys eller temperaturen bakterierne foretrækker ? 3) Kan man 'vende det rundt' - f.eks. i DK anvender man jordvarme - Kan man i Thailand med fordel benytte sig af 'jordkulde' ? Mvh. Labri (undskyld OT) Tænker du på en billig måde til aircon.? Hvis ja,- så benytter man det allerede, blot med vand. Man har en " Kamin" tilsluttet vandforsyning og med el-blæser. Vandet forstøves på et filter, og blæseren sørger for hurtig afkøling (fordampning). Lige som at rulle en øl ind i et vådt håndklæde og lægge det i solen.-Al fordampning forbruger varme.- De bruges meget i de halvåbne butikker. Bakterier trives under næsten alle forhold. Dog kan man slå de fleste ihjel ved at opvarme (koge) i ca. ½ time ved 75 grader. Nej det var ikke lige det jeg tænkte på - Kender udemærket godt tricks'et med at pakke en en øl ind i en våd avis, og ligge den ud i solen ! Det jeg gik efter er, der må være koldere i jorden her i Thailand, end der er på 'overfladen' - Og det skal benyttes. Grav tanken/tankene ned, og så kan risikoen med baccillerne reduceres en lille bitte smule. Mvh. Labri Redigeret af d. 17/02-2012 00:24 |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 17/02-2012 00:07
|
AL 48 skrev: Labri skrev: Mine spørgsmål der følger herefter er måske tåbelige - Men jeg er ikke så klog ! 1) Er bakterier afhængig af sollys, eller kan de leve i total mørke ? 2) Er det sollys eller temperaturen bakterierne foretrækker ? 3) Kan man 'vende det rundt' - f.eks. i DK anvender man jordvarme - Kan man i Thailand med fordel benytte sig af 'jordkulde' ? Mvh. Labri (undskyld OT) Tænker du på en billig måde til aircon.? Hvis ja,- så benytter man det allerede, blot med vand. Man har en " Kamin" tilsluttet vandforsyning og med el-blæser. Vandet forstøves på et filter, og blæseren sørger for hurtig afkøling (fordampning). Lige som at rulle en øl ind i et vådt håndklæde og lægge det i solen.-Al fordampning forbruger varme.- De bruges meget i de halvåbne butikker. Hvis du tænker på "koldt vand", så skal du nok have en mega-dyb brønd hvor du kommer ned til 5-7 grader varmt vand, for at få effektiv udnyttelse.- ved ikke om det kan lade sig gøre. Men ellers ville den nemmeste løsning nok være et elektrisk solcelle-anlæg på taget, der så trak aircon. eller vandforstøver.(for at undgå for stor el-regning). Der er jo lige udviklet nye el-solcelleanlæg der har bedre virkningsgrad og er væsentlige billigere (virker også i overskyet vejr). Bakterier trives under næsten alle forhold. Dog kan man slå de fleste ihjel ved at opvarme (koge) i ca. ½ time ved 75 grader. |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/02-2012 00:55
|
|
OT - OT - Sorry Og lige inden jeg går til køjs, så vil jeg gerne gøre opmærkspm på: At alt over minus 273 grader celcius er at betragte som varmegrader ! - Lyder sindsygt, men sådan er det ![]() (det var en lille hilsen til jer alle i DK - he-he) Mvh. Labri Redigeret af d. 17/02-2012 01:07 |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 17/02-2012 01:00
|
Labri: Med hensyn til at bruge jordvarme til køling, så er tankerne i gang: http://www.klimat...8ling.aspx |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Mer mer ? jeg har forsøgt at få en ærlig forklaring på de anlæg til 3 - 4ooo baht og de påstår at vandet bliver drikke klar ?? men men ?